400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door waldo79 »

Als incidentele reiziger reis ik graag op saldo. Gemakkelijker dan langs het kaartjesautomaat te moeten hobbelen :pos:

En automatisch opladen gebeurt inderdaad bij het inchecken. Blijkt dat ding al op te laden als je saldo onder de € 20 komt (heb € 20 ingesteld aangezien ik de trein vaak voor langere ritten gebruik) :X
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Dit formulier invullen
http://connexxion.nl/data/upload/OVC_re ... mulier.pdf

De kans dat je je geld terug krijgt is niehiel, aangezien conimex gewoon niet reageert op klantenpost....

Ook krijg je niks terug omdat je verplicht bent zo'n bonnetje uit een GVB of RET automaat uit te printen....
Je moet dus maar even naar 010 of 020 reizen om je geld terug te krijgen.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Freek schreef:@ Bee, Jurjen, Geert:
Mijn situatie kan zich dus theoretisch voor doen, dat geldt dan voor alle bedragen tussen de 5,01 en 5,99 euro. Wel vreemd dat de NS zegt dat het nogmaals voor de lezer houden van de chipkaart betekend dat het saldo wordt verhoogd. Dit wordt nergens anders gecommuniceerd terwijl wel iedereen het zou moeten weten. Dus: of de NS liegt of de communicatiestrategen van de Ov-chipkaart moeten nog wat leren (al kon dat laatste sowieso al een feit zijn :X )
Bij een groot negatief bedrag op de kaart en het automatisch opladen met €10,- kan het in sommige gevallen voorkomen dat je inderdaad twee keer je pas voor de lezer moet houden.
Stel je hebt -7,40 op je kaart en houd je kaart voor een lezer. Dan heb je onvoldoende saldo en wordt er €10 bijgeschreven. Je saldo wordt dan €2,60. Dat is nog steeds te weinig om in te checken. Houd je je pas dan nog een keer voor de lezer, wordt er nogmaals €10 bijgeschreven, is je saldo €12,60, en kan je dus wel inchecken.

Bij automatisch opladen met €10 zal je saldo meestal tussen de €9 en €19 zijn. Zoals Wubbo terecht opmerkt, is een 45-strippenkaart vol-tarief ook al €22,50.
Ik weet eigenlijk niet of het automatisch opladen ook kan werken bij het uitchecken. Dat kan gebeuren indien je incheckt met een saldo van bijvoorbeeld €9,15, maar een reis maakt die meer dan €4,15 kost.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Jurjen »

Zeg, ik heb met mijn SOV-Chipkaart 'Reizen op saldo' aangevraagd, en bij de kaartautomaat geactiveerd. Ik kan mijn reisgegevens dus ook op Mijn NS inzien en bij 'Reizen op saldo' staat nu 'Ja' (staat ook als product op mijn kaart).

Mag, kan en zou ik moeten willen inchecken buiten de Vrij Reizen periode? ;)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Freek »

Geert schreef:Over chipkaartproblemen gesproken, Connexxion schreef zojuist 13 cent te veel af (betaal normaal 1,23 voor het ritje, vandaag 1,36). Wat mij betreft een principekwestie. Iemand ervaring met een refund bij Connexxion?
Er zit een flinke vertraging van 2/3 maanden op, maar de twee keer dat ik refund heb gevraagd kreeg ik keurig 4 euro overgemaakt. Terwijl het bij mij ook ging om een paar centen die teveel waren afgeschreven.
FYS schreef:Ook krijg je niks terug omdat je verplicht bent zo'n bonnetje uit een GVB of RET automaat uit te printen....
Je moet dus maar even naar 010 of 020 reizen om je geld terug te krijgen.
Nee hoor, bij mij was een printje van de laatste 10 reizen die ik via ov-chipkaart.nl had opgevraagd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Klaasje »

Jurjen schreef:Zeg, ik heb met mijn SOV-Chipkaart 'Reizen op saldo' aangevraagd, en bij de kaartautomaat geactiveerd. Ik kan mijn reisgegevens dus ook op Mijn NS inzien en bij 'Reizen op saldo' staat nu 'Ja' (staat ook als product op mijn kaart).

Mag, kan en zou ik moeten willen inchecken buiten de Vrij Reizen periode? ;)
Inmiddels kan je het aanvragen met een SOV?. Hopen dat het goed werkt *O* Ik zou een kort stukje proberen. Iets van Almere Parkwijk-Centrum ofzo..
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Jurjen »

Als ik zaterdag nog van niemand iets specifieks gehoord heb ga ik het ook gewoon proberen. ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door reisthijs »

Jurjen schreef:Zeg, ik heb met mijn SOV-Chipkaart 'Reizen op saldo' aangevraagd, en bij de kaartautomaat geactiveerd.
Ik begrijp alleen niet waarom je dat nog zelf moet aanvragen, waarom wordt dat nou niet vanzelf voor alle studenten geactiveerd? Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom je dat via internet moet aanvragen en dat niet gewoon bij de automaat (of desnoods aan het loken) kan?

Nog een andere vraag die nu bij me opkomt: je kan nu dus het 'reizen op saldo' bij NS aanvragen, dat lijkt nu logisch omdat je alleen bij NS op saldo met de trein kan reizen. Maar hoe gaat straks als andere vervoerders reizen op saldo in de trein gaan invoeren - geldt je geactiveerde product van NS daar dan ook of moet je dat per vervoerder aanvragen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Jurjen schreef:Zeg, ik heb met mijn SOV-Chipkaart 'Reizen op saldo' aangevraagd, en bij de kaartautomaat geactiveerd. Ik kan mijn reisgegevens dus ook op Mijn NS inzien en bij 'Reizen op saldo' staat nu 'Ja' (staat ook als product op mijn kaart).

Mag, kan en zou ik moeten willen inchecken buiten de Vrij Reizen periode? ;)
Weet niet waarom je dit gedaan hebt, want Nee dat werkt niet... :N
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Jurjen schreef:Zeg, ik heb met mijn SOV-Chipkaart 'Reizen op saldo' aangevraagd, en bij de kaartautomaat geactiveerd. Ik kan mijn reisgegevens dus ook op Mijn NS inzien en bij 'Reizen op saldo' staat nu 'Ja' (staat ook als product op mijn kaart).

Mag, kan en zou ik moeten willen inchecken buiten de Vrij Reizen periode? ;)
Als je meerdere producten op je kaart hebt staan, spreekt de lezer het product met de hoogste 'rangorde' aan.
Wanneer het reizen op saldo een hogere rangorde dan het weekendkortingsproduct, maar een lagere rangorde dan het weekvrijreizenproduct heeft, zal het werken zoals je wilt. In andere gevallen zal je ofwel doordeweeks de volle/kortingsprijs betalen ofwel een foutmelding in de weekenden krijgen.
Je weet trouwens al bij het inchecken in het weekend of het wel of niet kan (je check-in wordt geaccepteerd en je kan reizen of je krijgt een foutmelding). Wanneer je dan op hetzelfde station weer uitcheckt, kost het je niets.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door midnet »

nog geniepig vraagje: hoeveel van die 4k+ (K=100.000) mesen gebruiken hem ook geregeld?
Reactie op eerdere: NS zelf adviseert automatisch opladen met tenminste 20 EUR te kiezen-om te voorkomen dat je net te weinig er op hebt staan om in te kunnen chekcen.
2.Octopus/Oyster/MRT etc: die werken prima-hadden beduidend veel minder kinderziektes (reden is zeker dat GPS-systeem op de bus-dat hebben ze daar niet)-ook bij NS met vaste punten werkt het naar behoren. MAAR" daar zijn de reisprijzen veel en veel lager-in HKG maximum iets van 3 eur en je kan er bij mijn weten niet negatief komen te staan, omdat je een deposit (statiegeld) van iets van 15 eur hebt betaald-krijg je terug, minus eventueel tekort-bij teruginleveren.
En dat is alweer een gemiste kans voor NL- zo'n opzet zou heel wat van de nu gemelde problems hebben voorkomen.
In CHina-bedenk wel dat elke stad daar zijn eiegn CP-card heeft, niet omwisselbaar!! werkt het ook prima (wat ik heb gezien)-maar dat zijn prijzen van 1 of 2 Y/bus of tot 5/6 max. per metro (elke rit apart betalen-niks abo's)-met 1 eur=9,5/10 CNY.
Min vraag: hoe denkt Translink eventuele negatieve saldi op onpersoonlijke kaarten ooit nog te innen? En wanneer gaan ze achter persoonlijke kaarten aan die al 3/6? maanden negatief staan?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Jurjen »

k is 1000, niet 100.000. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Negatief saldo op anonieme kaarten is gewoon een afschrijving door TransLink, daar kan je niets aan doen. Bij persoonlijke kaarten sturen ze een acceptgiro na de vervaldatum voor het resterende bedrag, maar ik vermoed dat ze daar niet heel hard aan gaan lopen trekken, een incassobureau is nogal duur :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Bij persoonlijke kaarten sturen ze een acceptgiro na de vervaldatum voor het resterende bedrag,
:@ Waar heb je dit vandaan?

Dat is namelijk in de algemene voorwaarden nergens terug te lezen... elke a of p kaart mag gewoon met een negatief saldo eindigen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

In Rotterdam zijn de eerste persoonlijke kaarten al vervallen, en daar zijn volgens posters op het RET Metro forum accept-giro's naar verzonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:In Rotterdam zijn de eerste persoonlijke kaarten al vervallen, en daar zijn volgens posters op het RET Metro forum accept-giro's naar verzonden.
Dan kan ik straks mijn lol op, aangezien ik 530 ov-chipkaarten in bezit heb, waarvan 90 persoonlijke, waarvan er 14 met negatief saldo staan.... *O*
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten