Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

willy84 schreef:Volgens mij is de kostendekkingsgraad voor al het streekvervoer zeer laag (30-40%) dus dat kan ik niet volgen.
De gemiddelde Kostendekkingsgraad in Nederland is 40%. Op Concessieniveau kan het oplopen tot 60% bij een goede reizigersopbrengsten/kosten verhouding. (Bij relatief snel rijdende volle bussen.) Het is mogelijk dat een enkele buslijn in Nederland zelfs bijna winstgevend is maar dat kan alleen bij altijd goed gevulde ritten.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

De concessie voor Gooi- en Vechtstreek is inderdaad te klein. Volgens mij moet ie inderdaad gewoon samengevoegd worden met (drie voor de hand liggende) buurconcessie, namelijk of Amsterdam-Amstelland, Flevoland-Almere of Utrecht. Van al deze concessie komen er toch ook al streeklijnen in en om 't Gooi.

Wie het PVE leest kan een aantal vreemdsoortige dingen zien. Sommige lijnen zijn (voor wat betreft de eisen) op zulke rare punten afgekapt. Natuurlijk zijn dit de trajecten waarop een bepaalde ritten vereist zijn. Het staat Connexxion natuurlijk straks vrij om door te rijden naar andere locaties/punten. Zie bijvoorbeeld lijn 105, deze is vereist tussen Bussum en 's-Graveland Natuurmonumenten, een halte ergens in de middle-of-nowhere. En ook lijn 109 heeft zoiets vreemds. Vereist tussen Bussum NS en Laren Singermuseum. Deze halte ligt zo'n 500 meter vanaf het centrum. Het zou raar zijn als Connexxion straks niet door zal rijden naar het centrum, want....ervaring leert, een buslijn van hier naar no-where heeft absoluut geen zin. Pas als een traject deel uitmaakt van een (langere) lijn, dan zal je passagiers genereren.
Als voorbeeld, in de afgelopen jaren is enkele malen geprobeerd om Blaricum-Bijvanck zijn busverbinding met Blaricum-Dorp terug te geven (was in de jaren '80/90 opgeheven). Eerst, heeeeel lang geleden, met lijntje 38, gereden met een volkswagenbusje, daarna is er jaren niets geweest. Toen opeens werd lijn 132 in het leven geroepen, en reed tussen Blaricum-Bijvanck en Ziekenhuis Gooi-Noord (*nu Tergooi Ziekenhuis). Ook hier bleven de passagiers weg.

Ik ben zelf inwoner van 't Gooi, en weet dat er best wel potentieel is voor deze verbinding. Alleen als een verbinding niet opvalt, (lees: deel uitmaakt van een grotere lijn), dan kwijnt zo'n lijntje langzaam weg.
Begin jaren 2000 is er wederom als eis opgenomen dat er een verbinding moest komen tussen Blaricum-Bijvanck en het Tergooi Ziekenhuis. Ditmaal met lijnnummer 117. En wederom werd het zo'n klein lullig lijntje (gereden met een taxibusje, niet opvallend, met slechts een handgeschreven A4-tje met lijnnummer voor het raam), en deze lijn werd na een half jaar alweer opgeheven wegens gebrek aan passagiers. Twee jaar later werd het opnieuw geprobeerd (ook weer lijn 117), en jahoor....na enkele maanden leeg te hebben rondgereden, opgeheven!

We moeten gewoon afwachten waar Connexxion straks mee op de proppen komt. Ik ben wel benieuwd naar de 'kleine' bussen die men denkt/moet (te) gaan inzetten.

Nog even iets anders, misschien wel een leuk topic. Waarom heeft Connexxion in elke windrichting vanaf Amsterdam een nachtbusverbinding in de weekendnachten, behalve....richting 't Gooi? Het is ooit wel eens geprobeerd, maar de dure kaartjes (toen 12,50 gulden) en het feit dat er niet of nauwelijks reclame werd gemaakt voor deze nachtlijnen, waren deze ook na twee jaar weer verdwenen. Ik zou het wel op prijs stellen als er weer een nachtverbinding terugkwam, maar ja....wie ben ik...
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Goois OV nog verder uitgekleed

Bericht door Wubbo »

Goois OV nog verder uitgekleed
Geplaatst op: vrijdag 18 juni 2010 22:14
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 juni 2010 22:17


Het Gooise openbaar vervoer wordt nog zwaarder getroffen dan al dreigt. Gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland kondigt een extra bezuiniging aan van twintig procent op het busvervoer.
Lees verder
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door robert55 »

ziggy schreef:Ik vraag me ook al jaren af waarom zo'n miniconcessie als Zaanstreek niet samen met Waterland wordt aanbesteed... :roll:
Is alleen historisch verklaarbaar: Waterland was ooit Naco, later NZH, Waterland was Enhabo [een mantelorganisatie van het gvb met dezelfde stakingsbereidheid]
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door tsov »

Alleen de verbinding Amsterdam - Landsmeer (-Purmerend) was ook van de ENHABO, niet van de NACO, dus je verklaring klopt niet helemaal. Volgens mij was ook de huidige lijn 88 (via Jisp en Neck) van de ENHABO, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, en die hoorde tot voor kort ook gewoon bij de concessie Zaanstreek (daarvoor waren de MAN Scoutjes ooit eens besteld ook).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Daniel »

Die lijn was toch in de Connexxion-tijd geknipt en is pas weer met de komst van Arriva doorgaand gaan rijden? (Als concessie-eis)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Volgens mij reed ie standaard Zaandam - Wormer Oost, met ritten die doorgingen naar Purmerend Tramplein.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

De huidige verbinding tussen Purmerend en Zaandam (via Wormer) bestaat al heel lang, en, voor zover ik kan nagaan (en uit eigen ervaring spreek) nooit door de Enhabo gereden, maar is altijd een NZH-lijn geweest. In de jaren '70/'80 was het lijn 101. en na invoering van de stadsdienst Purmerend (die het lijnnummer 101 'nodig' had) werd het lijn 123. Pas daarna is het lijn 88 geworden.

Vroeger reden op de lijnen 101/123 de bussen in een tweeuursdienst, waarbij er enkele 'spitstoevoegingen' waren tot Wormer (halte Keerpunt/Draaipunt) of iets dergelijks. Weet wel dat er vroeger op deze lijn meestal Daf TB150 bussen reden (Trambussen dus, met de motor voorin naast de chauffeur) van de serie 6340-6355. Qua exploitatie werden deze ritten weer gekoppeld aan lijn 103 of 113, zodat je dus vanuit Zaandam, via Wormer en Purmerend, zonder overstappen naar Monnickendam c.q. Volendam/Edam kon reizen.

Groeten van Chris.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door tsov »

Ah, dank voor de info. Dat het ENHABO was was ook maar een gok mijnerzijds, aangezien de verbinding Landsmeer - Purmerend (via Den Ilp en Purmerland) wel van de ENHABO was en de rest van de Zaanstreek ook :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Weer een klein lichtpuntje voor die arme stakkers daar: Lijn 106 wordt niet volledig opgeheven, maar een spitsbus met 5 bussen per dag :roll:

Bron: http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... Berg-gered
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door midnet »

Bluearrow schreef:De huidige verbinding tussen Purmerend en Zaandam (via Wormer) bestaat al heel lang, en, voor zover ik kan nagaan (en uit eigen ervaring spreek) nooit door de Enhabo gereden, maar is altijd een NZH-lijn geweest. Groeten van Chris.
Nee/volgens mij ligt het iets anders.
de 123 was een NACO, dus later NZH lijn/ de HB meen ik (uit de lettertijd) Van Purmerend naar Haarlem/via Jisp/Krommenie/Assendelft en de pont Buitenhuizen. is geleidelijk aan steeds verder ingekort. Of de dienst via de pont nog NZH is geweest/denk het niet.
De ENHABO (die pas later wegens naderend faillisement uit strategisch oogpunt door GVB is opgekocht) reed 2-3 daags een lijntje Zaandam/direkt naar Purmerend, via de polders. Hier rijdt allang geen bus meer. Dit busje reed dan meest direkt door vanaf P/énd naar Landsmeer.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

Ik zal binnenkort eventjes de zolder opduiken en mijn archief van busboekjes raadplegen.
Of de lijn van Zaandam naar Purmerend nu NACO is geweest, dat weet ik niet. Zover gaat mijn archief niet.
Ik weet alleen uit ervaring dat het vroeger (jaren '70/'80) wel een NZH-lijn 101 is geweest Purmerend-Wormer-Krommenie-Beverwijk. Daarna werd het lijn 123, en alweer een hele tijd is het nu lijn 88.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Etienne »

Zowiezo hebben we op de wiki een pagina van de 88 in Connexxion-tijd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Milco »

Aangezien per juli van dit jaar de nieuwe concessie al ingaat, ben ik toch zeer benieuwd naar het materieel.
Blijven de huidige bussen ook rijden? (Als verwacht ik dat de Ambaatjes er wel uitgaan.)
En wat voor materieel gaat er als MRAnet rijden?
En is het ook bekend wanneer de (eventueel) nieuwe bussen worden geleverd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Zonder het PvE opnieuw te lezen en dus geen garantie:
Het MRA net moet per ingang met nieuw materieel worden gereden. Ik gok dat dat Volvo's zullen worden die nu ook tussen Almere en Amsterdam rijden. De rest van de lijnen mag nog even worden gereden door het huidige materieel.
immer kwaliteits posts
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door someone-unreal »

Inderdaad, ben ook wel benieuwd, en ik zie ook nog niks over de dienstregeling enzo online staan. Nog een beetje een zwart gat wat dat betreft.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Milco »

Dat je nog geen dienstregeling ziet is logisch, 't is pas februari. De dienstregeling zal wel per mei / juni bekend komen denk ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

Ik weet niet of het iemand al opgevallen is, maar als sinds een maand of twee, tenminste al vanaf begin april 2011, zijn diverse routes in 't Gooi al gepijld (en voor wie niet weet wat dat is: de route is door middel van pijlen aangegeven, zodat de chauffeurs weten welke route ze moeten volgen). In mijn ogen een beetje belachelijk, om ruim 4 maanden voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling de 'nieuwe pijlen' al op te hangen. Kan ook nog wel enige verwarring geven, omdat straks huidige lijnnummers gebruikt gaan worden voor nieuwe routes.
Voorbeeld, in Blaricum-Bijvanck hangen pijlen voor de 'nieuwe' lijnen 100 en 101. Laatstgenoemde rijdt nog (nog) niet door die wijk, maar er buitenom. Zo zou je als chauffeur wel in verwarring kunnen komen.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Milco »

Klaasje schreef:Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?
In vergelijking met Almere (busbaan) zijn de routes in 't Gooi wel lastig ja... :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Milco »

Ik denk trouwens wel dat binnenkort de dienstregeling online komt.
Als de nieuwe dienstregeling in december ingaat, zijn de nieuwe dienstregelingen ook meestal 4 tot 6 weken van te voren online, dus ik denk dat de dienstregeling binnenkort te zien is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door visgraat »

Wat wel handig zou zijn als lijn Soestdijk Noord - Baarn - Eemnes even doorrijdt naar Laren. Dat moet qua tijd wel kunnen. Alleen provincies doen moeilijk omdat de lijn dan de provincie- en ook de concessiegrens overschrijdt. Als je hier wel voor zou kiezen kan je de verbinding Eemnes - Laren behouden met minder materieel. Laren wordt dan een knooppunt met de verbinding naar Bussum en de doorgaande lijn Hilversum - Laren - Huizen.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Bluearrow »

visgraat schreef:Wat wel handig zou zijn als lijn Soestdijk Noord - Baarn - Eemnes even doorrijdt naar Laren. Dat moet qua tijd wel kunnen. Alleen provincies doen moeilijk omdat de lijn dan de provincie- en ook de concessiegrens overschrijdt. Als je hier wel voor zou kiezen kan je de verbinding Eemnes - Laren behouden met minder materieel. Laren wordt dan een knooppunt met de verbinding naar Bussum en de doorgaande lijn Hilversum - Laren - Huizen.
Qua tijd kan dat dus niet, of je moet een extra (taxi)busje inzetten. De huidige rijtijd is ongeveer 52 minuten (van Soest via Eemnes terug naar Soest). Het kost meer dan 8 minuten om 'even naar Laren te rijden en weer terug'. Straks in juli word lijn 109 opgeheven en krijgt men er lijn 119 voor terug, met net zoals lijn 73 een rondje door Eemnes. Het zou voor de meeste reizigers wellicht handiger geweest zijn als de nieuwe lijn 119 van Hilversum via Laren naar Eemnes zou rijden, maar ja, dan zit Eemeroord weer zonder busverbinding.
Het zou qua rijtijd wellicht wel kunnen om lijn 73 even via Eemeroord te laten pendelen (zoals een tiental jaren geleden het geval was met lijn 72).
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:
Klaasje schreef:Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?
In vergelijking met Almere (busbaan) zijn de routes in 't Gooi wel lastig ja... :lol:
Buslijn 110, 101 en 102 hebben die dingen ook. Je bent het beroep buschauffeur niet waard als je op die routes verdwaald. -o-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten