BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
OP de site van de MIVB is het nog niet duidelijk te vinden, maar wel als vooraankondiging bij de NMBS (Belg. Spoorwegen): vanaf juni/juli is het de bedoeling dat ook de Brusselse metro ''dicht'' gaat-met poortjes e.d. en enkel met chipkaarten nog zal zijn te benutten.
De ABO's zijn reeds vrijwel allemaal op hun versie geplaatst-MOBIB genaamd. Enkeltjes en dagkaarten etc. worden ala RET/GVB wegwerpchipkaarten. Nu zijn dat allemaal nog magneetstreepkaarten (die je bij een overstapje of dagkaart wel elke keer door de ontwaarder moet halen-het wagennr. wodt er op afgedrukt als snelle controlehulpmiddel).
Maar omdat er dagelijks tienduizenden pendelaars een gecombineerd ABO Trein+stad habben, moeten deze ook een chipkaart krijgen om de metro te blijven kunnen rijden. dat doet de NMBS in de komende maanden-wat hier in NL niet kan, kan daar dus weer wel.
Een aardige andere oplossing vor de chipkaart is er wel bij de NMBS: je kan online een tiketje bestellen en dat op de ID-kaart (''eenzelvigheidskaart'') laten plaatsen. Die gebruik je dan i.p.v. de chipkaart zoals bij NS.
De ABO's zijn reeds vrijwel allemaal op hun versie geplaatst-MOBIB genaamd. Enkeltjes en dagkaarten etc. worden ala RET/GVB wegwerpchipkaarten. Nu zijn dat allemaal nog magneetstreepkaarten (die je bij een overstapje of dagkaart wel elke keer door de ontwaarder moet halen-het wagennr. wodt er op afgedrukt als snelle controlehulpmiddel).
Maar omdat er dagelijks tienduizenden pendelaars een gecombineerd ABO Trein+stad habben, moeten deze ook een chipkaart krijgen om de metro te blijven kunnen rijden. dat doet de NMBS in de komende maanden-wat hier in NL niet kan, kan daar dus weer wel.
Een aardige andere oplossing vor de chipkaart is er wel bij de NMBS: je kan online een tiketje bestellen en dat op de ID-kaart (''eenzelvigheidskaart'') laten plaatsen. Die gebruik je dan i.p.v. de chipkaart zoals bij NS.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Dat is al een hele tijd gaande hoor, al sinds de sluiting (eigenlijk opening) van de ringlijn zijn er al gesloten poortjes op het vernieuwe metrostation Weststation. Gaandeweg zijn er ook op steeds meer bestaande stations poortjes geplaatst en die worden nu gefaseerd gesloten. En die MoBib-OV-chipkaart bestaat daar ook al jaren. Een beetje zoals het in Rotterdam is gegaan dus.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Je hebt daar ook veel van die oranje dingetjes, waar je tourniquets aan kunt maken, die staan er ook al heeeeel lang. Net als die rare dingen naar de perrons op Rotterdam-Tussenwater. (waar zijn die dingen daar eigenlijk voor?)
Ik doe ook maar wat
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Op de site van de NIVB kun je ook een soort cursus MOBIB doen. Het iwel leuk je daar ook met meerdere mensen op 1 kaart kan reizen. Zoals bijvoorbeeld een Oma haar kleinkind op haar eigen kaart kan mee nemen.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Bedoel je van die metalen kastjes in de hallen van de oudere metrostations? Die hebben vroeger tourniquets (wat een woord zeg) gehad net als in Rotterdam. Maar die zijn later weer verwijderd (ook net als in Rotterdam).Ardan schreef:Je hebt daar ook veel van die oranje dingetjes, waar je tourniquets aan kunt maken, die staan er ook al heeeeel lang. Net als die rare dingen naar de perrons op Rotterdam-Tussenwater. (waar zijn die dingen daar eigenlijk voor?)
Ja die MoBib-kaart is een stuk gebruiksvriendelijker als onze OV-chipkaart. Maar dat vond ik ook van de Navigo in Parijs en van de Oystercard in Londen ben ik helemaal fan. Vooral de kortingen die je krijgt op attracties en in winkels en restaurants, maken het tot een kaart waar je echt mee wil reizen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
De Navigo kaart in Parijs is niet voor buitenlanders te krijgen, en de Oysterkaart was toen ik in Londen was ook niet te koop bij de paar metro-verkoophuisjes waar ik langs geweest ben. Nee ik moest maar een formulier op de website invullen waar je dan een Brits postadres voor nodig hebt...
Je kunt zeggen wat je wilt, maar bij het GVB kun je een anonieme chipkaart tenminste zo uit de automaat rammelen... :)
Je kunt zeggen wat je wilt, maar bij het GVB kun je een anonieme chipkaart tenminste zo uit de automaat rammelen... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
De MoBIB kaart kent een aantal voor en nadelen.
Voordelen:
- Een persoonlijke Mobib kaart is binnen 2 minuten gemaakt, met pasfoto en al
- De dagproducten op een Mobib kaart laden zijn goedkoper
- Bij inlevering van een Mobib kaart krijg je het aankoopbedrag min het aantal jaar van 5 terug.
- De kaart kost 5 euro, ik heb hem nu 1 jaar in bezit en lever hem in, ontvang ik 4 euro.
- Inchecken voor een dagproduct is maar 1x nodig.
Nadelen:
- Inchecken kan maar 1x, daarna geven de kaartlezers geen sjoege, hierdoor kan gedacht worden dat de kaart of kaartlezer kapot is
- De keuze om iemand mee te nemen op jouw kaart komt maar éénmalig 1 seconde voorbij.
- Vergeten/te laat het knopje +1 te drukken, niet meer mogelijk
- Automaten haperen en weigeren de Mobib kaart vaak
- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
- Kaart moet een lange 4 seconde op minder dan 1 cm afstand voor de kaartlezer worden geplaatst.
- Door eenmalige incheck is een systeem met in-/ en uit checken vrijwel ingewikkeld (poortjes)
- Anoniem reizen is niet mogelijk, anonieme kaarten zullen niet worden gemaakt.
Toen ik in Brussel was en vroeg naar een anonieme Mobib kaart kreeg ik van 6 verschillende medewerkers vrijwel hetzelfde antwoord: ""U denkt toch niet dat gij hier anoniem op een kaart kan reizen.""
Wat hebben we het in NL dan toch fijn met een anonieme chipkaart die je met munt en briefgeld kunt laden....
Voordelen:
- Een persoonlijke Mobib kaart is binnen 2 minuten gemaakt, met pasfoto en al
- De dagproducten op een Mobib kaart laden zijn goedkoper
- Bij inlevering van een Mobib kaart krijg je het aankoopbedrag min het aantal jaar van 5 terug.
- De kaart kost 5 euro, ik heb hem nu 1 jaar in bezit en lever hem in, ontvang ik 4 euro.
- Inchecken voor een dagproduct is maar 1x nodig.
Nadelen:
- Inchecken kan maar 1x, daarna geven de kaartlezers geen sjoege, hierdoor kan gedacht worden dat de kaart of kaartlezer kapot is
- De keuze om iemand mee te nemen op jouw kaart komt maar éénmalig 1 seconde voorbij.
- Vergeten/te laat het knopje +1 te drukken, niet meer mogelijk
- Automaten haperen en weigeren de Mobib kaart vaak
- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
- Kaart moet een lange 4 seconde op minder dan 1 cm afstand voor de kaartlezer worden geplaatst.
- Door eenmalige incheck is een systeem met in-/ en uit checken vrijwel ingewikkeld (poortjes)
- Anoniem reizen is niet mogelijk, anonieme kaarten zullen niet worden gemaakt.
Toen ik in Brussel was en vroeg naar een anonieme Mobib kaart kreeg ik van 6 verschillende medewerkers vrijwel hetzelfde antwoord: ""U denkt toch niet dat gij hier anoniem op een kaart kan reizen.""
Wat hebben we het in NL dan toch fijn met een anonieme chipkaart die je met munt en briefgeld kunt laden....
For Your Railroad Adventures
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Hier een scan van mijn persoonlijke Mobib kaart die in, jawel u hoort het goed:
2 minuten is gemaakt!
Daar kan TLS met hun 3 weken levertijd nog een dikke punt aan zuigen....
Verder hoefde ik voor die persoonlijke kaart 0 adres gegevens op te geven, of informatie die ik niet wilde.
2 minuten is gemaakt!
Daar kan TLS met hun 3 weken levertijd nog een dikke punt aan zuigen....
Verder hoefde ik voor die persoonlijke kaart 0 adres gegevens op te geven, of informatie die ik niet wilde.
For Your Railroad Adventures
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd. Nou dan ben ik er klaar mee. Ik heb toen maar een drie dagen abonnement aangeschaft en die op de dag van vertrek nog verkocht. Daarmee had ik dus een 'gratis' kopje koffie in de Eurostar. Ach je blijft Nederlander... :@iljitsch schreef:Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Moest je legitimatie laten zien?
(Volgens mij hoeft dat niet bij een NS kortingskaart maar da's al zo lang geleden dat ik het niet meer weet.)
(Volgens mij hoeft dat niet bij een NS kortingskaart maar da's al zo lang geleden dat ik het niet meer weet.)
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
@Vinny: Je kan hem ook gewoon vooraf bestellen op o.a. Visit Britain: http://www.visitbritaindirect.com/nl-nl ... Code=TV105 met een door jou zelf bepaalde vooraf gekozen tegoed. Je krijgt hem dan netjes thuisgestuurd. No hassle dus. :D
@find_your_spot: Dat vind ik zelf wel meteen het grootste nadeel, je hebt persé een pasfoto nodig. Niet ieder dagjesmens loopt met pasfoto's van zichzelf op zak en die Photomaton-dingen daar heb ik dan geen zin in. Maar voor degene die het geen bezwaar vinden om een pasfoto te geven en vaak in Brussel komen, scheelt het op den duur wel.
Fout hoor, dat zwarte balkje over je ogen... Haha
@find_your_spot: Dat vind ik zelf wel meteen het grootste nadeel, je hebt persé een pasfoto nodig. Niet ieder dagjesmens loopt met pasfoto's van zichzelf op zak en die Photomaton-dingen daar heb ik dan geen zin in. Maar voor degene die het geen bezwaar vinden om een pasfoto te geven en vaak in Brussel komen, scheelt het op den duur wel.
Fout hoor, dat zwarte balkje over je ogen... Haha
Vallend blad maakt rails glad.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
"Computer says noooo*Vinny schreef: Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Als je goed kijkt is de pasfoto gekopieerd uit mijn ID. Een paspoort en/of ID moet iedereen op zak hebben, dus die heb je gewoon altijd bij je.Dexter schreef: @find_your_spot: Dat vind ik zelf wel meteen het grootste nadeel, je hebt persé een pasfoto nodig. Niet ieder dagjesmens loopt met pasfoto's van zichzelf op zak en die Photomaton-dingen daar heb ik dan geen zin in. Maar voor degene die het geen bezwaar vinden om een pasfoto te geven en vaak in Brussel komen, scheelt het op den duur wel.
Fout hoor, dat zwarte balkje over je ogen... Haha
Het in zijn geheel aanvragen van die persoonlijke mobib kaart is mij zeer goed en plezierig bevallen.
Ik heb daar hooguit 6 min aan het loket gestaan voor het laten aanmaken van die kaart + het plaatsen van het jump dag product.
Ik ben dol op zwarte balkjes...
For Your Railroad Adventures
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
^^ Is je dat gelukt met een Nederlands adres? Toen ik bij de Bootik was was werd er verteld dat dat nog niet ging. Ook via internet krijg ik een foutmelding.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Heb nooit een adres hoeven opgeven.giuseppe schreef:^^ Is je dat gelukt met een Nederlands adres? Toen ik bij de Bootik was was werd er verteld dat dat nog niet ging. Ook via internet krijg ik een foutmelding.
Kwestie van naam, achternaam en geboortedatum in blokletters opschrijven.
De pasfoto werd vanuit mijn ID gekopieerd en in paint gecropt.
Het feit dat ik geen belgisch postadres had was vrij duidelijk nadat ze mijn hollandse ID had aanschouwd.
For Your Railroad Adventures
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
De Oystercard is dacht ik wel vrij algemeen verkrijgbaar. Het schijnt alleen voordeliger te zijn met papierenkaartjes te werken indien je 3/4 dagen in Londen bent en niet binnen een jaar terug keert. Wellicht dat je daarom niet is gelukt een Oystercard te kopen?Vinny schreef:Ja dat hoor ik ook van iedereen. Ik heb het dus twee maal bij de verkeerde persoon (lees: "dit staat niet in mijn functieomschrijving, dus dan moet u ook niet van mij verwachten dat ik geen standaard dingen ga doen"-type) geprobeerd. Nou dan ben ik er klaar mee. Ik heb toen maar een drie dagen abonnement aangeschaft en die op de dag van vertrek nog verkocht. Daarmee had ik dus een 'gratis' kopje koffie in de Eurostar. Ach je blijft Nederlander... :@iljitsch schreef:Toen ik twee jaar geleden in Londen was gewoon een oyster card ter plekke aangeschaft, hoor...
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Niet persé, je komt prima uit met het bedrag van een papieren dagkaart x het aantal verblijfsdagen. In principe kom je per dag nooit boven het bedrag van een dagkaart uit, omdat de kaart 'vastslaat' (geen saldo meer afschrijft) zodra je dat bedrag bereikt hebt, ongeacht hoevaak je ook reist. Je betaalt dus automatisch nooit meer dan een dagkaart.Freek schreef:Het schijnt alleen voordeliger te zijn met papierenkaartjes te werken indien je 3/4 dagen in Londen bent en niet binnen een jaar terug keert.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Maar voor de kaart zelf betaal je ook een bedrag, waardoor de kosten pas na een aantal dagen in het voordeel van de Oystercard uitkomen, alsdus de loketbeambte op metrostation Bayswater in 2009.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
In het geval van de Oystercard is dat statiegeld, dus ga je weg, dan lever je 'm in.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
De tekst ""dan lever je 'm in""Karl schreef:In het geval van de Oystercard is dat statiegeld, dus ga je weg, dan lever je 'm in.
Dat is het aanvragen van een formulier bij een tickets plaats, dat formulier mag je helemaal invullen, opsturen naar TFL, TFL gaat uitzoeken of je kaart niet negatief is, wat je laatste reizen waren en als dat allemaal in orde is krijg je je 3 pond terug.
Ohja, geldt niet voor buitenlanders
For Your Railroad Adventures
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Da's knap, in Brussel 6 verschillende medewerkers tegenkomen die nog op z'n Vlaams antwoord geven ook!find_your_spot schreef:De MoBIB kaart kent een aantal voor en nadelen.
Toen ik in Brussel was en vroeg naar een anonieme Mobib kaart kreeg ik van 6 verschillende medewerkers vrijwel hetzelfde antwoord: ""U denkt toch niet dat gij hier anoniem op een kaart kan reizen.""
Klinkt idd als typisch UK-gedachtengoed...find_your_spot schreef:Ohja, geldt niet voor buitenlanders
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Ik heb er tot nu toe wel 20 verschillende MIVB/STIB medewerkers, verkopers, controleurs, metro-en trambestuurders gesproken die allemaal Vlaams konden. *O*Ederveen schreef: Da's knap, in Brussel 6 verschillende medewerkers tegenkomen die nog op z'n Vlaams antwoord geven ook!
For Your Railroad Adventures
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Iets zwakkers dan RFID? Zo zo. Ik wist niet dat dat kon.find_your_spot schreef:- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
- Kaart moet een lange 4 seconde op minder dan 1 cm afstand voor de kaartlezer worden geplaatst.
enne 4 seconden? Hoe gaat dat dan als er 200 studenten bij dezelfde halte de bus uit willen? Staat de bus dan een kwartier te wachten tot iedereen uitgecheckt is of zo?
Ik kan me er zo wat bij voorstellen, maar jij weet het als ervaringsdeskundige vast beter: Is zoiets praktisch wel bruikbaar?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.
Van wat MSN contacten heb ik begrepen dat het systeem iets is verbeterd qua snelheid, maar persoonlijk blijf ik het mobib systeem nog slechter dan onze ov-chipkaart vinden...Fles schreef: Iets zwakkers dan RFID? Zo zo. Ik wist niet dat dat kon.
enne 4 seconden? Hoe gaat dat dan als er 200 studenten bij dezelfde halte de bus uit willen? Staat de bus dan een kwartier te wachten tot iedereen uitgecheckt is of zo?
Ik kan me er zo wat bij voorstellen, maar jij weet het als ervaringsdeskundige vast beter: Is zoiets praktisch wel bruikbaar?
Volgens mij heeft het MIVB ook helemaal geen plan liggen hoe met abonnementhouders en studenten, momenteel doen ze maar wat....
For Your Railroad Adventures
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten