Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik denk dat het een vicieuze cirkel is. Aanbod creëert vraag en vraag creëert aanbod. Ik gebruik Diemen en Culemborg even als voorbeeld, maar er zijn wel meer voorbeelden te noemen.
Heb ik er nog 'n ander voorbeeld bij. Want er wordt hier gesteld dat taxi's ingezet kunnen worden, maar dat lijkt ook niet echt optimaal...
In de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden heb je veel kleine dorpjes die eind 2006 geen OV of alleen een spitslijn hadden. Als concessie-eis werden die vanaf 2007 ontsloten met midibusjes die veelal 1x/uur reden en, in het geval van lijn 77 tussen Sliedrecht en Hardinxveld, zelfs 2x/uur reden. (Die laatste lijn was trouwens 'n elders afgeknipt stuk i.v.m. paralleliteit met de trein).
Op zich dus herkenbaar aanbod wat vraag creëert mist je het lang genoeg herkenbaar aanbiedt. Complicatie was echter dat de familiedagkaarten (ideaal ter kennismaking door mensen die eerst 'n uitje met de bus maken en zo het gemak ontdekken) alleen in 't weekend geldig waren en er dan taxibusjes reden die dus vol waren als twee families bedachten een uitje te maken. Resultaat: in 2008 werden diverse van deze lijnen (deels) vertaxibust -> minder herkenbaar dat er OV aangeboden wordt -> in 2009 nog 'n lijn geheel vertaxibust -> in 2010 meer ritten op sommige lijnen vertaxibust.

Dan biedt je dus wel OV aan maar omdat 't niet opvalt trek je ook niet spontaan nieuwe reizigers en bloeden de lijntjes ondanks het aanbod langzaam dood...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Wubbo »

Dan is ie niet moeilijk: dan moet je zorgen dat je OV opvalt. Dat kan ook met taxibusjes, voor mijn part zet je een groot bord Arriva op het dak en zorg je voor een bepaalde uniforme kleurstelling van die taxibusjes, zeker als je de hele dag door taxibusjes inzet op een bepaalde lijn is dat een vrij logische investering. Geef ze een afwijkende kleur ten opzichte van de normale bus, profileer het als een geweldig hip systeem juist omdat er taxibusjes rijden, en gaan met die banaan!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Precies, maak alle taxibusjes pimpelpaars met gouden dakranden en je weet zeker dat het duidelijk is dat die bus ergens voor dient. Maar nu rijden er waarschijnlijk witte anonieme busjes met misschien achter het raam een bordje met een lijnnummer of zoiets (de werkwijze van Connexxion Taxi Services in Zaandam). Nee, dat maakt het voor de reiziger duidelijk, het stikt van de witte busjes :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Daniel »

Ze hebben hier wel van die magnetische stickers met een Arriva logo op de busjes zitten, maargoed, de taxibedrijven zijn zo bijdehand om daar gewoon mee te blijven rijden al rijden ze geen lijndienst :roll:
Er rijden overigens zelfs taxibusjes met lijnfilm rond die overigens zo zwak is dat je 'm bij daglicht niet kunt lezen. Als er al wat op staan niet zijnde "Taxi van Vliet" (of welk ander bedrijf dan ook, 'tis een samenwerkingsverband van taxibedrijven wat hier rijdt, allemaal met andere busjes dus nog ook)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:
Bee schreef:Ik denk dat het een vicieuze cirkel is. Aanbod creëert vraag en vraag creëert aanbod. Ik gebruik Diemen en Culemborg even als voorbeeld, maar er zijn wel meer voorbeelden te noemen.
Heb ik er nog 'n ander voorbeeld bij. Want er wordt hier gesteld dat taxi's ingezet kunnen worden, maar dat lijkt ook niet echt optimaal...
Jij hebt het dan nog over witte Mercedes Sprinterbusjes als lijntaxi's, bij 't Gooi denk ik meer aan pikzwarte Mercedes E-klasse taxi's ;) Met lage instap, overigens.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

En dan is het Gooi misschien niet zo'n hoopgevend voorbeeld, van ons uit gezien.. :')
Mensen uit het Gooi maken wel weer meer reizigerskilometers per trein. Ze gaan vaak met de auto naar Bussum-Zuid (P&R terrein) of Hilversum (Intercity-reizigers)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ja, het Gooi is goed bedient met die Gooi spoorlijn natuurlijk. Even terugkomend op het busgebruik. Ja natuurlijk wonen er veel rijke lui die de bus helemaal niet nodig hebben. Er wonen ook genoeg jongeren in het Gooi. En als je in Amsterdam werkt of school hebt dan kan je er niet met de auto heen in tegenstelling tot veel andere plaatsen. Op het moment dat ik met de auto naar mijn werk ga dan hoef ik net zo goed niet te gaan...
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Maar de grote plaatsen worden in het Gooi wel allemaal ontsloten met goede buslijnen, en dat blijft volgens mij ook zo. Alleen oneindige villawijken gaan de verslechtering echt merken..., en voor al het andere bestaat er ook nog zoiets als de fiets...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Wat dacht je van de ov-taxi voor mensen die echt lui zijn of niet kunnen? Het is stukken goedkoper om een bel-taxi in te zetten dan een bijna lege bus.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Vinny schreef:Maar de grote plaatsen worden in het Gooi wel allemaal ontsloten met goede buslijnen, en dat blijft volgens mij ook zo. Alleen oneindige villawijken gaan de verslechtering echt merken..., en voor al het andere bestaat er ook nog zoiets als de fiets...
Ja, die zullen wel "hard" getroffen worden. Er zit geen hond in de bus. Die mensen zijn alleen maar blij dat die vieze bus verdwijnt. Dan kan er mooi een OV taxi voor in de plaats komen. Eventueel aangevuld met enkele spitsritten. Prima toch!
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Het leuke aan die ov-taxi is.. Dat die al bestaat. Jammer genoeg weten veel mensen hoe het werkt, hoe ze het moeten oproepen en hoe duur het is.
Eigenlijk zou je bij het aanbesteden meteen een ov-taxidienst (of regiotaxi, net hoe je het wilt noemen) moeten meenemen. Je zou de vervoerder kunnen verplichten binnen een bepaald tijdsvenster het hele concessiegebied te ontsluiten. Waarbij het kostentechnisch interessant zou kunnen wezen voor de vervoerder om bepaalde tijden taxi's in te zetten en op bepaalde tijden bussen. (Enorm veel taxi's zijn sowieso altijd duurder dan een paar bussen)
Als je dan bij de aanbesteding ook eens niet van die prijsopdrijvende milieueisen meeneemt voor spitsritten kan het ov een stuk kosteneffectiever gebeuren omdat de vervoerder niet verplicht is om een dure "milieuvriendelijke" bus in te zetten op de tijden dat de afschrijving van de bus het hardst meetelt in de kosten van het ov.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Daniel »

Hint: zie de eisen van de concessie DAV. Elk dorpje moet ontsloten worden maar er bestaat geen eis dat dat ook met een bus moet. De kleinste gehuchtjes hoeven overdag (en de grotere dorpen in de avond en zondags) alleen vraagafhankelijk ontsloten te worden.
Dat komt toch aardig met jouw idee overeen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Ik denk dat de beste oplossing voor deze concessie is hem op lange termijn samen te voegen met de concessie van de Provincie Utrecht. Dat sluit aan bijna alle kanten naadloos aan. Bovendien zijn grotere concessies aantrekkelijker voor de vervoerder omdat één verlieslatende lijn dan niet meteen 1/10e van de omzet is, maar 1/50ste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door midnet »

nog even iets over vb. Diemen en Culemborg.
1 Kuilenburg HAD zelfs jarenlang een eigen stadsdienst stad-station (net als Zaltbommel-toen daar het station nog ver weg van het plaatsje aflag)-toen de stoptreinen elk uur reden en er door de tijden zo'n 40 min was voor een groot rondje en dan een snel klein rondje van 15 min. Dat was van lokale bedrijf STREEF. Vervoer was vooral gericht op naar de trein/ervanaf. Later toen die lijn werd geintegreerd in de lijn naar Tiel (BSM? nog, CN? of wat het dan ook was) heeft er nog jarenlang, toen de treindienst al elke 30 min was-een korte tussenrit gereden en was de lange dienst in de 46 verweven-dus flinke omweg.
Overigens een bekend vervoergegeven: in Culemborg wonen veel (ex) Molukkers (en zelf was ik 3 dagen terug nog in Indonesia-maar dat terizjde), net als bvb in Assen/Smilde-en die lopen/fietsen niet-elk kort ritje gaat per bus.
2.Diemen heeft veel minder vervoer gericht op de stations, maar ook op de Hogeschool (al die Chinezen die toen nog in de ex-bejaardenflat woonden), naar de markt/winkelcentrum etc. Dit omdat de plaats uit 3 vrijwel aparte delen bestaat met lege ruimte ertussen. Toen CN/NZH nog de 175/176 reed, elke 30 min via Duivendrecht, was er op het zuidelijke deel ook nog de 120/126-elke 15 min-door naar AMS-OOst-en die was behoorlijk vol.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Ik denk dat de beste oplossing voor deze concessie is hem op lange termijn samen te voegen met de concessie van de Provincie Utrecht. Dat sluit aan bijna alle kanten naadloos aan. Bovendien zijn grotere concessies aantrekkelijker voor de vervoerder omdat één verlieslatende lijn dan niet meteen 1/10e van de omzet is, maar 1/50ste.
Net alsof ze daar wél winst maken. Ieder gebied in Nederland gaat (dik)geld bij. Dus dan heeft samenvoegen geen zin. Bovendien zijn het twee verschillende aanbestendende overheden (Noord-Holland en Utrecht) dus praktisch lastig uit te voeren.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Wat dacht je van IJsselmond of Q-liner 315?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Er zijn meerdere provincieoverschrijdende concessies in Nederland aanbesteed (geweest). IJsselmond (Flevoland en Overijssel), NOOD (Drenthe en Overijssel), GD (Groningen en Drenthe). HOV Groningen - Lelystad, Spoorlijn Zwolle - Emmen.

En natuurlijk kunnen concessies wel winstgevend zijn voor de bedrijven. Als de inkomsten van het vervoer + de subsidie van de aanbestedende overheid groter zijn dan de uitgaven maakt een bedrijf winst, en daar is het die bedrijven om te doen. Het is dan aantrekkelijker om een groot gebied te hebben, waar het bedrijf de lage omzet op sommige lijnen kan compenseren met sterke lijnen elders in het gebied.

Nu moet de omzet van Gooi- en Vechtstreek komen van lijn 101 en in mindere mate lijn 100 en 102, en de rest kost de vervoerder alleen maar geld. Zou het samengevoegd zijn met de Provincie Utrecht, dan heeft het gebied al veel meer sterkere lijnen (bijvoorbeeld Utrecht - Amsterdam, Amsterdam - Mijdrecht, Utrecht - Rotterdam, Utrecht - Gouda, Soest - Amersfoort, Zeist - Amersfoort, Amersfoort - Veenendaal en Utrecht - Wageningen) en kunnen de lasten meer uitgesmeerd worden over zwakke lijnen als stadsdiensten in Hilversum, Soest of Woerden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Gekko123 »

Dan vergeet je nog een belangrijke lijn in de provincie Utrecht (al is die nu nog onderdeel van de concessie BRU Regio): lijn 41 Utrecht - Wijk bij Duurstede. In de spitsrichting aangevuld met snelbuslijn 241 die ieder 10 minuten rijdt (en vol *O* )
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door find_your_spot »

Toevallig gisteren vanaf Hilversum lijn 100 naar Blaricum, Carpoolplaats gepakt en daar overgestapt op de 101 naar Amstelstation.

In beide ritten was ik de enige passagier, okee het was dan wel al 22:00 maar toch.. :X
For Your Railroad Adventures
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Dan heb je wel een behoorlijke omrit gemaakt. Overdag in de spits zitten beide lijnen goed vol. Maar het is geen Amsterdam nee.

Even terug komen op dat aanbesteden. Je zou er ook nog kunnen kiezen om Amsterdam Zuid-Oost en Gooi en Vechtstreek gezamelijk aan te besteden. Almere regio en Gooi en Vechtstreek zou eigenlijk nog logischer zijn.

Hiervoor noemde iemand een hele zooi lijnen op die zogenaamd druk en winstgevend zouden zijn. Dat is echt onzin. In bus 70 van Amersfoort naar Hilversum met een mega omweg door Soest (om ziek van te worden) zit ook geen hond. En in die andere lijnen ook niet voorzover ik weet. Het Gooi is geen druk busgebied face it en zet in op de drukke lijnen en de minimale ontsluiting voor de zwakkere die geen auto hebben. Dat is het beste in de afweging kosten-baten.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik vraag me ook al jaren af waarom zo'n miniconcessie als Zaanstreek niet samen met Waterland wordt aanbesteed... :roll:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ach ja, wat is dan een ideale omvang van een concessie? Je kan ook mega concessies maken zoals Amsterdam en Groningen. Waaruit blijkt dat dat beter is dan?
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat staat hier toch een paar berichtjes terug? Wanneer er een verliesgevende lijn is kan dit in een grote concessie makkelijker gecompenseerd worden dan in een kleine concessie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Met dat argument kan je van Nederland 1 grote consessie maken. Volgens mij is de kostendekkingsgraad voor al het streekvervoer zeer laag (30-40%) dus dat kan ik niet volgen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

We hebben het hier niet over de kostendekkingsgraad, maar over de inkomsten van de vervoerder.

De doelstelling van de vervoerder is winst, ongeacht of het geld komt uit subsidie of uit vervoersbewijzen. Een concessie met één sterke lijn en negen zwakke lijnen is een groot probleem voor zo'n vervoerder. De vervoerder zal dan ook proberen de uitgaven aan de zwakke lijnen zo veel mogelijk te beperken, en alles inzetten op een sterke lijn.

Als de concessie groter is, heb je meer sterke lijnen en lopen de inkomsten uit de vervoersbewijzen op. Daardoor heb je meer financiële draagkracht om de zwakkere lijnen in dienst te laten. Je kan je geld inzetten op meerdere paarden in plaats van een paard en de risico's worden daardoor beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten