Computercrash: treinreizigers vast

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Joshua »

Computercrash: treinreizigers vast
vrijdag 28 mei 2010 | 19:25 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 mei 2010 | 20:21


NIJMEGEN - Ellenbogenwerk en sprinten. Dat is het beeld op station Nijmegen. Hordes gestrande reizigers proberen een plekje in de eerste bussen te krijgen. De treinen hebben uren vastgestaan. Oorzaak: een computercrash van de verkeersleiding van de NS.
Lees verder

Bron: Gelderlander.nl


Net zelf ook een kijkje genomen. Een gezellige boel met al het pinkpop publiek.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Gekko123 »

Falende techniek staat altijd garant voor leuke taferelen. Vond het al opvallend toen ik om kwart over 5 zag staan dat de s3100 vanaf Driebergen-Zeist richting Nijmegen slechts tot Arnhem zou rijden. Op dat moment was er nog geen storing gemeld :roll:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Frank »

Zojuist een "Heyendaalshuttle" gezien als treinvervangend vervoer Arnhem -> Nijmegen te Elst. Ja, die zijn mooi vrij nu :wink: .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Ruben »

Nergens crashen zoveel PC's als bij prutsrail. Althans, nergens waar dit van dusdanige invloed ergens op is. Hebben ze wel een goede IT afdeling daar?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door find_your_spot »

NS-Reiziger schreef:Nergens crashen zoveel PC's als bij prutsrail. Althans, nergens waar dit van dusdanige invloed ergens op is. Hebben ze wel een goede IT afdeling daar?
Mag ik de incheck balies op Schiphol ook nomineren? Net als de self-incheck KLM zuilen.... -O- :N
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Caspar »

NS-Reiziger schreef:Nergens crashen zoveel PC's als bij prutsrail. Althans, nergens waar dit van dusdanige invloed ergens op is. Hebben ze wel een goede IT afdeling daar?
Mwa dat valt nu ook wel weer mee, in de 2 jaar dat ik in Amsterdam werk is daar nog niet een keer een pc gecrasht. :D
Nu werk ik natuurlijk niet 24 uur per dag, maar zulke toestanden wordt nog wel even over nagesproken, dus dan hoor je dat ook wel als je vrij bent.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Vinny »

Computers crashen alleen in Utrecht (en nu dus Nijmegen). Dat weet je toch Casapar? :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Doc Zenith »

Caspar schreef:Mwa dat valt nu ook wel weer mee, in de 2 jaar dat ik in Amsterdam werk is daar nog niet een keer een pc gecrasht. :D
Nu werk ik natuurlijk niet 24 uur per dag, maar zulke toestanden wordt nog wel even over nagesproken, dus dan hoor je dat ook wel als je vrij bent.
Ook niet met ARI op de Utrechtselijn? :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Caspar »

Nou dat was in het begin zo, voor mijn tijd. Nu gebeurt daar eigenlijk bijna nooit meer iets, en sowieso duurt dat dan maar een minuutje ofzo, waardoor de reizigers er niets van merken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Nergens crashen zoveel PC's als bij prutsrail. Althans, nergens waar dit van dusdanige invloed ergens op is. Hebben ze wel een goede IT afdeling daar?
Een groot deel is uitbesteed...

Overigens merk ik wel verbetering: een paar jaar geleden lag regelmatig Utrecht plat door gecrashte computers (zeg maar elke maand een keertje), dat is nu al een hele tijd niet meer gebeurd. Kennelijk heeft het dubbel uitvoeren van kritieke systemen verbetering opgeleverd :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Fles »

Joshua schreef:een computercrash van de verkeersleiding van de NS.
Klokje-klepeltje? :roll:

En voorts mag ik hopen dat het niet om PC's gaat die crashen, maar om servers. Al weet je het maar nooit natuurlijk.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Daan »

Het zou me serieus niet verbazen als de halve toko draait op een of ander oud werkstation dat ergens in een hoek stof staat te verzamelen... :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Caspar »

Dat valt wel mee, die ruimtes zijn bijzonder goed geventileerd, en hebben daardoor volgens mij een stroomrekening van hier tot Tokio.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Fles »

:lol: Ik begrijp dat alleen het element "stof verzamelen" in twijfel getrokken wordt? :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Caspar »

Nouja fotos maken en hier plaatsen zal wel niet op prijs worden gesteld denk ik zo. Maar is best grote ruimte, dus geen hoekje in ieder geval :D
Ik geloof dat ze voor de Betuweroute er 1200kw/u doorheen jakkeren. Mijn stofzuiger is 0,8 kwh, dus een stuk of 1500 stofzuigers die constant aanstaan :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Suus »

Het is meer dat er heel wat bedrijven zijn die een vijftien jaar oude bak in de serverruimte hebben staan waar ze niet aan durven te zitten omdat ze niet weten wat dat ding doet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Daan »

Da's inderdaad iets wat nog vrij vaak voorkomt ja. Er draait zo her en der nog genoeg meuk op NT4 of W2K...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door webguy »

Her en der? Ik hoor nog met enige regelmaat van bedrijven waar dat zo is hoor. Dat heeft vooral te maken met software/hardware die alleen daarop draait... Kost dan duizenden euro's om te upgraden. Als ik het goed heb is het NS Plansysteem ook gemaakt voor VMS, stokoud besturingssysteem dat allemaal geemuleerd wordt...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Geert »

Klopt. Dat systeem heet overigens VPT (Vervoer Per Trein). Destijds waarschijnlijk state-of-the-art, maar nu stokoud. En de opvolger laat al jaren op zich wachten...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Fles »

VMS OMG ik durfde er niet eens over te beginnen :shock:
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Doc Zenith »

Ter info: :P
Caspar schreef:Nou dat was in het begin zo, voor mijn tijd. Nu gebeurt daar eigenlijk bijna nooit meer iets, en sowieso duurt dat dan maar een minuutje ofzo, waardoor de reizigers er niets van merken.
Jawel, wordt in versie 33 opgelost...
webguy schreef:Als ik het goed heb is het NS Plansysteem ook gemaakt voor VMS, stokoud besturingssysteem dat allemaal geemuleerd wordt...
Idd VMS, maar 'gewoon' op Alpha en Itanium...
Geert schreef:Klopt. Dat systeem heet overigens VPT (Vervoer Per Trein). Destijds waarschijnlijk state-of-the-art, maar nu stokoud. En de opvolger laat al jaren op zich wachten...
VPT is weldegelijk al gedeeltelijk vervangen of in ontwikkeling. Alleen procesleiding (voor de trdl) nog niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door webguy »

Doc Zenith schreef:
webguy schreef:Als ik het goed heb is het NS Plansysteem ook gemaakt voor VMS, stokoud besturingssysteem dat allemaal geemuleerd wordt...
Idd VMS, maar 'gewoon' op Alpha en Itanium...
Dat is nou ook niet bepaald het nieuwste en meest 'mainline' platform he ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Geert »

Doc Zenith schreef:
Geert schreef:Klopt. Dat systeem heet overigens VPT (Vervoer Per Trein). Destijds waarschijnlijk state-of-the-art, maar nu stokoud. En de opvolger laat al jaren op zich wachten...
VPT is weldegelijk al gedeeltelijk vervangen of in ontwikkeling. Alleen procesleiding (voor de trdl) nog niet.
Klopt, maar bijvoorbeeld NS plant nu alles dubbel: dienstregelingen worden zowel in Donna als in VPT gezet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door Fles »

Doc Zenith schreef: VPT is weldegelijk al gedeeltelijk vervangen of in ontwikkeling. Alleen procesleiding (voor de trdl) nog niet.
Leuk. En wat merken wij als reizigers daar dus van?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Computercrash: treinreizigers vast

Bericht door deadlock »

Daan schreef:Het zou me serieus niet verbazen als de halve toko draait op een of ander oud werkstation dat ergens in een hoek stof staat te verzamelen... :lol:
Er staat wel het een en ander aan antiek spul tussen :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten