Machinisten vergeten Best weer

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Daniel »

Machinisten vergeten Best weer

BEST - Stoppen in Best zit nog niet ingebakken in het NS-systeem. Voor de derde keer deze maand is de machinist op de intercitylijn Eindhoven-Schiphol maandag vergeten te stoppen in Best

De treinbestuurders die in de cabine op de lijn klimmen, krijgen nu steeds voor vertrek een herinnering dat ze moeten stoppen op de tijdelijke halte.

Sinds 9 april kunnen reizigers ook in Best op de Intercity Eindhoven-Schiphol instappen. Het tijdelijke opstappunt is er speciaal voor automobilisten die tijdens wegwerkzaamheden aan de A2 de files willen mijden. Dat heeft overigens wel resultaat. Er zijn gisteren 'enkele reacties' binnengekomen van mensen die niet op konden stappen en de extra parkeerplaatsen bij het station in Best zijn goed bezet. Volgens een woordvoerder zijn dat signalen die laten zien dat van de extra halte gebruik wordt gemaakt.

Het gebeurt overigens niet vaak dat Best wordt vergeten. In totaal zijn er al wel zeshonderd stops goed gegaan.

Bron: Eindhovens Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door M57 »

Reiziger Ddrs schreef:Het gebeurt overigens niet vaak dat Best wordt vergeten. In totaal zijn er al wel zeshonderd stops goed gegaan.
:lol:

Vanochtend moest ik werken op een 3500-trein naar Utrecht en Schiphol, en het aandeel mensen met kaartjes vanaf Best was echt opvallend hoog te noemen :!:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Dubbele P »

Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?
Misschien een stomme vraag, maar waarom staan de seinen niet zodanig dat een machinist zelf ziet dat hij moet stoppen omdat vlak na station Best het sein op rood staat? Vrijwel elk station heeft namelijk wel een soort 'uitrijdsein' dat daarvoor gebruikt kan worden. Daarnaast ook vreemd dat de treinen zomaar door kunnen rijden, in principe ga je dan vooruit rijden op de dienstregeling en je zou verwachten dat je dan ook vanzelf in de problemen komt met de seinen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door WSM »

Dubbele P schreef:Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?
Misschien een stomme vraag, maar waarom staan de seinen niet zodanig dat een machinist zelf ziet dat hij moet stoppen omdat vlak na station Best het sein op rood staat?
Omdat je dan met de snelheid van een slak op glad ijs het station binnensukkelt?
Is de trein nog niet langzaam genoeg? ;)
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Dubbele P »

Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn. Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren. Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door WSM »

Dubbele P schreef:Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn.
Dat betekent dus ook dat treinen met lagere snelheid het station kunnen binnenrijden...
Het omgekeerde is wel eens gedaan: stoppende treinen met hoog groen binnen laten rijden, in het kader van de punctualiteit.
Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren.
Maar verlies je wel kostbare rijtijd...
Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.
Daar ligt een overweg na het station, hoe is die in de beveiliging opgenomen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Stoppen in Best zit nog niet ingebakken in het NS-systeem.
Nee, het helpt ook niet echt als ze er doordeweeks wel stoppen en in het weekend niet. :roll:
Laat de 3500 dan ook in het weekend te Best stoppen, zou ik zeggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Fles »

Dubbele P schreef:Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?
Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Jeroen »

Fles schreef:Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:
P+R is de sleutel tot succes voor een rendabele stop op de meest nietszeggende plaatsen. (althans, dat denken ze)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Wubbo »

Barneveld Noord, anyone? ;-)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Mark »

Alleen jammer dat die stomme pendels altijd leeg zijn :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Freek »

Jeroen schreef:
Fles schreef:Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:
P+R is de sleutel tot succes voor een rendabele stop op de meest nietszeggende plaatsen. (althans, dat denken ze)
Veenendaal de Klomp? Ressen (oké, ik geef toe, het is P+R op de bus (waalsprinter) maar het werkt wel), A'dam Arena (metro + trein). En zo zijn er vast wel meer voorbeelden die wel werken.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door timtrein »

Dubbele P schreef:Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn. Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren. Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.
Het beveiligingssysteem is niet zo ingericht. Dat ziet geen verschillen tussen stop- IC- en goederentreinen. Bovendien is ARI nu al zo dom dat je bij het inhalen van vertragingen ineens voor een rood sein loopt, dus iets op deze manier regelen zit er niet direct in denk ik. En het hoeft ook helemaal niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Daantje »

Permanente intercitystop zie ik niet zoveel in. Ik denk dat zodra die wegwerkzaamheden klaar zijn al die mensen die nu in de trein zitten dan weer vrolijk in hun auto stappen en in de file gaan staan. Misschien een enkeling die na die tijd nog met de trein gaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het aantal 'nieuwe' reizigers uit Best groter is (mensen die daarvoor ook niet gebruik maakten van de A 2). Het zullen scholieren en studenten zijn die ontdekken dat je nu veel sneller in Utrecht/Schiphol bent ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door waldo79 »

Maar waarom zouden die dan in Best instappen? Daar hebben ze normaal gesproken niet zoveel te zoeken :roll:
Daantje schreef:Ik denk dat zodra die wegwerkzaamheden klaar zijn al die mensen die nu in de trein zitten dan weer vrolijk in hun auto stappen en in de file gaan staan. Misschien een enkeling die na die tijd nog met de trein gaat.
Die experimenten kosten klauwen vol met geld. Of er moeten substantieel duizenden reizigers per dag bijkomen anders is het niet zo zinnig. Die A2 mist die 100 overstappers (cijfers gegokt op basis van een experiment op de A9) ook niet...

Het mensen uit de auto halen moet geen doel op zich zijn...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Mikos »

Wat ik zo opvallend vind, is dat niemand hier meldt wat er ondertussen al aan de hand is...

Op Schiphol wordt namelijk elk half uur netjes omgeroepen dat in tegenstelling tot wat de CTA en de 'halaanwijzers' aangeven, de 3500 NIET stopt te Best.

Dus, ik denk dat niemand Best vergeet, we stoppen er gewoon helemaal niet, aldus de omroep op Schiphol... :|
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Wubbo »

In het weekend stopt de 3500 inderdaad niet in Best, maar dat weten de CTA's daar niet... ;-)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Mikos »

Dat maakt het al een heel stuk duidelijker. Overigens wordt het ook netjes in het Engels omgeroepen. Voor al die toeristen die met de 3500 in het weekend dachten naar Best te kunnen gaan. Maar goed dat het wordt omgeroepen, anders zou het nog druk worden in Eindhoven met
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Vinny »

The BEST village of the Netherlands 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door deadlock »

Waarom neemt een Belg nooit de intercity van Eindhoven naar het noorden maar altijd de stoptrein?
Spoiler: show
stopt niet te Best
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Nielske1990 »

deadlock schreef:Waarom neemt een Belg nooit de intercity van Eindhoven naar het noorden maar altijd de stoptrein?
Omdat die ook stopt in Best zeker? Het is niet voor niks een stoptrein, dus je zou hem moeten toespitsen op het verschil 800/3500. Verder is ie heel goed bedacht... :lol: :twisted:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Jurjen »

Nielske1990 schreef: Omdat die ook stopt in Best zeker? Het is niet voor niks een stoptrein, dus je zou hem moeten toespitsen op het verschil 800/3500. Verder is ie heel goed bedacht... :lol: :twisted:
Nee, omdat een IC die niet in Best stopt op een CTA aangegeven zou moeten zijn als: 'stopt niet te Best'. En een IC die niet te best stopt (in modern Nederlands: slecht remt), eng is. :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Chauf21 »

Het probleem speelt blijkbaar nog steeds:
BEST - Opnieuw is een machinist van de Nederlandse Spoorwegen vergeten de intercity Schiphol-Eindhoven te laten stoppen in Best. De trein die even na halftien maandagochtend in Best had moeten stoppen, reed gewoon door. Het is al zeker de vijfde keer sinds deze regeling dat een machinist vergeet te stoppen in Best.

Volgens een ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad zou de sneltrein vorige week nog eens drie keer niet in Best zijn gestopt. De extra halte voor de intercity Schiphol-Eindhoven is ingevoerd om het snelverkeer op de snelweg A2 te beperken zolang er aan die weg wordt gewerkt. Speciaal om die reden is er ook een groot parkeerterrein aangelegd bij het station Best.
Omroep Brabant, 9 juni 2008.

De meest treffende en simpele oplossing staat daar in de reacties: gewoon een stoplicht plaatsen [te bedienen door te sleutelen].
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Bericht door Geert »

Nog eenvoudiger en goedkoper zou het zijn om de machinisten op die treinen te bellen dat ze niet vergeten te stoppen in Best, of om die regel op de dienstkaartjes te markeren met een marker oid. Dat bellen werd een paar weken terug ook nog gedaan.

Volgens een studiegenoot van mij (die uit Best komt) gebeurt het in ieder geval nog regelmatig dat de s3500 niet stopt, het is vast niet pas de vijfde keer ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten