Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Geplaatst op: woensdag 16 juni 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 juni 2010 22:18
Het treinstation in Maarheeze is zondagochtend in gebruik genomen. Om negen minuten voor elf kwam de eerste trein aan in een vol station. De kosten voor het station waren zeven miljoen euro. Door de komst van het station staan reizigers nu binnen zeventien minuten in het centrum van Eindhoven.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 16 juni 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 juni 2010 22:18
Het treinstation in Maarheeze is zondagochtend in gebruik genomen. Om negen minuten voor elf kwam de eerste trein aan in een vol station. De kosten voor het station waren zeven miljoen euro. Door de komst van het station staan reizigers nu binnen zeventien minuten in het centrum van Eindhoven.
Lees verder
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Je hoort echt van alles over Maarheeze, maar Heerlen-Woonboulevard???
Maar goed, als ik zin/tijd heb, ga ik eens kijken..
Maar goed, als ik zin/tijd heb, ga ik eens kijken..
Ik doe ook maar wat
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Nee daar weet ik idd niks vanaf? Vertel..
immer kwaliteits posts
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Die kwamen nooit meer terug? :ofogeltje schreef:Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.
For Your Railroad Adventures
-
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Lijn 173 kent een nieuwe dienstregeling sinds 13 juni; zie hier.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
NS eiste dat er geen directe busverbinding zou blijven tussen Maarheeze en Eindhoven, anders zouden ze gewoon weigeren om station Maarheeze te bedienen. Als gevolg daarvan is de route van lijn 173 nu aangepast (en ook de frequentie aangepast. Dat is hier in de regio regelmatig in het nieuws geweest.
NS oefende onrechtmatig invloed uit op het SRE en de vervoerder. NS über alles zullen we maar zeggen. Als de NS zorgt dat ze gewoon een goed, betrouwbaar en betaalbaar product neerzetten, dan zouden ze niet eens last van hebben van die bus. Nu zijn er mensen de dupe die afhankelijk zijn van die bus voor wie de trein ook geen uitkomst biedt.
NS oefende onrechtmatig invloed uit op het SRE en de vervoerder. NS über alles zullen we maar zeggen. Als de NS zorgt dat ze gewoon een goed, betrouwbaar en betaalbaar product neerzetten, dan zouden ze niet eens last van hebben van die bus. Nu zijn er mensen de dupe die afhankelijk zijn van die bus voor wie de trein ook geen uitkomst biedt.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Daarnaast moet het SRE een bedrag betalen aan NS als blijkt dat het station onvoldoende reizigers trekt. Met andere woorden: als er te weinig busreizigers overstappen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Dat had ik nog niet gehoord. Nog een reden meer om lijn 173 weer te verleggen en dat station te sluiten.
NS is zelf verantwoordelijk om reizigers te trekken. Zet een goed aantrekkelijk product neer, en ze krijgen meer reizigers dan ze kunnen vervoeren.
NS is zelf verantwoordelijk om reizigers te trekken. Zet een goed aantrekkelijk product neer, en ze krijgen meer reizigers dan ze kunnen vervoeren.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Op het aanpassen van de informatievoorziening lijkt men echter bezuinigd te hebben... hebben ze notabene digitale CTA's in Eindhoven, tonen die dingen Maarheeze niet (terwijl ze, volgens berichten elders, de afgelopen weken nog wel "Stopt niet in Maarheeze" konden tonen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
De NS mag wat dat betreft natuurlijk eisen stellen, dat hoor je niemand zeggen. Ze mogen echter in mijn ogen niet eisen dat een busverbinding komt te vervallen of ingrijpen in het stads- en streekvervoer zoals dat nu gedaan is. Als ze denken dat door bestaand OV een station niet rendabel is, dan moet station er ook niet komen. Zoals ik al gezegd heb, als ze gewoon een goed product neerzetten, dan komen die reizigers, en daarmee het geld, vanzelf.Wubbo schreef:Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Een buslijn mag alleen twee NS stations in parallelsetting bedienen na toestemming van de concessiehouder van het hoofdrailnet. Dat is al heel lang zo. Soms wordt een station opgeofferd voor een buslijn (Eijsden) en soms een buslijn opgeofferd voor een treinstation (Maarheeze). Allebei in stand blijven houden is natuurlijk een zinloze verkwisting van overheidsgeld voor verwende reizigers die niet vijf minuten extra willen lopen, maar in plaats daarvan voor hun deur willen instappen, zonder dat ze bereid zijn om de daadwerkelijke kosten (twee keer zoveel als het huidige bustarief) te willen betalen -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Waarom is dat bustarief dan zo voordelig ten opzichte van de trein?
Of: waarom is de trein dan zo duur?
Of: waarom is de trein dan zo duur?
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer Arena: enkele reis vol tarief 5,40; met de bus 9 strippen (is ongeveer 4,50)
Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist: enkele reis vol tarief 2,80; met de bus 4 strippen (is ongeveer 2,00)
Rotterdam Centraal - Delft: enkele reis vol tarief 3,10; met de bus 2,50 (OV-chipkaart)
Conclusie: de trein is geen 50% duurder. En dat de trein duurder is dan de bus is verklaarbaar: die is ook veel sneller.
Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist: enkele reis vol tarief 2,80; met de bus 4 strippen (is ongeveer 2,00)
Rotterdam Centraal - Delft: enkele reis vol tarief 3,10; met de bus 2,50 (OV-chipkaart)
Conclusie: de trein is geen 50% duurder. En dat de trein duurder is dan de bus is verklaarbaar: die is ook veel sneller.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Vergeleken met de streekbus niet nee, maar binnen steden kunnen de verschillen zelfs tot heel veel meer dan 50% oplopen...Wubbo schreef:Conclusie: de trein is geen 50% duurder.
Amersfoort - Amersfoort Schothorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 2 strippen (= € 1,00) 120% duurder
Amersfoort Schothorst - Vathorst: zelfde als hierboven
Amersfoort - Amersfoort Vathorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 3 strippen (= € 1,50) 47% duurder
Probleem zit 'm uiteraard in het minimumtarief voor de trein wat die relatief duur maakt. Frequentie is gelijk, maar de bus natuurlijk wel ietsjes trager (nog nieteens gek veel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Conclusie is dus: trein is niet zo heel goed geschikt voor korte afstanden, qua prijs dan.
Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan: 3 minuten, prijs €2,20 enkele reis vol tarief per trein. Per bus (401/402/18 inclusief lopen), 17 minuten, €1,00 (strippenkaart) of €0,96 (ov-chip)
Eindhoven - Best: trein 8 min, prijs €2,50 enkel vol tarief. Bus (lijn 144): 36 minuten, €2,50 (strippenkaart), of €2,26 (ov-chip).
In sommige gevallen kan de trein dus wel degelijk voordeliger zijn!
Waar overigens wel rechtstreeks bussen naar rijden:
Eindhoven - Geldrop: trein 6 min (2x/h), prijs €2,20. Bus (lijn 20/24 naar Geldrop Centrum, 7 min lopen van station): 17 min, €2,00 strippen, €1,40(!) ov-chip!
Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan: 3 minuten, prijs €2,20 enkele reis vol tarief per trein. Per bus (401/402/18 inclusief lopen), 17 minuten, €1,00 (strippenkaart) of €0,96 (ov-chip)
Eindhoven - Best: trein 8 min, prijs €2,50 enkel vol tarief. Bus (lijn 144): 36 minuten, €2,50 (strippenkaart), of €2,26 (ov-chip).
In sommige gevallen kan de trein dus wel degelijk voordeliger zijn!
Waar overigens wel rechtstreeks bussen naar rijden:
Eindhoven - Geldrop: trein 6 min (2x/h), prijs €2,20. Bus (lijn 20/24 naar Geldrop Centrum, 7 min lopen van station): 17 min, €2,00 strippen, €1,40(!) ov-chip!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
De trein is vooral duurder op korte ritjes in de stad (binnen één zone). Bij een ritje als Eindhoven-Best zit je al boven het minimumtarief voor de trein dus is het verschil niet groot meer.
En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
En er zijn weinig reizigers die alleen Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan (of Amersfoort - Amersfoort Schothorst, etc) doen, de meeste mensen leggen dat af als deel van een reis. En als je Utrecht - Amersfoort Schothorst gaat vergelijken kom je al anders uit.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Mja, dan is de trein natuurlijk goedkoper als de ene euro voor één zone met de bus. Dat soort stukjes naar voorstadsstations zijn immers nagenoeg allemaal 0 tariefeenheden en kosten je dus niks extra op het kaartje wat je toch al nodig hebt.
Enige nadeel is dat je veelal niet kunt kiezen als je bv. de trein met halfuursdienst mist, dan mag je met je treinkaartje immers de bus niet nemen. En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Enige nadeel is dat je veelal niet kunt kiezen als je bv. de trein met halfuursdienst mist, dan mag je met je treinkaartje immers de bus niet nemen. En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de busreisthijs schreef:En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Conclusie: als je vanuit de richting Rotterdam naar Ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen.Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 22 jun 2010, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Ik had toch al gezegd dat de trein vooral duurder was op korte stukjes in de stad? Zo duur dus dat 40% korting genoeg is. Gaat je bus door meer dan één zone dan wordt de trein snel voordeliger.Daniel schreef:Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de bus
(Utrecht-Houten: bus € 2,00, trein € 1,30, om maar een voorbeeld te noemen)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Als het toch niets extra's kost kun je dat inderdaad net zo goed doen :)meltrain schreef:Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen.Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6459
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Ik heb ook een abonnement Delft - Rotterdam Blaak omdat dat net zo duur is als naar Rotterdam Centraal en het me misschien een keer goed uit kan komen (al is het maar bij GtbV), heb er tot nu toe nooit gebruik van gemaakt maar denk dat ik donderdag voor het eerst een keer van/naar Blaak reis.meltrain schreef:Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen.Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Tja, ik had in de tijd dat dit relevant was (lees: als de bus niet om 't kwartier reed, in de zomervakantie dus) ook een abonnement Mss - Ddrs. Had slechts één nadeeltje: als de trein niet reed en ik nam de bus vanaf de Kralingse Zoom dan kostte dat 'n strip meer (aangezien een abonnement naar Ddrs een stad/streeksupplement 2 zone 5370 i.p.v. 5360 oplevert, de laatste is ook geldig in de zone Zwd en de eerste niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten