"Nederlander kan niet treinreizen"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Re:

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:De DDAR loopt vanonder niet taps toe dus het kan blijkbaar wel beter.
@Iljitsch: Robert55 heeft het prima verwoord. Een DDAR mag dan wel rechte bakwanden hebben, maar een VIRM is juist dankzij die knik breder. Een DDAR is 2,80 m breed en een VIRM maar liefst 3,02 m. Laat je niet misleiden door de vorm van een trein. :wink:
robert55 schreef:De breedte is begrensd door wat het profiel toelaat. Op perronhoogte is dat het perron en daar zijn alle NS treinen dus zo'n beetje even breed. Eigenlijk kan je dus beter zeggen dat VIRM 'bulges out ' [sorry - kan geen mooie NL term bedenken] en is op ongeveer de vloerhoogte van de bovenverdieping breder dan DDAR.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

DD-AR heeft ook zo'n vervelende opstapje bij de bankjes, hoe vaak ik daar wel niet over gestruikeld ben. Maar ja, dat ben ik, ik struikel zelfs over de stoeptegels van de Wibautstraat :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re:

Bericht door midnet »

met heel veel reiservaring in allerlei landen (totaal ruim 60, waar ik de trein heb benut) springt voor mij NL in dit opzicht er inderdaad erg negatief uit. China is nog erger-maar dan voor de metro (treinen hebben toch gereserveerde plaatsen).
Waar NL er ook erg negatief in uitspringt is roltrap-etiquette: rechts staan om links sneller voorbij te laten gaan-in Rusland wordt je bijne met de dood bedreigt als je dat durft te blokkeren. Daardoor mis je bvb in Utrecht CS in de spitsen vaak een aansluiting die anders net wel gehaald zou kunen worden.
En beste medelezers: op dit gebied heb ik ook een speciale gram tegen jantje student-hun hersenen zijn blijkbaar al zo bezig met die enorm ingewikkelde studie, dat voor ff nadenken over dit soort sociaal gedrag er geen plek meer is. Lijken net Chinezen in dat opzicht.....
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Re:

Bericht door iljitsch »

midnet schreef:Waar NL er ook erg negatief in uitspringt is roltrap-etiquette: rechts staan om links sneller voorbij te laten gaan-in Rusland wordt je bijne met de dood bedreigt als je dat durft te blokkeren.
In Spanje zijn ze daar ook erg precies in, met als gevolg dat roltrappen maar voor de helft benut worden. Nogal irritant als het druk is en er een rij voor de roltrap staat.

Ik heb overigens maar in 11 landen getreind, 9 EU + NL + VS.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re:

Bericht door Jurjen »

Tsja, blijkbaar heeft niemand dan haast. Maakt het ook niet uit dat je wat langer staat te wachten.

In Nederland is me het slechte instappen van toeristen uit Brabant en Limburg weer eens duidelijk gemaakt. Toen ik om even na 20:00 in Amsterdam uit wilde stappen uit een vrijwel lege trein, die pas over 5 minuten ging vertrekken, kon een of ander oud vrouwtje het toch niet laten in te stappen aan de zijde van de deur waar ik juist aan het uitstappen was. Nadat ik dan maar bleef staan en vroeg 'of het niet gebruikelijk was mensen eerst uit te laten stappen', beet ze me toe dat 'ik dat dan maar moest doen'. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben uitgestapt, de vrouw daarbij tegen een muurtje duwend. Tsja.

Vervolgens in Utrecht na de verstoring aangekomen, waarop men ook massaal voor de deur ging staan. Toen ik vroeg of ik misschien eerst uit mocht stappen, kwam daarop als antwoord 'ja', maar niemand die ook daadwerkelijk aan de kant ging. Waren ze nog boos ook toen ik alsnog uitstapte...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Re:

Bericht door Dexter »

Jurjen schreef:Vervolgens in Utrecht na de verstoring aangekomen, waarop men ook massaal voor de deur ging staan. Toen ik vroeg of ik misschien eerst uit mocht stappen, kwam daarop als antwoord 'ja', maar niemand die ook daadwerkelijk aan de kant ging. Waren ze nog boos ook toen ik alsnog uitstapte...
Ik had me er echt dwars doorheen geploegd als ik jou was. Precies dezelfde situatie heb ik een tijdje geleden ook eens in de Rotterdamse metro op station Beurs meegemaakt. Ja zeggen en vervolgens geen centimeter opzij gaan. :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re:

Bericht door Joshua »

Je zou ook maar moeten staan in de trein he, vreselijk.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Re:

Bericht door Ederveen »

robert55 schreef:VIRM 'bulges out ' [sorry - kan geen mooie NL term bedenken]
'bulkt uit' ?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re:

Bericht door Dexter »

Een bulge is een bobbel en daarmee doelt robert55 op de knik in de bakwand.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re:

Bericht door find_your_spot »

Als ik mensen links op de roltrap zie staan verheug ik me altijd om daar met een grote knal zo snel mogelijk door de menigte heen te bombarderen *O*

Dit zelfde geldt als we bij een station aankomen en mensen mij elke weg belemmeren om te kunnen uitstappen.

Op Station RAI heb ik zelfs een vrouw en meneer omver geknald doordat ik als tarzan zonder liaan de virm uit sprong :o
Werd me niet in dank afgenomen, maar was volgens mij wel duidelijk dat ik wilde uitstappen... (A)


Ik ben voor het feit om crowdsurfing te introduceren bij ProRail en de NS....
Afbeelding

Comfortabel, veilig, snel en gemakkelijk de trein verlaten over de passagiers heen.
Steekt u allen de handen in de lucht? *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re:

Bericht door Ardan »

Ooh dat vind iki zo heerlijk om te doen! :D Mensen die zich 'asociaal' gedragen.. ik doe alsof ze er niet zijn, ik ga geen millimeter aan de kant, ik stap uit.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re:

Bericht door webguy »

Het is regelmatig ook heel erg bij de treinen vanuit Arnhem naar Doetichem, als je in Arnhem aankomt. Iedereen wil een zitplek, maar aan de kant voor de uitstappers? Ho maar :P Heb soms echt zin om eens flink lomp uit te stappen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Re:

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Heb soms echt zin om eens flink lomp uit te stappen...
Vanaf Schiphol gooi ik altijd eerst mijn vakantiekoffer uit de trein (het liefst goed mikken op een paar reizigers) om vervolgens zelf de trein uit te bungeejumpen :Y
For Your Railroad Adventures
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re:

Bericht door Dexter »

Ik zal vragen of ze die klaptreden van de SLT's niet kunnen vervangen door een soort grote wig die naar buiten komt en dan tegenlijk met het openen van de deuren de mensenmassa in tweeën splijt. Zoals Mozes deed bij de Rode Zee. :lol:

Gaat u niet opzij? Dan schuiven we u wel opzij! :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re:

Bericht door iljitsch »

Of de deuren camoufleren zodat de instappers niet weten waar de deuren zijn en de uitstappers 5 a 10 seconden de tijd hebben zodra deze open gaan tot de instappers aan komen rennen om in de weg te gaan staan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

In de United Arab Emirates heb ik gezien dat ze een soort van wegmarkering aanbrengen op de rollend trottoirs en roltrappen van het vliegveld. Wellicht een idee voor ProRail? Het lijkt me beter werken dan voetstapjes. Door het "weg" uiterlijk, lijken veel mensen te denken dat ze op een weg zitten in plaats van op een rollend trottoir, en dan gaan ze zich als automobilist gedragen. Dit zorgt voor meer doorstroming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Re:

Bericht door Ederveen »

Vinny schreef:Door het "weg" uiterlijk, lijken veel mensen te denken dat ze op een weg zitten in plaats van op een rollend trottoir, en dan gaan ze zich als automobilist gedragen. Dit zorgt voor meer doorstroming.
Lijkt me geen goed idee, want dan krijg je filevorming (kijkers) omdat in de 'tegenovergestelde rij' een paar mensen tegen elkaar zijn aangelopen. Ook bumperkleven, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, te hard lopen, elkaar afsnijden, schelden/aggressief doen tegen 'ordehandhavers' (lees NS-personeel) als ze in overtreding zijn, dronken achter het stuur, niet-stoppen-voor-mensen-die-bij-een-zebrapad-proberen-over-te-steken, ff snel nog door rood rijden. En hoe moet dat nou met mensen die geen rijbewijs hebben/niet kunnen autorijden? Voor diegenen zal het wat lastiger zijn om zich als automobilist te gedragen...
Dus of dit nou een positieve beïnvloeding geeft op de doorstroming heb ik zo mijn twijfels bij. Het zijn wel Nederlanders: dat volk wat zich al 'betutteld' voelt als ze alleen in een rookruimte mogen roken.
Oud forumgebruiker

Re: Re:

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ederveen schreef:Het zijn wel Nederlanders: dat volk wat zich al 'betutteld' voelt als ze alleen in een rookruimte mogen roken.
Nederland is ook belachelijk betutteld als je het vergelijkt met andere landen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Re:

Bericht door iljitsch »

ziggy schreef:Nederland is ook belachelijk betutteld als je het vergelijkt met andere landen.
Ja, behalve dat geen hond zich wat van regels aantrekt, dus het irriteert zowel de gezagsgetrouwen als de anarchisten. Moet je eens naar Oostenrijk gaan, waar het jaren geleden is dat iemand ooit kauwgum op straat uitspuugde.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:

Bericht door Geert »

De Nederlander (voor zover dé Nederlander bestaat) voelt zich betutteld, maar laat zich niet betuttelen. :D
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re:

Bericht door find_your_spot »

Als Nederland niet zo'n betuttelt land zo zijn dan krijgen we situaties zoals in Griekenland, Italie en Spanje...

Tegen die tijd spreek ik jullie weer... :Y
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Re:

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Moet je eens naar Oostenrijk gaan, waar het jaren geleden is dat iemand ooit kauwgum op straat uitspuugde.
Ik zie Oostenrijk ook nou niet echt als een goed voorbeeld...
iljitsch schreef:Ja, behalve dat geen hond zich wat van regels aantrekt, dus het irriteert zowel de gezagsgetrouwen als de anarchisten.
Conclusie: op naar deregulering!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Re:

Bericht door Vinny »

ziggy schreef:
Ederveen schreef:Het zijn wel Nederlanders: dat volk wat zich al 'betutteld' voelt als ze alleen in een rookruimte mogen roken.
Nederland is ook belachelijk betutteld als je het vergelijkt met andere landen.
Zwitserland is bijna net zo erg, maar daar doen de inwoners ook gewoon aan mee. Een collega van mij moest een keer geluidmetingen doen bij een spoorlijn, en omwonenden belden toen de politie omdat ze een ´onguur type´ hadden gezien... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten