Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

Rob van Holten, oud-bestuurder van busbedrijf Connexxion, heeft 821 duizend euro meegekregen bij zijn vertrek, meldt de Volkskrant. Dat komt overeen met bijna drie jaarsalarissen.

Opmerkelijk aan de bonus is dat Van Holten en het busbedrijf vrijwillig uit elkaar zijn gegaan. De uitkering zou voortgekomen zijn uit een regeling dat het bedrijf in 2006 trof, met het oog op de aanstaande privatisering.

De regeling met Van Holten is niet terug te vinden in het in het jaarverslag. Het ministerie van Financiën, die op het moment van de regeling nog 100 procent van de aandelen in handen had, kon woensdagavond nog niet achterhalen of het heeft ingestemd met de bonus.

Wel liet het ministerie aan de Volkskrant weten dat de vertrekpremie niet acceptabel is.
bron

Zakkenvullers :neg:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door deadlock »

821.000? Peanuts. Jammer dat dit bericht niet even vertelt hoe lang hij bestuursvoorzitter is geweest en in welke periode.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Chauf21 »

Gaven ze elke bestuurder maar zo'n bonus :|

Overigens wekken dit soort berichten bij veel chauffeurs steeds meer onvrede en stakingsbereidheid op.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

deadlock schreef:821.000? Peanuts. Jammer dat dit bericht niet even vertelt hoe lang hij bestuursvoorzitter is geweest en in welke periode.
NRC van 30-10-07
Rob van Holten, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het openbaar vervoerbedrijf Connexxion, verlaat het bedrijf. De 51-jarige van Holten heeft dat zelf besloten na zes succesvolle jaren, meldde Connexxion vandaag.

Connexxion exploiteert in het hele land openbaar vervoer met bussen, taxi's, treinen, ambulances, boten en trams. Dagelijks reizen meer dan een miljoen mensen met Connexxion-vervoersmiddelen. Het bedrijf biedt werkgelegenheid aan ruim 14.000 personen en de omzet bedraagt dit jaar meer dan 1 miljard euro.

Het opstappen van Van Holten houdt verband met de verkoop van de aandelen van Connexxion. De staat heeft nu nog alle aandelen van Connexxion in handen. Een consortium van het Franse vervoersbedrijf Transdev en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) neemt twee derde van de aandelen over. De Europese Commissie stemde begin oktober in met de plannen.

,,Nu Connexxion door de alliantie met Transdev een andere aandeelhouder krijgt, komen ons bedrijf en werk in een volgende fase'', aldus Van Holten.,,Connexxion is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een stabiele marktleider die klaar is voor de toekomst. Ik heb daarmee de doelstelling die ik mijzelf had gesteld bij mijn aanstelling behaald. Een goed moment dus om de balans op te maken''.

Met ingang van 1 januari volgt Frank Janssen Rob van Holten op. Janssen is al meer dan tien jaar verbonden aan Connexxion en is op dit moment verantwoordelijk voor de financiën van de onderneming.

Het is onduidelijk wat Van Holten na 1 januari gaat doen.
En om even aan te geven met wat voor genie we te maken hebben:

Uit Twentevisie:
De opmerking dat Van Holten geen verstand zou hebben van vervoermiddelen veegt hij lachend van tafel: “Ik heb zojuist nog een stuk in een stadsbus gereden.”
:lol:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Chauf21 schreef:Gaven ze elke bestuurder maar zo'n bonus :|

Overigens wekken dit soort berichten bij veel chauffeurs steeds meer onvrede en stakingsbereidheid op.
Het is wel apart ja.
Anderzijds: wat is de dayrate van heel Connexxion?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

WSM schreef:Het is wel apart ja.
Anderzijds: wat is de dayrate van heel Connexxion?
Dat lijkt me niet echt relevant op zich, toch? Wat ik wel graag wil weten, is hoe ik dit moet rijmen met dit verhaal van nog geen 2 weken geleden:
Commerciële busbedrijven stoppen met de ov-chipkaart als de kosten van het uitstel niet worden vergoed door de overheid. Dat meldt De Telegraaf.
De geplande invoerdatum van 1 januari 2009 wordt bij lange na niet gehaald.

"Een jaar vertraging zou 50 miljoen euro extra kosten. Dat kunnen we niet meer betalen", zegt directeur Anne Hettinga van Arriva, mede namens Connexxion en Veolia, tegenover de ochtendkrant.
:roll:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Jurjen »

Nouja, 821.000 is nog geen 50 miljoen, natuurlijk. ;-) Bovendien horen vertrekpremies er natuurlijk gewoon bij. Ik vraag me alleen af of een vertrekpremie ter waarde van 3 jaarsalarissen, na 6 jaar werken niet ietwat overdone is.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Fles schreef:Dat lijkt me niet echt relevant op zich, toch?
Het is in zoverre relevant dat het enerzijds aangeeft welke verantwoordelijkheid de persoon in kwestie had en anderzijds aangeeft wat het bedrag is op de totale kosten van Connexxion. Waarschijnlijk zal het dan allemaal wel reuze meevallen.
Wat ik wel graag wil weten, is hoe ik dit moet rijmen met
8 ton is geen 50 miljoen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Nouja, 821.000 is nog geen 50 miljoen, natuurlijk. ;-) Bovendien horen vertrekpremies er natuurlijk gewoon bij.
Oneens. Hooguit voor het afkopen van een doorlopend contract, bij onvrijwillig vertrek dus.
Ik vraag me alleen af of een vertrekpremie ter waarde van 3 jaarsalarissen, na 6 jaar werken niet ietwat overdone is.
True that. Ik krijg ook geen 80.000 euro mee als ik vrijwillig ontslag neem bij mijn werkgever. Dat dit soort acties irritatie oproept bij "de mensen op de vloer, die er met eigen handen voor zorgen", begrijp ik dan ook volledig. En nog los van het feit an sich is de timing ook uitermate beroerd, nou er volgende week gewoon leuk gestaakt gaat worden omdat het na 4 maanden nog steeds niet tot een acceptabele CAO gekomen is. Je kunt je zo langzamerhand gaan afvragen waar ze daar mee bezig denken te zijn.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Een buschauffeur heeft nu eenmaal minder verantwoordelijkheid dan een topbestuurder.
Als men ook zo'n topsalaris wil verdienen moet men maar eens heel hard gaan studeren en solliciteren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

WSM schreef:Het is in zoverre relevant dat het enerzijds aangeeft welke verantwoordelijkheid de persoon in kwestie had
Jij weet daar omrekentabelletjes voor of zo? X verantwoordelijkheid => Y vertrekbonus? :?:
en anderzijds aangeeft wat het bedrag is op de totale kosten van Connexxion. Waarschijnlijk zal het dan allemaal wel reuze meevallen.
Relatief zal het best 0,005 % van de jaarbegroting zijn. Of 0,0005 %. Of nog een factor tien of honderd meer of minder. Maar 821.000 euro is het, en 821.000 euro blijft het. En ik vind dat niet meevallen :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

WSM schreef:Een buschauffeur heeft nu eenmaal minder verantwoordelijkheid dan een topbestuurder.
Als men ook zo'n topsalaris wil verdienen moet men maar eens heel hard gaan studeren en solliciteren.
Het gaat niet om het te verdienen topsalaris :roll:

Het gaat erom dat iemand na een paar jaar vrijwillig vertrekt, en pardoes zijn halve dienstverband NOGEENS mee krijgt, just like that. Zomaar. Terwijl er geen cent te makken is om je eigen mensen een beetje fatsoenlijke CAO te "kunnen" bieden.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

11.5% in drie jaar is niet fatsoenlijk?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

Blijkbaar niet fatsoenlijk genoeg om er een meerdagse staking voor af te blazen?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Tsja, sommige mensen zijn nooit tevreden.
Het is al fors meer dan de inflatie.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

Oh, buschauffeur zijn is al een vetpot begrijp ik? Dat wist ik niet :idea:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Jurjen »

WSM schreef:Tsja, sommige mensen zijn nooit tevreden.
Het is al fors meer dan de inflatie.
Maar nieuwe werknemers moeten een langere werkweek gaan draaien, waardoor maar 1% loonstijging overblijft voor deze groep. Flink minder dan de inflatie. Meen ik ergens gelezen te hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door deadlock »

@Fles: Okay, dat is niet een slimme opmerking van die man. Maar een directeur hoeft niet zoveel te weten van het de kerntaken van dat bedrijf, zolang hij er maar voor kan zorgen dat er goed gedelegeerd wordt en dat de kerntaken niet uit het oog verloren worden; Met andere woorden: Hij moet weten dat bussen gereden moeten worden en hoe dat legt hij aan zijn mensen voor. Hetzelfde is het geval bij ministeries. Je moet nooit een boer op Landbouw zetten. Beproefde methode.

Daarnaast is een bonus voor de topman van een bedrijf met een omzet van een miljard per jaar van dit bedrag voor een periode van 6 jaar vrij mager. Helemaal omdat connexxion in mijn ogen een klantvriendelijk en goed presterend bedrijf is (true, ik heb weinig ervaring met connexxion in de overige regio's van het land, maar hier gaat het over het algemeen heel prima).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Chauf21 »

WSM schreef:11.5% in drie jaar is niet fatsoenlijk?
De 11.5% klinkt mooi, maar schijn bedriegt. Daarvoor in de plaats moeten wel heel wat andere dingen worden opgeofferd. Zo worden de definities van gebroken diensten en toeslagen voor avonddiensten (dagdiensten) aangepast. Daardoor vervallen een aantal toeslagen die men nu nog wel ontvangt. Ook wordt het aantal ATV-dagen verkleind en worden de verplichte pauzes niet meer doorbetaald. Bij elkaar is die 11.5% "een sigaar uit eigen doos" (zoals dat zo mooi verwoord wordt); door het inleveren van andere arbeidsvoorwaarden kan het salaris verhoogd worden :)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door waldo79 »

Maar verdient een buschauffeur nu beduidend minder als iemand met een vergelijkbaar beroep?

Want er zijn heel wat meer beroepsgroepen die met een (flink) koopkrachtverlies te maken hebben.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Chauf21 »

Wat vind je een vergelijkbaar beroep? Kijk je alleen naar de opleiding die nodig is of ook naar de verantwoordelijkheid die zo'n persoon heeft, de omstandigheden waarin hij of zij het werk moet uitvoeren of de kennis die verwacht wordt?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door waldo79 »

^^Tja, maar maakt die "zware" opleiding het meteen tot een zwaardere baan. En ik weet ook wel dat je als chauffeur enigszins een dikke huid moet hebben in verband met agressie. Maar ook dat komt in meerdere functies voor...

Neemt niet weg dat het een prachtig beroep is. Petje af :pos:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door WSM »

Buschauffeur op de touringcar of bij de inhuur (zeg BAB-VIOS ofzo) vind ik vergelijkbaar. Wat verdient dat?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door Fles »

Minister Wouter Bos (Financiën) eist opheldering van vervoersbedrijf Connexxion over berichten dat in 2006 een nieuwe beloningsregeling is afgesproken voor de top van het bedrijf.

De Staat heeft daar als aandeelhouder niet mee ingestemd, aldus het ministerie van Financiën vrijdag. Bos vindt dat wijzingen in het beloningsbeleid moeten worden voorgelegd aan de aandeelhouders. Ook in het voorjaar van 2005 is dat niet gebeurd.

Het Franse Transdev nam vorig jaar Connexxion over door twee derde van de aandelen over te nemen van de staat.
klik
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Connexxion gaf riante vertrekbonus aan bestuurder

Bericht door waldo79 »

@WSM: BAB-VIOS?
Fles schreef:De Staat heeft daar als aandeelhouder niet mee ingestemd, aldus het ministerie van Financiën vrijdag. Bos vindt dat wijzingen in het beloningsbeleid moeten worden voorgelegd aan de aandeelhouders
Dan heeft de Staat in 2006 lopen suffen...Dit kan wel een voedingsbodem voor conflicten vormen :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten