Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Wubbo »

Zeker 40.000 mensen stemmen op station
Geplaatst op: woensdag 9 juni 2010 22:46
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 juni 2010 22:48


Op verschillende treinstations hebben tot 19.00 uur zeker 40.000 mensen hun stem uitgebracht voor de Tweede Kamerverkiezingen. Op het Centraal Station in Utrecht, waar voor het eerst kon worden gestemd, vormden zich lange rijen bij het stembureau. Stemmen op stations kon al eerder, maar op kleine schaal.
Lees verder
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Raymond »

Station Eindhoven was erg rustig. Was vanmiddag zo aan de beurt. Initiatief is zeker goed!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Dexter »

Ik heb ook op het station gestemd, in diensttijd. Altijd handig, een stemlokaal op je werk! :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door iljitsch »

Misschien de volgende keer stemmen in de trein zelf?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Daantje »

Lijkt me lastig met stempassen die alleen geldig zijn in je eigen gemeente. Dan zou iedereen die daar wil stemmen verplicht een kiezerspas aan moeten vragen omdat je nooit weet wanneer (in welke gemeente) je aan de beurt bent. Of bedoelde je niet een rijdende trein?

Ik heb overigens gestemd op Rotterdam Centraal en daar was het om half acht al erg druk.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door iljitsch »

Dat iedereen automatisch een stempas krijgt en je je moet identificeren bij het stemmen is volgens mij ingevoerd nadat ik naar Spanje vertrokken ben. Maar ik snap dat echt niet. Wat heb ik aan een stempas als ik alleen in mijn eigen gemeente mag stemmen? Uiteraard heb je die beperking voor gemeenteraadsverkiezingen, maar ik ging vroeger in het oude systeem meestal naar de gemeente om een stempas te halen zodat ik ook elders kon stemmen, dan kon je voor landelijke verkiezingen ook in een andere stad stemmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Daniel »

Voordeel van de stempas is dat je op elk stembureau in je gemeente kunt stemmen. Wil je in heel Nederland kunnen stemmen dan moet je een kiezerspas hebben :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door iljitsch »

Wie verzint er zoiets?!?

Dit soort nonsens is waarom Nederland verzuipt in bureaucratie en verstikkende regeltjes waar mensen gek van worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Suus »

Helemaal niet, het is een versoepeling van het beleid dat je met een oproeping alleen bij je eigen stembureau kon stemmen, ergens op een onmogelijke plek waar je normaal nooit in de buurt komt. De oproeping is vervangen door een stempas (versoepeling van de regels!) en de kiezerspas is gewoon gebleven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Geert »

Bee schreef:Helemaal niet, het is een versoepeling van het beleid dat je met een oproeping alleen bij je eigen stembureau kon stemmen, ergens op een onmogelijke plek waar je normaal nooit in de buurt komt. De oproeping is vervangen door een stempas (versoepeling van de regels!) en de kiezerspas is gewoon gebleven.
De stemlokalen waar ik tot nu toe opgeroepen ben waren allemaal op een handige locatie: basisscholen en een wijkcentrum...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Dexter »

Ja ik vind het geen slecht systeem. Mijn eigenlijke stembureau is gevestigd in de basisschool achter mijn huis, op 3x struikelen afstand. Maar omdat ik laat was, besloot ik om voor het begin van mijn dienst op station Ddr te gaan stemmen. Het stemlokaal daar zit in de oude vergaderzaal op spoor 1 en mijn eerste trein stopte voor de deur. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Daniel »

Nouja, dat stembureau op station Dordrecht zit wel elk jaar ergens anders... in de tijd dat de stemcomputers nog gebruikt werden een keer bij de loketten mogen stemmen en de keer daarna was 't weer in het kantoor van de PLP.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Dexter »

In het kantoor van de PLP lijkt me sterk, want daar past niet eens een stemhokje in. Jij bedoelt waarschijnlijk diezelfde vergaderzaal, die zit aan het einde van dezelfde gang als het PLP-kantoortje. Daar was het de laatste keren altijd.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door find_your_spot »

Ik begrijp niet wat er moeilijk aan is, iedereen had 3 weken de tijd om via de website van zijn eigen gemeente een pdf te downloaden en in te vullen:

http://www.amstelveen.nl/upload/264726_ ... 55270i.pdf

Opsturen en binnen 2 dagen had ik een kiezerspas in bezit, lekker op Station Sloterdijk gestemd achter de AH to Go *O*
For Your Railroad Adventures
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door waldo79 »

Gestemd op het stembureau bij mij in de buurt. Op het station stemmen kon hier niet eens 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:In het kantoor van de PLP lijkt me sterk, want daar past niet eens een stemhokje in. Jij bedoelt waarschijnlijk diezelfde vergaderzaal, die zit aan het einde van dezelfde gang als het PLP-kantoortje. Daar was het de laatste keren altijd.
De ruimte waar gestemd werd was de vorige keer wel voller (en dat was de keer voor de gemeenteraadsverkiezingen van eerder dat jaar, want toen heb ik gewoon op het stembureau vlakbij huis gestemd)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zeker 40.000 mensen stemmen op station

Bericht door Joshua »

Onderweg naar school kwam ik maar liefst 3 stembureau's tegen. Nummer 1 recht voor me deur, er ligt nog een verzorgingstehuis tussen mijn studentenhuis en station Heyendaal En in dat tehuis zat een stembureau.
Op station Nijmegen zat nummer 2 al. En als of dat nog niet keuze zat was ging het ook nog in me school. Nou ik heb het echter toch gewoon recht voor me deur gedaan omdat daar de rij het korste was. Zeg maar geen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten