Mokum

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mokum

Bericht door Stefan »

Afbeelding

Ik geloof dat ik de foto al eens in het Fotodomino topic geplaatst heb, maar goed. Hij mag hier eigenlijk niet ontbreken vind ik. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mokum

Bericht door Ardan »

HUH??? :? Ik volg je niet helemaal, Bee....

Overigens, ik had hem al eens eerder gezien, maar gisteravond heb ik er met ziggy ingezeten... GVB schijnt drie of vier van deze niet-gelede Citaro's te hebben. Hoelang hebben ze die al dan? Niet dat ik vaak in Noord kom, maar volgens mij nog niet zo lang... en waar komen ze vandaan?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 17 mar 2010, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Er zijn er drie, met de nummers 004 tot 006, en ze zijn inderdaad van Garage Noord. Omdat Garage Noord niet zo heel veel ongeleed rijdt, kan je ze eigenlijk alleen vinden op de 36, 38 en 46 ( *O* )

Ze waren eigenlijk als reserve aanwezig, voor als de waterstofbussen uit eind 2003 problemen zouden hebben. Die hadden geen problemen, dus stonden ze lange tijd niets te doen. In september 2004 zijn ze alsnog de weg op gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mokum

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:HUH??? :? Ik volg je niet helemaal, Bee....

Overigens, ik had hem al eens eerder gezien, maar gisteravond heb ik er met ziggy ingezeten... GVB schijnt drie of vier van deze niet-gelede Citaro's te hebben. Hoelang hebben ze die al dan? Niet dat ik vaak in Noord kom, maar volgens mij nog niet zo lang... en waar komen ze vandaan?
Afbeelding
Op deze foto kun je ook goed het verschil in fronten zien tussen de oudere en nieuwe Citaro's. :)
Enneh, jij leert ook snel veel mensen van dit forum kennen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Woensdag heb ik meteen maar eens die bussen in de Pontanusstraat op de foto gezet. Zag alleen nu pas kans ze te uploaden.

Allereerst kwam ik die ochtend nog de 813 tegen
Afbeelding

Twee busjes in de Pontanusstraat
Afbeelding
Afbeelding

Twee busjes die vanaf de Zeeburgerdijk de Pontanusstraat indraaien. Op de achtergrond de molen De Gooyer, die al een flink leven achter zich heeft (gebouwd in 1608, dit is de derde locatie waar hij staat). De molen is vandaag de dag vooral bekend vanwege de naastgelegen brouwerij 't IJ.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Kijk Ardan, dit bedoel ik :P

Waar de 22 de Pontanusstraat inslaat, rijdt lijn 22 normaal daar vanaf of naar de Mauritskade naar de Zeeburgerstraat (waaraan de molen staat). Met die omleiding heb je dus kans dat er van drie straten bussen van lijn 22 op de kruising komen:
Mauritskade -> Zeeburgerstraat
Zeeburgerstraat -> Mauritskade
Zeeburgerdijk -> Pontanusstraat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ardan schreef:Niet dat ik vaak in Noord kom, maar volgens mij nog niet zo lang... en waar komen ze vandaan?
Ik heb zo'n ding al een sin 2006 of 2007 op de foto gezet op het Sloterdijk station dus de eind 2003 van Bee zou heel goed kunnen. Dingen zijn destijds volgens mij gewoon nieuw aangeschaft hoewel er inderdaad wel een vreemd stofje op de sta-plank vast gezet is, waardoor je doet vermoeden dat de bussen van een ander bedrijf zijn geweest. Ik weet ook niet wat er voor motoren in zitten, maar ze klinken verdacht veel als Jonckheren van binnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Vandaag eventjes de oplegwissel in de middenberm van de Burgemeester Roellstraat bekeken. Tussen de haltes Slotermeerlaan en Burgemeester van Leeuwenlaan van lijn 13 is het zuidelijke spoor (stad-in) opgebroken wegens onderhoud.

Bij enkelspoorbedrijf zou je kunnen rijden op zicht. In dit geval is dat niet het geval en staan er seinen langs de baan. Op de oplegwissel mag je 5 kilometer per uur, op het enkelsporige traject mag de tram 30.
Afbeelding

En zo ziet het eruit als er een tram overheen rijdt. Dit is dezelfde tram als die je in de verte aan ziet komen rijden:
Afbeelding

Deze foto's zijn genomen aan de kant van de Slotermeerlaan, aan de andere kant ligt er natuurlijk ook een oplegwissel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Op zoek naar de Citea! Ik las vanmorgen dat hij op lijn 48 moest rijden, dus toog ik te fiets naar de route van de 48. Na twee Jonckheeren
Afbeelding

kwam dan de Citea.
Afbeelding

Deze GVB 009 is overigens de ex-Arriva 562, kijk maar naar het kenteken.
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Er zijn reclamebussen van Connexxion, Arriva en het GVB voor de OV-Chipkaart.

Maar er is ook een reclametram :D Alleen gaat deze tram bijna elke dag in de dienst defect en dan is het erg lastig om hem op de foto te krijgen. Juist vandaag wist ik niet waar hij reed, maar hij reed rond half vier nog steeds in dienst op lijn 9 en zodoende lukte het mij net op tijd om met mijn telefoon een foto te maken van de tram zonder auto's vol in beeld.

Afbeelding

Foto gemaakt op de kruising Middenlaan/Hugo de Vrieslaan in Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mokum

Bericht door Fles »

Die voorsorteervak-pijl ook :lol:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Bee schreef:Middenlaan
Hoe vaak fiets jij daar nou? :P
Maar toffe spot! Heb 'm alleen een keer in het voorbijgaan gezien.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Eh, nooit (A) Ik haalde hem even door de war met de Plantage Middenlaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Milco »

Ik dacht dat de GVB-Citea het wagenparknummer 1225 had?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

1200-bussen zijn huurbussen, in die zin is het nummer logisch, hij zal waarschijnlijk gehuurd zijn van VDL.

Maar er zal waarschijnlijk even "snel" een informatiesysteem zijn ingebouwd afkomstig van een afgevoerde Jonckheer, en die kunnen waarschijnlijk geen voertuignummers van vier cijfers aan. En de 00x-serie is altijd een leuk mengelmoesje geweest van miniseries.

003-005 - Waterstofbussen
006-008 - Citaro's
009 - Citea
010 - 015 - Berkhof Junior.

Het was oorspronkelijk ook niet de bedoeling dat de Combino's in de 2000-serie zouden komen, maar een driecijferig nummer. De extra bestelling van 60 Combino's die Rotterdam niet wilde hebben gooide een beetje roet in het eten, 154 Combino's was een beetje te veel van het goede voor de wagenparknummering dat al helemaal vol zat met meer dan 200 bussen en 200 trams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Toch een kleine correctie:
001-003 Waterstofbussen
004-006 Citaro's
009 Citea
010-015 Berkhof Junior

In het verleden is er overigens een reeks MAN/Berkhof 2000NLF op LPG geweest die ook in de 00x-reeks genummerd was.

Voor de rest klopt het verhaal :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Nog even over de nummering van de Combino's

Oorspronkelijk zou de serie 13G (geschikt voor lijn 26 + 4 tweerichtingswagens) de nummers 842-866 krijgen.
De serie 14G (resterende 70 trams) zou de nummers 921 tot 990 krijgen.

Er kwam nog een bestelling van zestig stuks, die hadden dan 867 tot 899 en 991 t/m 996 moeten krijgen (997 t/m 999 waren al bezet door de Duisburgse trams). Een beetje hoofdrekenen laat zien dat dat echt niet past. Nummers van oude trams gebruiken werkt ook niet, want dan heb je het probleem dat een tram eerst afgevoerd moet worden voordat je er een nieuwe tram in kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door Suus op di 08 jun 2010, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mokum

Bericht door Meltrain »

En waar is nummer 867 daan gebleven? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Dat is een van mijn beroemde tikfoutjes :P

Drie keer op één pagina, wordt ondertussen toch wel ernstig :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Van de GVB-Yahoo-Group:
Zaterdagavond wordt er in de RAI een feestje voor het personeel van het AMC gehouden dat rond middernacht afloopt.
Hiervoor is extra vervoer ingekocht:
- De dienstwagens van lijn 4 die normaal vanaf het Drentepark inrukken maken een extra slag naar het CS en gaan vandaar naar binnen.
- Er rijden vijf wachtwagens 4-31/35 zodat er elke 7,5 minuut wordt gereden, deze rijden van 21:30-22:00 tot 1:30-2:00. Deze extra's worden gereden door personeel van de Museumlijn.
(ik hoop dat het goed gaat met passerende nachtbussen bij de Bijenkorfhalte)

Gegroet,
ReNeGe
Doe er uw voordeel mee ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Personeel van... dus ik neem ook met materieel van?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Er zijn medewerkers van de museumlijn die een Combino-rijbewijs hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Precies, ze rijden 'gewoon' met GVB-trams (weet eigenlijk niet of het Combino's of Blokkendozen zijn).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Het zullen wel Combino's zijn, ik neem niet aan dat er op dat tijdstip een groot gebrek aan Combino's zal zijn. Die rijden alleen maar omdat anders de dienstregeling niet mogelijk is :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Vanaf vanavond gaat de tram een week vol omleidingen in, alleen omdat de tramsporen op de Martelaarsgracht vervangen moeten worden:
Tram 1, 2, 5, 13, 17 - Nieuwezijds Voorburgwal

Op de Nieuwezijds Voorburgwal bij de Martelaarsgracht vinden spoorwerkzaamheden plaats. Hiervoor moeten op een aantal avonden alle trams worden omgeleid, en op een aantal avonden een deel van de trams.

Deel 1
Van zondag 27 tot en met woensdag 30 juni, telkens vanaf 19.00 uur, rijden tram 1, 2, 5, 13 en 17 om.

Tram 1 en 5 rijden dan vanaf de Nieuwezijds Voorburgwal via de Paleisstraat (terug: Mozes en Aäronstraat), Damrak en Prins Hendrikkade naar de normale haltes op Centraal Station v.v.

Tram 2 rijdt komende van Nieuw Sloten vanaf het Leidseplein via de Weteringschans naar het Weteringcircuit v.v. U kunt vanaf Leidseplein met tram 1 of 5 naar CS

Tram 13 rijdt vanaf de De Clercqstraat / Rozengracht via de Marnixstraat en Marnixplein naar het Frederik Hendrikplantsoen v.v. U kunt vanaf de Rozengracht met tram 17 of vanaf Marnixplein met bus 18 en 21 naar CS v.v.

Tram 17 rijdt vanaf de Raadhuisstraat via de Nieuwezijds Voorburgwal, Paleisstraat (terug: Mozes en Aäronstraat), Damrak en Prins Hendrikkade naar de normale halte op Centraal Station v.v.

Tijdelijke haltes:
bij de Brandweerkazerne De Clercqstraat (voor tram 13)
de bestaande tramhaltes op de omleidingroutes

Deel 2
Op donderdag 1 juli, van zondag 4 tot en met donderdag 8 juli en van zondag 11 juli tot en met woensdag 15 juli, telkens vanaf 22.00 uur, rijden tram 2 en 13 om. Tram 1, 5 en 17 rijden de de normale route.

Tram 2 rijdt komende van Nieuw Sloten vanaf het Leidseplein via de Weteringschans naar het Weteringcircuit v.v. U kunt vanaf Leidseplein met tram 1 of 5 naar CS v.v.

Tram 13 rijdt vanaf de De Clercqstraat / Rozengracht via de Marnixstraat en Marnixplein naar het Frederik Hendrikplantsoen v.v. U kunt vanaf de Rozengracht met tram 17 of vanaf Marnixplein met bus 18 en 21 naar CS v.v.

Tijdelijke haltes:
bij de Brandweerkazerne De Clercqstraat (voor tram 13)
de bestaande tramhaltes op de omleidingroutes

Bron: http://www.gvb.nl/omleidingen/omleiding.asp?id=873
Daarnaast rijdt volgend weekend lijn 57 weer tussen Station Duivendrecht en Gaasperplas ter vervanging van metro 53.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De Busfan en 20 gasten