Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan NL
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan NL
Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan Nederland
Het percentage vertraagde treinen is in België fors hoger dan in Nederland. Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 maal zo hoog als in Nederland. En: het aantal aansluitingen dat verloren gaat is 1,5 maal zo hoog. Tot slot vallen er in België meer treinen uit. Dat blijkt uit cijfers die door NS en Infrabel (De Belgische spoorbeheerder) ter beschikking zijn gesteld aan treinreiziger.nl. De cijfers hebben betrekking op het eerste kwartaal van 2008. De cijfers zijn opvallend, omdat het Nederlandse net intensiever gebruikt wordt.
6 minuten
In België wordt een trein in de statistieken als te laat beschouwd, als deze 6 minuten of meer te laat is. In Nederland is dat al bij 3 minuten. Om een goede vergelijking te maken heeft NS op verzoek van treinreiziger.nl cijfers geleverd op dezelfde norm die Belgen (NMBS) hanteren.
Uit die cijfers blijkt dat slechts 4,8% van de Nederlandse treinen een vertraging heeft van 6 minuten of meer. In België is dat fors hoger: 8,4%.
Aansluitingen en opgeheven treinen
Sinds dit jaar meten de Belgen ook hoeveel aansluitingen gerealiseerd worden. Nederland doet dit al langer. In Nederland worden alleen de kritische aansluitingen (geplande overstaptijd maximaal 7 minuten) gemeten. In Nederland ging 7,6% van de geplande aansluitingen verloren.
In België is de kans op het missen van een aansluiting fors hoger. Daar ging 11,3% van de aansluitingen verloren (geplande overstaptijd maximaal 20 minuten). Het hogere percentage gemiste aansluitingen hangt samen met het hoge percentage vertraagde treinen. Naar mate er meer treinen op tijd rijden, gaat vaak ook het aantal gehaalde aansluitingen omhoog.
Tot slot vallen er in België ook meer treinen uit. Alhoewel dat verschil klein is. In Nederland viel in het eerste kwartaal van 2008 1% van de treinen uit, in België was dat 1,2%.
Intensiteit
Opvallend is dat Nederland zoveel beter scoort dan België. Het spoor in Nederland is namelijk veel drukker belast dan in België. Uit eerdere cijfers (2005) van het CBS blijkt dat in Nederland 5 miljoen reizigerskilometers per kilometer spoor wordt gemaakt. In België is dat slechts 2,6 miljoen. Wel rijden er in België meer goederentreinen over het spoor. Het Nederlandse spoor staat bekend als één van de drukst bereden netwerken van de wereld. Alleen de Zwitsers zijn in Europa in staat beter op tijd te rijden bij een eveneens een zeer druk spoorwegnetwerk. Treinreiziger.nl heeft ook de punctualiteit van NS en Zwitserland met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat Nederland het percentage vertraagde treinen op werkdagen nog met 3,6% moet verbeteren om gelijk te komen aan de Zwitsers (gemeten bij 5 minuten).
Zie ook: “Zwitserland blijft Europees kampioen op tijd rijden”
Bronnen:
Cijfers België: Persbericht Infrabel
Cijfers Nederland: verstrekt door de Nederlandse Spoorwegen.
Cijfers reizigerskilometers: CBS
Bron: Treinreiziger.nl
Het percentage vertraagde treinen is in België fors hoger dan in Nederland. Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 maal zo hoog als in Nederland. En: het aantal aansluitingen dat verloren gaat is 1,5 maal zo hoog. Tot slot vallen er in België meer treinen uit. Dat blijkt uit cijfers die door NS en Infrabel (De Belgische spoorbeheerder) ter beschikking zijn gesteld aan treinreiziger.nl. De cijfers hebben betrekking op het eerste kwartaal van 2008. De cijfers zijn opvallend, omdat het Nederlandse net intensiever gebruikt wordt.
6 minuten
In België wordt een trein in de statistieken als te laat beschouwd, als deze 6 minuten of meer te laat is. In Nederland is dat al bij 3 minuten. Om een goede vergelijking te maken heeft NS op verzoek van treinreiziger.nl cijfers geleverd op dezelfde norm die Belgen (NMBS) hanteren.
Uit die cijfers blijkt dat slechts 4,8% van de Nederlandse treinen een vertraging heeft van 6 minuten of meer. In België is dat fors hoger: 8,4%.
Aansluitingen en opgeheven treinen
Sinds dit jaar meten de Belgen ook hoeveel aansluitingen gerealiseerd worden. Nederland doet dit al langer. In Nederland worden alleen de kritische aansluitingen (geplande overstaptijd maximaal 7 minuten) gemeten. In Nederland ging 7,6% van de geplande aansluitingen verloren.
In België is de kans op het missen van een aansluiting fors hoger. Daar ging 11,3% van de aansluitingen verloren (geplande overstaptijd maximaal 20 minuten). Het hogere percentage gemiste aansluitingen hangt samen met het hoge percentage vertraagde treinen. Naar mate er meer treinen op tijd rijden, gaat vaak ook het aantal gehaalde aansluitingen omhoog.
Tot slot vallen er in België ook meer treinen uit. Alhoewel dat verschil klein is. In Nederland viel in het eerste kwartaal van 2008 1% van de treinen uit, in België was dat 1,2%.
Intensiteit
Opvallend is dat Nederland zoveel beter scoort dan België. Het spoor in Nederland is namelijk veel drukker belast dan in België. Uit eerdere cijfers (2005) van het CBS blijkt dat in Nederland 5 miljoen reizigerskilometers per kilometer spoor wordt gemaakt. In België is dat slechts 2,6 miljoen. Wel rijden er in België meer goederentreinen over het spoor. Het Nederlandse spoor staat bekend als één van de drukst bereden netwerken van de wereld. Alleen de Zwitsers zijn in Europa in staat beter op tijd te rijden bij een eveneens een zeer druk spoorwegnetwerk. Treinreiziger.nl heeft ook de punctualiteit van NS en Zwitserland met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat Nederland het percentage vertraagde treinen op werkdagen nog met 3,6% moet verbeteren om gelijk te komen aan de Zwitsers (gemeten bij 5 minuten).
Zie ook: “Zwitserland blijft Europees kampioen op tijd rijden”
Bronnen:
Cijfers België: Persbericht Infrabel
Cijfers Nederland: verstrekt door de Nederlandse Spoorwegen.
Cijfers reizigerskilometers: CBS
Bron: Treinreiziger.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
En in Nederland zijn de frequenties over de hele linie hoger dan in België. Zelfs in landelijke gebieden
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Irrelevant.Vinny schreef:België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Or rather: JUIST in landelijke gebieden :)waldo79 schreef:En in Nederland zijn de frequenties over de hele linie hoger dan in België. Zelfs in landelijke gebieden
Maar ook dit boeit niet echt, aangezien de bedoelde frequenties in de landelijke gebieden dermate laag zijn dat dat geen invloed heeft op de stabiliteit van de DRGL as such. We hebben het dan over lijntjes waar in NL 1 keer per uur een trein rijdt, versus België 1 keer per 2 uur.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Nounou, op de as Brussel-Antwerpen een trein, kwartier later nog een. En dan 45 minuten niks. Noppes, nada! Ja, misschien een niet-toegankelijke Thalys, of een stoptreintje dat er veel langer over doet. Maar niks serieus... (Overdag zal dat vast meer zijn, maar 's avonds rijdt er in Nederland ook nog 6 keer per uur een trein Amsterdam-Utrecht)Vinny schreef:België heeft een wijder vertakt netwerk. In de praktijk rijden er ongeveer evenveel treinen en is het aantal reizigerkilometers per inwoner ongeveer gelijk.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Mwa dat valt wel mee: als ik een werkdag pak om 14.00 rijden de volgende IC's/IR's: 14.03, 14.20, 14.28 en 14.50
vanaf Antwerpen naar Brussel. Hier zit geen Thalys tussen. Antwerpen- Gent rijden ook 3 IC's per uur, en sinds december 2007 is ook wat gedaan aan de ongelijke verdeling over het uur die daar dramatisch was te noemen. Tussen Gent- Brussel en Liege geld hetzelfde.
Daar komt wel bij dat de onze zuiderburen een stukje spoor hebben waar ongetwijfeld meer treinen rijden dan welk stuk dan ook in NL, de Brusselse tunnel tussen Zuid en Noord.
vanaf Antwerpen naar Brussel. Hier zit geen Thalys tussen. Antwerpen- Gent rijden ook 3 IC's per uur, en sinds december 2007 is ook wat gedaan aan de ongelijke verdeling over het uur die daar dramatisch was te noemen. Tussen Gent- Brussel en Liege geld hetzelfde.
Daar komt wel bij dat de onze zuiderburen een stukje spoor hebben waar ongetwijfeld meer treinen rijden dan welk stuk dan ook in NL, de Brusselse tunnel tussen Zuid en Noord.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 08 mei 2008, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Ja, boeiend, op een viersporig baanvak 4 IC's per uur per richting. Poeh hee. EN NOG een Thalys erbij af en toe. Wauw.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
De locs van de Benelux zijn Belgisch, is dat representatief voor de rest van de staat van het onderhoud van het Belgische mat?
Wat natuurlijk meer voor de hand ligt is de hoeveelheid goederentreinen die in Belgie veel hoger ligt dan hier, en zoals ik hierboven zei, het leeuwendeel van de doorgaande verbindingen moet door de tunnel in Brussel. Heb er wel eens rond een uur of 5 smiddags met verbazing naar staan te kijken wat daar allemaal doorheen gaat...
Wat natuurlijk meer voor de hand ligt is de hoeveelheid goederentreinen die in Belgie veel hoger ligt dan hier, en zoals ik hierboven zei, het leeuwendeel van de doorgaande verbindingen moet door de tunnel in Brussel. Heb er wel eens rond een uur of 5 smiddags met verbazing naar staan te kijken wat daar allemaal doorheen gaat...
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Is dat significant meer dan door de Schipholtunnel, om maar wat te noemen? Of de Willemspoortunnel?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
Ook hier geen Thalys en ICE omdat die niet in Brussel noord stoppen, even voor gemak niet bijgeteld.
Ook hier geen Thalys en ICE omdat die niet in Brussel noord stoppen, even voor gemak niet bijgeteld.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
De meeste internationale treinen rijden door de spoortunnel in Brussel. De Thalys bijvoorbeeld ook (al stopt die niet in Brussel Noord)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Dan kan ik je verzekeren dat de hier genoemde tunnels er meer hebben ;)Caspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
Ook hier geen Thalys en ICE omdat die niet in Brussel noord stoppen, even voor gemak niet bijgeteld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Mwa hoeveel treinen rijden er morgenmiddag vanaf schiphol naar Hoofddorp? Dat zijn 10 treinen per uur per richting, daarbij ook de IC's meegenomen die niet in Hoofddorp stoppen.
Vertrek van Schiphol noordwaards; dus zowel de treinen die via Amsterdam Zuid gaan en naar Amsterdam Centraal: 12 treinen per uur per richting in totaal.
Dan zit ik nog altijd ruim onder de 18 in Brussel
Ik lijk wel een Belgie fan met mijn standpunt, terwijl de hoeveelheid treinen op dat traject misschien niet eens de oorzaak is
(al is de Schipholtunnel wel een aanjager van de vetragings percentages hier)
Vertrek van Schiphol noordwaards; dus zowel de treinen die via Amsterdam Zuid gaan en naar Amsterdam Centraal: 12 treinen per uur per richting in totaal.
Dan zit ik nog altijd ruim onder de 18 in Brussel
Ik lijk wel een Belgie fan met mijn standpunt, terwijl de hoeveelheid treinen op dat traject misschien niet eens de oorzaak is
(al is de Schipholtunnel wel een aanjager van de vetragings percentages hier)
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
En wat betreft de Rotterdamse tunnel kom ik niet verder dan 8 treinen per uur per richting
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Bahn.de noemt die trein van 14:28 wel een Thalys, hoor! ;-) Dus 3 treinen per uur op een van de drukste assen van het land... Nounou...Caspar schreef:Mwa dat valt wel mee: als ik een werkdag pak om 14.00 rijden de volgende IC's/IR's: 14.03, 14.20, 14.28 en 14.50
vanaf Antwerpen naar Brussel. Hier zit geen Thalys tussen. Antwerpen- Gent rijden ook 3 IC's per uur, en sinds december 2007 is ook wat gedaan aan de ongelijke verdeling over het uur die daar dramatisch was te noemen. Tussen Gent- Brussel en Liege geld hetzelfde.
Verder ben ik wel benieuwd, de Noord-Zuid tunnel heeft volgens mij doorgaand 6 sporen, toch? Dat zijn dus 6 treinen per spoor per uur... Vindiknietzoboeiendklinken. Hoeveel treinen rijden er per richting per uur over de tweesporige Stadtbahn in Berlin?
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Ik kom bij de schipholtunnel op 16 treinen per richting per uur, op Schiphol - Hoofddorp. Vergeet niet dat er ook lege IC's door dat stuk gaan. :)Caspar schreef:Mwa hoeveel treinen rijden er morgenmiddag vanaf schiphol naar Hoofddorp? Dat zijn 10 treinen per uur per richting, daarbij ook de IC's meegenomen die niet in Hoofddorp stoppen.
Vertrek van Schiphol noordwaards; dus zowel de treinen die via Amsterdam Zuid gaan en naar Amsterdam Centraal: 12 treinen per uur per richting in totaal.
Dan zit ik nog altijd ruim onder de 18 in Brussel
In de spits zijn dit er nog wat meer zelfs...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Die tel ik natuurlijk niet mee die 4 lege IC's. Rijden er in Belgie misschien ook wel.Vergeet niet dat er ook lege IC's door dat stuk gaan. :)
Ow ik krijg bij ieder willekeurig uur om .28 ook een IR. Had gekeken naar de verbindingen tussen Antwerpen Centraal en Brussel noord, waar geen Thalys stopt.Jurjen schreef:Bahn.de noemt die trein van 14:28 wel een Thalys, hoor! ;-) Dus 3 treinen per uur op een van de drukste assen van het land... Nounou...
Maar ik probeer de NMBS/Infrabel niet te verdedigen, maar omdat de Schipholtunnel zo veel vertragingen veroorzaakt hier, zou zo'n drukkte tunnel als Brussel misschien ook wel een aanjager kunnen zijn. En misschien is het stuk spoor door Berlijn dat ook wel?
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 09 mei 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Uh...dan neem je het tunneltracé niet mee in je vergelijking...
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Hoe bedoel je dat? Ik heb bij Shiphol gekeken naar wat er per uur naar Amsterdam Centraal vetrekt en naar Amsterdam Zuid en naar Zaandam en die bij elkaar opgeteld. Bij Brussel precies hetzelfde.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
18?? Doe maar een paar meer. Tussen 8.00 en 9.00 zijn er 29! vertrekken tussen Brussel Noord en Brussel Zuid/MidiCaspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
JeePee schreef:18?? Doe maar een paar meer. Tussen 8.00 en 9.00 zijn er 29! vertrekken tussen Brussel Noord en Brussel Zuid/MidiCaspar schreef:Ben met de Schipholtuneel en Willemstunnel niet bekend, Brussel Noord- Zuid heeft er 18 treinen per richting in het uur.
De tunnel door Brussel is dan ook maar ZES sporen breed...
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
3 per richting. Is alsnog zo'n 10 treinen per richting per spoor. Dat zal vergelijkbaar zijn met de Schipholtunnel.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
Wikipedia bevestigd in ieder geval mijn opvatting:
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Zuid ... Brussel%29Met zo'n 1200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorweg ter wereld, door de overcapaciteit is deze spoortunnel één van de grootste oorzaken van de vertragingen in heel België, want als daar één trein vertraging heeft lopen er in de spitsuren gemakkelijk zo'n 20 andere treinen vertraging op. Daarom is men van plan een gewestelijk expresnet (GEN) uit te bouwen, daarmee zullen er extra spoorverbindingen komen in en rond Brussel.
Re: Percentage vertraagde treinen Belgi
tja wat is je definitie van 'spoorweg'? Ik denk dat de spoorbundel Amsterdam Singelgracht ook behoorlijk wat treinen per dag verwerkt (over zes sporen). Ik kom eventjes snel uit mijn hoofd op zo'n 20 treinen per uur per richting. In de spits en met leeg mat. en goederen zou het mij niets verbazen als je over de 30 heen schiet.Met zo'n 1200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorweg ter wereld,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten