Duitsland - Moezel (deel 1)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Ronald »

Duitsland – Moezel (deel 1)

In de week van 26 april tot 3 mei heb ik een weekje doorgebracht in Duitsland aan de Moezel. In dit topic kun je een verslag lezen van de treinreizen die ik tijdens deze week heb gemaakt. Deel 1 (de heenreis van Amersfoort naar Ediger-Eller) staat hieronder. Het tweede deel, een rondreis langs de Moezel, Rijn en Saar heb ik later in de week gemaakt. Het verslag van deze reis zal ik in de loop van deze week toevoegen.

Goed, eerst dus de heenreis. De bedoeling is om via Venlo, Köln en vervolgens via de Eifelroute naar Trier te reizen, om vervolgens in Ediger-Eller (bij Cochem aan de Moezel) uit te komen.

Hieronder het reisschema…

Afbeelding

… en de afgelegde route.

Afbeelding

Al ruim voor het tijdstip dat de rest van de familie met de auto vertrekt, vertrek ik vanaf Amersfoort Schothorst. Even voor zeven uur komt de Intercity (ICMm) naar Utrecht binnen.

Afbeelding

Het is nog lekker rustig op dit vroege tijdstip, dus heb ik even de kans om het nieuwe interieur van de Koploper vast te leggen.

Afbeelding

De trein vertrekt precies op tijd, en we komen ook op tijd aan in Utrecht Centraal waar ik nog even de ICE naar Duitsland op de foto zet.

Afbeelding

Deze trein had de snelle, maar ook duurdere reismogelijkheid naar Duitsland geweest. Ik kies voor de aanzienlijk langere route met stoptreintjes.
De volgende trein voor mijn route is de Intercity naar Maastricht/Heerlen. Deze wordt echter maar met één VIRM gereden (splitsen in Sittard gaat dus niet, maar waar gaat dit gedeelte nou heen, Maastricht of Heerlen?). Voor mij maakt het tot Eindhoven echter niet uit. Met een vertraging van vijf minuten vertrekken we uit Utrecht Centraal. Deze vertraging wordt tot Eindhoven niet goedgemaakt, waar we ook met vijf minuten vertraging aankomen. Dit zou op zich niet zo erg zijn, alleen de aansluitende trein naar Venlo van 8.32 is al weg :? . Expres nog op de klok gekeken, wij komen aan om 8:32-en-30-seconden, dus een minuutje wachten was blijkbaar te veel gevraagd :roll: .
Voor de rest van het reisschema maakt het voor mij niet uit (ik had een ruime overstap in Venlo gepland), maar in het algemeen is zo’n aansluiting missen wel waardeloos.

Volgens de conducteur gebeurt dit vaker, het is geen gegarandeerde aansluiting volgens hem. Hierover gaat dus een klachtenmailtje naar NS (of naar Prorail, want volgens mij regelt de verkeersleiding dat, of toch niet... Nou ja, wie het weet mag het zeggen…).

Goed, om 9.02 met de volgende Intercity alsnog vertrokken naar Venlo. De Regionalexpress naar Mönchengladbach zou hier om 10:04 vertrekken, maar al snel kwam er een vertraging van 15 minuten op de borden. Het klopte wel, ongeveer om 10:15 kwam de trein er aan, alleen kon deze niet binnenkomen op spoor 1, waar de Intercity naar Den Haag nog stond. Nadat deze om 10.20 vertrokken was, kon de Duitse trein eindelijk het station binnenkomen. Bij vertrek was de vertraging inmiddels opgelopen tot 25 minuten…

Nadat de trein uiteindelijk vertrokken was, moesten we in Boisheim nog een paar minuten wachten op de tegentrein (tussen Kaldenkirchen en Viersen ligt enkelspoor), waardoor bij aankomst in Mönchengladbach de vertraging opgelopen was tot ruim 30 minuten.

Hieronder wat plaatjes in Mönchengladbach Hbf van de trein uit Venlo welke weer in de richting van Düsseldorf vertrekt (loc BR111 met n-wagens, dit traject is echt een schrootlijntje…)

Afbeelding

Afbeelding

Nog een half uurtje de tijd voordat de RegionalExpress richting Köln vertrekt. Ruim voor vertrektijd staat de trein, die met BR425 wordt gereden, al klaar. Dit type stoptrein zullen we vandaag nog wel vaker tegenkomen…

Afbeelding

De BR425 zijn prettige treintjes die snel optrekken en dus wel geschikt zijn voor dit stoptreintraject waar de maximumsnelheid niet echt hoog ligt. Na een rit van een uurtje door een kaal en leeg landschap (met af een toe een fabriekje) wordt uiteindelijk rond half één Köln Hbf bereikt. De rit Venlo-Köln heeft door de vertraging maar liefst 2 ½ uur geduurd… Misschien toch weer eens tijd voor een snellere rechtstreekse trein.

Direct naast het (grote) station Köln Hbf (wat eigenlijk een compleet winkelcentrum is) staat de Dom, die in het echt nog groter is dan hij op de foto’s lijkt. Alleen al er omheen lopen duurt al een kwartiertje…

Afbeelding

Direct naast het station en de Dom ligt de Hohenzollernbrücke, de spoorbrug over de Rijn tussen de stations Köln Hbf en Köln Messe/Deutz. Naast deze brug ligt een voetpad waar vanaf je mooie plaatjes over de spoorbaan kan maken.

Een blik op Köln Hbf…

Afbeelding

De Rijn gezien vanaf de brug…

Afbeelding

En ook vanaf de brug heb je een mooi uitzicht op de Dom.

Afbeelding

Nog een passerende ICE. Hier is goed te zien hoe dicht het voetpad langs de spoorbaan loopt.

Afbeelding

Na even op de brug gekeken te hebben ben ik vervolgens weer teruggelopen naar de Dom om deze even van de voorzijde te bekijken. Als je maar ver genoeg gaat staan kun je hem (bijna) helemaal op de foto krijgen…

Afbeelding

Na ruim een uurtje wordt het weer eens tijd om terug te gaan naar Köln Hbf, waar om 13.56 de volgende trein zal vertrekken.

Hierbij nog even een uitzicht op de Hohenzollernbrücke vanaf perron 9 van Köln Hbf.

Afbeelding

De volgende trein staat al aangekondigd op de CTA. Met deze trein zal ik meegaan tot Hürth-Kalscheuren, en daar overstappen op de “Eifel-express” naar Trier. Normaal rijdt deze “Eifel-express” vanaf Köln Messe/Deutz via Köln Hbf, maar wegens werkzaamheden is hij ingekort tot Hürth-Kalscheuren en betekent dit dus een extra overstap.

Opvallend is dat op de CTA aangegeven staat bij welke letterborden de trein zal stoppen. Normaal (in Nederland in ieder geval) worden de letterborden alleen maar gebruikt bij internationale treinen.

Afbeelding

Nog een plaatje van de S-bahn naar Bergisch Gladbach, een BR423 die veel lijkt op een BR425 maar in ieder geval wat meer deuren heeft…

Afbeelding

De trein naar Hürth-Kalscheuren (Regionalbahn 26 naar Koblenz via Bonn over de “Linke Rheinstrecke”) wordt gereden door een BR425. Langs het enorme opstelterrein :shock: ten noorden van Köln Hbf en een flink aantal goederenstations komen we na een kwartiertje aan in Hürth-Kalscheuren.

Hier is het even zoeken naar het juiste perron, de trein naar Trier staat op een (volgens mij) niet vaak gebruikt perronnetje met een nogal hoog nummer.
De onderstaande dieseltrein van het type Talent zal voor de komende drie-uur-en-een-kwartier mijn vervoersmiddel worden…

Afbeelding

De trein bestaat uit twee gekoppelde Talent-stellen, waarvan het achterste gedeelte tot Gerolstein zal rijden.
Het eerste stuk tot Euskirchen is een vrij saai traject. Wat opvalt is dat hier nog armseinen (met de bijbehorende trekdraden) staan :D . Na Euskirchen komen de eerste heuvels van de Eifel in zicht en begint de trein behoorlijk te klimmen. De omgeving wordt hier in één klap een stuk mooier.

Na drie kwartier wordt Kall bereikt, waar ook een aantal treinen hun eind- of beginpunt hebben. Vervolgens slingert het spoor langs het riviertje de Urft door een fraai dal (veel wandelaars hier...) via Nettersheim, Blankenheim en Dahlem naar Junkerath.
Net na vier uur wordt het station van Gerolstein bereikt. Het achterste deel van de trein blijft hier achter, het voorste deel gaat door naar Trier. Eén treinstel is hier ook wel genoeg, de trein is niet echt druk.

De trein staat hier ruim tien minuten stil, dus even tijd voor een paar plaatjes. Hieronder een plaatje van station Gerolstein…

Afbeelding

En de Talent waarmee we verder gaan naar Trier.

Afbeelding

Om 16.18 gaat de reis verder door het fraaie Kylldal. De spoorlijn volgt vrijwel geheel het riviertje de Kyll, af en toe wordt er een stukje afgesneden door middel van een tunnel. In St. Thomas wordt even gewacht op de tegentrein. Deze trein wordt gereden door een diesellok (BR218) met n-wagens. Volgens mij worden de “snelle” doorgaande treinen op het Eifel-traject met deze treinen gereden (1x per 2 uur). De “langzame” doorgaande treinen (die ik dus heb, en vrijwel overal stoppen) rijden dus met Talents. Ook heb ik nog BR628-treinen gezien, volgens mij rijden die de “korte” ritten Gerolstein-Trier.
Na een stop in Bitburg, en nog een aantal andere stationnetjes, wordt het wat drukker in de trein en wordt er bij Ehrang aangetakt op de spoorlijn Koblenz-Trier, wat betekent dat het eindstation Trier Hbf in zicht is.

Na ruim drie uur sporen wordt precies op tijd Trier Hbf bereikt, met nog even een fotootje van de Talent.

Afbeelding

De trein terug richting Köln over de Eifelstrecke is een “snelle” doorgaande trein en wordt inderdaad ook met een dieselloc + n-wagens gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een uurtje stoptrein voor de boeg, en dan moet de eindbestemming in zicht komen. Na nog even rondgekeken te hebben op Trier Hbf komt mooi op tijd de Regionalbahn binnen. Het laatste stukje is (weer) een BR425, als Regionalbahn naar Koblenz.

Afbeelding

Deze (erg) rustige trein vertrekt mooi op tijd. Vlak na Trier Hbf wordt de Moezel overgestoken en volgt een leuke rit door een fraai heuvellandschap, met rustige stationnetjes en enkele tunnels. Na drie kwartier komt de Moezel in zicht, een fraai gezicht in de avondzon.

Afbeelding

Bij Bullay wordt de Moezel overgestoken over een, naar het schijnt, behoorlijk bijzondere brug. Het is een dubbele brug, met boven de spoorbaan en onder de autoweg. Vanuit de trein is dit niet te zien, maar hier http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Bruecke_bulay.jpg staat een foto van de brug.

Vanaf de brug een mooi uitzicht over de Moezel.

Afbeelding

Vanaf Bullay (waar aansluiting is naar Traben-Trarbach, gereden door TransRegio) loopt de spoorbaan langs de Moezel.

Afbeelding

Via een tunnel wordt tegen half acht de eindbestemming, Ediger-Eller, bereikt. Een fraai uitzicht over het (dubbele) dorp vanaf de spoorbrug over de Moezel.

Afbeelding

Na ruim twaalf uur treinen is uiteindelijk de bestemming bereikt, en rijdt de trein weer verder richting Cochem / Koblenz.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de komende week wordt dit fraaie plaatsje dus de vakantiebestemming. Hieronder nog wat foto's van het middeleeuwse dorp...

Afbeelding

Afbeelding

... waar ook nog een stadsmuur en stadspoort te vinden is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duitsland - Moezel

Bericht door Cookie »

Erg mooi verslag geworden, ben zelf vorig jaar nabij Ediger-Eller op vakantie geweest (tussen E-E en Cochem in). Vooral de laatste foto's doen me toch wel weer erg verlangen naar die omgeving! 8-) Ben zelf overigens ook met de auto over de brug in Bullay gereden destijds: deze zit er erg mooi onder inderdaad. Ik wacht met smart op deel 2 van je in ieder geval!

De meeste RE-treinen tussen Köln Hbf en Trier Hbf worden inderdaad gereden met 218+n-wagens (Silberlinge). De omloop daarvan is hier te zien, waar je na aanmelding deze kunt zien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door webguy »

Hey, TransRegio... Dat klinkt bekend :) Vorige week ben ik liftend naar Keizerslautern afgereisd (das voorbij Koblenz, pakweg tussen Mannheim en Saarbrucken). Vandaar gingen we met een TransRegio boemel via Landstuhl naar Kusel: een uurtje heerlijk boemelen. Een reisverslagje met wat fototjes komt nog. En Kusel ken ik onderhand wel: heb 3 uur op het station gezeten daar, wachtend op na-transport...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Jurjen »

De rit Venlo-Köln heeft door de vertraging maar liefst 2 ½ uur geduurd… Misschien toch weer eens tijd voor een snellere rechtstreekse trein.
Goed, vanuit Venlo is het nog steeds niet rechtstreeks, maar jij mag niet zeuren, want jij wilde juist niet met die snellere rechtstreekse trein die je in Utrecht nog op de foto gezet had! ;-)
Opvallend is dat op de CTA aangegeven staat bij welke letterborden de trein zal stoppen. Normaal (in Nederland in ieder geval) worden de letterborden alleen maar gebruikt bij internationale treinen.
In Nederland ja. In Duitsland is het gebruikelijk dat dit van alle treinen op de CTA wordt aangegeven (mits er moderne CTA's hangen :-p). Zoals in Nederland de internationale treinen aangegeven zijn, op aparte 'treinsamenstellingsborden', worden in Duitsland alle treinen van het Fernverkehr (IC, EC, ICE) aangegeven.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Ronald »

Jurjen schreef: ...maar jij mag niet zeuren, want jij wilde juist niet met die snellere rechtstreekse trein die je in Utrecht nog op de foto gezet had! ;-)
Ik wilde inderdaad expres deze route doen, en heb dan ook een erg ruime planning aangehouden, dus voor mij was het inderdaad niet erg :wink: . Ik had er stiekem al rekening mee gehouden dat ik de aansluiting in Mönchengladbach zou missen (is maar vijf minuten, en volgens mij is de Venlo-trein best wel vaak te laat).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Daan »

Erg bekend gebied, Ediger-Eller. :D Heb je daar toevallig ook nog gezien of men bezig was met het opbreken van sporen?
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Nielske1990 »

rhk_amf schreef:De volgende trein voor mijn route is de Intercity naar Maastricht/Heerlen. Deze wordt echter maar met één VIRM gereden (splitsen in Sittard gaat dus niet, maar waar gaat dit gedeelte nou heen, Maastricht of Heerlen?).
Normaal gesproken gaat het deel dan naar Maastricht, en komt (uit Heerlen) een setje Plan V's naar Sittard, om daar de ontbrekende trein te vervangen. :wink:
Verder een heel mooi verslag met leuke foto's... :pos:
Laatst gewijzigd door Cookie op wo 14 mei 2008, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele berichten verwijderd
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Ronald »

Daan schreef:Erg bekend gebied, Ediger-Eller. :D Heb je daar toevallig ook nog gezien of men bezig was met het opbreken van sporen?
Er ligt in ieder geval nog een derde spoor, voor de rest waren er wat rails en dwarsliggers opgestapeld, er is dus wel wat gesloopt. Verder was er weinig activiteit op dat moment.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Daan »

Dan hebben ze blijkbaar de twee spoortjes langs het laad/losperron opgebroken. Ben blij dat ik dat afgelopen zomer nog heb vastgelegd :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duitsland - Moezel (deel 1)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met net zulke foto's. :D
Snel deel twee lezen. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten