NS reisplanner en omreizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

NS reisplanner en omreizen

Bericht door iljitsch »

Wat ik begrijp is dat je tot 25% extra kilometers mag maken als dat betekent dat je minder hoeft over te stappen of sneller op de plaats van bestemming bent.

Nu heb ik het plan om volgende week om ongeveer 13.25 u van Rotterdam Blaak naar Rilland-Bath te reizen. NS reisplanner zegt: t5149 naar Roosendaal en dan t12149 naar Rilland, 13.35 - 15.30 u = 1.28 u reistijd. Maar ik zou ook de t2249 naar Dordrecht kunnen nemen, t2149 naar Kruiningen-Yerseke en dan de t12150 naar Rilland, reistijd van 13.27 tot 14.53 u = 1.26 u, twee minuten korter dus. Maar de reisplanner geeft me die niet als optie. Mis ik iets?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door JWM »

Ja, je reist je bestemmingsstation voorbij en dat is een doodzonde. Als ze dat niet doet dan heb je voor een reis Blaak - Kruiningen-Yerseke aan een kaartje naar Rilland-Bath voldoende, wat goedkoper is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Wubbo »

Je mag inderdaad nooit terugsteken (behalve in de gevallen specifiek vermeld in het spoorboekje, zijnde allemaal grensstations en Maarn). Dat heeft inderdaad alles met het tariefsysteem te maken. Dit zou trouwens een winstpunt van de OV-chipkaart kunnen worden: dan is er geen reden meer om terugsteken te verbieden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Geert »

Op dit moment geldt voor de OV-chipkaart dat je niet mag reizen in dezelfde richting als waar je ingecheckt bent, dus impliciet is terugsteken daar nog steeds mee verboden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door iljitsch »

Toch krijg ik ook wel eens reisadviezen via Kruiningen-Yerseke, ik was niet zelf op deze optie gekomen... Maar het is me niet duidelijk onder welke omstandigheden dit wel cq niet gebeurt. Vreemd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Geert »

9292 houdt geen rekening met de regels m.b.t. terugsteken, en als je de optie "NS/OV-jaartkaart" aanvinkt in de planner worden ook de terugsteekregels genegeerd. In alle andere gevallen zal de NS-planner je geen reis met terugsteken aanbieden.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door robert55 »

Maar OV9292 is niet de NS-planner. OV9292 geeft voor deze reis idd de voorbijreis variant, de NS reisplanner niet.
Komt geloof ik vaker voor, want ik heb een keer een discussie meegemaakt waarbij ook iemand voorbij z'n bestemming ging reizen. Volgens de conducteur kon je wat dat betreft niet op een advies van OV9292 af gaan, wel op het eigen advies van de NS reisplanner.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Caspar »

Wubbo schreef:Je mag inderdaad nooit terugsteken (behalve in de gevallen specifiek vermeld in het spoorboekje, zijnde allemaal grensstations en Maarn). Dat heeft inderdaad alles met het tariefsysteem te maken. Dit zou trouwens een winstpunt van de OV-chipkaart kunnen worden: dan is er geen reden meer om terugsteken te verbieden!
Almere Oostvaarders- Lelystad is er ook zo eentje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Geert »

robert55 schreef:Maar OV9292 is niet de NS-planner. OV9292 geeft voor deze reis idd de voorbijreis variant, de NS reisplanner niet.
Komt geloof ik vaker voor, want ik heb een keer een discussie meegemaakt waarbij ook iemand voorbij z'n bestemming ging reizen. Volgens de conducteur kon je wat dat betreft niet op een advies van OV9292 af gaan, wel op het eigen advies van de NS reisplanner.
Ja excuus, mijn berichtje was niet helemaal duidelijk. 9292ov geeft wel de terugsteek-variant, de NS-planner niet tenzij je de optie 'NS/OV-jaarkaart' aanvinkt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door reisthijs »

De reisplanner van de NMBS is ook een leuke, die geeft wél reisdadviesen met terugsteken (bijv. bij Essen-Antwerpen, een reismogelijkheid met overstap in Roosendaal) maar altijd met de mededeling "Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs." :roll:
iljitsch schreef:Wat ik begrijp is dat je tot 25% extra kilometers mag maken als dat betekent dat je minder hoeft over te stappen of sneller op de plaats van bestemming bent.
Ik geloof toch niet dat er een bepaald percentage is vastgesteld? Utrecht-Dordrecht via Hilversum-Schiphol-Leiden lijkt me toch iets meer dan 25% extra kilometers. :mrgreen:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door M57 »

Wanneer 9292 een dergelijk advies geeft, staat er in het prijsoverzicht ook: "U reist via een omweg."
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Dexter »

reisthijs schreef:Ik geloof toch niet dat er een bepaald percentage is vastgesteld? Utrecht-Dordrecht via Hilversum-Schiphol-Leiden lijkt me toch iets meer dan 25% extra kilometers. :mrgreen:
Nou dat is inderdaad wel een hele achterlijke. Waarom zou je in een uurtje tijd van Dordt naar Utrecht willen, als je het ook rechtstreeks in 3 uur tijd kan doen? :shock:
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Gekko123 »

Niemand (m.u.v. enkele hobbyisten :lol: ) zal 3 uur lang in die stoptrein willen zitten. Ik ben zelf wel eens zo gek geweest om vanaf Den Haag HS met die trein naar Utrecht te gaan... Het betrof toen SGMm, dus dat was wat minder prettig.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door iljitsch »

Was dit vroeger niet twee aparte lijnen, met een knip in Leiden? Ik meen me te herinneren dat ik deze wel een enkele keer nam tussen Den Haag HS en Diemen Zuid toen ik in Diemen werkte, als er storingen waren. Moest je gewoon in het zogenaamde eindpunt Leiden in de trein blijven zitten en een tijdje later ging-ie verder als stoptrein naar Utrecht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Caspar »

Ja dat is nu nog precies zo. Zijn 2 series die aan elkaar gekoppeld zijn. Overigens zijn er wel reizigers die Schiphol-Utrecht afleggen met die trein bij een versperring ergens tussen Bijlmer en Utrecht Zuilen. En dat duurt al een eeuwigheid.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Was dit vroeger niet twee aparte lijnen, met een knip in Leiden?
Een knip? Hier zijn juist twee series aan elkaar geplakt! :lol: Dat het officieel twee series zijn doet er verder ook weinig toe in dit geval.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Gekko123 »

Het zelfde geld voor de stoptreinen Utrecht - Den Bosch en Den Bosch - Breda die aan elkaar gekoppeld zijn, maar in feite twee losse series zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Daantje »

Dexter schreef:
reisthijs schreef:Ik geloof toch niet dat er een bepaald percentage is vastgesteld? Utrecht-Dordrecht via Hilversum-Schiphol-Leiden lijkt me toch iets meer dan 25% extra kilometers. :mrgreen:
Nou dat is inderdaad wel een hele achterlijke. Waarom zou je in een uurtje tijd van Dordt naar Utrecht willen, als je het ook rechtstreeks in 3 uur tijd kan doen? :shock:
Als je zes zware koffers en uren de tijd hebt ;)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Dexter »

De enige achterlijken die die rit compleet uitzitten 3 uur heen en 3 uur terug is het personeel. En dat minimaal 1x tijdens het spitsuur wanneer die series loeidruk zijn en bovendien lig je onderweg met zowat elke andere treinserie in de Randstad overhoop. Als ik na zo'n rit uitstap in Ut vraag ik me telkens weer af in welke tijdzone ik zit. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Meltrain »

Ik ben nog eens van plan om Utrecht - Dordrecht helemaal uit te zitten. :oops:
Mijn vader is niet verder gekomen dan Hilversum - Rotterdam Centraal. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Wubbo »

Doe 'm dan gelijk vanaf Almere Centrum ;-)

Ook leuk en voor de echte die-hard: beginnen met t3317, die wordt in Leiden een s5000 naar Dordrecht, en dan s5000 / s5700 / s4900 naar Almere. Degene die dat aflegt krijgt een taart van me ;-)
Oud forumgebruiker

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dan mag je wel een slaapplaats vinden in omgeving Enkhuizen... :wink:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Mark »

Hmm en ik vond Dvd - Hvs gevoelsmatig al erg lang duren... heb dat ook alleen met de s5700 gedaan omdat stel m528 daar toevallig in reed :lol:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door Suus »

Ik kom tot Dmnz - Gv, Asdz - Ut en Dt - Shl met de s5000/s5700

Maar zolang er *O* SGMm *O* in zit is dat natuurlijk geen straf :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS reisplanner en omreizen

Bericht door MdJ »

*Gromt een beetje naar Mark en vond het allemaal wel heel toevallig* [/Alu-hoedjesmodus]
Ut-Ledn was lang zat trouwens.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten