Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Je zou toch vrij makkelijk met een damwandconstructie een tunnel tot het centrum van Amstelveen kunnen bouwen en dan de tram bovenop het dak en verder tot het huidige eindpunt? Heb je minder tunnel en minder haltes nodig voor de metro dan wanneer je de tram afschaft.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Lijn 5 naar de VU laten gaan, kan toch? Spoortje over de De Boelelaan leggen zat geloof ik al in de planning.
Het opheffen van de 4 en de 5 zou nogal kansloos wezen. Bedient de NZ de Utrechtsestraat? Het Frederiksplein? Rivierenbuurt? Het Leidseplein? Museumplein? Roelof Hart?
Nee :N
Was er trouwens niet al lang besloten dat de Amstelveenlijn bij Buitenveldert ondergronds zou lopen, met stations VU en Buitenveldert?
Het opheffen van de 4 en de 5 zou nogal kansloos wezen. Bedient de NZ de Utrechtsestraat? Het Frederiksplein? Rivierenbuurt? Het Leidseplein? Museumplein? Roelof Hart?
Nee :N
Was er trouwens niet al lang besloten dat de Amstelveenlijn bij Buitenveldert ondergronds zou lopen, met stations VU en Buitenveldert?
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Bee schreef: Een pratende banaan is geloofwaardiger dan al deze plannen :X
Zegmaar wat jullie van dit idee vinden wat ik in Goegel Meps heb uitgetekend....
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... f&t=h&z=11
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Slecht plan. Allereerst de tram langs het Amsterdamse Bos laten rijden schiet niet op: in het bos wonen geen reizigers, en de mensen die aan de andere kant wonen zitten goeddeels op loopafstand van de metro.
De metro doortrekken naar Schiphol is ook een dom idee: wie gaat er een half uur in de metro zitten naar Amsterdam CS als het ook met een kwartier in de trein kan? Of 20 minuten naar station Amsterdam Zuid terwijl de trein dit in 8 minuten doet? (En waarschijnlijk is het met de metro nog trager, ik heb de tijd naar het huidige eindpunt Westwijk genomen.) De tunnel zou onder landingsbanen e.d. door moeten, dat gaat miljarden kosten en per saldo alleen nuttig voor mensen die in Amstelveen wonen.
De metro doortrekken naar Schiphol is ook een dom idee: wie gaat er een half uur in de metro zitten naar Amsterdam CS als het ook met een kwartier in de trein kan? Of 20 minuten naar station Amsterdam Zuid terwijl de trein dit in 8 minuten doet? (En waarschijnlijk is het met de metro nog trager, ik heb de tijd naar het huidige eindpunt Westwijk genomen.) De tunnel zou onder landingsbanen e.d. door moeten, dat gaat miljarden kosten en per saldo alleen nuttig voor mensen die in Amstelveen wonen.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
De 16/24 komen al langs het bos. Verder lijkt me een metroverbinding vanaf Schiphol het onderzoeken waard. Veel toeristen zitten in een hotel langs de NZ (bij de RAI, Corn. Troostplein, Munt etc.)
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Toch loopt daar nu een zeer drukke busas:iljitsch schreef:Slecht plan. Allereerst de tram langs het Amsterdamse Bos laten rijden schiet niet op: in het bos wonen geen reizigers, en de mensen die aan de andere kant wonen zitten goeddeels op loopafstand van de metro.
3x/uur 142 Amsterdam - Amstelveen - Uithoorn - Mijdrecht - Wilnis
2x/uur 166 Amsterdam - Amstelveen
6x/uur 170 Amsterdam - Amstelveen - Uithoorn
2x/uur 171 Amsterdam - Amstelveen - Aalsmeer
2x/uur 172 Amsterdam - Amstelveen - Aalsmeer - Kudelstaart
En het is niet dat al deze bussen vooral gebakken lucht vervoeren. Nee, stuk voor stuk volle bussen die met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur nog net de slakken in de grasstrook ernaast inhalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
De enige redelijke optie is met het treinspoor mee. Zelfs als je maar één spoor gebruikt op het laatste eindje naar Schiphol red je dat zeer waarschijnlijk niet zonder nieuwe tunnel (tenzij er flink wat in de treindienstregeling gesneden wordt), dus ik zie niet hoe zoiets betaalbaar kan zijn.ziggy schreef:Verder lijkt me een metroverbinding vanaf Schiphol het onderzoeken waard. Veel toeristen zitten in een hotel langs de NZ (bij de RAI, Corn. Troostplein, Munt etc.)
Beter om in te zetten om een goede overstap tussen de trein en de metro op Rotterdam Zuid, lijkt me. Als dit cross platform kan is het niet noemenswaardig trager dan het hele eind met de metro, en als de chipkaart zo ingesteld kan worden dat dit lukt zonder 38 keer in en uit te checken kom je dan een heel eind.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.
Ook typisch dat ze allemaal vanaf de provincie Amsterdam in gaan, elders is dat juist sterk geminimaliseerd met busstations in de periferie van de stad met een snelle tram/metroverbinding naar het stadscentrum (Rotterdam Zuidplein, Den Haag Leyweg).
Ook typisch dat ze allemaal vanaf de provincie Amsterdam in gaan, elders is dat juist sterk geminimaliseerd met busstations in de periferie van de stad met een snelle tram/metroverbinding naar het stadscentrum (Rotterdam Zuidplein, Den Haag Leyweg).
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Op het Amstelveen Busstation verlaat vaak 40 tot 60% deze bovengenoemde buslijnen, dus genoeg Amsterdam -> Amstelveen reizigersiljitsch schreef:Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Als jij een snelle verbinding tussen de stad Amsterdam en Uithoorn of Aalsmeer weet, be my guest...iljitsch schreef:Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.
Ook typisch dat ze allemaal vanaf de provincie Amsterdam in gaan, elders is dat juist sterk geminimaliseerd met busstations in de periferie van de stad met een snelle tram/metroverbinding naar het stadscentrum (Rotterdam Zuidplein, Den Haag Leyweg).
Gelukkig dat er nog een rechtstreekse bus bestaat en dat niet iedereen bij halte Westwijk op de andere trage slak 51 wordt getrapt. Anders nog iets?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Als de bus sneller is dan de sneltram is er toch wel iets goed mis...
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Als er een bus parallel aan de sneltram zou rijden, zou deze definitely sneller zijn dan de 51. Het stoppen op al die haltes vergt teveel tijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
De sneltram heeft een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur (19,5 kilometer in 39 minuten), maar het trajectdeel in Amstelveen is vele malen langzamer: Over Westwijk - Station Zuid is de metro 23 minuten bezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Hm, het stuk Amsterdam Zuid - Westwijk heeft 19 haltes in 10 kilometer (elke 520 meter) en wordt volgens 9292ov.nl in 24 minuten gereden, dus 25 km/u, toch niet heel slecht voor een tram...
Natuurlijk schrale troost voor de Amstelveners die er net zo lang over doen om op Amsterdam CS te komen als mensen uit Den Haag...
Natuurlijk schrale troost voor de Amstelveners die er net zo lang over doen om op Amsterdam CS te komen als mensen uit Den Haag...
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dat is die dan al meer dan 20 jaar... Het stuk Amstelveen Busstation - Metrostation Amstelveenseweg wordt in 10 minuten aangedaan. In vergelijking is lijn 5 Binnenhof - Station Zuid 13 minuten bezig.iljitsch schreef:Als de bus sneller is dan de sneltram is er toch wel iets goed mis...
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Toen ik nog in Amstelveen op school zat was ik me altijd kapot aan het ergeren over die 51. Dat ding was zoooooo traag. Altijd overvol in de spits. Stopte de sneltram weer omdat er teveel fietsen in zaten etc. Tjonge wat slecht. Rag er een zooitje haltes tussen Station Zuid en het Amstelveense centrum tussenuit. Laat de 5 daar lekker stoppen. Gewoon non stop doorkarren.
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Soms wordt nog wel eens vergeten dat de 51 op dat gedeelte van het traject Sneltram is. Geen Metro. Dus rijtijden van een metro kun je daar ook niet verwachten. Neemt niet weg dat het voor je gevoel inderdaad lang duurt als je ergens bij het eindpunt moet zijn, maar dat heb je in een normale tram ook.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Het is dus een sneltram, en het zou dus sneller moeten zijn dan een gewone tram.ziggy schreef:Soms wordt nog wel eens vergeten dat de 51 op dat gedeelte van het traject Sneltram is. [...], maar dat heb je in een normale tram ook.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph, in vergelijking daarmee doet de 51 het nog prima. Het heet puur 'snel'tram door de hoge instap, langere voertuigen, relatief langere halte-afstand en de vrije baan.
De gemiddelde snelheid van de Amsterdamse metro ligt op 33 kph.
De gemiddelde snelheid van de Amsterdamse metro ligt op 33 kph.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Sneltram is eigenlijk gewoon een hol begrip bedoeld om draagvlak voor metronetuitbreidingen te creëren, waarmee de metrofobie die zo lang kenmerkend voor Amsterdam was, en tegenwoordig door de NZL deels weer is, werd omzeild. Lijn 50 is ook geopend als sneltramlijn, wat de voor Amsterdam afwijkende materieelbreedte van 2.65m bij de CAFjes verklaart. Voor wat die lijn betreft kwam er al snel een einde aan deze benaming toen de perronranden afgezaagd werden en LHB moest gaan meehelpen.
Ooit hebben we een volwaardige metro *O*
Ooit hebben we een volwaardige metro *O*
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
M57 schreef:Het is dus een sneltram, en het zou dus sneller moeten zijn dan een gewone tram.
Dat dus.Ardan schreef:De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Misschien is het een idee om op proef de stations van Westwijk tot en met Amstelveen Centrum te bedienen en vervolgens pas weer op station Zuid te stoppen. Eventueel wel stoppen bij de Boelelaan/Vu. Soort van zone trein ideetje. Alhoewel dat wel weer grote problemen zal opleveren van mensen die het niet snappen.
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dat gaat je vooral niet lukken omdat je dan geheid een lijn 5 tegenkomt die wel overal stopt, dat ding rijdt veel te vaak (en terecht ook, hij is druk zat).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Dat zou inderdaad alleen kunnen als je in de dienstregeling van de 5 snoeit. Verder bedien je er de grootste groep reizigers niet mee; de drukste haltes liggen nu eenmaal boven Amstelveen Centrum en zij moeten dan allemaal in een 5 en overstappen als ze verder willen. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg
Je kunt natuurlijk niet de vrije trambaan vergelijken met de rest van het tramnet waar deze in de binnenstad door voetgangersgebieden gaat. De maximumsnelheid van een tram op de Leidsestraat is volgens mij 10 km/h. Los daarvan zijn tram 5 en sneltram 51 precies even snel...Ardan schreef:De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph, in vergelijking daarmee doet de 51 het nog prima. Het heet puur 'snel'tram door de hoge instap, langere voertuigen, relatief langere halte-afstand en de vrije baan.
De gemiddelde snelheid van de Amsterdamse metro ligt op 33 kph.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 129 gasten