Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

De stemming voor de Waterschappen is natuurlijk wel afwijkend omdat je iets van persoonlijke gegevens moet invullen bij het terugsturen van het stemformulier om te kunnen controleren of je niet dubbel stemt. Maar er is wel meer afwijkend aan die verkiezingen (heeft er ooit iemand iets gemerkt/gehoord van de uitslag ervan?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Wubbo bedoelt denk ik de situatie dat je bij wijze van spreke ongestraft 10 keer kunt stemmen als je 10 stempassen weet te bemachtigen. Dat laatste is niet eens zo moeilijk, ze komen immers gewoon met de postbode mee, dus met een beetje hengelen in de brievenbus kom je vast aan genoeg stempassen. Nu wordt dit afgevangen doordat je naam op een stemkaart staat en je je dus verplicht moet legitimeren, maar als je dat zou laten vallen is de beschreven situatie wel mogelijk.

Overigens zie ik het probleem niet zo. Ja, men ziet dat je stemt, maar men kan niet zien wat je stemt. Dat laatste is veel belangrijker om goed af te schermen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Dat ik me moet legitimeren maakt me niet zo veel uit.
Het gaat me meer om het feit dat je dus niet overal in Nederland kan stemmen.
En over verloren stempassen: het lijkt me toch niet al te moeilijk om de database van heel Nederland op één centraal punt te plaatsen en in deze database aan te geven dat een bepaald nummer ongeldig is. Als medewerkers van het stemlokaal dan even het nummer van de stempas invoeren, zien ze gelijk of deze nog geldig is, of niet.
En als uiterste oplossing kun je altijd nog doorvoeren dat iedereen recht heeft op één stempas en bij verlies geen vervangende krijgt. Het klinkt misschien onaardig, maar zo gaan mensen wel beter op hun stemrecht letten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

En wat als dat systeem "even" plat ligt omdat internet er uit vliegt op het stemlokaal? Wachten tot-ie het weer doet? Of risico lopen dat mensen dubbel stemmen?

Let wel, het gaat om iets wat je maar ongeveer eens in de 1 a 2 jaar nodig hebt (zeker als het komende kabinet eens 4 jaar blijft zitten). Je kunt wel een enorme redundante infrastructuur bouwen zodat het systeem altijd werkt, maar volgens mij is dat enorme verspilling van belastinggeld dat veel beter besteed kan worden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

De PVV heeft een kandidaat op de lijst staan die in Roemenië woont. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, omdat de PVV Roemenen uit Nederland wil terugsturen, en ze het liefste de EU uit wilt zetten. Waarom mag een Roemeense klusjes man niet in Nederland werken en wonen, terwijl dhr Sharpe (nummer 21 op de lijst van de PVV) wel in Singeorgiu de Mures, Roemenië woont?
Als die dorpsgenoten daar goed op de hoogte zijn van de standpunten van de PVV, denk ik dat men daar niet zo vrolijk meer doet tegenover deze Nederlandse buurman.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

Zo'n systeem is inderdaad ingewikkeld: je hebt het 1x per jaar nodig max, maar het moet wel 1,2 miljoen (aantal stemgerechtigden ongeveer) transacties in een dag verwerken. Das ~ 1667 transacties per minuut, dus dat valt nog wel mee, maar t is niet weinig :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Zijn er in heel Nederland maar 1,2 miljoen stemgerechtigden op 16 miljoen inwoners? :shock:
Dat het er geen 16 miljoen zijn, begrijp ik ook wel, maar ik had toch ruim 7 miljoen verwacht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door tsov »

De komma moet één plaatsje naar rechts: het zijn er 12 miljoen ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Dat is inderdaad een flink stuk reëler. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

Euh foutje idd :P Dan neemt alles ff toe met 10x :P
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Jurjen »

En, ik weet niet, maar we hebben de stemcomputers bij het grofvuil gezet omdat ze signalen uitzonden die opgevangen zouden kunnen worden, maar een systeem waarbij je de openbare infrastructuur gaat gebruiken om iemands gegevens te versturen, is niet gevoelig voor onderscheppen van informatie?

En wat betreft legitimeren: het is een democratisch grondbeginsel om anoniem je stem uit te brengen, en dat is gewaarborgd bij alle stembureaus waar meer dan 1 persoon per dag stemt. Het is immers geen proefwerk waar je je naam nog even boven het antwoordenblaadje moet zetten... Dat ze willen controleren wie jij bent lijkt me toch wel... essentieel voor het functioneren van de democratie. ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Caspar schreef:De PVV heeft een kandidaat op de lijst staan die in Roemenië woont. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, omdat de PVV Roemenen uit Nederland wil terugsturen, en ze het liefste de EU uit wilt zetten. Waarom mag een Roemeense klusjes man niet in Nederland werken en wonen, terwijl dhr Sharpe (nummer 21 op de lijst van de PVV) wel in Singeorgiu de Mures, Roemenië woont?
Als die dorpsgenoten daar goed op de hoogte zijn van de standpunten van de PVV, denk ik dat men daar niet zo vrolijk meer doet tegenover deze Nederlandse buurman.
Haha ja, dat zag ik vanmorgen tijdens het ontbijt ook toen mijn oog op de kandidatenlijst viel (die enorme folder die je altijd krijgt). Vond het ook wel een opmerkelijke combi, net zoals dat Wilders' vrouw Hongaars is. :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Jurjen schreef:En, ik weet niet, maar we hebben de stemcomputers bij het grofvuil gezet omdat ze signalen uitzonden die opgevangen zouden kunnen worden, maar een systeem waarbij je de openbare infrastructuur gaat gebruiken om iemands gegevens te versturen, is niet gevoelig voor onderscheppen van informatie?
Nee, het systeem dat werd voorgesteld zou alleen controleren of je stempas niet verlopen was. Dus bijvoorbeeld

1239084234 -> OK
4539045381 -> OK
9503405908 -> verlopen

en meer niet. Maar dan nog, een systeem dat minstens 277 transacties per seconde zou moeten verwerken (en waarschijnlijk meer, want het aantal stemmers is niet perfect over de dag verdeeld) dat vervolgens max 3x/jaar gebruikt zou worden, ik vind het verspilling van belastinggeld.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Geert schreef:
Jurjen schreef:En, ik weet niet, maar we hebben de stemcomputers bij het grofvuil gezet omdat ze signalen uitzonden die opgevangen zouden kunnen worden, maar een systeem waarbij je de openbare infrastructuur gaat gebruiken om iemands gegevens te versturen, is niet gevoelig voor onderscheppen van informatie?
Nee, het systeem dat werd voorgesteld zou alleen controleren of je stempas niet verlopen was. Dus bijvoorbeeld

1239084234 -> OK
4539045381 -> OK
9503405908 -> verlopen

en meer niet. Maar dan nog, een systeem dat minstens 277 transacties per seconde zou moeten verwerken (en waarschijnlijk meer, want het aantal stemmers is niet perfect over de dag verdeeld) dat vervolgens max 3x/jaar gebruikt zou worden, ik vind het verspilling van belastinggeld.
Waarom? Dat is EEN systeem. Dat kost misschien 20.000 euro. Hoeveel kosten x-duizend stemcomputers die later weer bij het vuil gezet zijn? Nou dan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Die stemcomputers waren dan ook een slecht idee in de eerste plaats...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Geert schreef:Die stemcomputers waren dan ook een slecht idee in de eerste plaats...
Ja, maar dat is dus nog nooit een reden geweest om er geen belastingmiljoenen in te pompen :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wubbo »

Het is ook geen reden geweest om belastingcenten in andere verspilprojecten te pompen... ;-)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:De stemming voor de Waterschappen is natuurlijk wel afwijkend omdat je iets van persoonlijke gegevens moet invullen bij het terugsturen van het stemformulier om te kunnen controleren of je niet dubbel stemt. Maar er is wel meer afwijkend aan die verkiezingen (heeft er ooit iemand iets gemerkt/gehoord van de uitslag ervan?)
Uitslagen worden bekendgemaakt in het nieuwsblad van je waterschapsregio waarin je woont, en vaak ook nog in het lokale suffertje.
Volgensmij kun je ook op de website van je waterschap zien wat de uitslag is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Precies, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gemeenteraad, provinciale staten of tweede kamerverkiezingen is het daarna doodstil tot de volgende verkiezingen. Zeker als je, net zoals ik, de waterschapsbelasting door de woonstichting via de huur laat betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daniel »

Opvallend: kwam eerst nog uiterst rechts uit in de stemwijzer, maar vanmiddag weer gewoon aan de linkerkant (ook met kieskompas trouwens). Kan me niet voorstellen dat ik de vragen nu zo anders beantwoord heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:Precies, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gemeenteraad, provinciale staten of tweede kamerverkiezingen is het daarna doodstil tot de volgende verkiezingen. Zeker als je, net zoals ik, de waterschapsbelasting door de woonstichting via de huur laat betalen.
Dat komt omdat je bij de Waterschappen niet met coalities te maken hebt met verschillende politieke partijen.
Afgelopen verkiezingen was voor het eerst dat de politieke partijen zich er in mengden, overigens ook gelijk voor de laatste keer.
Waterschappen horen onafhankelijk hun werk te kunnen doen. Daar moeten mensen zitten die er verstand van hebben, en niet vanwege hun politieke kleur.

Verder word je, als het goed is, regelmatig op de hoogte gehouden via een eigen nieuwsbrief en/of via de website van je Waterschap (bij onze waterschap is dat dus wel zo)
Zelf initiatief tonen om meer informatie te verkrijgen kan dus best wel eens helpen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik heb het even voor je uitgezocht, het blijkt dat het waterschap alle uitvoerende taken in een stichting, Waternet, heeft ondergebracht, die ook verantwoordelijk is voor de waterleiding en riolering. Die stichting heft ook de belasting in opdracht van de onderliggende waterschappen. Geen wonder dat ik niet eens wist welk waterschap hier actief is (ik heb ooit voor het Hoogheemraadschap van Rijnland gestemd, maar dat is niet hier geweest)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door tsov »

Yep, niet al te lang geleden zijn de gemeentelijke diensten DWR (Waterleiding en Riolering) en het Drinkwaterbedrijf quasi gefuseerd met het waterschap (AGV; Amstel, Gooi & Vecht). Het leuke is dat Waternet ook actief is gebieden buiten het 'eigen' waterschap, want Amsterdam-Noord binnendijks (dus binnen de oude Waterlandse Zeedijk) ligt in HHNK (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) en het oude dorp Sloten ligt in Rijnland. Ik woon in Amsterdam-Noord, maar wel in AGV, want de polders die buitendijks zijn gemaakt in de tijd dat het Noordzeekanaal werd aangelegd vielen destijds toe aan de gemeente Amsterdam en het toenmalige Hoogheemraadschap Amstelland.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

In het stemadvies wat de Vereniging eigen huis aanbiedt, blijkt na invulling van mijn jaarsalaris, hypotheekvorm, woz-waarde en rentepercentage, dat ik met de CU er behoorlijk op achteruit ga, 182€ tegen 2025. Bij D66 ook zoiets, en bij de Pvda 82€ per maand. Van de Christenunie wist ik niet dat ze zo radicaal zijn met de hypotheekrente aftrek. Grappig dat ik er bij Groenlinks niets op achteruit ga, terwijl die het systeem toch op de schop nemen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Hebben ze ook een berekening over welke partij ervoor zorgt dat mensen die nu geen eigen huis hebben er straks wel één kunnen betalen?

Door de idiote huizenprijsstijgingen kan ik nu precies dezelfde appartementjes in mindere buurten betalen als toen ik in 1992 m'n eerste baan had. (Het feit dat ik ondernemer/freelancer ben/was helpt ook niet.)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten