Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Oud forumgebruiker »

Is dat dan ook niet juist de reden dat het sneltram heet? De vrije baan, beveiliging, wissels en de overgang als metro?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Ardan »

Ja, inderdaad. In zekere zin is de 26 ook een sneltram, heeft alleen geen hoge perrons en geen lange voertuigen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Suus »

Die langere voertuigen komen nog wel, lijn 26 is op dit moment de drukste tramlijn van het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door STF »

Het plan om gekoppeld te gaan rijden op lijn 26 is volgens mij definitief van de baan hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Suus »

Ooit gaan ze problemen krijgen met de reizigersaantallen. Je ziet nu al dat er zelfs met de vijfminutendienst tijdens de spits bomvolle trams rondrijden. De trambaan moet echter ook nog een paar eilanden verlengd worden. Die mensen moet je ergens kwijt, dus er zal nog wel een keer een oplossing uit de hoge hoed komen die niemand verwacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door iljitsch »

Dubbeldekstrams?
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door 030utrechtt »

dus de 26 is nu drukker dan de 5?
Nieuwe trams aanschaffen net zoals in keulen van het type 4000
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door willy84 »

Vandaag een artikeltje in de Telegraaf dat lijn 5 (zoals wij allemaal allang wisten) voorlopig nog blijft.

Men is ook bang voor het opheffen van de opstapper. Daar kan je nog steeds niet met de shitkaart betalen. Voortzetting van de grachtengordel busjes is afhankelijk van de gemeente Amsterdam.

Dat lijn 26 nu de drukste lijn van het GVB is geworden wist ik niet. Ik zie hem wel altijd bomvol van CS vertrekken/aankomen dus wat dat betreft zou het me niet moeten verbazen. Er kan nog met dubbele tramstellen worden gereden. Op het tramfeest van een jaar of 4 geleden is dat al eens aangetoond. Ik was toen ook passagier. Het kost GVB dan wel een dubbel aantal tramstellen en dat hakt er fors in. Het opstelterein tbv lijn 26 wordt ook uitgebreid zo las ik. Daar was overigens al rekening mee gehouden.
immer kwaliteits posts
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: De maximumsnelheid van een tram op de Leidsestraat is volgens mij 10 km/h. Los daarvan zijn tram 5 en sneltram 51 precies even snel...
Combino kan daar max 15 km/u
BN gaat 70 km/u
en een LHB kun je met 80 km/u door de Leidsestraat rammen

Wat betreft tram 5 en sneltram 51 vanaf Oranjebaan tot de Boelelaan/VU gezien met allebei BN materieel:

Lijn 5 trekt sneller op, maar heeft tragere deuren
Lijn 51 heeft snellere deuren, maar trekt langzaam op
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op vr 06 aug 2010, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Ardan »

Jammer dat nou net die chocoladefabriek die ouwe metrotunnel heeft ingepikt...
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door STF »

Bee schreef:Ooit gaan ze problemen krijgen met de reizigersaantallen. Je ziet nu al dat er zelfs met de vijfminutendienst tijdens de spits bomvolle trams rondrijden. De trambaan moet echter ook nog een paar eilanden verlengd worden. Die mensen moet je ergens kwijt, dus er zal nog wel een keer een oplossing uit de hoge hoed komen die niemand verwacht.
Over een paar jaar krijgen ze de Zuidtangent er zowiezo bij, die vanaf Bijlmer Arena wordt doorgetrokken naar IJburg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Karl »

STF schreef:Het plan om gekoppeld te gaan rijden op lijn 26 is volgens mij definitief van de baan hoor.
Waarom doet men in Rotterdam en in Amsterdam zo panisch met het inzetten van gelede materieel?
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door tsov »

Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen. Ik weet dat het in Duitsland schering en inslag is, maar dat betekent niet dat het wenselijk is ;)
(Overigens rijden er al decennia gelede trams door beide steden, maar ik neem aan dat je gekoppelde gelede trams bedoelt ;) )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Suus »

tsov schreef:Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen.
Past precies! Jammer dat de personeelsinzet op een gekoppelde Combino maar liefst drie man is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Karl »

tsov schreef:Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen. Ik weet dat het in Duitsland schering en inslag is, maar dat betekent niet dat het wenselijk is ;)
(Overigens rijden er al decennia gelede trams door beide steden, maar ik neem aan dat je gekoppelde gelede trams bedoelt ;) )
Ik doelde ook meer op tram/sneltram-achtige verbindingen. In Rotterdam is het vast ook niet overal wenselijk, maar als een tramlijn vooral van vrije banen gebruik maakt en er is enorm veel vraag naar zo'n verbinding...
(Ja, inderdaad)

@Bee, dat scheelt dan toch nog een kwart van het personeel in vergelijking met 2x Combino? Toch een aardige reductie.
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Daan »

Combino's kunnen gekoppeld worden? Foto's iemand? :P
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door find_your_spot »

Daan schreef:Combino's kunnen gekoppeld worden? Foto's iemand? :P
Afbeelding

Afbeelding
(A)
For Your Railroad Adventures
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door Daan »

Tof :P Kan ook zo in dienst, of is dit alleen slepen?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door STF »

Nee gewoon dienstvaardig, alles werkt; tractie, remmen, omroep, verwarming, etc.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Bericht door willy84 »

Dat was op het tramfeest van de NVBS. IK heb er toen ook ingezeten en het ging perfect. Moet ergens heel ver weg nog een foto hebben.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten