RET'ers dreigen OV plat te leggen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Wubbo »

RET'ers dreigen OV plat te leggen
Geplaatst op: donderdag 3 juni 2010 23:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 juni 2010 23:22


RET'ers staan op het punt om het openbaar vervoer plat te leggen. Na het zoveelste geweldsincident afgelopen maandag op station Capelsebrug is de maat vol en dreigen zij met stakingsacties.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Fles »

Tsja, begrijpelijk. Al lost het niks op natuurlijk :|
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door iljitsch »

Ja, wat willen ze nou helemaal? Politie mee bij elke controle? Controleurs moeten toch hun mannetje staan, stuur ze dus in voldoende grote ploegen, geef ze de mogelijkheid om zich te verdedigen en aggressievelingen te bedwingen en zorg voor goede vervolging. Maar een zeker risico op geweld hoort bij die baan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Suus »

Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Chauf21 »

Er wordt wel steeds geroepen over staken en 'er moet iets gedaan worden', maar concrete maatregelen mis ik vanuit het rijdend personeel. Zolang je die niet hebt, schuif je de problemen ook alleen maar af. Of mis ik nou wat?
Bee schreef:Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?
Amsterdamse tramcontroleurs zitten in afgesloten hokjes waarbij het discutabel is hoe goed de abonnementen worden gecontroleerd. In Rotterdam heb je één-op-één controle, dat pakt ook al heel anders uit.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door iljitsch »

De gesprekspartners van het personeel zijn natuurlijk het bedrijf en de overheid, die ook dat geweld zo snel mogelijk de wereld uit willen hebben. Lijkt me dat die ook zonder staking wel aan redelijke wensen van het personeel tegemoet zullen komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?
Volgens mij is Rotterdam gewoon een "hardere" stad. Waarschijnlijk omdat het van oorsprong een arbeidersstad is, terwijl de elite van Nederland in de Amsterdamse grachtengordel is neergestreken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Amsterdamse tramcontroleurs zitten in afgesloten hokjes waarbij het discutabel is hoe goed de abonnementen worden gecontroleerd. In Rotterdam heb je één-op-één controle, dat pakt ook al heel anders uit.
Het gaat hier toch over de 'vliegende' controles die door de BOA teams worden uitgevoerd? Die nemen hier geen hokjes mee hoor ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Klaasje »

Toch jammer om te zien dat het zo uit de hand loopt in Rotterdam. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat kan komen. :roll:
Hier in Almere is het een tijdje ook achteruit gegaan maar is het aantal incidenten hard teruggelopen door een snel-oproepbare Politie, redelijk wat gewone controle's en de vast wel bekende mega-controles van de NS, Connexxion en de Politie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Joshua »

Begrijpelijk. je werkomgeving moet natuurlijk wel veilig zijn.
Maar die ene keer dat ik bij de RET gecontroleerd ben kwam de controleur alleen de tram in lopen. Laat ze dat bijvoorbeeld in 2 of 3 tallen doen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door iljitsch »

In Den Haag controleren ze in vrij grote groepen. Is volgens mij nieteens minder efficient omdat je natuurlijk sneller zo'n tram of bus gedaan hebt. En mogelijk ook effectiever, omdat je bij meer deuren een controleur hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Suus »

Maar in Den Haag zijn het vliegende controleteams. In Rotterdam staat de conducteur (die hier voor controleur wordt aangezien) er in de tram meestal alleen voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Geert »

Precies. Elke tram heeft een eigen conducteur, die de hele rit aanwezig is en regelmatig controleert of je een geldig vervoerbewijs bij je hebt. In Den Haag rijdt er niet standaard een controleur mee op de tram.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door iljitsch »

Wat eens te meer aantoont dat het conducteur-concept onlogisch is: te weinig menskracht om krachtig op te treden en veel personeel nodig. Volgens mij ben je veel beter af hetzelfde aantal mensen in te zetten in die vliegende teams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Suus »

Het conducteurconcept werkt beter, omdat er daardoor permanent toezicht is in de tram. Daardoor neemt het veiligheidsgevoel in de tram enorm toe. Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel. Bij conducteurs zijn ze altijd aanwezig.

Neemt niet weg dat het conducteurssysteem in Amsterdam wellicht effectiever is doordat er daar toegangscontrole wordt gehouden in plaats van lopende controle. Daardoor weten conducteur en bestuurder wat de tram in komt. In Rotterdam zie je vaak dat mensen vaak een kaartje gaan kopen op het moment dat de conducteur weer eens langskomt. Maar misschien zitten er dan al tien haltes in. Zeker in de tijd van de grijze strippenkaart was dat aantrekkelijk, want je betaalde dan nog maar 1,60 ipv 2,40.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Maar in Den Haag zijn het vliegende controleteams. In Rotterdam staat de conducteur (die hier voor controleur wordt aangezien) er in de tram meestal alleen voor.
Wat ik uit de context opmaak, is dat het wel degelijk over de vliegende controle-teams gaat.
Het geweld richt zich dan ook meestal tegen deze groepen. Berichten over geweld tegen de conducteur hoor je echt veel minder vaak.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat het beter is als de conducteurs weer gewoon in groepen van twee gaan werken. In het begin van de terugkeer van de conducteur (2001 geloof ik) gebeurde dat ook.
Bee schreef:Het conducteurconcept werkt beter, omdat er daardoor permanent toezicht is in de tram. Daardoor neemt het veiligheidsgevoel in de tram enorm toe. Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel. Bij conducteurs zijn ze altijd aanwezig.
Als er controle is, geldt dat meestal ook voor uitstappers. En dan snel met een smoes komen van "ik heb net uitgecheckt" werkt niet, want ze kunnen controleren, waar je bent uitgecheckt. :wink:
Eerder uitstappen werkt dus alleen als je echt één halte verder kan kijken. :wink:
(Dat neemt niet weg, dat het voor potentiële zwartrijders lonend kan zijn om één halte verder te gaan lopen als bij hun instaphalte een controleploeg staat.)
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 05 jun 2010, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Neemt niet weg dat het conducteurssysteem in Amsterdam wellicht effectiever is doordat er daar toegangscontrole wordt gehouden in plaats van lopende controle. Daardoor weten conducteur en bestuurder wat de tram in komt.
En wat er nog meer beter/klantvriendelijker werkt in het Amsterdamse concept:
- De conducteurs van het GVB hebben geen BOA, dus kunnen geen boetes schrijven. Zij houden 99,9% van de zwartrijders toch stoppen doordat ze binnen een tel contact hebben met de verkeersleiding die meteen een BOA-ploeg - van een man of 6 à 7 die er binnen enkele minuten zijn - sturen. En dat weten de klanten ook.
- Conducteurs bewaken permanent de tram, dus het veiligheidsgevoel is vrij groot.
- Je hebt verder áltijd een tweede aanspreekpunt op de tram voor reisinformatie of andere vragen.
- De bestuurder is niet alleen, dus voor het veiligheid van de bestuurder is het in zekere zin ook beter.
- In Amsterdam zijn er ook nog vliegende controleteams bovenop de ingangscontrole van de conducteur
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Meltrain »

En alle bovengenoemde punten gelden dus ook in Rotterdam. :wink:
(Behalve dat de conducteurs hier geen lijnennetkaarten en/of dienstregelingen bij zich hebben.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door iljitsch »

Het zou natuurlijk leuk zijn als er in ieder zitje van 4 plaatsen een conducteur zat die ook nog moppen tapte en gratis koffie uitdeelde, maar dat is natuurlijk niet haalbaar. Waar het om gaat is tegen zo laag mogelijke kosten en zo laag mogelijk risico voor het personeel het zwartrijden en ander ongewenst gedrag beperken. Ik denk niet dat een conducteur een efficiente manier is omdat te doen, zelfs als we ervan uitgaan dat het een effectieve manier is (wat ook geen uitgemaakte zaak is).

In de Amsterdamse tram nemen die conducteurshokjes een belachelijke hoeveelheid ruimte in en het gebruik van maar één deur vertraagt het instappen enorm. Slecht idee dus. Twee conducteurs is natuurlijk twee keer zo duur als één. De eerste mep voorkom je toch niet met meer mensen en je hebt naast die conducteur toch ook de bestuurder aan boord, dus ik zie de toegevoegde waarde van een tweede conducteur echt niet.

Er zijn ook veel mensen die de gedachtenfout maken dat als je iets niet 100% uit kan bannen het ook geen zin heeft om maatregelen te nemen. Als je genoeg vliegende controleurs inzet om op een rit tussen een buitenwijk en het centrum een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt dat er zo'n controleploeg langskomt dan gaat de lol aardig van het zwartrijden af en zullen alleen de mensen die echt die paar euro niet kunnen missen de moeite doen om iedere keer weer snel uit de tram te springen. Bovendien kan je ook tussen haltes instappen of ongeuniformeerd werken.
Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Die conducteur heeft géén BOA? Dan snap ik niet dat ie niet ook gewoon in een hokje bij de instapdeur zit... dan heb je tenminste nog een beetje extra functies zoals omroepen en het uitgeven van folders en dienstregelingen. En het is voor de conducteur ook prettiger.
Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:In de Amsterdamse tram nemen die conducteurshokjes een belachelijke hoeveelheid ruimte in en het gebruik van maar één deur vertraagt het instappen enorm.
Ik weet niet voor de hoeveelste keer ik het je wijs maak? Er zijn twee instapdeuren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel.
Daar hebben ze in Den Haag ook controleurs in burger voor, werkt perfect...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Geert »

ziggy schreef:En wat er nog meer beter/klantvriendelijker werkt in het Amsterdamse concept:
- De conducteurs van het GVB hebben geen BOA, dus kunnen geen boetes schrijven. Zij houden 99,9% van de zwartrijders toch stoppen doordat ze binnen een tel contact hebben met de verkeersleiding die meteen een BOA-ploeg - van een man of 6 à 7 die er binnen enkele minuten zijn - sturen. En dat weten de klanten ook.
- Conducteurs bewaken permanent de tram, dus het veiligheidsgevoel is vrij groot.
- Je hebt verder áltijd een tweede aanspreekpunt op de tram voor reisinformatie of andere vragen.
- De bestuurder is niet alleen, dus voor het veiligheid van de bestuurder is het in zekere zin ook beter.
- In Amsterdam zijn er ook nog vliegende controleteams bovenop de ingangscontrole van de conducteur
Ben je wel eens in Rotterdam met de tram geweest? Al die punten gaan in Rotterdam dus ook op: conducteur is permanent in het voertuig, en de controles worden aangevuld met vliegende controleteams (met BOA's) die a la minute opgepiept kunnen worden. Amsterdam heeft het voordeel van permanente ingangscontrole, Rotterdam heeft het voordeel van sneller in/uitstappen doordat niet iedereen via twee deuren naar binnen hoeft, maar gewoon overal in/uit kan stappen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Die conducteur heeft géén BOA? Dan snap ik niet dat ie niet ook gewoon in een hokje bij de instapdeur zit... dan heb je tenminste nog een beetje extra functies zoals omroepen en het uitgeven van folders en dienstregelingen. En het is voor de conducteur ook prettiger.
Omroepen kan ook gewoon door een automaat en folders kunnen ook in een bakje. Blijft over het extra zitcomfort voor de conducteur, en dat lijkt me het ruimtebeslag van zo'n hokje niet waard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Bericht door Wubbo »

Het voordeel van het Amsterdamse systeem is dat iedereen daar standaard gecontroleerd wordt. Ik denk dat je in Rotterdam ook naar dat systeem toe moet: de conducteur moet gaan doen waar ie voor besteld is (controleren) en niet gaan ouwehoeren met de bestuurder. Als je dat altijd doet en de controlekans dus richting 100% gaat zul je eerst meer agressie krijgen (waarbij je goede backup moet verzekeren), maar op een gegeven moment weten potentiele zwartrijders ook dat de controlekans 100% is en neemt het aantal zwartrijders af.

Wat mij betreft doe je die controle lopend: doordat je bij alle deuren in kan stappen is de reistijd daardoor korter, en je kan als conducteur ook meer tijd nemen om vragen van reizigers te beantwoorden doordat er niet een hele rij andere instappers achter je staat en de tram niet kan vertrekken doordat jij de conducteur wil vragen hoe laat je aansluitende bus gaat. Dat soort dingen opzoeken kan ook lopend: als dat bij NS kan met een railpocket kan dat in Rotterdam ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten