Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet
Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet
Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet
Geplaatst op: vrijdag 4 juni 2010 16:40
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 juni 2010 16:41
Tramlijn 5 zal mogelijk in de toekomst niet meer rijden. Het is een gevolg van bezuigingen door Gemeente Vervoerbedrijf GVB. Rob Olthof rijdt regelmatig met de tram en laat aan WebRegio weten: 'Het verdwijnen van lijn 5 is een ramp voor de reizigers die van Amstelveen bijvoorbeeld het concertgebouw willen en omgekeerd.'
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 4 juni 2010 16:40
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 juni 2010 16:41
Tramlijn 5 zal mogelijk in de toekomst niet meer rijden. Het is een gevolg van bezuigingen door Gemeente Vervoerbedrijf GVB. Rob Olthof rijdt regelmatig met de tram en laat aan WebRegio weten: 'Het verdwijnen van lijn 5 is een ramp voor de reizigers die van Amstelveen bijvoorbeeld het concertgebouw willen en omgekeerd.'
Lees verder
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Eerst zien, dan geloven... Geloof er niks van (A)
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
En sowieso: er is wel eens sprake van geweest, maar alleen als de Amstelveenlijn wordt opgewaardeerd naar een volwaardige metro. Dan kunnen de trams van lijn 5 er niet meer tussendoor, maar de lijn opheffen door bezuinigingen is klinkklare onzin, want het is de drukste lijn van het GVB :)
Bovendien is het zeer aannemelijk dat bij het verdwijnen van lijn 5 en het vermetroën van lijn 51 lijn 5 via een andere route naar Buitenveldert of zelfs Amstelveen gaat (bijvoorbeeld via de Museumtramlijn of de Keizer Karelweg).
Bovendien is het zeer aannemelijk dat bij het verdwijnen van lijn 5 en het vermetroën van lijn 51 lijn 5 via een andere route naar Buitenveldert of zelfs Amstelveen gaat (bijvoorbeeld via de Museumtramlijn of de Keizer Karelweg).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dat lijn 5 het drukst is, zal wel komen door het type trams (conducteurloos) wat er rijdt dan... Want qua kaartverkoop wint lijn 2 het van alle lijnen.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Er zullen inderdaad aardig wat zwartrijders op lijn 5 zitten, het is daar doodeenvoudig en hoe vaak kom je nu een controleploeg tegen? De laatste is anderhalf jaar terug in de bus, daarvoor zal het meer dan vijf jaar eerder zijn geweest ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Het laatste watk dar over tegenkwam is dat er hard wordt gewerkt aan plannen om de NZ lijn bij gereedkomen [2017?] als volwaardige metro door Buitenveldert en Amstelveen [tot hoe ver is niet duidelijk] door te trekken. Moet er dus wel een viaductje komen. Een tunneltje is al helemaal niet betaalbaar. Dan moet de huidige tambaan dus weg.
[cynisme aan] Bovendien moet je bij een dergelijke marginale verbetering eerst het bestaande aanbod verslechteren om nog een beetje resultaat te tonen [/cynisme]
[cynisme aan] Bovendien moet je bij een dergelijke marginale verbetering eerst het bestaande aanbod verslechteren om nog een beetje resultaat te tonen [/cynisme]
tsov schreef:En sowieso: er is wel eens sprake van geweest, maar alleen als de Amstelveenlijn wordt opgewaardeerd naar een volwaardige metro. Dan kunnen de trams van lijn 5 er niet meer tussendoor, maar de lijn opheffen door bezuinigingen is klinkklare onzin, want het is de drukste lijn van het GVB :)
Bovendien is het zeer aannemelijk dat bij het verdwijnen van lijn 5 en het vermetroën van lijn 51 lijn 5 via een andere route naar Buitenveldert of zelfs Amstelveen gaat (bijvoorbeeld via de Museumtramlijn of de Keizer Karelweg).
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Afgelopen 4 maanden ben ik 7 keer gecontroleerd, allemaal 's ochtend vroeg om 08:52 Ietjeslaterweg...tsov schreef:Er zullen inderdaad aardig wat zwartrijders op lijn 5 zitten, het is daar doodeenvoudig en hoe vaak kom je nu een controleploeg tegen? De laatste is anderhalf jaar terug in de bus, daarvoor zal het meer dan vijf jaar eerder zijn geweest ;)
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Vanwege het gebrek aan een conducteur zou het ook kunnen dat de reiziger van lijn 5 beter voorbereid (dus met strippenkaart) op reis gaat. Heel hoog ligt de zwart rijd graad nou ook weer niet op de conducteursloze lijnen. Op de 5 moet je trouwens ook echt geen conducteur willen, dat ding is nu al niet vooruit te branden als je 3,5 deur hebt om in te stappen, laat staan bij 1,5.ziggy schreef:Dat lijn 5 het drukst is, zal wel komen door het type trams (conducteurloos) wat er rijdt dan... Want qua kaartverkoop wint lijn 2 het van alle lijnen.
Verder is dit artikel grote onzin aan het verkondigen dat dit door bezuinigingen gedaan zou worden. De verdwijning van lijn 5 zal plaatsvinden wanneer de Noord Zuid lijn doorgetrokken wordt naar Amstelveen, en er dus geen mixbedrijf met trams meer mogelijk is. En idd, men onderzoekt ook nog of het via een andere route nog steeds geboden kan worden...
Als ik dan ook nog lees dat er iemand in een reactie eronder klaagt dat men dan onacceptabel VER moet lopen naar de 51 vanaf stadshart, dan kan je maar in 1 stad beland zijn: Amstelveen. :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Je hebt protestacties die te laat beginnen en protestacties die te vroeg beginnen. Van dat laatste is dit er één van. Er is nog nooit een woord geschreven over het opheffen van lijn 5 het afgelopen anderhalf jaar en nu is er opeens een protestactie.
Het gezeur van te ver lopen naar de trambaan is geneuzel om misschien honderd meter. En anders nemen ze maar de bus die om het stadshart heenrijdt naar het metrostation.
Het ontbreken van een conducteur kan een rol spelen bij lijn 5. Lijn 5 rijdt natuurlijk wel langs alle toeristische trekpleisters (dam, leidseplein, leidsestraat, rijksmuseum, museumplein), komt als enige lijn bij het Zuidstation, waar veel zakenlui is. Vroeger was de lijn ook heel druk tussen het Zuidstation en de VU, nu is dat minder door de grote boog om het station heen.
Overigens, ook met het ombouwen van de sneltram naar de metro wordt het probleem van het zeer trage OV aan de westkant van Amstelveen niet opgelost, waar streekbussen met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur om de paar minuten bomvol af en aan rijden. Dat heeft voor mij meer prioriteit dan het slopen van een goedwerkend systeem.
Het gezeur van te ver lopen naar de trambaan is geneuzel om misschien honderd meter. En anders nemen ze maar de bus die om het stadshart heenrijdt naar het metrostation.
Het ontbreken van een conducteur kan een rol spelen bij lijn 5. Lijn 5 rijdt natuurlijk wel langs alle toeristische trekpleisters (dam, leidseplein, leidsestraat, rijksmuseum, museumplein), komt als enige lijn bij het Zuidstation, waar veel zakenlui is. Vroeger was de lijn ook heel druk tussen het Zuidstation en de VU, nu is dat minder door de grote boog om het station heen.
Overigens, ook met het ombouwen van de sneltram naar de metro wordt het probleem van het zeer trage OV aan de westkant van Amstelveen niet opgelost, waar streekbussen met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur om de paar minuten bomvol af en aan rijden. Dat heeft voor mij meer prioriteit dan het slopen van een goedwerkend systeem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dat lijn 5 nooit doorgetrokken is naar het busstation is wel degelijk een schoonheidsfoutje. Vanuit Aalsmeer heeft het meer dan 10 jaar geduurd voordat er een aansluiting op de 51 werd geboden, pas sinds een paar jaar is er een directe verbinding met station Amsterdam Zuid.
Los daarvan zit ik ook al jaren te springen om een snellere OV verbinding ten westen van Amstelveen. Kans dat dit gerealiseerd wordt: praktisch 0 :?
Los daarvan zit ik ook al jaren te springen om een snellere OV verbinding ten westen van Amstelveen. Kans dat dit gerealiseerd wordt: praktisch 0 :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Waarom is dit zo traag dan?
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Waarschijnlijk een gebrek aan busbanen.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
De streekbussen rijden via de Amsterdamseweg en Amstelveenseweg in respectievelijk Amstelveen en Amsterdam. De bussen rijden mee in het drukke verkeer, er zijn veel kruisingen met verkeerslichten, veel drukke bushaltes (lijn 170 en 172 stoppen op alle haltes) die kort op elkaar volgen. Voor Connexxion heerlijke lijnen, de hele dag door in hoge frequentie stampvolle bussen (ka-tjing!), voor de reiziger een nachtmerrie.
Om aan te geven hoe druk het daar is. Lijn 170 rijdt elke 10 minuten tussen Amsterdam Centraal en Uithoorn Busstation met een MAN Lion's City, daarnaast ook nog elke 20 minuten een snelbus (lijn 142) die verder gaat naar Mijdrecht en Wilnis. Er zijn ook nog wat bussen naar Kudelstaart, maar die tellen even niet mee, want die slaan vlak na het busstation van Amstelveen af richting Aalsmeer. Zelfs met 9 bussen per uur tussen Amsterdam en Uithoorn zitten de bussen vol, dus moeten sommige ritten nu gereden worden met gelede Citaro's. Die had Uithoorn oorspronkelijk niet met de nieuwe concessie per december 2007, toen alle gelede bussen weggehaald zijn.
Om aan te geven hoe druk het daar is. Lijn 170 rijdt elke 10 minuten tussen Amsterdam Centraal en Uithoorn Busstation met een MAN Lion's City, daarnaast ook nog elke 20 minuten een snelbus (lijn 142) die verder gaat naar Mijdrecht en Wilnis. Er zijn ook nog wat bussen naar Kudelstaart, maar die tellen even niet mee, want die slaan vlak na het busstation van Amstelveen af richting Aalsmeer. Zelfs met 9 bussen per uur tussen Amsterdam en Uithoorn zitten de bussen vol, dus moeten sommige ritten nu gereden worden met gelede Citaro's. Die had Uithoorn oorspronkelijk niet met de nieuwe concessie per december 2007, toen alle gelede bussen weggehaald zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Om aan een toeristische route door hetzij Bovenkerk hetzij Amstelveen Westwijk te beginnen...want die slaan vlak na het busstation van Amstelveen af richting Aalsmeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Tikkie off-topic: waarom rijden die Connexxions de laatste weken eigenlijk allemaal via Stadhouderskade-Overtoom-v.Baerlestraat i.p.v. Stadhouderskade-PaulusPotter-v.Baerle?
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
In de Paulus Potterstraat en Hobbemastraat is het spoor verzakt. Daarom zijn er herstelwerkzaamheden. Hierdoor is de trambaan gesperd voor busverkeer. De halte Hobbemastraat is vervangen door een tijdelijke halte net om de hoek op de Paulus Potterstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Tenzij je met mij op stap gaat, ik kom ALTIJD controle tegen bij GVB...tsov schreef:Er zullen inderdaad aardig wat zwartrijders op lijn 5 zitten, het is daar doodeenvoudig en hoe vaak kom je nu een controleploeg tegen? De laatste is anderhalf jaar terug in de bus, daarvoor zal het meer dan vijf jaar eerder zijn geweest ;)
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Excuse moi,NS-Reiziger schreef:Heel hoog ligt de zwart rijd graad nou ook weer niet op de conducteursloze lijnen.
zojuist een ritje gedaan van CS naar Binnenhof vertrekkend rond 23:40
Ik heb de midden en achterdeur in de gaten gehouden (stond in de draaischijf) en van de 10 mensen die de tram binnen kwamen checkte er maar 4 in. Vooral bij de haltes Koningsplein, Leidseplein en Museumplein amper in of uit checkers....
Ook kan ik mij controle acties in januari in lijn 5 herrineren, na 1 controle team was ongeveer 30% van de tram leeggeruimd... Allemaal reizigers zonder vervoerbewijs... :N
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dus jouw steekproef moet een significante meting voorstellen?
Ik heb het niet over eigen ervaringen, ook ik zie mensen de tram uitvluchten bij controles (of zag, tegenwoordig reis ik niet tot nauwelijks met de 5), maar een overzicht wat jaren terug wees geen schikbarende hogere zwartrijdgraad uit. In de buurten waar de 5 rijd is het niet hip zwart te reizen.
Daarnaast staat de 5 voor de pisstukjes in het centrum uiteraard bekend als gratis people mover. Ga je met het ding waar ie voor bedoeld is (net zoals de 1 of de 2), namelijk de verbinding met de buitenwijk, maak je dit soort gedrag al veel minder mee en daarom is de conducteur minder nodig.
Als je de 5 toch van de Buitenveldertselaan af wil, is een omlegging naar de Amsterdamseweg misschien erg zinvol, getuige de busdienst daar?!
Ik heb het niet over eigen ervaringen, ook ik zie mensen de tram uitvluchten bij controles (of zag, tegenwoordig reis ik niet tot nauwelijks met de 5), maar een overzicht wat jaren terug wees geen schikbarende hogere zwartrijdgraad uit. In de buurten waar de 5 rijd is het niet hip zwart te reizen.
Daarnaast staat de 5 voor de pisstukjes in het centrum uiteraard bekend als gratis people mover. Ga je met het ding waar ie voor bedoeld is (net zoals de 1 of de 2), namelijk de verbinding met de buitenwijk, maak je dit soort gedrag al veel minder mee en daarom is de conducteur minder nodig.
Als je de 5 toch van de Buitenveldertselaan af wil, is een omlegging naar de Amsterdamseweg misschien erg zinvol, getuige de busdienst daar?!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Toen de conducteur op de tram werd heringevoerd ging de frequentie omlaag. En dat was echt niet omdat er meer reizigers waren! Een percentage van 30% is echt niet overdreven.
immer kwaliteits posts
Inspraak over toekomst Amsterdamse lijn 51
Inspraak over toekomst Amsterdamse lijn 51
Geplaatst op: zaterdag 12 juni 2010 23:48
Laatst bijgewerkt: zaterdag 12 juni 2010 23:50
Kan lijn 51 uit Amstelveen worden doorgetrokken naar de Noord-Zuidlijn bij station Zuid? Kiezen we voor een tunnel of viaduct? En wat gebeurt er met lijn 5? Het komende half jaar krijgen Amsterdammers de kans hun zegje te doen over de nieuwe Amstelveenlijn.
Door de komst van de Noord/Zuidlijn is er mogelijk geen plaats meer voor lijn 51.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 12 juni 2010 23:48
Laatst bijgewerkt: zaterdag 12 juni 2010 23:50
Kan lijn 51 uit Amstelveen worden doorgetrokken naar de Noord-Zuidlijn bij station Zuid? Kiezen we voor een tunnel of viaduct? En wat gebeurt er met lijn 5? Het komende half jaar krijgen Amsterdammers de kans hun zegje te doen over de nieuwe Amstelveenlijn.
Door de komst van de Noord/Zuidlijn is er mogelijk geen plaats meer voor lijn 51.
Lees verder
Nog niets beslist over toekomst Amsterdamse lijn 5
Nog niets beslist over toekomst Amsterdamse lijn 5
Geplaatst op: zondag 13 juni 2010 15:12
Laatst bijgewerkt: zondag 13 juni 2010 15:13
Sommige bewoners in Zuid maken zich zorgen over de toekomst van tram 5. Er zijn namelijk geruchten dat tramlijn 5 naar Amstelveen zal verdwijnen en lijn 51 een metrolijn wordt. Volgens Stadsregio Amsterdam, het bureau dat gaat over bereikbaarheid in de stad, is nog niets zeker.
Lees verder
Geplaatst op: zondag 13 juni 2010 15:12
Laatst bijgewerkt: zondag 13 juni 2010 15:13
Sommige bewoners in Zuid maken zich zorgen over de toekomst van tram 5. Er zijn namelijk geruchten dat tramlijn 5 naar Amstelveen zal verdwijnen en lijn 51 een metrolijn wordt. Volgens Stadsregio Amsterdam, het bureau dat gaat over bereikbaarheid in de stad, is nog niets zeker.
Lees verder
Re: Nog niets beslist over toekomst Amsterdamse lijn 5
Dat is wel een ernstig gevalletje klok en klepel ;)Wubbo schreef:Volgens Stadsregio Amsterdam, het bureau dat gaat over bereikbaarheid in de stad
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Als je dit http://www.stadsregioamsterdam.nl/belei ... elveenlijn
bericht [er wordt naar gelinkt in het buurtkrantje] leest, is het wel duidelijk dat de politburocratie al lang de keuze gemaakt heeft: een verlenging van de metro boven of onder Buitenveldertselaan en verder. Daarmee moeten dus in ieder geval tijdens de bouw zowel 5 als 51 weg en omdat die metro gevuld moet worden komen ze daarna ook niet meer terug
In de stad gaat het op dezelfde manier. Er zijn een paar keer plannen gelekt, waaarvan vervolgens gezegd werd dat er nog niets besloten was. Maar wedden dat er straks zwaar gesneden gaat worden in het tramnet, en niet alleen de Vijzelstraat lijnen
bericht [er wordt naar gelinkt in het buurtkrantje] leest, is het wel duidelijk dat de politburocratie al lang de keuze gemaakt heeft: een verlenging van de metro boven of onder Buitenveldertselaan en verder. Daarmee moeten dus in ieder geval tijdens de bouw zowel 5 als 51 weg en omdat die metro gevuld moet worden komen ze daarna ook niet meer terug
In de stad gaat het op dezelfde manier. Er zijn een paar keer plannen gelekt, waaarvan vervolgens gezegd werd dat er nog niets besloten was. Maar wedden dat er straks zwaar gesneden gaat worden in het tramnet, en niet alleen de Vijzelstraat lijnen
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Ik geloof eerlijk gezegd weinig van alle plannen die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen:
Opheffen van lijn 4, 5, 16, 24 en 25
Inkorten van alle tramlijnen tot de ring (dus inkorten van lijn 1, 2, 5?, 7, 9, 13, 14, 16?, 17, 24? en 26) omdat er buiten de ring te weinig reizigers in de tram zitten
Combino's de laatste serie trams, voortaan alleen nog maar waterstofbussen aanschaffen als er trams vervangen moeten worden
Een pratende banaan is geloofwaardiger dan al deze plannen :X
Opheffen van lijn 4, 5, 16, 24 en 25
Inkorten van alle tramlijnen tot de ring (dus inkorten van lijn 1, 2, 5?, 7, 9, 13, 14, 16?, 17, 24? en 26) omdat er buiten de ring te weinig reizigers in de tram zitten
Combino's de laatste serie trams, voortaan alleen nog maar waterstofbussen aanschaffen als er trams vervangen moeten worden
Een pratende banaan is geloofwaardiger dan al deze plannen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 191 gasten