Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Hmm, ik las die informatie op stempas. Weet ik veel, normaal stem ik gewoon thuis, maar nu had het weleens praktisch geweest om ergens anders te stemmen :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

waarom is het eigenlijk niet gewoon zo dat iedereen met een stempas bij elk stembureau in NL mag stemmen? Dat geneuzel iedere keer :roll: en maar jammeren als de opkomst achterblijft....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daniel »

Zou inderdaad wel praktisch zijn, maar 't schijnt niet te kunnen omdat dingen als ingetrokken stempassen en het register van wie mag stemmen lokaal bijgehouden worden.
Ik mag bijvoorbeeld ook leuk in Dordrecht stemmen (bij gebrek aan gelegenheid langs de gemeente te gaan) aangezien de plaats waar je op 27 april stond ingeschreven telt. En tja, ik ben dus pas per 14 mei in Amersfoort ingeschreven...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Zoals ik al zei: je kan altijd nog iemand machtigen in de gemeente waar je moet stemmen die voor je stemt. Altijd beter dan dat je stem verloren gaat.

Ik heb jaren op het stembureau gewerkt en er zit wel meer achter dan je over het algemeen denkt. Als iedereen zomaar op elk stembureau in Nederland zou mogen stemmen krijg je enorme registers overal met alle kiesgerechtigden of een systeem waarme niet te controleren is of je al wel of niet gestemd hebt, etc. Zit een hoop papierromslomp achter. Ik vind het al een hele verbetering dat je nu in elk stembureau in je gemeente mag stemmen, dat was een paar jaar terug ook nog niet zo.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Maar het is wel weer een enorm nadeel dat je je moet legitimeren.

Ik ging vroeger altijd standaard een stempas halen zodat ik kon stemmen waar ik wilde, bijvoorbeeld in de tweede kamer of het stadhuis in plaats van het schooltje om de hoek. Ik was ook een keer met stempas naar Amsterdam gegaan om daar nog eens voor het laatst met een rood potlood te stemmen (wie had kunnen denken dat ik daar later nog ruim de kans voor zou krijgen!) maar dat feest ging niet door, kon geen stemlokaal vinden in de buurt van het CS.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Justin »

Hmmm normaal stem ik op Station Zwijndrecht, dat komt me het beste uit :). Maar ja, bij de vorige (niet-landelijke) verkiezingen zat ik vast in de FYRA en kwam ik beetje laat thuis :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Maar het is wel weer een enorm nadeel dat je je moet legitimeren.
Rijbewijs voldoet ook, als je die toevallig hebt.
En vanaf deze verkiezingen mag je ID-bewijs maximaal 5 jaar verlopen zijn, alhoewel dat onjuist op de kiespassen staat.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

iljitsch schreef:Maar het is wel weer een enorm nadeel dat je je moet legitimeren.

Ik ging vroeger altijd standaard een stempas halen zodat ik kon stemmen waar ik wilde, bijvoorbeeld in de tweede kamer of het stadhuis in plaats van het schooltje om de hoek. Ik was ook een keer met stempas naar Amsterdam gegaan om daar nog eens voor het laatst met een rood potlood te stemmen (wie had kunnen denken dat ik daar later nog ruim de kans voor zou krijgen!) maar dat feest ging niet door, kon geen stemlokaal vinden in de buurt van het CS.
Jij woont in Madrid toch? Hoe gaat dat stemmen vanuit het buitenland eigenlijk?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

Je stemt per brief, paar weken eerder geloof ik. Of je geeft een volmacht aan iemand anders, en kan allemaal alleen als je bij de ambassade staat geregistreerd. Er was ooit een proef met internet of telefoon, hebben m'n ouders keer gedaan, maar dat loopt ook niet meer geloof ik...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Internetstemmen is geschrapt om dezelfde reden als stemmachines geschrapt zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door find_your_spot »

Misschien dat die al gepost was... Maar anders nog een keer...


Ik geef mijn voorkeur aan de Stomwijzer

http://www.stomwijzer.nl/ *O*
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Daantje schreef:Als iedereen zomaar op elk stembureau in Nederland zou mogen stemmen krijg je enorme registers overal met alle kiesgerechtigden of een systeem waarme niet te controleren is of je al wel of niet gestemd hebt, etc.
:neg: Nou, wat erg. Maar als het ze te doen is om je reisgegevens worden kosten noch moeite gespaard om precies datzelfde te doen. :N
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Misschien dat die al gepost was... Maar anders nog een keer...


Ik geef mijn voorkeur aan de Stomwijzer

http://www.stomwijzer.nl/ *O*

:lol: Hijsleuk :Y
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door find_your_spot »

Fles schreef:
Daantje schreef:Als iedereen zomaar op elk stembureau in Nederland zou mogen stemmen krijg je enorme registers overal met alle kiesgerechtigden of een systeem waarme niet te controleren is of je al wel of niet gestemd hebt, etc.
:neg: Nou, wat erg. Maar als het ze te doen is om je reisgegevens worden kosten noch moeite gespaard om precies datzelfde te doen. :N
Het afgeven van eenmalig een officiele stempas moet toch voldoende zijn? Wat voor ""systeem"" zou er anders moeten komen?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Ik heb jaren op het stembureau gewerkt en er zit wel meer achter dan je over het algemeen denkt. Als iedereen zomaar op elk stembureau in Nederland zou mogen stemmen krijg je enorme registers overal met alle kiesgerechtigden of een systeem waarme niet te controleren is of je al wel of niet gestemd hebt, etc.
In theorie krijg iedereen een stempas die je moet inleveren als je gaat stemmen (toch?).
Lijkt me niet zo moeilijk dus. :wink: (Tenzij die falers weer eens dubbele stempassen uitgeven. :roll: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:Maar het is wel weer een enorm nadeel dat je je moet legitimeren.
Je moet sowieso altijd een identiteitsbewijs bij je hebben, dus hoezo is dat een enorm nadeel?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:
Daantje schreef:Ik heb jaren op het stembureau gewerkt en er zit wel meer achter dan je over het algemeen denkt. Als iedereen zomaar op elk stembureau in Nederland zou mogen stemmen krijg je enorme registers overal met alle kiesgerechtigden of een systeem waarme niet te controleren is of je al wel of niet gestemd hebt, etc.
In theorie krijg iedereen een stempas die je moet inleveren als je gaat stemmen (toch?).
Lijkt me niet zo moeilijk dus. :wink: (Tenzij die falers weer eens dubbele stempassen uitgeven. :roll: )
"Falers"? Er hebben 20 mensen op 12 miljoen misschien een dubbele stempas gekregen. Niet de bedoeling, maar overal waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt...

In je redenering vergeet je overigens dat er ook een register bijgehouden moet worden van stempassen die kwijtgeraakt zijn o.i.d. en daarmee dus ongeldig. Per gemeente wordt een register bijgehouden, tenzij je stempas omgezet in een (landelijke) kiespas. Zou je bij voorbaat alle stempassen als landelijke stempas verklaren, is het register dat je bij moet gaan houden enorm. Eigenlijk de investering niet waard als het merendeel van de kiezers gewoon in de eigen gemeente stemt...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Geert schreef:Zou je bij voorbaat alle stempassen als landelijke stempas verklaren, is het register dat je bij moet gaan houden enorm. Eigenlijk de investering niet waard als het merendeel van de kiezers gewoon in de eigen gemeente stemt...
Nogal makkelijke anname. In het huidige digitale tijdperk is het aanleggen van een database met 15 miljoen records bepaald geen rocket science. Iedere PC van een paar honderd euro kan dat makkelijk draaien. Dusseh... investering? Nee. Winst voor de democratie als alle stemgerechtigden de vrijheid hebben om te stemmen waar ze willen? Onbetaalbaar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Het nadeel van legitimeren is dat het de vrijwilligers van het stembureau niks aangaat wie ik ben of waar en wanneer ik geboren ben.

Mijn belastingconsulent adviseerde me om in Nederland ingeschreven te blijven staan toen ik naar Madrid ging dus voor zover de Nederlandse overheden weten woon ik in Rilland en zou dus in de gemeente Reimerswaal moeten stemmen. Drie weken geleden was de oproepkaart daar nog niet dus kon geen machtiging uitschrijven. Dus mijn stem gaat verloren deze keer.

Ik geloof dat als je niet in Nederland ingeschreven staat je op de ambassade of per post kan stemmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Het nadeel van legitimeren is dat het de vrijwilligers van het stembureau niks aangaat wie ik ben of waar en wanneer ik geboren ben.
Dat los je niet op door je niet te legitimeren, je naam, adres, woonplaats en geboortedatum staan namelijk ook op de stempas :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:
iljitsch schreef:Het nadeel van legitimeren is dat het de vrijwilligers van het stembureau niks aangaat wie ik ben of waar en wanneer ik geboren ben.
Dat los je niet op door je niet te legitimeren, je naam, adres, woonplaats en geboortedatum staan namelijk ook op de stempas :mrgreen:

als men wil is dat wel te hashen natuurlijk. Je kan gewoon stempassen met een uniek nummer uitgeven. Waarom zou je je eigenlijk legitimeren? Het is toch een GEHEIME stemming? Iedere pas kan 1 keer gebruikt worden, klaar. Wat hou je dan aan fraudebronnen over? Postbodes. Poeh, wat erg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wubbo »

En hoe kan iemand zien dat ik voor het eerst of voor de vierde keer stem, als ik geen persoonlijk stembiljet heb? Voor hetzelfde geld heb ik alle stempassen van mijn huisgenoten uit de post gevist (of ik ben zelf postbode natuurlijk) en ga ik lekker bij elk stembureau in de omgeving langs. Niemand die mij dan tegen kan houden, want de stembiljetten staan niet op naam...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Karl »

Dus dan weet men dat je gestemd hebt, maar niet op wie, who cares? Leven toch niet Afghanisthan ofzo.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:En hoe kan iemand zien dat ik voor het eerst of voor de vierde keer stem, als ik geen persoonlijk stembiljet heb? Voor hetzelfde geld heb ik alle stempassen van mijn huisgenoten uit de post gevist (of ik ben zelf postbode natuurlijk) en ga ik lekker bij elk stembureau in de omgeving langs. Niemand die mij dan tegen kan houden, want de stembiljetten staan niet op naam...
Op elke stempas kan je maar 1 keer stemmen.

Dat stembiljetten niet op naam staan is logisch, dat is nog nooit zo geweest namelijk. Niet voor de Kamer, niet voor de Gemeenteraad, niet voor Waterschappen, nergens voor. Is ook nergens voor nodig dus.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Karl schreef:Dus dan weet men dat je gestemd hebt, maar niet op wie, who cares? Leven toch niet Afghanisthan ofzo.
Niet "who cares" maar juist "des te beter". Dat is inherent aan het grondbeginsel van de democratie zeg maar :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten