Waarom tram-AHOB?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Waarom tram-AHOB?

Bericht door iljitsch »

Tram 1 van Den Haag naar Delft rijdt een eind langs de Delftweg naast vliet om dan net wanneer de Zuidweg op de Delftweg uitkomt licht naar het oosten af te buigen. (Dit alles is volgens mij nog net binnen de gemeente Rijswijk, maar ongeveer aan de noordrand van de stad Delft.) Waar de tram de Zuidweg kruist zijn geen stoplichten, maar wel een stel automatische halve overwegbomen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D4hNE19MvNs[/youtube]

Mijn vraag: waarom??? Trams kruisen honderden wegen zonder dat er AHOBs aan te pas komen, waarom hier dan wel?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door webguy »

Perongeluk net buiten de bebouwde kom? Ken de verkeersregels niet, maar heeft een tram alleen voorrang daarbinnen?

EDIT: Volgens dit krijgt een tram voorrang op "gelijkwaardige kruisingen". Kennelijk dus niet gelijkwaardig genoeg?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door robert55 »

Het is nog Rijswijk, dat is ongeveer het enige waar ik zeker van ben. Een paar mogelijkheden:
- misschien is het hier nog steeds buiten de bebouwde kom
- als ik me goed herinner is de situatie niet zo heel overzichtelijk: de tram komt van Delft net uit de bocht, trambaan in zijligging
-gelijkwaardigheid van wegen is niet aan de orde: wegen zijn pas niet gelijkwaardig als dat met borden en/of strepen is aangegeven.

Vlg mij zijn er trouwens meer plaatsen waar AHOB's bij een trambaan worden toegepast [kan alleen niet zo gauw bedenken waar]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

Half Nieuwegein en heel IJsselstein staat vol met AHOB's bij de sneltram. De A en B lijn in Rotterdam Alexander hebben ook zo veel AHOB's als mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Geert »

Dat van Nieuwegein valt wel mee, ik ken maar een overgang tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Stadscentrum en dat is op een plek dat de sneltram de bocht uit komt rijden (erg onoverzichtelijk dus). Alle andere overgangen worden gewoon met verkeerslichten geregeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Daniel »

Is het niet de snelheid? Dit stuk van lijn 1 is als ik me niet vergis het met de hoogste snelheid van Nederland bereden tramtraject.
Ooit had de HTM een pagina met info voor spreekbeurten op hun site, daar had ik destijds gelezen dat de tram hier de 70 km/u zou halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

Geert schreef:Dat van Nieuwegein valt wel mee, ik ken maar een overgang tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Stadscentrum en dat is op een plek dat de sneltram de bocht uit komt rijden (erg onoverzichtelijk dus). Alle andere overgangen worden gewoon met verkeerslichten geregeld.
Op de aftakking richting IJsselstein zijn er ook nog twee voor het tunneltje onder de snelweg door.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Is het niet de snelheid? Dit stuk van lijn 1 is als ik me niet vergis het met de hoogste snelheid van Nederland bereden tramtraject.
Ooit had de HTM een pagina met info voor spreekbeurten op hun site, daar had ik destijds gelezen dat de tram hier de 70 km/u zou halen.
Dat klopt, de trams kunnen en mogen daar inderdaad 70 km/h halen. Maar is het niet zo dat er op de Amstelveenlijn en de Nieuwegeinlijn ook structureel 70 wordt gereden?

Als je het filmpje zo ziet en de situatie ter plaatse niet kent, zou je zo een trein verwachten. :lol: Grappig detail trouwens, ze hebben zelfs de tekst op de onderborden aangepast: "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een TRAM komen" :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Karl »

Tram en trein is voor de wet ook iets anders, dus verschil zal daarom wel aanwezig zijn...
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door iljitsch »

De vergelijking met sneltrams gaat niet op, want lijn 1 heeft dan wel een flink stuk vrije baan, hij kruist van Delft Zuid tot het Scheveningse strand vele malen ander verkeer en rijdt er ook wel hier en daar tussen als er geen ruimte is voor een vrije baan. Wellicht dat het stuk langs de vliet een beetje als sneltram telt, ik geloof dat dit de enige plek is waar de tram gelijkvloers een weg kruist tot-ie weer in de Delftse bebouwde kom is. Maar bij de haltes op dat stuk zijn geen AHOBs zoals bijvoorbeeld bij Randstadrail in Pijnacker.

Snelheid klinkt enigszins aannemelijk, hoewel dit natuurlijk een kip/ei situatie is: zonder AHOB zou de tram daar natuurlijk geen 70 rijden. Wellicht is de snelheid gekoppeld aan het feit dat de Zuidweg net op een wat ongelukkige manier overgestoken wordt (niet helemaal recht en een meter of 10 naast de Delftweg) de verklaring: het zou kunnen dat stoplichten hier slecht zouden werken cq de tram nagenoeg tot stilstand zou moeten komen uit veiligheidsoverwegingen zelfs met stoplichtbeinvloeding.

Overigens hadden de PCCs het destijds maar moeilijk met die hoge snelheid op dat stuk en rammelden als en 15-jarige bus. Ik geloof dat er ooit een koe op de rails zat toen ik op 11-jarige leeftijd een keer met m'n moeder naar Delft ging, maar dat kan jeugdige fantasie zijn. :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

In Den Haag is het regelement van de HTM dat kruisingen met andere wegen slechts met 25 kilometer per uur worden aangereden. Als je er spoorbomen plaatst kan dat gewoon met 70 kilometer per uur, wat een rijtijdverkorting inhoudt waarmee misschien net een dienstwagen bespaard kan worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daniel schreef:Is het niet de snelheid? Dit stuk van lijn 1 is als ik me niet vergis het met de hoogste snelheid van Nederland bereden tramtraject.
In Amsterdam haalt lijn 26 a.k.a. IJburgexpress ook met gemak de 70.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

Lijn 26 heeft ook een AHOB op de route op de IJburglaan ten hoogte van de Cas Oorthuyskade.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:In Den Haag is het regelement van de HTM dat kruisingen met andere wegen slechts met 25 kilometer per uur worden aangereden.
Daar is anders in de binnenstad weinig van te merken hoor..... :|
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door iljitsch »

De trambestuurders en de buschauffeurs van HTM rijden erg voorzichtig, is mijn ervaring.

Een jaar of wat geleden hadden ze grote posters met tientallen bestuurders/chauffeurs die al 15 jaar zonder ongelukken reden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

De trambestuurders van de RET en HTM hebben een rustige rijstijl. De trambestuurders van de GVB daarentegen kunnen er flink op los gaan. Het is dat de snelheid tegenwoordig op veel punten is opgelegd door de computer, maar ik kan mij de tijden van 70 op het Damrak nog wel herinneren :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door robert55 »

Amsterdamse bestuurders rijden best pittig, maar 70 op het Damrak? Ik geloof niet dat een Amsterdamse gelede dat op zo'n kort traject kon halen. Misschien op de Cornelis Lelylaan. Door de herrie, de matige vering, de vaak niet zo ronde wielen en allerhande rammeltjes leek het sneller dan het in feite was.
Oud forumgebruiker

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Oud forumgebruiker »

robert55 schreef:Amsterdamse bestuurders rijden best pittig, maar 70 op het Damrak? Ik geloof niet dat een Amsterdamse gelede dat op zo'n kort traject kon halen.
Reken maar van wel...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De trambestuurders van de RET en HTM hebben een rustige rijstijl. De trambestuurders van de GVB daarentegen kunnen er flink op los gaan. Het is dat de snelheid tegenwoordig op veel punten is opgelegd door de computer, maar ik kan mij de tijden van 70 op het Damrak nog wel herinneren :neg:
Ik heb ooit 70 op de Constatijn Huighenstraat meegemaakt, op een vroege zondagmorgen dat wel. Maar het was best enerverend. We haalden een auto in, die 60 op de teller reed. Best bijzonder. En zo breed is het daar helemaal niet...

Een tram AHOB heb je ook in Westwijk. Die is daar gekomen, na toezegging van de gemeente Amstelveen. Omwonenden wilden een tunnel onder de trambaan en dat was (natuurlijk) te duur...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Suus »

Het is dat Blokkendozen de 70 amper of niet halen, maar woensdag heeft de tram waar ik inzat wel de topsnelheid gehaald tussen de haltes Brinkstraat en Hogeweg op lijn 9 :P Twee haltes ertussen zonder in- of uitstappers en de negenogen mee, het lijkt dan net een racebaantje :D :P :@

Maar dan wil je niet dat er onverwacht auto's voor je tram zitten, want de schok voor de passagiers is groot te noemen. Dat zie je nu al in snel optrekkende trams en bussen, staande en lopende passagiers die dat niet verwachten of gewend zijn (Spaanse, Italiaanse, maar ook Engelse en Amerikaanse toeristen kennen het verschijnsel tram amper en gaan loeihard onderuit, maar ook Nederlanders uit de "provincie") vallen haast door het snelle wegrijden. Bij het snel afremmen verwacht niemand dat, waardoor de schade nog eens veel erger kan zijn dan een paar blauwe plekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door STF »

De blokkendozen halen theoretisch met gemak 90 km/u maar de hoogste tractiestanden zijn geblokkeerd, hierdoor trekken de trams trager op en is de topsnelheid geringer.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door willy84 »

Bee schreef:De trambestuurders van de RET en HTM hebben een rustige rijstijl. De trambestuurders van de GVB daarentegen kunnen er flink op los gaan. Het is dat de snelheid tegenwoordig op veel punten is opgelegd door de computer, maar ik kan mij de tijden van 70 op het Damrak nog wel herinneren :neg:
70 op het Damrak kan ik wel bevestigen. Dat heb ik ook weleens meegemaakt. Als iemand zijn laatste dienst heeft ofzo. S'avonds laat met de 4 naar huis als de brandweer. Scheelt echt 10 min ofzo op zo'n kort stukje.

Ook weleens met de 25 via de langjarige omleiding (wie kan zich de orginele route nog herinneren? :P ) langs het Sarhatipark. Zoooooooo traag..!! De 25 zat zo achterlijk ruim in zijn rijtijd dat die bestuurder echt 10 of 15 reed ofzo. Zeer irritant.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Vinny »

Dat is off topic in deze draad, maar er kunnen tal van redenen zijn waarom trams niet sneller rijden dan ze doen. Bijvoorbeeld door gladde rails alsgevolg van bladval. Dat heeft mij ook wel eens een half uur vertraging op lijn 9 opgeleverd. Ik kwam bijna te laat op mijn eigen verjaardag... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door Dexter »

Te laat op je eigen verjaardag, dat heb ik nog nooit gehoord. Als dat geen geld-terug-bij-vertraging waard is, dan weet ik het niet meer... :Y
Vallend blad maakt rails glad.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Waarom tram-AHOB?

Bericht door 030utrechtt »

Dexter schreef:
Daniel schreef:Is het niet de snelheid? Dit stuk van lijn 1 is als ik me niet vergis het met de hoogste snelheid van Nederland bereden tramtraject.
Ooit had de HTM een pagina met info voor spreekbeurten op hun site, daar had ik destijds gelezen dat de tram hier de 70 km/u zou halen.
Dat klopt, de trams kunnen en mogen daar inderdaad 70 km/h halen. Maar is het niet zo dat er op de Amstelveenlijn en de Nieuwegeinlijn ook structureel 70 wordt gereden?

Als je het filmpje zo ziet en de situatie ter plaatse niet kent, zou je zo een trein verwachten. :lol: Grappig detail trouwens, ze hebben zelfs de tekst op de onderborden aangepast: "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een TRAM komen" :mrgreen:
heb nog nooit op dat stuk een tram 70 zien rijden, lijkt me ook niet erg fijn om met 70 in een haagse tram te zitten.
De sneltram in utrecht haalt op heel veel stukken 75-80 km per uur. zeker t.h.v. de remise nieuwegein.
De sneltram in amstelveen is juist ontzettend traag, de halte's liggen echt heel dicht op elkaar. iets wat in utrecht/nieuwegein niet aan de orde is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten