[Asd] Lijnennetplannetjes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

[Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door tsov »

Ik heb eens een plannetje gemaakt voor een lijnennet in Amsterdam. Niet zo hoogdravend, maar dit zou je in theorie morgen in kunnen voeren. Ik heb nog wel wildere plannen, maar die komen later ;)
Afbeelding

Kom maar op met kritiek of tegenplannen (of lofuitingen natuurlijk :mrgreen: )!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

Is dit gebaseerd op het netwerk van voor 2006? Want er zitten wat rare dingen in.

Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.

Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).

Verder krijgt Buitenveldert wel erg veel buslijnen. De 62 rijdt een vervelende route maar is economisch wel het meest verantwoord.

Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door iljitsch »

Bij öpnvkarte.de (ja, inclusief umlaut ondanks dat het forum dat blijkbaar niet pakt) gebruiken ze rood voor de bus en blauw voor de tram, misschien handig om daaraan te conformeren?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door tsov »

Bee schreef:Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.
Ik weet dat dat jouw stokpaardje is, maar niet van mij ;)
Bee schreef:Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).
Daar had ik niet over nagedacht inderdaad. Ik trok de 29/46 (weer) recht zodat je vanuit Diemen sneller op Bijlmer ArenA bent, maar had dan niet nagedacht over de consequenties voor Duivendrecht.
Bee schreef:Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
De 31 is de huidige oostelijke tak van de 38 en gaat dus naar de pont en dan verder door de Buiksloterham en over de Kadoelenweg (waar de 92 weg gaat vallen) naar de Molenwijk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door tsov »

iljitsch schreef:Bij öpnvkarte.de (ja, inclusief umlaut ondanks dat het forum dat blijkbaar niet pakt) gebruiken ze rood voor de bus en blauw voor de tram, misschien handig om daaraan te conformeren?
Nou, op alle GVB-lijnennetkaarten en vele stadsplattegronden is sinds mensenheugenis blauw voor bussen en rood voor trams. ÖPNV-karte heeft dat dus 'verkeerd' gedaan :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

tsov schreef:
Bee schreef:Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.
Ik weet dat dat jouw stokpaardje is, maar niet van mij ;)
Maar waarom de 42 opeens de 28 maken, terwijl de 43 zijn oude nummer houdt? Waarom lijn 46 omnummeren in 29, terwijl 46 een uitermate geschikt nummer is. Waarom wordt lijn 63 lijn 23, het past mooi tussen de andere lijnnummers in die hoek.

Je bent trouwens vergeten een lijnnummer mee te geven aan de lijn Amstelstation - Diemen, die we nu ook wel kennen als lijn 136 en de toekomstige 46 (Amstel - Bijlmer)
tsov schreef:
Bee schreef:Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).
Daar had ik niet over nagedacht inderdaad. Ik trok de 29/46 (weer) recht zodat je vanuit Diemen sneller op Bijlmer ArenA bent, maar had dan niet nagedacht over de consequenties voor Duivendrecht.
Diemen heeft met de 44 ook al een snelle route voor Bijlmer ArenA.
tsov schreef:
Bee schreef:Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
De 31 is de huidige oostelijke tak van de 38 en gaat dus naar de pont en dan verder door de Buiksloterham en over de Kadoelenweg (waar de 92 weg gaat vallen) naar de Molenwijk.
Is het geen optie op de 38 gewoon een andere route te geven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Meltrain »

Bij de tramlijnen zitten er weinig, maar wel leuke veranderingen bij (invoering lijn 6, omlegging lijn 7 en verlenging lijn 3) en het Amsterdamse busnet boeit mij vrij weinig, dus ik ben gematigd positief. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar lijn 6, 16 én 24 alledrie op de Gustav Mahlerlaan? :shock: Waar ik verder ook geen fan van ben is dat de Indische Buurt de verbinding met het Weesperplein-Leidseplein verliest, doordat je de 7 laat eindigen op de Plantage Parklaan. En waarom moet ie eigenlijk naar Geuzenveld? Omdat er geen standplaatshuisje is in Slotermeer en de Plantage? Denk dat het dan kiele-kiele wordt met het aantal wagens dat er is.

Over lijn 23 ben ik wel positief. Eindelijk weer de verbinding Slotervaart Zuid / Oud Zuid - Osdorp weer terug in plaats van dat ellendige overstappen op de Johan Huizingalaan met een omweg via Nieuw Sloten waar je U tegen zegt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

De plantage had altijd een tram die als personeelsruimte werd gebruikt. Dat lijkt mij geen succes, tenzij je de altijd kapotte 781 er neerzet :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zat het verblijf destijds niet op de Gustav Mahlerlaan? :shock: Anders wordt het een beetje moeilijk met de sanitaire behoeften, avondeten, kantoortjes voor de lijnmanagers etc. :lol:

En over het morgen invoeren: Dan mag je wel snel wat doen aan de Utrechtsestraat :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Vinny »

Ik krijg er wel een back to the future gevoel bij. De lijn 6 en 7 die op de kaart staan ingetekend, is van heel lang geleden... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Oud forumgebruiker »

Kom nou, lijn 6 is nog maar 4 jaar geleden :P . En Lijn 7 heeft Geuzenveld nooit als eindpunt gehad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Vinny »

Hoe lang is het geleden dat lijn 7 de Plantage Park als eindpunt had? :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

Eventjes opgezocht: 1998 was het laatste jaar dat lijn 7 daar haar eindpunt had. Heeft toen het eindpunt verruild voor het Javaplein, waar lijn 6 juist weer van verdween.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door tsov »

Een iets rigoureuzer plan ;) Dit plan gaat uit van een voltooide NZL, een vermetrode Amstelveenlijn en is totaal niet realistisch :lol: Met name het tramnet zit vol met knipogen naar het (verre) verleden.
Afbeelding

Voor de liefhebber een (ietsje) rustiger versie, zonder streek:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Meltrain »

Een tramlijn in Noord, dat lijkt me dan weer wel gaaf. :D
Maar tsov, een lijn 8 instellen: hoe kun je? :shock:
:lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

Even afstoffen. Ik had geen zin een nieuw topic te openen dus doe ik het hier.

Er moet bezuinigd worden bij het GVB. 20 buslijnen moeten er verdwijnen. Nu heb ik eens nagedacht over hoe dat in de Bijlmer zou moeten (woon er vlakbij), en ben tot het volgende gekomen (een kaartje teken ik later nog wel, nu even alleen tekst)

Lijn 41: Vanaf station Duivendrecht: Busbaan - Dolingadreef - Bijlmerdreef - met de bocht mee naar de 's Gravendijkdreef - met de bocht mee naar de Karspeldreef - Huntumdreef wordt Meerkerkdreef - Holendrechtdreef - Holendrechtstation
Lijn 44: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Dolingadreef - Daalwijkdreef - Bergwijkdreef - Boven Rijkersloot - Busbaan - Boven Rijkersloot - Verder naar Diemen Noord.
Lijn 45: Vervalt volledig. Lijn 41 en de streekbussen nemen dit over. De bushaltes Eeftink, Egeldonk en Eekholt worden door de streekbussen bediend, Geldershoofd door lijn 66.
Lijn 46: Vervalt volledig.
Lijn 47: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Groesbeekdreef - Karspeldreef - Kromwijkdreef - Langbroekdreef - Valburgdreef - Wageningendreef - Schoonhovendreef - Reigersbosdreef - Meerkerkdreef - Holendrechtdreef.
Lijn 49: Wordt een kortere lijn tussen het Gaasperplasstation en Station Weesp. In de avonduren belbus. Geeft aansluiting op lijn 47 en de metro richting CS.
Lijn 66: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Elsrijkdreef - Provincialeweg - Muiderstraatweg

Optioneel: Lijn 49 wordt vervangen door een streekbus van Connexxion in het Gooi, bijvoorbeeld een verlengde lijn 110.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hoe kom je toch aan de term "Bijlmerstation"? Wordt overal als Station Bijlmer of Station Bijlmer ArenA omgeroepen. Is hetzelfde als dat je "Lelylaanstation" of "Zuidstation" zou zeggen, vind het helemaal niet klinken :P in tegenstelling tot Amstelstation en Muiderpoortstation overigens, dat is al zo ingeburgerd...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Meltrain »

[off-topic]'Zuidstation' is bij onze Zuiderburen anders heel gewoon hoor. :Y [/off-topic]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Vinny »

Je hebt: Bijlmerdreef en geen Dreef Bijlmer en dus zou je volgens deze logica ook Bijlmerstation moeten hebben in plaats van Station Bijlmer.
Maar ik geef toe het Nederlands is wat inconsequent op dat punt. Dan kun je beter het Frans hebben:
Gare du Nord, Rue d'Amsterdam en dat zou dan ook "Dréve du Bijlmer" en "Gare du Bijlmer" worden 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij gebruikt(e) CXX de term Bijlmerstation wel 's.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door STF »

Om op het onderwerp terug te keren; mijn klinkt het als een heel aardige oplossing wat Bee heeft bedacht voor A'dam Zuidoost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Suus »

Bijlmerstation, is niet afwijkend van andere in de Bijlmer gebruikelijke termen zoals Kraaienneststation, Holendrechtstation en Gaasperplasstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door Oud forumgebruiker »

Gaasperplasstation heb ik nooit gehoord, maar als jij het zegt...

Centrumstation (Almere), Kersenboogerdstation (Hoorn), Spaarnwoudestation (Haarlem)....

Nee, ik kan daar niet aan wennen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [Asd] Lijnennetplannetjes

Bericht door tsov »

Ik gebruik het ook nooit, maar als bewijs dat het wel gebruikt wordt:
Afbeelding
Bij mij is het Station Sloterdijk, maar Muiderpoortstation. Het is Station Lelylaan, maar Amstelstation. Het is Station Bijlmer, maar Haarlemmermeerstation. Waarom? Geen idee!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten