Mag ik even kwijt #46

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

Heb hier in Amersfoort 'n verlengsnoer met iets te veeleisende overspanningsbeveiliging... modem, bureaulamp (die nog uit stond) en laptop (die ook nog uit stond) vond 'ie al teveel van 't goede. Zit nu dan maar aan de andere kant van de kamer op 'n normaal stopcontact dat nog vrij was aangesloten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door STF »

Stefan schreef:Ik had vannacht een leuke auto mee van m'n werk, als ik het groot licht aan deed werd het licht juist minder in plaats van meer. :lol:
Dan zit er waarschijnlijk xeon dimlicht en halogeen grootlicht in, heb dat soort klachten weleens van kampeerders gehoord namelijk. Of er is gewoon een grootlicht lamp stuk. :wink:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Stefan »

Denk 't tweede, de luxe van xenon verlichting hebben we helaas niet in de Pandaatjes. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Justin »

Nou om het dan ook maar eens compleet te maken:

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Justin

Mijn naam is voornamelijk jaren '90 populair, ik zat net aan het begin van de trend. 1987 telde 108 geboortes wat mijn naam betreft.

Verspreiding (2006) is voornamelijk binnen redelijk grote plaatsen: Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Nijmegen, Enschede, Groningen en Heerlen. Misschien valt dit in correlatie te brengen met een wat grotere buitenlandse populatie. Maar ja, in Angelsaksische landen is mijn naam niet echt bijzonder ;).

En ach, op één neef na hebben alle jongens binnen mijn familie Engelse namen :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door tsov »

Mijn naam komt dus best vaak voor, zoals ik al verwachtte. Niet lachen als ik vertel dat m'n ouders de naam kozen omdat ze 'm best zeldzaam vonden. Het bleek alleen dat de naam in de tien jaar voor mijn geboorte een enorme vlucht had genomen en laten mijn ouders destijds nu niemand met kinderen hebben gekend ;)
Overigens zijn er ook 45 meisjes die Tim heten :?

De voornaam van m'n broertje komt overigens wat minder vaak voor: slechts 129 keer :!: Ik zal 'm om privacyredenen dan ook maar niet vermelden :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Grotere plaatsen hebben al snel een grotere populatie bij de voornamen, er wonen gewoon simpelweg meer mensen. Het gaat tenslotte om absolute aantallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Karl »

Het is (ook) interessant(er) om die gegevens weer te geven in percentages/per 1000 inwoners, dat zegt toch veel meer?
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door tsov »

1,05% van de mannen in de gemeente Zeewolde heet dus Tim :shock:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Ze zijn inderdaad dol op korte voornamen in Zeewolde, er is ook nog 0,9% van de mannelijke bevolking die Bas heet en 1,2% van de mannelijke bevolking die Jan heet. Vier letters is alweer te lang, want Arie, Dirk of Piet is er helemaal niet populair :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door |Pim| »

Mmm toch wel raar, Hollandse namen als Pim, Henk en Guus zijn er minder dan Ali en Mohammed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Een Hollandse naam als Jan is helemaal niet populair in Brabant of Limburg. Blijkbaar is er toch nog een stukje verzuiling :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door STF »

Mijn vader blijkt in zijn geheel er niet in voor te komen, in zijn geboortejaar zijn er geen mensen met die naam geboren... Lekker betrouwbare informatie dus...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

Nu vindt ik het overigens wel opvallend dat er geenenkele Daniël in Staphorst voorkomt, 'tis notabene een naam die in de bijbel voorkomt :P
Ben in ieder geval wel in een van de topjaren van m'n naam geboren: alleen 1991 en 1997 scoren hoger als 1983. Ook wel leuk te zien dat 'n variant op m'n naam al in 1399 in Dordrecht voorkwam :) En hij komt 10x zo vaak voor als de naam van m'n broertje.

Overigens is m'n tweede naam (Alexander) nog veel populairder geweest, ondanks dat die al over z'n top heen was bij m'n geboorte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

STF schreef:Mijn vader blijkt in zijn geheel er niet in voor te komen, in zijn geboortejaar zijn er geen mensen met die naam geboren... Lekker betrouwbare informatie dus...
Woonden jullie in 2006 nog in Nederland? De gegevens zijn op basis van de GBA van dat jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door STF »

In 2006 woonde ik nog in Nederland, mijn ouders sinds 2005 niet meer. Maar dan halen ze toch niet je geboorte uit het systeem?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Geert »

Dat niet, maar de GBA is geen geboorteregister maar een bevolkingsregister. Je staat er dus alleen in als je woont in een Nederlandse gemeente.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door STF »

Toch blijft het vreemd, want volgens de gegevens van die site kwam ook in al die jaren eromheen de naam niet voor in Nederland terwijl dat een toendertijd een veel voorkomende naam was in Castricum en omstreken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Suus »

Allemaal dood of geëmigreerd. Of je kijkt stiekem naar de aantallen vrouwen met dezelfde naam :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Ardan »

STF's vader zou er wel degelijk in moeten staan, het gaat om de gemeente waar je geboren bent. Kan ik met mijn zeldzame naam mooi checken: ik heb in Winterswijk gewoond, nu in Deventer, maar die zijn allebei wit, van dat daar niemand met mijn naam geboren is. Ik ben geboren Amsterdammer, en die is wel gekleurd ;) (om precies te zijn: het niet meer zo fijne Holendrecht..)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Meltrain »

Mijn naam komt (bij jongens) 5404 keer voor als eerste naam en 854 keer als tweede naam.
Verder zijn er minder dan 5 meisjes die Melvin als eerste naam hebben, maar wel 6 die Melvin als tweede naam hebben. :P
In mijn geboortejaar (1991) waren er 213 geboortes, het absolute topjaar was 1993 met 351 geboortes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Daniel »

@Ardan: Dan moeten het dus geboorteregisters zijn geweest die de bron zijn. In de GBA wordt je immers bij een verhuizing uitgeschreven in de oude en ingeschreven in de nieuwe gemeente. (Waarbij ik het overigens opvallend vindt dat je alle gegevens zelf moet opgeven, kan dat niet automatischer gebeuren met een combinatie van BSN en handtekening als verzoek ofzo. Contact met de gemeente waaruit je afkomstig bent is immers toch al nodig.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Justin »

Hey, Je -ddrs is weg, (zie ik nu pas) :P.

@Tsov: ja die conclusie trok ik eerder deze avond ook al, maar wat wil je met een vriendje die dezelfde naam als jou heeft :P.



Shiiiiiiiiiiiiiiiiiit zag net dat m'n beide favo teams gewoon hebben verloren in hun leagues...
Brisbane Lions met één lullige behind verloren van North Melbourne FC
Gold Coast Titans met één try verloren van Canberra Raiders... :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Geert »

Ardan schreef:STF's vader zou er wel degelijk in moeten staan, het gaat om de gemeente waar je geboren bent. Kan ik met mijn zeldzame naam mooi checken: ik heb in Winterswijk gewoond, nu in Deventer, maar die zijn allebei wit, van dat daar niemand met mijn naam geboren is. Ik ben geboren Amsterdammer, en die is wel gekleurd ;) (om precies te zijn: het niet meer zo fijne Holendrecht..)
Daniel schreef:@Ardan: Dan moeten het dus geboorteregisters zijn geweest die de bron zijn. In de GBA wordt je immers bij een verhuizing uitgeschreven in de oude en ingeschreven in de nieuwe gemeente. (Waarbij ik het overigens opvallend vindt dat je alle gegevens zelf moet opgeven, kan dat niet automatischer gebeuren met een combinatie van BSN en handtekening als verzoek ofzo. Contact met de gemeente waaruit je afkomstig bent is immers toch al nodig.)
In de GBA wordt ook je geboorteplaats opgenomen, dus GBA kan nog steeds de bron zijn.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door STF »

De naam van me oma komt slechts 38 keer voor in Nederland als eerste naam; Isobel
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #46

Bericht door Meltrain »

Zo, de planning is volledig omgegooid.
In plaats van naar London, gaan Ardan en ik naar Berlijn per trein omdat dit uiteindelijk goedkoper bleek en een mooi alternatief was. :D
De data zijn wel gelijk gebleven: 13 augustus t/m 15 augustus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten