NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Wubbo »

NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn
Geplaatst op: woensdag 9 juni 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 juni 2010 22:53


De Nederlandse Spoorwegen gaan bekijken hoe druk het in de treinen op de Flevolijn is in de spits. Dit is besloten na een gesprek met ChristenUnie Statenlid Kees Tadema, die als reiziger een actie startte voor meer én langere treinen. Over vier weken gaan de twee partijen weer om tafel om de uitkomsten van het onderzoek te bekijken.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Vinny »

Sjonge jonge zeg. Drukte op de Flevolijn is al jaren bekend. Vandaar dat er x miljard euro gestoken wordt in het SAAL project. Wellicht is het zinvol om de mensen een paar relevante PDF-jes te sturen in plaats van weer eens een onzinnig nutteloos onderzoek te doen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Wubbo »

Alsof SAAL dat oplost. Als je dan alsnog met te korte treinen rijdt lost dat niks op. Meer materieel inzetten kan in een flink aantal gevallen nu ook al, dan hoef je niet op SAAL te wachten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Vinny »

Ze breiden natuurlijk de infrastructuur uit, om meer treinen op het baanvak te laten rijden. Anders hoef je die hele operatie natuurlijk niet uit te voeren. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Wubbo »

Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Suus »

Je zou kunnen kijken of het materieel wel juist wordt ingezet. Er is flink gesnoeid in de inzet van SGM. In de s4600 (vorig jaar nog s4700) reed er in 2009 in de spitsen regelmatig negen bakken. Nu heb ik dat al in geen maanden meer gezien. De s4300 is ook met SGM gaan rijden. Hoewel het vaak past, zullen reizigers het gevoel hebben dat het drukker is geworden omdat het aantal zitplaatsen daardoor flink is gedaald. Ook het terugtrekken van de s4900 tot Almere Centrum kan van invloed zijn, een aanzienlijk percentage van de reizigers in Almere komt toch van de drie stations daarna.

SAAL is ambitieus, voor een project waar in 2007 nog niemand van gehoord had is het knap dat ze nu in de bezwaarprocedure voor de bouwvergunning zitten, maar bij het spoor hoeft niet alleen in beton gedacht te worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door M57 »

Iets minder SGMm op de oude vertrouwde treinseries wordt gecompenseerd door de nieuwe treinserie s3700 die nu de hele dag door rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.
Dat beweer ik ook nergens. Wel dat de onderzoeken gewoon al lang bekend zijn, zodat vrijwel op de komma nauwkeurig bekend is wat het reizigersaanbod per uur is, en wat het reizigerspotentieel is... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Wubbo »

... en toch gebeurt er niks en komen er klachten. Dan kloppen of je cijfers niet of je klachten niet, en gezien de verhalen en de materieelsamenstelling nu ten opzichte van twee jaar geleden denk ik dat de materieelsamenstelling nu niet is afgestemd op het aantal reizigers. NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.
Of NS wil de treinen niet versterken en paait het Statenlid nu door een onderzoek te beloven. Wie weet...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Vinny »

Ik denk dan weer dat reizigers gewoon een beetje verwend zijn geraakt. Al is de echte uitbreiding natuurlijk vooral in de daluren gekomen met de nieuwe IC Schiphol-Almere. Dat is wel een beetje suf ja. Toch heb ik niet het idee dat er nou heel veel is veranderd sinds ik mijn Tellen-In-De-Trein periode meerdere malen voor de NS een slagje Oostvaarders heb gedaan om te tellen hoeveel reizigers er nou daadwerkelijk in Almere in- en uitstappen... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Daniel »

Aan die IC naar Schiphol hebben reizigers die niet naar Schiphol willen natuurlijk niks. De verbinding naar Amsterdam Centraal is in frequentie gelijk gebleven maar 't materieel is wel gewijzigd. Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Dexter »

Er is meer materieel nodig. Nu moet er vaak gekozen worden tussen meer treinen of langere treinen.
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Jurjen »

Ik heb overigens nooit ergens last van, maar ik reis dan ook alleen na 9 uur 's ochtends, of in de IC's van 8.03 of 8.33 van Alm naar Asd. Drukker kunnen de s4900 zijn, zeker tussen Hvs en Ut.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door reisthijs »

Tja, je noemt nu allemaal voorbeelden van de treinen waar het hier juist niet over gaat.
Daniel schreef: Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.
Dat betekent dus dat we de komende jaren uit het hele land precies dezelfde klachten kunnen gaan horen, want met de SLT zal dat 'gevoel' van een volle trein nog veel sterker zijn.

Het blijft ook wel raar dat NS voor sommige andere stoptreinen wél met extra lange samenstellingen rijdt in de spits maar hier weer niet terwijl het toch duidelijk nodig lijkt te zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Dexter »

Ik zie ook heel vaak dat de voorste (of achterste bakken) van een trein helemaal volgepakt staan en dat er in andere bakken vaak nog zitplaatsen over zijn. Wat dat betreft denk ik dat je in SLT's een betere spreiding over de hele trein gaat krijgen, omdat mensen dan kunnen zien dat er verderop in de trein nog plaats is en zich beter gaan verspreiden.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door iljitsch »

Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: volle trein, en mensen blijven maar komen op zoek naar een zitplaats. Erg irritant als je op het balkon zit en steeds die ^#&@ deur weer open gaat en je een half minuut in de pestherrie van het spoor en in de stank die om onverklaarbare reden tussen twee treinstellen hangt moet zitten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door reisthijs »

Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: dat je op een vol balkon moet blijven staan omdat mensen weigeren door te lopen naar daar waar wat meer plaats is... Er zijn juist veel te weinig mensen die de moeite nemen door de trein te lopen!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Bericht door Daniel »

Ze zijn er allebei, tenminste, heb ze beiden weleens meegemaakt. Reizigers lijken overigens ook allergisch voor in het gangpad staan. Zelf sta ik daar nog liever als op 't balkon aangezien je er wat meer gelegenheden hebt om je vast te houden aan de banken bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan

Bericht door Wubbo »

NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan
Geplaatst op: donderdag 8 juli 2010 22:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 juli 2010 22:26


ChristenUnie Statenlid Kees Tadema heeft gisteren om tafel gezeten met de Nederlandse Spoorwegen om de situatie op het spoor te bespreken. Volgens Tadema is de eerste stap in de goede richting gezet. ,,We zijn nu in ieder geval 'on speaking terms'. Ik ben blij dat de NS in ieder geval haar best gaat doen om de situatie te verbeteren. Ook vind ik het positief dat de NS en regionale overheden beter gaan samenwerken.''
Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 185 gasten