'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Wubbo »

'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'
Geplaatst op: vrijdag 18 juni 2010 09:35
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 juni 2010 09:36


Met de hogesnelheidstrein Fyra kunnen reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam twintig minuten sneller op hun bestemming zijn dan met een normale intercity. Vaak is een kaartje voor de Fyra nog goedkoper ook. Dat schrijft dagblad De Pers vrijdag op basis van de prijzen voor treinkaartjes op internet.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Daniel »

Tja gek he dat de Nederlandse forens niet gaat reserveren voor 'n voordelig tarief... een normaal kaartje is ook nog geldig als je door vertraging de aansluiting op Fyra mist, je je verslaapt of moet overwerken maar met 'n gereserveerd kaartje leg je dat allemaal vast.
Daarnaast heb je toch ook heel wat reizigers met een abonnement die simpelweg duurder uit zijn met steeds losse gereserveerde kaartjes...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Reiziger Delft »

Inderdaad; het kaartsysteem dat men toepast op de Fyra past daarom ook veel beter op HSL's die grote afstanden afleggen; zoals Amsterdam - Parijs, Keulen - Berlijn, Milaan - Rome, en niet op zo'n kort stukje.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door robert55 »

Het is natuurlijk een zwaktebod als een woordvoerder zegt 'we hebben een heel voordelig aanbod, maar niet veel mensen weten dat'.
Wat betreft de prijzen: voor wie niet in de spits reist is Fyra dus gewoon totaal oninteressant, want duurder en dus totaal inflexibel.
Als je met de trein verder wil na fyra kan je overigens alleen de full fare tickets krijgen, dus dan kan je beter die reis apart kopen.

NS zegt dat ze 15% van de kaartjes voor het lage tarief reserveren. Dat is dan omdat er zo weinig belangstelling is, want het is me nog nooit gelukt een Thalys kaartje naar Parijs te vinden dat niet zes maanden in de toekomst op de laatste trein van de dag was
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Karl »

Ik heb het stukje in De Pers ook gelezen, wat een bagger 'journalistiek', het lijkt wel overgenomen uit een reclamefoldertje. :(
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Vinny »

Nederland is helaas niet toe aan hogesnelheidstreinverkeer. Iets als treinbinding en reserveren of het betalen van een toeslag is te veel moeite voor ze, of vinden ze de tijdwinst niet interessant genoeg. Ik zou zeggen: hef de Fyra dan maar helemaal op, en stel de Thalys open voor de spaarzame binnenlandse reiziger die wel bereid is enige moeite voor zijn treinreis te doen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Dexter »

Nee, laat de Thalys aub voor internationale reizigers gereserveerd blijven, anders krijgen we straks net zulke toestanden als in de uitpuilende Benelux nu. Of nog erger want de Thalys is vaak al druk genoeg van zichzelf. Treinen als de ICE en de IC Berlijn hebben nog wel ruimte om binnenlandse reizigers op te vangen, maar op de drukke Oude Lijn-corridor gaat dat niet. Ik zie meer in een integratie van de HSL in het binnenlandse net door IC's-met-toeslag via de HSL te sturen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Nederland is helaas niet toe aan hogesnelheidstreinverkeer. Iets als treinbinding en reserveren of het betalen van een toeslag is te veel moeite voor ze, of vinden ze de tijdwinst niet interessant genoeg. Ik zou zeggen: hef de Fyra dan maar helemaal op, en stel de Thalys open voor de spaarzame binnenlandse reiziger die wel bereid is enige moeite voor zijn treinreis te doen :Y
Die toeslag is niet te veel moeite, die toeslag kost gewoon te veel geld. Daaruit concluderen dat Nederland niet toe is aan hogesnelheidsverkeer is onzin, je kunt waarschijnlijk beter concluderen dat Nederland een (te) dure HSL niet accepteert. Op dagen dat Fyra gratis is (of in de eerste weken met een veel lagere toeslag) zijn de treinen wél vol.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Vinny »

In de Thalys is nog ruimte zat voor de enkele fyra reiziger. Pas na Brussel wordt deze trein overvol. Daarnaast heeft de verhoging van de toeslag van 2 euro naar 7,5 euro niet veel extra reizigers meer weggejaagd. Met de toch redelijk goedkope toeslag van 2 euro zaten er al amper reizigers in de trein ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door willy84 »

Jarenlang gewacht en nu hebben dan onze gedroomde pauper HSL lijn. Zit geen hond in omdat hij veel te weinig rijdt en veel te duur is. Dat is allemaal al maanden bekent en er gebeurt niks. Gewoon kop in het zand en de verliezen accepteren.
immer kwaliteits posts
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door midnet »

het voorbeeld geldt natuurlijk enkel voor als je alleen AMsterdam-ROTterdam/C wil doen-zodra je door wil naar Blaak oid gelden die online promotieprijzen al niet meer zonder bijkomend kaartje. En dan moet je -om die tijdwinst te behalen-ook nog alles zo plannen dat je net 5 min. voor je FYRA aankomt en dat je geen ovebodige wachttijd hebt-anders verdampt je tijdwinst ook al.
Thalys zou best-want er zijn toch enkel gereserveerde plaatsen? wat binnenlandse reizigers erbij kunnen hebben. Ik denk eerder dat dat reserveren-ook al is het enkel maar voor een bepaalde tijd-gewoon niet werkt of zal werken in NL. Alleen lijkt me vooralsnog nog steeds de betrouwbaarheid ri. NOord=Amsteram veel te min om dat al te kunnen aanbieden. Wie heeft interesse om mijn tegoedbonnen vanwege altijd te laat over te nemen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Wubbo »

Laten we wel wezen dat Fyra nog in een groeifase zit. Volgend jaar wordt er 2x per uur een verbinding Amsterdam - Breda geboden, dus het dienstregelingsaanbod wordt wel uitgebreid. Dat je met 1x per uur rijden geen groot succes wordt heeft iedereen echt wel zien aankomen, maar het is niet alsof dit is wat het uiteindelijk moet worden ofzo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Caspar »

Is dat al zeker dat er volgend jaar naar Breda wordt gereden?
Oud forumgebruiker

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Oud forumgebruiker »

midnet schreef:het voorbeeld geldt natuurlijk enkel voor als je alleen AMsterdam-ROTterdam/C wil doen-zodra je door wil naar Blaak oid gelden die online promotieprijzen al niet meer zonder bijkomend kaartje. En dan moet je -om die tijdwinst te behalen-ook nog alles zo plannen dat je net 5 min. voor je FYRA aankomt en dat je geen ovebodige wachttijd hebt-anders verdampt je tijdwinst ook al.
Thalys zou best-want er zijn toch enkel gereserveerde plaatsen? wat binnenlandse reizigers erbij kunnen hebben. Ik denk eerder dat dat reserveren-ook al is het enkel maar voor een bepaalde tijd-gewoon niet werkt of zal werken in NL. Alleen lijkt me vooralsnog nog steeds de betrouwbaarheid ri. NOord=Amsteram veel te min om dat al te kunnen aanbieden. Wie heeft interesse om mijn tegoedbonnen vanwege altijd te laat over te nemen?
Kunnen hier alstublieft minder leestekens in de volgende keer? :shock:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Karl »

Volgens mij heb ik alleen met leestekens geen probleem in dat bericht. :wink:
Zinsopbouw en -structuur daarentegen...
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Wubbo »

Caspar schreef:Is dat al zeker dat er volgend jaar naar Breda wordt gereden?
Tsja, wat is zeker ;-) Tot nu toe wijst voor zover ik weet alles erop dat het gaat gebeuren.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door iljitsch »

Een probleem met de fyra is ook dat-ie geen tijdwinst geeft tussen Amsterdam en Schiphol. (Waar-ie wel duurder is.) Naast het bedrag van de kosten is ook de structuur van de kosten verkeerd: er is geen korting mogelijk. Dus voor iemand die eerste klas in de spits reist zijn de extra kosten niet overdreven hoog, maar iemand die tweede klas met een voordeelurenkaart reist is de fyra welgeteld twee keer zo duur als een andere trein. Dat heeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.

Over het reserveren: Amsterdam naar Brussel is een kortere rit dan menige binnenlandse reis naar een uithoek van het land en daar kan je ook niet reserveren. Na een keer doodmoe na een lange week in Parijs een regenachtige vrijdagmiddag bij Gare du Nord te moeten hangen omdat het niet mogelijk was een eerdere trein te nemen heb ik een grondige hekel aan het huidige systeem van reserveren. Wat ze moeten doen is gratis en makkelijk reserveringen laten wijzigen als er ruimte is. Maar zelfs dan vind ik die Benelux-ritjes te kort hiervoor.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Reiziger Delft »

iljitsch schreef:Na een keer doodmoe na een lange week in Parijs een regenachtige vrijdagmiddag bij Gare du Nord te moeten hangen omdat het niet mogelijk was een eerdere trein te nemen heb ik een grondige hekel aan het huidige systeem van reserveren.
Dat kan ook bij de Thalys, maar dan moet je wel het duurste ticket hebben en geen goedkoop ''Smoove ticket''. :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Caspar »

Alleen de term gemakkelijk gaat niet op. Het wachten op de Thalys is doorgaans net zo lang als de rij aan de balie om hem om te ruilen. Als je al 2 uurtjes in de rij staat op een drukke middag.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door VIRM »

Heeft de Fyra sowieso al niet een slecht imago gekregen? Enekele maanden geleden waren er nog berichten in de krant over een zeer slecht punctualiteitscijfer...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Vinny »

De meeste gebruikers die ik spreek zijn wel tevreden over de Fyra.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ga maar een keer random de AV bijhouden... Als er iets niet punctueel is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Caspar »

Als je een abonnement hebt, en die Fyra staat toevallig gereed voor vertrek dan is het best een aardige trein. Als je er met je gereserveerde kaartje op staat te wachten en hij komt weer eens met een kwartier vertraging aanzetten vanuit de Watergraafsmeer zou ik behoorlijk balen als je dan ziet dat de t2100 toch sneller was geweest.

Zie trouwens overal reclame opduiken voor de Fyra, over de goedkope tarieven en rijtijdwinst. Zelfs hier in abri's.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:De meeste gebruikers die ik spreek zijn wel tevreden over de Fyra.
Zeker alleen van die suffe bobo's van ProRail bij jou op kantoor :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra vaak goedkoper dan normale intercity'

Bericht door Caspar »

Ik spreek eigenlijk nooit iemand die met Fyra reist :roll: Als ik vertel dat die over de HSL rijdt is er vooral verbazing om me heen, omdat men nog niet wist dat de HSL al in gebruik is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten