Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Ronald »

Duitsland – Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Tijdens een weekje vakantie in Duitsland aan de Moezel heb ik op vrijdag 2 mei een rondreisje gemaakt langs de Moezel, Rijn, Nahe en Saar. Een verslagje van deze reis vindt je hieronder.

Een verslag van de heenreis van Amersfoort naar Ediger-Eller op 26 april vindt je in deel 1 http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=555

Een rondje rivieren-en-kastelen-kijken is zo’n beetje waar dit reisje op neer komt. Hieronder een kaartje met de afgelegde route, welke begint in Ediger-Eller (bij Cochem) en vervolgens via Koblenz, Bingen, Saarbrücken en Trier weer in Ediger-Eller uitkomt.

Afbeelding

Het reisschema was als volgt:

Afbeelding

Even na 10 uur (niet al te vroeg, maar een goed Duits ontbijt wil je natuurlijk ook niet missen :wink: ) koop ik bij de kaartautomaat op het station van Ediger-Eller een Rheinland-Pfalz-ticket, goed voor een dagje treinen in Rheinland-Pfalz en Saarland. Omdat mijn vader vandaag ook wel mee wilde, wordt het een “maximaal-vijf-personen-versie” van 26 euro (de “single-versie” kost 18 euro).

Mooi op tijd komt de eerste trein van de dag aangereden, de RegionalBahn naar Koblenz. Deze trein wordt gereden door een BR143-loc met n-wagens (lekker ouderwets treinen dus).

Afbeelding

Direct na vertrek duikt de trein de 4 km lange “Kaiser-Wilhelm-Tunnel” in, waarna we binnen vijf minuten in Cochem aankomen (met de auto is het maarliefst 20 km en een half uur rijden langs de Moezel). Na een korte stop volgt er een mooie rit die tot aan Koblenz helemaal langs de Moezel gaat, met de vanzelfsprekende mooie uitzichten.

Afbeelding

Afbeelding

Soms is de ruimte tussen de Moezel en de steile (wijn-)hellingen erg beperkt en zijn de autoweg en het spoor echt tussen de rivier en de helling geprakt, waarbij het spoor in de dorpen soms bijna door de straten loopt.

Bij Winningen passeren we dit hoge viaduct van Autobahn 61…

Afbeelding

… waarna we na een uurtje Koblenz Hbf bereiken, waar ik de trein nog even op de foto zet.

Afbeelding

In Koblenz Hbf hebben we even een half uurtje de tijd voor een kopje koffie, waarna op perron 5-nord de RegionalBahn langs de Rijn, met eindbestemming Mainz Hbf, al gereed staat. Ook nu wordt het weer klassiek treinen in een n-wagen.

Afbeelding

Na enige twijfel over de rijrichting van de trein (het is toch het leukst om aan de “Rijn-kant” te zitten) en nadat de Eurocity naar Chur is vertrokken, vertrekt onze trein ook en komt na enkele minuten de Rijn in zicht.

Afbeelding

Hier de Rijn bij de fraaie bocht net voor Boppard.

Afbeelding

Afbeelding

Wel één nadeel aan deze rit: je blijft foto's maken … :wink:

Afbeelding

Langs de Rijn barst het echt van de kastelen, om de paar minuten kom je er wel eentje tegen, de een nog mooier en groter dan de andere.

Afbeelding

Net voorbij St. Goar ligt de aan de overkant de beroemde rots de “Loreley”, welke 132 m hoog is.

Afbeelding

Er schijnen in het verleden veel schepen bij de Loreley verongelukt te zijn. De Rijn, die met een scherpe bocht om de rots heenslingert, is er op dat punt op zijn smalst (113 meter), maar met 25 meter ook op zijn diepst. Ook schijnt er een gevaarlijke stroming te staan.
Over de Loreley gaat ook een leuke legende. Boven op de Loreley zou een zingende nimf met gouden haren hebben gezeten die met haar gezang de schippers afleidde, waardoor ze tegen deze rots voeren. Het is maar dat je het weet...

Voorbij de Loreley ligt Oberwesel, met af en toe erg ruige Rijnoevers. Op onderstaande foto (met een net passerende seinpaal…) is duidelijk te zien dat aan de overzijde ook een spoorlijn loopt. Met tunnels worden er soms stukjes afgesneden.

Afbeelding

Verderop nog meer kasteeltjes…

Afbeelding

… waarbij deze bij het plaatsje Kaub wel op een hele aparte plek staat…

Afbeelding

Na een klein uurtje sporen langs de Rijn...
(sorry, nog een plaatje, ik kan het niet laten :oops: )

Afbeelding

... wordt uiteindelijk Bingen bereikt.

Bingen Hbf heeft een wat onlogische nummering van de perronsporen.

Afbeelding

Omdat ook de vertrekstaten op een nogal onhandige plek zijn aangebracht (niet vlakbij de trappen of in de spoortunnel zoals je zult verwachten), is het even zoeken naar de aansluitende trein die uiteindelijk op spoor 203 klaar blijkt te staan.

Nog een foto van de stuurstand van de trein waarmee we zojuist zijn aangekomen…

Afbeelding

De aansluitende trein naar Bad Kreuznach (welke via Kaiserslautern doorrijdt naar Pirmasens) wordt gereden door een Talent. Het blijven prettige treintjes (ook nog na de ruim drie uur op de heenweg), mede door de grote ramen en het dus goede uitzicht.

Afbeelding

Precies op tijd vertrekken we richting Bad Kreuznach. Het spoor gaat direct van de Rijn af en volgt nu het (veel) kleinere riviertje de Nahe door een stuk vlakker landschap.

Na 20 minuten wordt Bad Kreuznach bereikt. Na al wat ritjes in Duitsland te hebben gemaakt, valt me op dat er goed omgeroepen wordt in de treinen. Bij elk overstapstation worden de aansluitende treinen met de vertrektijden en vertreksporen omgeroepen. Ook als de trein wat te laat is, volgen er meestal excuses hiervoor.

De Talent gaat nog even op de foto.

Afbeelding

Op dit knooppuntstation komen alleen maar dieseltreinen, naast de Talents ook BR628-en.

Afbeelding

Onze RegionalExpress naar Saarbrücken (afkomstig uit Frankfurt/Main) wordt gereden met een BR612.

Afbeelding

Op bovenstaande foto is duidelijk te zien hoe opvallend laag de perrons hier zijn. Het is dan ook een hele klim om in de trein te stappen.
De BR612 is volgens mij speciaal gemaakt voor de dieseltrajecten over de wat langere afstanden. Het zijn comfortabele treinen die op sommige stukken een aardig hoge snelheid hebben. Hier een plaatje van het interieur.

Afbeelding

Na vertrek uit Bad Kreuznach wordt het landschap een heel stuk ruiger. Flinke rotspartijen afgewisseld door af en toe een wijnhelling, en steeds blijft het riviertje de Nahe in de buurt.

Na een half uurtje duikt het fraaie plaatsje Idar-Oberstein op, met een heel bijzonder kerkje in een rots :P

Afbeelding

Het plaatsje is tegen de helling gebouwd.

Afbeelding

Al met al een fraaie route door een ruig gebied, met af en toe wat tunnels. Bij Türkismühle hangt er ineens weer een bovenleiding, (stop)treinen tussen Saarbrücken en Türkismühle worden met elektrisch materieel (BR425, daar zijn ze weer…) gereden. Bij Neunkirchen zijn grote staalfabrieken, en al snel wordt het gebied stedelijker en bereiken we het (grote) station van Saarbrücken.

Afbeelding

Hier hebben we een klein uurtje de tijd voordat de trein naar Trier vertrekt. Saarbrücken is volgens mij een grote stad. Het station is in ieder geval behoorlijk groot en ook rijden hier trams, die (volgens mij) tot in Frankrijk rijden. Saarbrücken ligt maar een paar kilometer van de Franse grens.

In de stationsomgeving en het centrum wat er direct aan vast ligt is men behoorlijk aan het slopen, en het (ver)bouwen. Een ijverig volkje, die Saarbrückenaren…

Het is tegen vieren als de RegionalExpress naar Trier binnenkomt, gereden met (jawel) een BR425.

Afbeelding

Dit is duidelijk een forensentreintje, het wordt op dit tijdstip al wat drukker.
De route naar Trier loopt eigenlijk helemaal langs de rivier de Saar. Rondom Saarbrücken is langs deze rivier behoorlijk veel industrie gevestigd, wat er soms ook wel een beetje vervallen uitziet. Voorbij Merzig is de industrie voorbij en volgt een mooie route langs de Saar (een beetje Moezel-achtig met mooie bochten en scherpe hellingen).

Net voorbij Konz stroomt de Saar in de Moezel en voegt ook het spoor uit Luxemburg zich bij het traject uit Saarbrücken, waarna we binnen 10 minuten Trier Hbf bereiken.

Hier stappen we over op de RegionalBahn richting Koblenz (had achteraf niet gehoeven, dezelfde trein komt namelijk weer voorrijden…)

Afbeelding

Nadat de wat vertraagde IC uit Luxemburg is vertrokken, vertrekt onze RegionalBahn waarna we na een uurtje Ediger-Eller weer bereiken. Hiermee sluiten we dit mooie rondje van ruim 400 km af.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door waldo79 »

Duitsland is best de moeite waard :pos: Konden de treinramen niet open? Ik zie nogal vaak glasreflectie...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door BR628 »

Mooie omgeving, leuk verslag!

Ramen van de BR612 en BR425 kunnen idd niet open, maar van de lok+n-wagen wel!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Ronald »

waldo79 schreef:Konden de treinramen niet open? Ik zie nogal vaak glasreflectie...
Van de n-wagens kunnen de ramen normaalgesproken wel open, maar op de plek waar ik zat kon je er aan hangen wat je wilde, maar de ramen werken niet mee :? (Misschien waren ze op een of andere manier dichtgemaakt of zo ??)

Helaas waren de ramen van de BR612 nogal vies, wat wel te zien is op de foto's...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door mb90 »

Mooi verslag van een mooie omgeving 8-). Ik wist niet dat het rondom de Rijn zo mooi was.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Cookie »

Wederom een mooi verslagje wat vakantieherinneringen oproept. Vorig jaar heb ik met Daan exact hetzelfde traject afgelegd, maar dan in omgekeerde volgorde en opgestapt te Cochem i.p.v. Ediger-Eller. De hele omgeving daar blijft echt prachtig...

Je hebt in ieder geval nog even kunnen genieten van de n-wagens, volgend jaar rijden er op de Linker Rheinstrecke Desiro ML's :( . In mijn ogen erg jammer, aangezien ik de n-wagens (Silberlinge) toch wel typisch vind voor dit traject. De jacht is geopend... :P
Onze RegionalExpress naar Saarbrücken (afkomstig uit Frankfurt/Main) wordt gereden met een BR612. (...) Het zijn comfortabele treinen die op sommige stukken een aardig hoge snelheid hebben.
Tussen Bad Kreuznach en Saarbrücken wordt op sommige stukken 160 km/h gehaald, heb vorig jaar door de glazen ruit meegekeken op de snelheidsmeter ;) .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Ruben »

Heee ik ben vandeweek ook over dat Rijntraject gegaan, met IC 2024. :)
Ben zelf ook al 2x op vakantie geweest aan de Rijn, dus was sowieso al herkenbaar terrein allemaal.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Karl »

Dat ziet er mooi uit, helaas een tijd geleden dat ik in die omgeving heb mogen vertoeven. :(
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Daan »

Zeer bekend terrein weer inderdaad :lol: Maar mooie plaatjes ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duitsland - Moezel (deel 2, rondje Moezel/Rijn/Saar)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
En de mensen die zitten te jammeren dat ze het gebied missen, mogen niet klagen: ik ben er namelijk nog nooit gweest. :P
(Nee, mijn passie ligt een stukje westelijker. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten