RET maakt proefritten met Randstadrail

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Daniel »

RET maakt proefritten met Randstadrail
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 22:21
Laatst bijgewerkt: maandag 7 juni 2010 22:22


De RET is maandag begonnen met proefritten in de nieuwe metrotunnelbuis van Randstadrail. De eerste Randstadrail-treinen rijden door een nieuwe tunnel van het Centraal Station onder het noordelijk deel van de stad door.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door webguy »

T filmpje bij het nieuwsbericht is een leuk overzicht:
17 augustus is het zover :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door iljitsch »

Jammer, da's net 1 of 2 dagen nadat ik weer uit Nederland vertrek, moet ik wachten tot september of oktober voor ik die rit kan maken... Misschien eens kijken of ik bij de RET een uitnodiging voor de opening kan lospeuteren.

Waarom moeten ze überhaupt twee maanden testendraaien?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Karl »

Het zal nog wel gevoelig zijn àls het faalt, want het is Randstadrail, dus moet het goed gaan. Zeker met de wens voor een nieuwe metrolijn. Verder speelt ongetwijfeld ook dat een deel van het traject ondergronds is en gekoppeld aan een andere metrolijn.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Dexter »

Ik snap niet dat er zo de nadruk op gelegd wordt dat de metrolijn wel 30 meter onder straatniveau ligt. Het zal wel on-Nederlands diep zijn, maar in bv Londen en Parijs hebben ze veel diepere lijnen waarvoor je vaak 3 roltrappen af moet om het perron te bereiken en dat vinden de mensen daar heel normaal. Sterker nog: Ze tellen het bij hun totale reistijd.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Waarom moeten ze überhaupt twee maanden testendraaien?
Het is gewoon heel verstandig hier goed de tijd voor te nemen, en eigenlijk is twee maanden proefrijden helemaal niet zo lang. Je kan gewoon niet verwachten dat je een nieuw spoortracé direct zonder problemen in gebruik kan nemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door les7 »

Bovendien is het station Rotterdam Centraal nog niet klaar, waardoor er nog geen plek is voor de RandstadRailwagens. Als de wagens nu gekoppeld rijden naar spoor 3, dan staat de achterste wagen namelijk nog in de tunnel, en dat is niet zo handig met passagiers. In augustus verhuist metrolijn D als ik het goed heb naar spoor 1 & 3, waardoor spoor 2 vrij komt. Daar gaat metrolijn E dan halteren.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Karl »

Wordt er dan eerst Gv - Rtd gereden en dan later door naar Slinge? Of wordt er direct doorgereden in zuidelijke richting?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Suus »

Eerst wordt er alleen tussen de twee Centraal Stations gereden, pas in 2011 zullen de korte ritten van lijn D gekoppeld worden aan lijn E en de frequentie van de volledige lijn gaat dan omhoog naar 6x per uur :)

Maar dat gaat dus pas als het nieuwe metrostation helemaal klaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door iljitsch »

De huidige situatie (komend vanaf Den Haag) is dat vanaf vlak na de AHOB net voorbij station Melanchtonweg het linker spoor doorloopt naar station Hofplein. Het rechter spoor op dat stuk is al flink overwoekerd met struiken. Vlak na de AHOB duikt het rechter spoor komend vanaf Den Haag de rechter tunnel in, het spoor dat uit de linker tunnel komt is nog niet aangesloten.

Dat betekent dus dat de metro in de huidige situatie enkelspoors naar Hofplein rijdt en daar keert. Vanaf half augustus rijdt de metro enkelspoors naar Rotterdam CS en keert daar. Ondertussen wordt de andere tunnel afgemaakt. Zodra dat gebeurd is (2012, geloof ik) kan er tussen Rotterdam CS en Melanchtonweg in beide richtingen tegelijk gereden worden, en rijdt lijn E van Den Haag CS naar station Slinge.

Maar voorlopig dus Den Haag CS - Rotterdam CS.

Klopt het trouwens dat een deel van het Hofpleinlijnspoor dat verhoogd door Rotterdam loopt blijft bestaan omdat het een monument is?

Overigens kwam de Hofpleinlijn oorspronkelijk uit op Den Haag HS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Geert »

Het Hofpleinlijntracé blijft inderdaad bestaan, er waren geloof ik plannen om een fietspad of een wandelroute aan te leggen over die bogen :?:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door webguy »

Zie hier idd: http://www.hofbogen.nl/
Bovendien houdt medio 2010 de Randstandrail op met het rijden op het traject van de Hofpleinlijn waardoor op het dak van het luchtspoor een bijzonder uitgestrekt terrein beschikbaar komt. Een zorgvuldige herinrichting van dit voormalige spoortracé tot een (semi)publiek verblijfsgebied zal tevens een leidende bijdrage leveren aan de kwalitatieve opwaardering van noordelijke stadswijken.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Karl »

Als ze het wat meer bij het centrum willen trekken, dan blijf ik het vreemd vinden dat de oude loopbrug over de spoorlijn Rtd - Rtb is gesloopt. Ik ben benieuwd hoe het gebied er over een jaar of vijf, tien uitziet.

Overigens vraag ik mij af hoeveel Rotterdam nog nodig heeft, het gebied rond Katendrecht (op zuid bij de SS Rotterdam) wordt ook tot 'hot spot' gebombardeerd en dit ook...

In de toekomstvisie lees ik dat de Hofbogen zijn verkocht aan een aantal woningcooperaties, enig idee waarom NS Poort dit 'gebouw' niet heeft gehouden? Op zo'n locatie kan je toch best geld verdienen?
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Ruben »

Daarna doen we gewoon dit ermee. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Chauf21 »

The High Line is inderdaad een van de referentieprojecten voor het Hofpleinviaduct. Voor wie geïnteresseerd is in de toekomstvisie of juist in een uitgebreide geschiedenis: Toekomstvisie [Het langste gebouw van Rotterdam].
iljitsch schreef:Jammer, da's net 1 of 2 dagen nadat ik weer uit Nederland vertrek, moet ik wachten tot september of oktober voor ik die rit kan maken... Misschien eens kijken of ik bij de RET een uitnodiging voor de opening kan lospeuteren.

Waarom moeten ze überhaupt twee maanden testendraaien?
Er moet ook personeel opgeleid worden om door de tunnel te kunnen rijden etc. Niet dat dat nou twee maanden duurt, maar alle beetjes bij elkaar opgeteld..
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: RET maakt proefritten met Randstadrail

Bericht door Dexter »

Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten