Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan NL

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan NL

Bericht door Daniel »

Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan Nederland
Het percentage vertraagde treinen is in België fors hoger dan in Nederland. Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 maal zo hoog als in Nederland. En: het aantal aansluitingen dat verloren gaat is 1,5 maal zo hoog. Tot slot vallen er in België meer treinen uit. Dat blijkt uit cijfers die door NS en Infrabel (De Belgische spoorbeheerder) ter beschikking zijn gesteld aan treinreiziger.nl. De cijfers hebben betrekking op het eerste kwartaal van 2008. De cijfers zijn opvallend, omdat het Nederlandse net intensiever gebruikt wordt.

6 minuten
In België wordt een trein in de statistieken als te laat beschouwd, als deze 6 minuten of meer te laat is. In Nederland is dat al bij 3 minuten. Om een goede vergelijking te maken heeft NS op verzoek van treinreiziger.nl cijfers geleverd op dezelfde norm die Belgen (NMBS) hanteren.
Uit die cijfers blijkt dat slechts 4,8% van de Nederlandse treinen een vertraging heeft van 6 minuten of meer. In België is dat fors hoger: 8,4%.

Aansluitingen en opgeheven treinen
Sinds dit jaar meten de Belgen ook hoeveel aansluitingen gerealiseerd worden. Nederland doet dit al langer. In Nederland worden alleen de kritische aansluitingen (geplande overstaptijd maximaal 7 minuten) gemeten. In Nederland ging 7,6% van de geplande aansluitingen verloren.

In België is de kans op het missen van een aansluiting fors hoger. Daar ging 11,3% van de aansluitingen verloren (geplande overstaptijd maximaal 20 minuten). Het hogere percentage gemiste aansluitingen hangt samen met het hoge percentage vertraagde treinen. Naar mate er meer treinen op tijd rijden, gaat vaak ook het aantal gehaalde aansluitingen omhoog.

Tot slot vallen er in België ook meer treinen uit. Alhoewel dat verschil klein is. In Nederland viel in het eerste kwartaal van 2008 1% van de treinen uit, in België was dat 1,2%.


Intensiteit
Opvallend is dat Nederland zoveel beter scoort dan België. Het spoor in Nederland is namelijk veel drukker belast dan in België. Uit eerdere cijfers (2005) van het CBS blijkt dat in Nederland 5 miljoen reizigerskilometers per kilometer spoor wordt gemaakt. In België is dat slechts 2,6 miljoen. Wel rijden er in België meer goederentreinen over het spoor. Het Nederlandse spoor staat bekend als één van de drukst bereden netwerken van de wereld. Alleen de Zwitsers zijn in Europa in staat beter op tijd te rijden bij een eveneens een zeer druk spoorwegnetwerk. Treinreiziger.nl heeft ook de punctualiteit van NS en Zwitserland met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat Nederland het percentage vertraagde treinen op werkdagen nog met 3,6% moet verbeteren om gelijk te komen aan de Zwitsers (gemeten bij 5 minuten).


Zie ook: “Zwitserland blijft Europees kampioen op tijd rijden”

Bronnen:
Cijfers België: Persbericht Infrabel
Cijfers Nederland: verstrekt door de Nederlandse Spoorwegen.
Cijfers reizigerskilometers: CBS

Bron: Treinreiziger.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door waldo79 »

En in Nederland zijn de frequenties over de hele linie hoger dan in België. Zelfs in landelijke gebieden :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Vinny »

België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Irrelevant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Fles »

waldo79 schreef:En in Nederland zijn de frequenties over de hele linie hoger dan in België. Zelfs in landelijke gebieden :wink:
Or rather: JUIST in landelijke gebieden :)
Maar ook dit boeit niet echt, aangezien de bedoelde frequenties in de landelijke gebieden dermate laag zijn dat dat geen invloed heeft op de stabiliteit van de DRGL as such. We hebben het dan over lijntjes waar in NL 1 keer per uur een trein rijdt, versus België 1 keer per 2 uur.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef:België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Nounou, op de as Brussel-Antwerpen een trein, kwartier later nog een. En dan 45 minuten niks. Noppes, nada! Ja, misschien een niet-toegankelijke Thalys, of een stoptreintje dat er veel langer over doet. Maar niks serieus... (Overdag zal dat vast meer zijn, maar 's avonds rijdt er in Nederland ook nog 6 keer per uur een trein Amsterdam-Utrecht)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Mwa dat valt wel mee: als ik een werkdag pak om 14.00 rijden de volgende IC's/IR's: 14.03, 14.20, 14.28 en 14.50
vanaf Antwerpen naar Brussel. Hier zit geen Thalys tussen. Antwerpen- Gent rijden ook 3 IC's per uur, en sinds december 2007 is ook wat gedaan aan de ongelijke verdeling over het uur die daar dramatisch was te noemen. Tussen Gent- Brussel en Liege geld hetzelfde.

Daar komt wel bij dat de onze zuiderburen een stukje spoor hebben waar ongetwijfeld meer treinen rijden dan welk stuk dan ook in NL, de Brusselse tunnel tussen Zuid en Noord.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 08 mei 2008, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Fles »

Ja, boeiend, op een viersporig baanvak :shock: 4 IC's per uur per richting. Poeh hee. EN NOG een Thalys erbij af en toe. Wauw.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

De locs van de Benelux zijn Belgisch, is dat representatief voor de rest van de staat van het onderhoud van het Belgische mat?

Wat natuurlijk meer voor de hand ligt is de hoeveelheid goederentreinen die in Belgie veel hoger ligt dan hier, en zoals ik hierboven zei, het leeuwendeel van de doorgaande verbindingen moet door de tunnel in Brussel. Heb er wel eens rond een uur of 5 smiddags met verbazing naar staan te kijken wat daar allemaal doorheen gaat...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Ruben »

Is dat significant meer dan door de Schipholtunnel, om maar wat te noemen? Of de Willemspoortunnel?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
Ook hier geen Thalys en ICE omdat die niet in Brussel noord stoppen, even voor gemak niet bijgeteld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Vinny »

De meeste internationale treinen rijden door de spoortunnel in Brussel. De Thalys bijvoorbeeld ook (al stopt die niet in Brussel Noord)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
Ook hier geen Thalys en ICE omdat die niet in Brussel noord stoppen, even voor gemak niet bijgeteld.
Dan kan ik je verzekeren dat de hier genoemde tunnels er meer hebben ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Mwa hoeveel treinen rijden er morgenmiddag vanaf schiphol naar Hoofddorp? Dat zijn 10 treinen per uur per richting, daarbij ook de IC's meegenomen die niet in Hoofddorp stoppen.
Vertrek van Schiphol noordwaards; dus zowel de treinen die via Amsterdam Zuid gaan en naar Amsterdam Centraal: 12 treinen per uur per richting in totaal.

Dan zit ik nog altijd ruim onder de 18 in Brussel :roll:


Ik lijk wel een Belgie fan met mijn standpunt, terwijl de hoeveelheid treinen op dat traject misschien niet eens de oorzaak is 8-)

(al is de Schipholtunnel wel een aanjager van de vetragings percentages hier)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

En wat betreft de Rotterdamse tunnel kom ik niet verder dan 8 treinen per uur per richting :roll:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Mwa dat valt wel mee: als ik een werkdag pak om 14.00 rijden de volgende IC's/IR's: 14.03, 14.20, 14.28 en 14.50
vanaf Antwerpen naar Brussel. Hier zit geen Thalys tussen. Antwerpen- Gent rijden ook 3 IC's per uur, en sinds december 2007 is ook wat gedaan aan de ongelijke verdeling over het uur die daar dramatisch was te noemen. Tussen Gent- Brussel en Liege geld hetzelfde.
Bahn.de noemt die trein van 14:28 wel een Thalys, hoor! ;-) Dus 3 treinen per uur op een van de drukste assen van het land... Nounou...

Verder ben ik wel benieuwd, de Noord-Zuid tunnel heeft volgens mij doorgaand 6 sporen, toch? Dat zijn dus 6 treinen per spoor per uur... Vindiknietzoboeiendklinken. Hoeveel treinen rijden er per richting per uur over de tweesporige Stadtbahn in Berlin?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Ruben »

Caspar schreef:Mwa hoeveel treinen rijden er morgenmiddag vanaf schiphol naar Hoofddorp? Dat zijn 10 treinen per uur per richting, daarbij ook de IC's meegenomen die niet in Hoofddorp stoppen.
Vertrek van Schiphol noordwaards; dus zowel de treinen die via Amsterdam Zuid gaan en naar Amsterdam Centraal: 12 treinen per uur per richting in totaal.

Dan zit ik nog altijd ruim onder de 18 in Brussel :roll:
Ik kom bij de schipholtunnel op 16 treinen per richting per uur, op Schiphol - Hoofddorp. Vergeet niet dat er ook lege IC's door dat stuk gaan. :)
In de spits zijn dit er nog wat meer zelfs...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Vergeet niet dat er ook lege IC's door dat stuk gaan. :)
Die tel ik natuurlijk niet mee die 4 lege IC's. Rijden er in Belgie misschien ook wel.
Jurjen schreef:Bahn.de noemt die trein van 14:28 wel een Thalys, hoor! ;-) Dus 3 treinen per uur op een van de drukste assen van het land... Nounou...
Ow ik krijg bij ieder willekeurig uur om .28 ook een IR. Had gekeken naar de verbindingen tussen Antwerpen Centraal en Brussel noord, waar geen Thalys stopt.

Maar ik probeer de NMBS/Infrabel niet te verdedigen, maar omdat de Schipholtunnel zo veel vertragingen veroorzaakt hier, zou zo'n drukkte tunnel als Brussel misschien ook wel een aanjager kunnen zijn. En misschien is het stuk spoor door Berlijn dat ook wel?
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 09 mei 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door waldo79 »

Uh...dan neem je het tunneltracé niet mee in je vergelijking...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Hoe bedoel je dat? Ik heb bij Shiphol gekeken naar wat er per uur naar Amsterdam Centraal vetrekt en naar Amsterdam Zuid en naar Zaandam en die bij elkaar opgeteld. Bij Brussel precies hetzelfde.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door JeePee »

Caspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
18?? Doe maar een paar meer. Tussen 8.00 en 9.00 zijn er 29! vertrekken tussen Brussel Noord en Brussel Zuid/Midi
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Fles »

JeePee schreef:
Caspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
18?? Doe maar een paar meer. Tussen 8.00 en 9.00 zijn er 29! vertrekken tussen Brussel Noord en Brussel Zuid/Midi

De tunnel door Brussel is dan ook maar ZES sporen breed...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door JeePee »

3 per richting. Is alsnog zo'n 10 treinen per richting per spoor. Dat zal vergelijkbaar zijn met de Schipholtunnel.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Caspar »

Wikipedia bevestigd in ieder geval mijn opvatting:
Met zo'n 1200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorweg ter wereld, door de overcapaciteit is deze spoortunnel één van de grootste oorzaken van de vertragingen in heel België, want als daar één trein vertraging heeft lopen er in de spitsuren gemakkelijk zo'n 20 andere treinen vertraging op. Daarom is men van plan een gewestelijk expresnet (GEN) uit te bouwen, daarmee zullen er extra spoorverbindingen komen in en rond Brussel.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Zuid ... Brussel%29
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Percentage vertraagde treinen Belgi

Bericht door Vinny »

Met zo'n 1200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorweg ter wereld,
tja wat is je definitie van 'spoorweg'? Ik denk dat de spoorbundel Amsterdam Singelgracht ook behoorlijk wat treinen per dag verwerkt (over zes sporen). Ik kom eventjes snel uit mijn hoofd op zo'n 20 treinen per uur per richting. In de spits en met leeg mat. en goederen zou het mij niets verbazen als je over de 30 heen schiet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten