"DDM-1 in september terzijde"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

"DDM-1 in september terzijde"

Bericht door VIRM »

http://www.spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=420

Nu vraag ik mij af:
1. Klopt dit?
2. Is het niet een beetje vroeg? Volgens Wikipedia zijn ze in 1985 voor het eerst in dienst gesteld.Waarom gewoon niet voor een moderniseringsbeurt kiezen?
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Ruben »

Er worden geen moderniseringen gepland omdat NS een apathie tegen kleine series heeft en het liever standaardiseert (natuurlijk uit kostenoogpunt). Omdat het teveel kost DDM-1 om te bouwen tot compatibel met DDM-2 en 3, is het goedkoper de bakken DDM-1 aan de kant te schuiven. DDM-1 was natuurlijk ook meer een testserie, dus haar doel heeft ze al volbracht...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Dexter »

Dat klopt, o.a. SM '90 en de protoserie ICM-0 hebben ook hun beoogde levensduur niet gehaald omdat ze teveel afweken van de rest en ook hier ging het om kleine deelseries.
Vallend blad maakt rails glad.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Daan »

Beetje hetzelfde verhaal als met de SM'90 destijds. Maar toch jammer... Weer een stukje dichterbij een Nederland zonder getrokken treinen :?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Joshua »

Ik zal de DDM-1 in ieder geval niet missen. Al hou ik ze sowieso niet uit elkaar met de DDM-2 en 3 die ik ook liever zie verdwijnen. Maar iemand die mij kan vertellen hoe ik het verschil zie?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Daan »

DDM-1 is langer (meer rijtuigen in een stam), wordt getrokken door een 1800 (1700 bij DDM-2/3) en heeft een andere kleur bekleding op de stoelen, even uit m'n hoofd. :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Dexter »

DDM 1 heeft rode banken en een houten interieur (net zoals Mat '64 en de Sprinters voor hun verbouwing/modernisering). DDM 2/3 heeft groene banken en confetti-tafeltjes.

DDM 1 rijdt altijd in een samenstelling van 6 bakken en getrokken/geduwd door een loc 1800 (die veel lawaaierig zijn dan de 1700 dus het verschil kan je niet alleen zien maar ook meteen horen) :wink: DDM 2/3 rijdt altijd in een samenstelling van 3 bakken + een motorbak (mDDM, 78xx serie) of 4 bakken + loc 1700 (serie 74xx).

DDM 1 heeft drukknoppen aan de buitenkant en de deuren sluiten in slow-motion. :lol: DDM 2/3 heeft tiptoetsen om de deuren te openen en digitale LCD-displays op elk rijtuig, DDM 1 had ooit metalen koersborden.

En als je op het treinpersoneel let: Bij DDM 1 komen de mcn en hc nog na-schuddend de trein uitgestrompeld. Bij DDM 2/3 is dat wat minder. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Suus »

Na ICL, ICK en ICR staat DDM-1 inderdaad wel in de absolute herrie top vijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Geert »

Vlak qua herrie SGMm op volle snelheid anders niet uit hoor!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Klaasje »

Gelukkig noemde Bee er maar vier op :mrgreen: De SGMm mag vast op plaats vijf! *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Geert »

Hehe, scherp :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Dexter »

Nou vooruit, wie komt er als eerste met een top 5 meest lawaaierge treinen? :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Wubbo »

De spenoslijptrein als ie aan het werk is en een stopmachine die aan het stoppen is, respecitievelijk op plaats 1 en 2, de rest komt daar ver achter :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Meltrain »

Toch jammer dat DDM-1 eruit gaat, ik vind het prima treinen. :(
Ik vind het echt ideaal materieel voor de s2200 vanwege de treinlengte en het comfort.

Vraagje tussendoor: hoeveel gedeklasseerde rijtuigen zijn er eigenlijk van DDM-1?
Zelf ken ik twee rijtuigen die in de samenstelling van de 'Panda' zitten en nog eentje die in een andere samenstelling rijdt, maar zijn er toevallig nog meer?
Edit: Wikipedia geeft al antwoord en het zijn dus inderdaad die drie hierboven genoemde (+ 1 die met brandschade terzijde staat). :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Dexter »

Ja behalve dat het oud en gammel is, is er op zich niks mis mee met DDM 1.Hoewel het de reputatie heeft van traag en log, rijdt en remt het goed als je eenmaal weet hoe je er mee om moet gaan en gaat het net zo vlot in de dienst als met elk ander materieeltype. Na een midlife-revisie en een grondige opfrisbeurt van het interieur zou het nog jaren mee kunnen gaan. Als ik me niet vergis, is de oudste serie SGM II zelfs nog ouder dan DDM 1 en dat is wel gerenoveerd.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Ja behalve dat het oud en gammel is, is er op zich niks mis mee met DDM 1. Hoewel het de reputatie heeft van traag en log, rijdt en remt het goed als je eenmaal weet hoe je er mee om moet gaan en gaat het net zo vlot in de dienst als met elk ander materieeltype.
Ik zie een DDM de optreksnelheid van Mat'64 niet halen bijvoorbeeld. :wink:
Dexter schreef:is de oudste serie SGM II zelfs nog ouder dan DDM 1 en dat is wel gerenoveerd.
Dat maakt niet uit. SGM kwam ook eerder in aanmerking voor revisie. Ongeveer zo'n 25 jaar na de indienststelling. Bij DDM is het op precies hetzelfde moment in overweging genomen. Bovendien zijn er van SGM veel meer eenheden en zijn het treinstellen i.p.v. getrokken treinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Wubbo »

Het probleem van de huidige inzet van DDM1 is dat het duur is: je hebt namelijk standaard 2 HCs nodig (als ik me niet vergis is de norm dat er bij meer dan 5 bakken dubbeldeks een extra HC moet zijn, waarbij logisch genoeg voor VIRM een uitzondering is gemaakt). Daarnaast is het relatief traag en inflexibel.

Aan de andere kant: als we nu een grotere reizigersgroei hadden gehad dan we op dit moment kennen was DDM1 meegegaan in de revisiecyclus die begint voor DDAR en hadden ze het nog wel een jaar of 15 uitgezongen.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door VIRM »

Vergeet Mat'64 niet onder de top-herriemakers. :D

Het nadeel van DDM-1 vind ik zelf de harde, rode bankjes...

Na wat verder ge-Wiki zag ik inderdaad dat de DD-AR's worden vernieuwd (tot DD-Z). Heeft iemand er wat meer informatie over dan wat er op Wikipedia staat?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Ardan »

We hebben er een tijd terug een topic over gehad... eens opzoeken.

Edit: hebbes :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Suus »

Als ik vorig jaar zomer het raam open had in mijn keuken (die op ongeveer 75 meter van de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort ligt) moest een gesprek onderbroken worden bij het passeren van ICL of DDM-1. Nu is het alleen bij DDM-1.

Plan V en T produceren vooral veel lawaai bij het afremmen doordat de oorspronkelijke remschijven vervangen moesten worden. Daarvoor schijnen ze muisstil geweest. SGM produceert ook aardig wat lawaai, maar is juist bij het optrekken en afremmen relatief stil.

Maar geen kwaad woord natuurlijk over SGM, want SGM is gewoon liev en leuk en fijn spul enzo (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Geert »

Dat dan weer wel natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:De spenoslijptrein als ie aan het werk is en een stopmachine die aan het stoppen is, respecitievelijk op plaats 1 en 2, de rest komt daar ver achter :P
De kettinghor mag ook wel in de top 3 :Y :P
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Dexter »

ziggy schreef:Ik zie een DDM de optreksnelheid van Mat'64 niet halen bijvoorbeeld. :wink:
Dat ligt aan de machinist die erop zit. Als ik bij vertrek uit Ddr vol tractie geef, rij ik nog voor het A16-viaduct in Zwijndrecht al 140 km/h. Met een DDAR/1700 is dat niet ver daar voor.

@Wubbo: Dat van die vijf bakken-norm wist ik niet, ik had gehoord dat DDM 1 telt als getrokken materieel en dat er daarom twee hc's op moeten zitten.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Caspar »

Maar wat maakt een DDM1 dan anders dan een Virm 6, qua conducteur inzet?

Nog een uiterlijk verschil: de afbeelding van een dier op het stuurrijtuig :D

Verder zit ik regelmatig in een DDM1 en ik vind het prettige treinen als reiziger. Gaan lekker veel mensen in tijdens de spits/ Een overvol perron in Hoorn om 7.39 's ochtends verdwijnt zo zonder staanplaatsen in die trein bij de t14500 (en dat terwijl die natuurlijk al voor 3/4 vol is vanuit Enkhuizen.
Een losse Ddar, zeker eentje met motorwagen, is echt te krap in de ochtendspits op die serie. Alternatief zou hier een Virm6 kunnen zijn. Of is dat al ergens bekend waar de t14500 mee gereden gaat worden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Bericht door Jurjen »

Een verschil zou kunnen zijn dat bij DDM de mcn bij nood niet te hulp kan schieten, terwijl dat bij VIRM wel kan. Zonder klauteren dan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten