Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Joshua »

Mijn stem gaat naar Groen Links deze verkiezing. Ze hebben een goed programma en ik heb het ook een beetje gehad met de rechtse politiek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Vinny »

Op zondag worden veel inkopen gedaan die de rest van de week ook niet gekocht worden. Het instellen van een koopzondag heeft een positieve impuls op de consumentenbestedingen, dat blijkt uit onderzoek. Zelf zou ik juist erg toejuichen als winkels als bakkerijen en kleine supermarkten open zijn op zondag. Dat is buiten Amsterdam maar heel beperkt het geval...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Justin »

Vinny schreef:De mening van de meerderheid in een democratie betekent niet meteen dat iets moreel 'juist' is, of dat het goed is dat een dergelijke wet wordt ingevoerd. Het alternatief, dat een mening van een minderheid of van één persoon (dictatuur) tot wet wordt verheven is natuurlijk nog veel slechter.
Churchill zei al ooit eens:
Winston Churchill schreef:No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:Op zondag worden veel inkopen gedaan die de rest van de week ook niet gekocht worden. Het instellen van een koopzondag heeft een positieve impuls op de consumentenbestedingen, dat blijkt uit onderzoek. Zelf zou ik juist erg toejuichen als winkels als bakkerijen en kleine supermarkten open zijn op zondag. Dat is buiten Amsterdam maar heel beperkt het geval...
Dat laatste komt omdat veel kleine ondernemers dat financieel niet kunnen opbrengen.
In een (grote) stad zou het wellicht nog kunnen, buiten de grote steden zullen de inkomsten (zeker buiten het toeristenseizoen) dermate laag zijn, dat openstelling op zondag meer kost dan dat het oplevert.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door JWM »

Als het meer kost dan het oplevert dan gaat een ondernemer gewoon niet open op zondag. Die afweging kunnen ondernemers toch ook prima zelf maken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Waarom mogen bedrijven niet zelf kiezen? Er komt een zondagsopening in Diemen, maar nu al hebben sommige supermarkten aangegeven niet mee te gaan doen. Bij kleine ondernemers is het 50/50. Probleem van Diemen is natuurlijk wel dat de buurgemeente Amsterdam aan twee kanten van Diemen op zondag wel open is.

Maar over klandizie hebben de andere winkels echt niet te klagen, de winkeliers staan in de rij om een winkel te bemachtigen in het winkelcentrum en de Albert Heijn heeft op verzoek van het personeel de geplande opening op hemelvaartsdag geannuleerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door JWM »

Zowel in de Stemwijzer als het Kieskompas komt bij mij ongeveer hetzelfde beeld naar voren: Meeste overeenstemming met de Partij voor de Dieren, minste met de PVV. De Partij voor de Dieren gaat het in ieder geval niet worden, ik denk D66 en anders eventueel GroenLinks of de PvdA.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Als het meer kost dan het oplevert dan gaat een ondernemer gewoon niet open op zondag. Die afweging kunnen ondernemers toch ook prima zelf maken?
Heb je mij horen zeggen dat bedrijven van mij NIET zelf mogen kiezen?

Ik gaf alleen een (mogelijke) verklaring waarom er buiten de grote steden zo weinig kleine ondernemers ook op zondag geopend zijn.
Een verklaring die veel kleine ondernemers zelf ook geven.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Maar met de huidige regelgeving kan een ondernemer niet eens open op zondag, zelfs als hij dat zou willen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Vinny »

Ronzol schreef:
Vinny schreef:Op zondag worden veel inkopen gedaan die de rest van de week ook niet gekocht worden. Het instellen van een koopzondag heeft een positieve impuls op de consumentenbestedingen, dat blijkt uit onderzoek. Zelf zou ik juist erg toejuichen als winkels als bakkerijen en kleine supermarkten open zijn op zondag. Dat is buiten Amsterdam maar heel beperkt het geval...
Dat laatste komt omdat veel kleine ondernemers dat financieel niet kunnen opbrengen.
In een (grote) stad zou het wellicht nog kunnen, buiten de grote steden zullen de inkomsten (zeker buiten het toeristenseizoen) dermate laag zijn, dat openstelling op zondag meer kost dan dat het oplevert.
De dag met de minste opbrengst is dinsdag. Een winkel die wel op zaterdag en zondag open is, maar niet op maandag en dinsdag heeft een hogere omzet. De winst is meestal niet hoger, omdat het personeel in het weekend (fors) duurder is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik heb enige tijd twijfels gehad, maar ik ga denk ik toch voor D66. De reden is dat hun plannen toch steviger ingrijpen, en daarbij ook het meest afschuwelijke heilige huisje van de hypotheekrenteaftrek durft om te duwen. Dat heilige huisje is oneerlijk, niet bedoeld voor de huidige financiële constructies op de hypotheekmarkt en is de belangrijkste reden dat huizen in Nederland zo belachelijk duur zijn. Met het afbouwen en later stopzetten van de hypotheekrenteaftrek komt er een flinke waardedaling voor de huizen (enigszins nadelig voor huizenbezitters), maar komt er wel een goede oplossing voor het huidige "scheefwonen", wordt de markt toegankelijk voor starters en worden financieel dubieuze constructies zoals de aflossingsvrije hypotheek en de beleggingshypotheek bijzonder onaantrekkelijk. En dan kan de bankensector weer terug naar ouderwetse begrijpelijke producten voor de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Op www.ns.nl/stemmen staat een lijst met stations waar volgende week woensdag een stembureau aanwezig is :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Vergeet niet bij de gemeente je stempas om te laten zetten naar een kiezerspas. De deadline om het schriftelijk te doen is al een week verstreken. Handig, de gemeente bezorgde ze hier ongeveer op de dag dat die deadline was...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Je kan het ook mondeling doen, dat mag tot vijf werkdagen voor de verkiezingen, dus alleen vanavond en morgen nog.

Ik hoef het niet om te zetten, het treinstation vlakbij mijn kamer is een stemkantoor :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Ik ga gewoon zoals altijd (behalve vorige keer toen ik in mijn eigen deelgemeente moest stemmen) op Rotterdam Centraal stemmen, stipt om 7.30 uur daar staan en dan de trein van 7.41 uur, prima :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Bee schreef:Je kan het ook mondeling doen, dat mag tot vijf werkdagen voor de verkiezingen, dus alleen vanavond en morgen nog.

Ik hoef het niet om te zetten, het treinstation vlakbij mijn kamer is een stemkantoor :pos:
Ja klopt. De gemeente hier was al dicht toen ik bedacht dat ik dat nog moest doen, morgen en overmorgen gaat niet lukken. Dan maar hopen dat ik volgende week op tijd thuis ben om nog in Zeist te stemmen :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Bee schreef:Op http://www.ns.nl/stemmen staat een lijst met stations waar volgende week woensdag een stembureau aanwezig is :pos:
Ja, 4 keer zo veel in Amsterdam als in heel Gelderland bijvoorbeeld. Handig :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Uiteindelijk moet het toch van de gemeentes komen. Als die geen stembureau op het station kunnen of willen openen houdt het op. Een lobby ook vanuit de NS en andere vervoersbedrijven zou natuurlijk wel kunnen werken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Karl »

Fles schreef:Ja, 4 keer zo veel in Amsterdam als in heel Gelderland bijvoorbeeld. Handig :N
Culemborg is ondertussen wel tot Culemborg Centraal gebombardeerd. Hebben de gemeentes zelf die lijst samengesteld?
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

De gemeente Ede had op Ede-Wageningen had een proef, maar in de ruimte die toen gebruikt werd is nu weer een stationsrestauratie geopend :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Geert schreef:
Bee schreef:Je kan het ook mondeling doen, dat mag tot vijf werkdagen voor de verkiezingen, dus alleen vanavond en morgen nog.

Ik hoef het niet om te zetten, het treinstation vlakbij mijn kamer is een stemkantoor :pos:
Ja klopt. De gemeente hier was al dicht toen ik bedacht dat ik dat nog moest doen, morgen en overmorgen gaat niet lukken. Dan maar hopen dat ik volgende week op tijd thuis ben om nog in Zeist te stemmen :P
Je kan altijd nog iemand machtigen :)
webguy schreef:De gemeente Ede had op Ede-Wageningen had een proef, maar in de ruimte die toen gebruikt werd is nu weer een stationsrestauratie geopend :)
In Rotterdam zetten ze gewoon zo'n portacabin neer :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Justin schreef:Churchill zei al ooit eens:
Winston Churchill schreef:No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.
Was dat niet diezelfde die ooit zei "The best argument against democracy is a 30 second talk with the average voter"? :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Dat is inderdaad ook de oplossing die Diemen hanteert, en ook Amsterdam doet dat op Amsterdam Zuid en Bijlmer ArenA.

@Fles: Zo ongeveer ja: The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter. Zie http://en.wikiquote.org/wiki/Winston_Churchill
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

En gelijk had-ie! ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Vergeet niet bij de gemeente je stempas om te laten zetten naar een kiezerspas. De deadline om het schriftelijk te doen is al een week verstreken. Handig, de gemeente bezorgde ze hier ongeveer op de dag dat die deadline was...
Je hoeft je stempas toch niet te hebben ontvangen om het om te laten zetten in een kiezerspas? Als je graag in een andere gemeente wilt stemmen, had je dat ook al eerder kunnen aanvragen :) Voor de volgende keer ;)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 139 gasten