Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door VIRM »

Amsterdam-Almere-Lelystad kan beginnen. Minister Eurlings van Verkeer geeft spoorbeheerder ProRail 600 miljoen euro voor de uitvoering van het eerste deel.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=109956

Uhm, twee vragen komen er dan bij mij op:
1. Kost het aanpassen en verdubbelen van het spoor tussen de aansluiting met de Westtak en de aansluiting met de Utrechtboog echt 600 miljoen euro? Lijkt me wel heel erg veel voor zo'n stukje...
2. Hoe gaat de verdubbelde aansluiting op de Westtak (richting Schiphol) werken? Is daar uberhaupt genoeg ruimte voor?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Suus »

In de verdubbeling zitten ook een beweegbare brug over de Schinkel, een enorme verbouwing voor station Amsterdam RAI en een vaste brug over de Amstel. Zijn allemaal flinke kostenposten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door VIRM »

Maar gaat de ondertunneling van het tracé dan niet door? Laatst wat ik hoorde zou een deel van de A10-Zuid en de metro/trein onder de grond komen in het kader van een heel plan met betrekking tot de Zuidas.
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Dexter »

Hoera! *O* Dat wordt stukken minder hinder tussen Shl en Dvd / Asb. Nu maar hopen dat ze zo slim zijn om de Riekerpolder Aansluiting om te bouwen naar een dubbele vork-aansluiting zoals bij Gaasperdammerweg Aansluiting en dat Rai perrons krijgt aan alle vier de sporen.
Vallend blad maakt rails glad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Ruben »

Hoe gaat het na Gaasperdammerweg Aansluiting, wordt dat 6-sporig tot en met de Vechtbrug? Of blijft ook de dive-under naar Almere 2-sporig?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Maar gaat de ondertunneling van het tracé dan niet door? Laatst wat ik hoorde zou een deel van de A10-Zuid en de metro/trein onder de grond komen in het kader van een heel plan met betrekking tot de Zuidas.
Daar is nog geen besluit over genomen, en dat is dan ook geen onderdeel van deze plannen (het heeft niet direct iets met capaciteitsuitbreiding te maken, alleen maar een prestigeobject). Station Zuid en een deel van het spoor voor en na het station zijn al viersporig en daar verandert voorlopig niets aan. Ondertunnelen kan altijd nog.
Dexter schreef:Nu maar hopen dat ze zo slim zijn om de Riekerpolder Aansluiting om te bouwen naar een dubbele vork-aansluiting zoals bij Gaasperdammerweg Aansluiting en dat Rai perrons krijgt aan alle vier de sporen.
Dat is inderdaad nog steeds het plan volgens het tracébesluit. :pos:
Dat overigens te vinden is hier op de Prorail-website.
NS-Reiziger schreef:Hoe gaat het na Gaasperdammerweg Aansluiting, wordt dat 6-sporig tot en met de Vechtbrug? Of blijft ook de dive-under naar Almere 2-sporig?
Dat gedeelte blijft voorlopig zoals het is. De plannen die er nu liggen betreffen alleen de spoorverdubbeling tussen Riekerpolder Aansluiting en Duivendrecht, en een gedeeltelijke verdubbeling in Almere.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

die 600 miljoen zou genoeg zijn om het hele project te doen (incl. gedeeltelijke verdubbeling flevolijn). Omdat het in Almere wat duurder lijkt uit te vallen is het (ontwerp-)tracebesluit voor dat gedeelte nog niet genomen terwijl die voor het stuk op de zuidtak wel is genomen.
De kosten schijnen op te lopen doordat er te dicht op het spoor is gebouwd. Daarnaast moeten er door héél Almere geluidsschermpjes komen. Daarbovenop mogen de vogels in de Oostvaardersplassen tegenwoordig geen last meer hebben van het geluid van een trein :neg: . Dat maakt het geheel er niet echt goedkoper op. -O-
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Dexter »

Je zou toch voor een nieuw geplande en ruim opgezette stad als Almere verwachten dat daar rekening is gehouden met een spoorverdubbeling. Overigens zou het qua ruimte wel makkelijk passen (vooral het nieuwere gedeelte tussen Parkwijk en Buiten en Buiten en Oostvaarders, maar waarschijnlijk zijn de milieunormen ondertussen aangescherpt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Geert »

Ik denk inderdaad dat het vooral de milieunormen zijn die hier roet in het eten gooien. Wat men 25 jaar geleden nog een acceptabele afstand van het spoor vond is anders dan tegenwoordig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Het gaat goed goed met het project.... Lees ik in een weblog van de gedeputeerde van verkeer en vervoer in Flevoland het volgende:
OV SAAL blijft een zorgenkindje. Prorail zegt spoorboekloos te kunnen verwerken op het dubbelspoor, door de treinen korter achter elkaar te laten rijden. Dit is nog niet eerder gedaan in Nederland We zijn voor vernieuwing, maar willen geen slachtoffer worden van een mislukt experiment.
Bron
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Wubbo »

Spoorboekloos (6/6 of 6/4) kun je er ook best op verwerken, de snelheidsverschillen zijn namelijk niet groot gegeven de inhaalmogelijkheden. Je zit alleen verschrikkelijk vast aan de capaciteit van Weesp, en je kunt het vergeten dat je er nog een goederentrein doorheen kan fietsen want dat haal je nooit meer.
Of je de s4900 dan nog kan rijden is trouwens ook een vraagteken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat hij doelt op het feit dat de gedeeltelijke spoorverdubbelingen op de Flevolijn mogelijk niet doorgaan en dat Prorail denkt nog 2 intercity's extra over de Flevolijn denkt te kunnen gaan pompen. Het project loopt op het Almeerse gedeelte niet bepaald goed.
Nou denk ik.. Als het niet lijkt te kunnen lukken.. Waarom dan niet een iets langer vier-sporig gedeelte bij Almere Centrum dan de huidige situatie + ERMTS L2 met miniblokken (meer snelheidsstappen, dus kleinere blokken mogelijk) Sowieso moet bij Almere Poort een viersporig station komen.. Ook hier liggen kansen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Nou bedenk ik mezelf dat 4 sporigheid bij een ic-station natuurlijk geen zin heeft omdat je niets kan inhalen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Geert »

Ik zat ook al te denken :P Voor sommige stations (Gouda bijvoorbeeld) zou dat best nuttig zijn, omdat je dan zowel uit de stoptrein -> IC als andersom goede aansluitingen kan bieden. Maar in het geval van Almere (en zeker met elke 10 minuten een trein) is dat denk ik niet zo hard nodig, de meeste treinen stoppen toch wel op de belangrijkste Almeerse stations en de reistijden zijn wel te overzien...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door iljitsch »

Dat zou ik niet zeggen, met vier sporen hoeft een intercity niet vast te zitten achter een stoptrein.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Wat ik bedoel.. is dat een 4 sporig IC station op een dubbelsporige lijn stukken minder nuttig is dan een 4 sporig stoptrein-station omdat een stoppende trein inhalen wat sneller gaat met een rijdende trein dan met een stoppende trein :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Suus »

Abcoude was vroeger viersporig. Dat was nuttig, de stoptrein werd aan de kant gezet, de intercity komt als een gek voorbij scheuren en daarna rijdt de stoptrein weer verder. Bij een IC-station met extra sporen komt de stoptrein binnen en komt vervolgens de intercity binnen. Vervolgens moet die intercity iedereen in- en uit laten stappen, en nog eens een keer vertrekken. Reken zo maar op een minuut of zeven dat die stoptrein aan de kant staat. Makkelijk overstappen, maar voor reizigers van de ene kant van het IC-station naar de andere kant van het IC-station behoorlijk vervelend. Stel je voor dat Almere Muziekwijk - Almere Parkwijk opeens 13 minuten duurt terwijl dat nu iets is wat in 6 minuten kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Wubbo »

Zonder inframaatregelen ga je wel naar die situatie toe... Met de huidige infra en elke 10 minuten een trein moet je wel gaan inhalen op Almere Centrum omdat het anders niet past (inhalen in Weesp is niet mogelijk op die infra daar, dat kost je Knoop Weesp en daar wordt niemand gelukkiger van). Dat betekent dus inderdaad lange inhalingen, waardoor de s4900 niet meer op Almere Centrum kan rijden.

Als Almere Poort open gaat en gelijk viersporig wordt uitgevoerd kun je je inhaling daar doen met de volgende inhaling op Almere Oostvaarders. Dat past net maar het houdt niet over. Je s4900 kun je dan net zo net rijden (eindigend in Almere Centrum) maar een goederentrein of iets anders extra's kun je vergeten: past niet. Als het op de Flevolijn al past raakt het zonder enige twijfel hopeloos verstrikt in Weesp.

Kortom: infra bijbouwen daar blijft noodzakelijk. Volgens mij zijn alle partijen daar ook wel van overtuigd, maar er gaan inderdaad stemmen op om een soort tijdelijke 10minutendienst te gaan rijden totdat de infra klaar is. Geen idee hoe wenselijk je dat moet vinden...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Geert »

Bee schreef:Abcoude was vroeger viersporig. Dat was nuttig, de stoptrein werd aan de kant gezet, de intercity komt als een gek voorbij scheuren en daarna rijdt de stoptrein weer verder. Bij een IC-station met extra sporen komt de stoptrein binnen en komt vervolgens de intercity binnen. Vervolgens moet die intercity iedereen in- en uit laten stappen, en nog eens een keer vertrekken. Reken zo maar op een minuut of zeven dat die stoptrein aan de kant staat. Makkelijk overstappen, maar voor reizigers van de ene kant van het IC-station naar de andere kant van het IC-station behoorlijk vervelend. Stel je voor dat Almere Muziekwijk - Almere Parkwijk opeens 13 minuten duurt terwijl dat nu iets is wat in 6 minuten kan.
Maar - om weer op het voorbeeld van Gouda terug te komen - nu mis je in Gouda altijd de IC naar Rotterdam vanuit de stoptrein uit Utrecht. Met een spoor extra (en wellicht wat minuten langer stationnement van de stoptrein) kun je die reistijd behoorlijk verkorten (~10 minuten). Dat is die paar minuutjes langer wachten van de stoptrein het misschien wel waard :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Klaasje »

Met de oorspronkelijke plannen is dat sowieso mogelijk (4 sporig Muziekwijk-centrum + 4 sporig Buiten-Oostvaarders) Mogelijkerwijs gaat dat niet door. Hopen dat ze uiteindelijk met een goede oplossing kunnen komen. De vraag is nu wel hoe het opgelost gaat worden voor de reizigers Groningen-Amsterdam CS. In de oorspronkelijke plannen zouden die moeten overstappen op Almere centrum waarna de IC naar Amsterdam 3 minuten later zou vertrekken.. (A)
Over Weesp: is het niet mogelijk om buiten-inhaalsporen bij Weesp aan te leggen? of maak ik het dan wel erg lastig? (A)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door iljitsch »

Dit laat weer eens zien dat het hele idee van 6 treinen per uur totaal onrealistisch is. Wat heb ik aan 6 ipv 4 treinen per uur als ze nu 13 ipv 6 minuten (terwijl 6 ook al veel te lang is) stil moeten staan op een IC-station?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Geert »

Dat is niet gezegd, dat is een mogelijke uitwerking van het plan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Suus »

Sowieso is het niet goed gelezen, ik heb het over 13 minuten reistijd tussen Almere Muziekwijk en Almere Parkwijk waarvan 6 minuten stilstaan op station Almere Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoor A'dam-Flevoland verdubbeld

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Dit laat weer eens zien dat het hele idee van 6 treinen per uur totaal onrealistisch is. Wat heb ik aan 6 ipv 4 treinen per uur als ze nu 13 ipv 6 minuten (terwijl 6 ook al veel te lang is) stil moeten staan op een IC-station?
Ik dacht dat jij zo'n fan was van snelle IC-treinen? Komt er een uitwerking met vaak een snelle IC, is het weer niet goed ;-)

Overigens heb ik nergens het getal van 13 minuten aan de kant gaan genoemd. Bij een 10minutendienst is dat ook totaal onrealistisch: na 10 minuten is de volgende trein er immers al, dus kun je ook na 3 minuten weg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten