Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door iljitsch »

Nadat ik woensdagmorgen naar de tandarts was geweest had ik de rest van de middag niet echt wat te doen behalve dat ik aan het eind van de middag in Nootdorp moest zijn. Ik had half het plan om de bus naar Hoek van Holland te nemen en dan de RET-boot naar de maasvlakte, maar dat werd me toch te krap en het was heerlijk weer om te fietsen, dus dat maar gedaan. Wel hier en daar even gestopt om foto's te maken.

Helaas had ik m'n echte camera niet in aanslag toen ineens deze lijn 1 op Den Haag Centraal arriveerde, maar in de zon kom je met een iPhone nog best een heel eind:

Afbeelding

Ik sta nogal verbaasd over deze kleuren. Lijken in lijn te zijn met de HTM-bussen, hoewel toch weer net wat anders, met meer oranje/rood. Typisch genoeg doet de huidige rood/beige kleurstelling van de GTLs wat oubollig aan na al die jaren, maar slaagt deze kleurstelling er niet in om er echt nieuwer uit te zien. Wat dat betreft was het wit/geel/blauw van de GTL8-IIs toen die ingevoerd werden moderner.

Alleen: waarom maar één tram in deze kleuren? Is het een uitprobeersel ofzo?

Hier op de Kneuterdijk wordt omgereden vanwege het autoluw maken van het centrum, dus kon ik deze tram richting Delft betrappen. Zoals gezegd, het beige/rood ziet er niet echt modern uit, maar in vergelijking met trams van dezelfde generatie uit andere steden kan het nog goed mee:

Afbeelding

Er komen in het sjiekste deel van Den Haag nog redelijk wat bussen langs ook:

Afbeelding

(Wel lastig dat de korte sluitertijd die je nodig hebt om een scherpe foto van een rijdende bus te krijgen ervoor zorgt dat de bestemmingsaanduiding grotendeels wegvalt.)

Na wat omzwervingen reed ik toen via een smal paadje van Wassenaar naar Leidschendam. Op een gegeven moment kom je dan bij het spoor, waar je op die plek niet onderdoor kan, maar je moet eerst een eindje parallel daaraan rijden naar ofwel het noorden ofwel het zuiden. Ik deed het laatste, en ging even een kwartiertje zitten om te zien wat er zoal langskwam. Korte treintjes:

Afbeelding

Afbeelding

Lange treintjes:

Afbeelding

Overigens komt er maar 1 of 2 keer per vijf minuten een trein langs op zo'n doordeweekse dag om vier uur (beide richtingen opgeteld) dus met vier sporen kan hier echt nog wel wat bij.

Zie vervolgens mijn tram 19 update.

Net voorbij Den Haag Ypenburg, langs het spoor rijdend richting Nootdorp, kon ik toen deze nog schieten:

Afbeelding

En als laatste nadat ik 's avonds met RR4 weer de stad in gegaan was nog een foto van het busplatform van Den Haag Centraal zolang het er nog ligt:

Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door Dexter »

GTL8-II 3116 in die nieuwe kleuren was een uitprobeersel. HTM wilde eigenlijk bij de stadstrams een zelfde soort kleurstelling invoeren als bij RR maar dan met rood als hoofdkleur om het contrast te benadrukken. Als je het vergelijkt met RR zal je zien dat het ongeveer dezelfde stijl is. Die 3116 is toen van de nieuwe kleuren voorzien ter gelegenheid van een proef met een 'voetgangers-vriendelijke-voorzetneus'.

Leuke foto's! :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:GTL8-II 3116 in die nieuwe kleuren was een uitprobeersel. HTM wilde eigenlijk bij de stadstrams een zelfde soort kleurstelling invoeren als bij RR maar dan met rood als hoofdkleur om het contrast te benadrukken. Als je het vergelijkt met RR zal je zien dat het ongeveer dezelfde stijl is.
Nu je het zegt... Ik vind in elk geval in deze foto het rood wel wat te oranje. Ik geloof dat het dat in het echt wat minder was, maar als tegenhanger voor RR-blauw is dieper rood sowieso beter, lijkt me.

Jammer dat ik die neus niet gezien heb.
Dexter schreef:Leuke foto's! :pos:
Dank je. Mocht het bevoegd gezag interesse hebben om 1 of meer voor de site te gebruiken, laat me weten dan kan ik ze in volle resolutie opsturen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door tsov »

iljitsch schreef:Jammer dat ik die neus niet gezien heb.
Daar valt nu niks aan te zien, want is weer normaal. Er zat bij de presentatie een plastic "voetgangersvriendelijk" geval voor. Google toont dit:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door Chauf21 »

Leuke foto's en bekende stekkies ;)
Aan dat weggetje tussen Wassenaar en Leidschendam wonen prins Willem-Alexander en prinses Maxima :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Chipkaartrestitutie HTM

Bericht door iljitsch »

Nagekomen bericht: een paar dagen hiervoor was ik met tram 15 van Den Haag HS naar Nootdorp centrum gegaan maar stond er op ov-chipkaart.nl Bierkade als instaphalte, en later met lijn 17 van de Gravenstraat naar CS en daar stond Noordwal als instaphalte. Dat kostte me dus mooi 16 cent teveel. Misschien dat dit alles komt door de omleiding, de halte centrum (tegenover de Asta) werd verherbouwd die week. Hoe dan ook, ik heb dus het restitutieformulier van de HTM gedownload en in tweevoud uitgeprint en samen met een printje van ov-chipkaart.nl naar het antwoordnummer opgestuurd. En nu:

Code: Selecteer alles

01-07-2010   672898640     H.T.M.
                           2502 KM S GRAVENHAGE
                           RESTITUTIE OV-CHIPKAART       0,16
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door Daniel »

Wow, de kosten van de overboeking zijn waarschijnlijk hoger geweest voor HTM dan het bedrag wat ze jou terug moesten betalen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Den Haag e.o. 2 juni, incl. vreemde HTM-kleuren

Bericht door Chauf21 »

Maar wel terecht dat je de claim hebt ingediend (en uitgekeerd hebt gekregen), want als niemand dat doet, wordt het bedrijf ook niet geprikkeld om de problemen aan te pakken :idea:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten