Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Ruben »

Rover noemt ov-chipkaart 'flop'
Geplaatst op: maandag 21 juni 2010 22:55
Laatst bijgewerkt: maandag 21 juni 2010 23:45


UTRECHT - De ov-chipkaart heeft gefaald. Reizigersvereniging Rover stelt op basis van alle negatieve reacties die de organisatie de afgelopen maanden van reizigers heeft gehad. Het reizen is duurder geworden en ''bepaald niet eenvoudiger'', aldus Rover. Een woordvoerder van de belangenvereniging heeft maandagavond een bericht daarover op de site van dagblad Trouw bevestigd.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door find_your_spot »

Dan wil ik graag rover tot de grootste flop benoemen...

Wat een tenenkrommende organisatie is dat daar
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Ardan »

Rover is geloof ik alleen maar aan het zeiken op die kaart heh? Kunnen ze ook nog iets positiefs melden?
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:Rover is geloof ik alleen maar aan het zeiken op die kaart heh? Kunnen ze ook nog iets positiefs melden?
Nee want mensen gaan nooit naar Rover toe van goh ik ben toch zo tevreden over het feit dat Connexxion hier rijdt. Alleen als ze ontevreden zijn. Dus zal er uit zo organisatie ook nooit een positief nieuwtje komen.

Los van dat vind ik Rover nou niet bepaald een organisatie waar ik snel met mijn klachten heen zou gaan. Ik zou dit gewoon bij de vervoerder zelf doen. Alhoewel dit bij Veolia eigenlijk geen nut heeft.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef:
Los van dat vind ik Rover nou niet bepaald een organisatie waar ik snel met mijn klachten heen zou gaan. Ik zou dit gewoon bij de vervoerder zelf doen. Alhoewel dit bij Veolia eigenlijk geen nut heeft.
Vorig jaar persoonlijk op de koffie geweest bij Rover in Amersfoort... Wat een )#(*#@&#^!)@(*#( zooitje...
Heeft meer weg van een bureau waar eens in de zoveel tijd een negatief persberichtje vandaan wordt verstuurd... :@

Als je een klacht hebt met een vervoerder ga je altijd eerst naar de vervoerder.
Indien een klachtafhandeling niet naar wens van de reiziger verloopt kan deze reiziger steeds een klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer conform het reglement van deze Geschillencommissie.

http://www.degeschillencommissie.nl/
For Your Railroad Adventures
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Karl »

Rover is een organisatie die zichzelf bestaansrecht geeft, waar voornamelijk mensen zitten zoals hier, maar dan vijftig jaar ouder en op van alles lopen te mekkeren. Niet gehinderd door enige realiteitszin eisen ze het liefst door elke wijk een bus die, voorzien van alle gadgets, elke vijf minuten rijdt en vooral niets mag kosten...

Overigens ben ik het wel met Rover eens dat de OV-chipkaart niet erg reizigersvriendelijk is en nu? Nu lachen alle vervoerders en morgen is er niets veranderd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Suus »

Maar dat is ook waar Rover om draait. Rover krijgt alleen de klachten toegeschoven en heel weinig complimenten. Normaal staan er complimenten van wel een maand oud op hun website en dan tonen ze alleen hun laatste vijf. Het feit dat hun complimentenoverzicht nu bestaat uit vijf complimenten voor de OV-Chipkaart geeft al aan hoe weinig complimenten er daar normaal gesproken binnen komen.

Van de columns van Michael van der Vlis, sowieso niet mijn meest favoriete PvdA'er, wordt ik ook niet vrolijk als ik eerlijk ben. Het is elke keer hetzelfde verhaaltje en elke week wordt dat anders geformuleerd op de website geplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door VIRM »

find_your_spot schreef:
Joshua schreef:
Los van dat vind ik Rover nou niet bepaald een organisatie waar ik snel met mijn klachten heen zou gaan. Ik zou dit gewoon bij de vervoerder zelf doen. Alhoewel dit bij Veolia eigenlijk geen nut heeft.
Vorig jaar persoonlijk op de koffie geweest bij Rover in Amersfoort... Wat een )#(*#@&#^!)@(*#( zooitje...
Heeft meer weg van een bureau waar eens in de zoveel tijd een negatief persberichtje vandaan wordt verstuurd... :@

Als je een klacht hebt met een vervoerder ga je altijd eerst naar de vervoerder.
Indien een klachtafhandeling niet naar wens van de reiziger verloopt kan deze reiziger steeds een klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer conform het reglement van deze Geschillencommissie.

http://www.degeschillencommissie.nl/
Die geschillencommissie is alleen handig als je tijd, energie en geld erin wil steken. Een klacht kost iets van 25 euro en de afhandelingstermijn is ook alweer een paar maanden... Ik heb dat ooit daar ook eens opgezocht toen ik grondig door Connexxion werd belazerd...
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:
Die geschillencommissie is alleen handig als je tijd, energie en geld erin wil steken. Een klacht kost iets van 25 euro en de afhandelingstermijn is ook alweer een paar maanden... Ik heb dat ooit daar ook eens opgezocht toen ik grondig door Connexxion werd belazerd...
Heb je helemaal gelijk in. Als je echt wilt dat je klacht goed wordt afgehandeld, neem telefonisch contact op met het hoofdkantoor (niet met de klantenservice) en maak een afspraak om met iemand te komen praten.

Zo niet kun je ook altijd proberen naar het hoofdkantoor te gaan en proberen of je daar iemand aan het woord kunt krijgen...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Daantje »

Uiteraard krijgt Rover vooral/alleen negatieve reacties te horen. Ik zal niet snel een brief naar Rover sturen maar als ik het al doe zal ik het zeker niet doen om te vertellen hoe geweldig ik de OV-chipkaart vind maar wel om te klagen over wat ik er niet goed aan vind en wat er allemaal nog niet aan werkt. Lekker gekleurd beeld krijg je zo.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door iljitsch »

Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het feit dat er continu gezeurd wordt over hoe de OV-chipkaart duurder is. Bij het stads/streekvervoer lijkt het er inderdaad op dat-ie gemiddeld een beetje duurder is, met hier en daar uitschieters (maar ook naar goedkoper).

Alleen dat je met een enkele reis in de trein (zonder via of onderbrekingen) altijd goedkoper uit bent wordt nooit vermeld.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam is de OV-Chipkaart gemiddeld genoemen goedkoper dan de strippenkaart, aangezien Roterdam in juni 2003 een zone-verkleining kreeg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door reisthijs »

Dat is wel heel flauw zeg, reizen met de strippenkaart duurder maken zodat het lijkt of de OV-chipkaart niet duurder is...
iljitsch schreef:Alleen dat je met een enkele reis in de trein (zonder via of onderbrekingen) altijd goedkoper uit bent wordt nooit vermeld.
En terecht, want het feit dat op saldo reizen met de trein bij een enkele reis, met één vervoerder, zonder onderbreking en zonder via een beetje goedkoper is (voor bijv. een enkeltje Utrecht-Rotterdam scheelt het net 5%) weegt niet op tegen alle voorbeelden waarbij het juist duurder wordt.

En je bent ook maar even vergeten dat NS vanwege de invoering van de chipkaart dan wel de enkeltjes wat goedkoper heeft gemaakt, maar tegelijk ook de retours duurder heeft gemaakt?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:Dat is wel heel flauw zeg, reizen met de strippenkaart duurder maken zodat het lijkt of de OV-chipkaart niet duurder is...
Daar had het niet echt mee te maken, het was meer zo dat Rotterdam in vergelijking met andere steden grotere zones had. De zones 5300, 5311, 5319 en 5329 zijn kleiner gemaakt en de zones 5321 en 5327 zijn toegevoegd.
De consequentie is echter wel dat daardoor het reizen met de OV-Chipkaart op enkele belangrijke reizigersstromen goedkoper is dan per strippenkaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Alleen dat je met een enkele reis in de trein (zonder via of onderbrekingen) altijd goedkoper uit bent wordt nooit vermeld.
En terecht, want het feit dat op saldo reizen met de trein bij een enkele reis, met één vervoerder, zonder onderbreking en zonder via een beetje goedkoper is (voor bijv. een enkeltje Utrecht-Rotterdam scheelt het net 5%) weegt niet op tegen alle voorbeelden waarbij het juist duurder wordt.
Waar slaat dat nu weer op? Zelfs als wat je zegt waar is, dan is het nog verkeerd om de informatie over wanneer het goedkoper wordt achter te houden. Maar een enkele reis met de NS is zeker niet de enige reis die goedkoper wordt. Van/naar Zoetermeer met Randstadrail is bijvoorbeeld ook nagenoeg altijd goedkoper. En zelfs waar het gemiddeld duurder wordt zijn er nog altijd combinaties van haltes waar je met de chipkaart wat goedkoper uit bent. Bijvoorbeeld als je maar één of twee haltes meegaat (als daar tenminste geen kilometers tussen zit).

Maar dat het maar een klein beetje scheelt daar vergis je je toch mooi in: hoe langer de afstand, hoe groter het verschil. Van Leeuwarden naar Maastricht betaal je voor een papieren kaartje 33,10 en met reizen op saldo 22,30. Scheelt bijna een tientje cq 32%.
reisthijs schreef:En je bent ook maar even vergeten dat NS vanwege de invoering van de chipkaart dan wel de enkeltjes wat goedkoper heeft gemaakt, maar tegelijk ook de retours duurder heeft gemaakt?
Nee hoor. Ze laten de tarieven naar elkaar toegroeien zodat een retour straks hetzelfde kost als twee enkele reizen. (Kostenneutraal voor de klant, dus als je een gemiddelde mix van retour en enkele reis hebt ga je er niet op achteruit.) Maar dat staat los van het feit dat een enkele reis met de OV-chipkaart goedkoper is dan met een papieren kaartje: met de chipkaart betaal je NU al de helft van een retour terwijl een papieren enkeltje meer dan de helft van een retour is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Geert »

meltrain schreef:In Rotterdam is de OV-Chipkaart gemiddeld genoemen goedkoper dan de strippenkaart, aangezien Roterdam in juni 2003 een zone-verkleining kreeg.
Dat is niet de reden waarom de chipkaart voordeliger is. Toevallig zijn in de SRR de zones verkleind, dat klopt, maar dat staat los van de prijsberekening van de chipkaart: die bestond nog niet in 2003. De tarieven zijn pas later vastgesteld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Klaasje »

Het kan erg met die chipkaart verschillen. In Almere is de steekdienst voor bijna 80% van de reizigers goedkoper geworden (gebaseerd op eigen schatting na bepaling omslagpunt). Voor de stadsdienst zullen de meeste reizigers niet duurder zijn dan met een strippenkaart. Het is alleen op een enkele uitschietende reis 1,75 keer zo duur (Tussen de vaarten-Noord naar Gooisekant-west met lijn 10, allebei in zone 5865, maar wel 10 km rijden). Reizigers die van halverwege de zone naar halverwege de volgende zone rijden zijn niet duurder uit. Eigenlijk gaat het verhaal dus op dat de prijs gemiddeld goed uitkomt.
Dat de prijs voor op saldo reizen wel goed zit neemt jammer genoeg niet weg dat er niet echt flitsende oplossingen zijn voor de vervanging van de dagkaart stad- en streekvervoer(niet), Abonnementen (in het midden van het land werkt het..... Als nu ook bekend werd of de sterabonnementen blijven of dat we toch overgaan op kortingsabonnnementen..?) verschillende poortjes/chippaaltjes op stations.
Aan de andere kant zijn er ook genoeg voorbeelden op te noemen waar het "oude papieren" systeem absoluut niet geweldig is. Uiteindelijk is het dus het inruilen van een pakket met voor een nadelen voor een ander pakket met andere voor en nadelen. Waarbij de overgang uiteraard wel goed en zorgvuldig moet gebeuren.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Raymond »

Voor bijna heel Eindhoven ben je al drie strippen kwijt (kleine centrumzone) en in combinatie met het tarief van slechts 10 cent per kilometer (het goedkoopste van Nederland ben je in het SRE gebied) is het hier over het algemeen goedkoper geworden. Voor 6,2 kilometer bus (aan de rand van zone 2) ben ik nu zonder reductie €1,40 kwijt in plaats van € 1,52 met de strippenkaart. Maar bijna iedereen die dichterbij het centrum woont heeft dus een groter kostenvoordeel.

Op de streekdienst scheelt het ook. Bijvoorbeeld Eindhoven - Asten. Dat is met strippenkaart €4,05, maar met de chipkaart €3,65. Als het aan de provincie Noord Brabant ligt wordt het kilometertarief van de chipkaart vanwege uniformiteit gelijk getrokken met de 11,5 cent die de provincie hanteert. Dezelfde reis zou dan opeens €4,22 kosten en is de reis dus wel duurder vergeleken met de strippenkaart. En dat is een stuk lastiger te verkopen dan de prijsdaling die de OV-chipkaart hier veroorzaakt (al is het vergeleken met de Goedkoop OV-proeven nog altijd duurder)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door MdJ »

Je kan Apeldoorn rond met het eurokaartje (1,50, heen en terug, mag je een uur na afstempelen nog mee reizen. Dus met een beetje geluk ken je 2,5 uur reizen) of met 3 strippen (geldt alleen voor de Maten en Ugchelen, de rest valt binnen de centrumzone), wat neerkomt op 1,52 bij vol tarief, 15 strippenkaart.

Met de OV-chipkaart kom je met een halfuurtje in de bus (van halverwege rondje 1 naar halverwege rondje 2) op bijna 2 euro, zelfs als je binnen de 35 minuten overstapt. Heen en terug dus 4 euro, in tegenstelling tot +-1,50.

Dat is een vrij forse stijging...
Bij twijfel: gebruik beton.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door iljitsch »

Raymond schreef:Als het aan de provincie Noord Brabant ligt wordt het kilometertarief van de chipkaart vanwege uniformiteit gelijk getrokken met de 11,5 cent die de provincie hanteert.
Wat koop ik als consument voor uniforme tarieven? Dat geintje hebben de mobiele netwerken ook geflikt met internationaal bellen, alle goedkope landen werden flink verhoogd onder de noemer dat het zo simpeler zou zijn. Goedkoper maken voor de uniformiteit is er nooit bij.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Geert »

Juist bij de chipkaart maakt het niet zoveel uit wat het kilometertarief is, je kunt immers overal dezelfde kaart+saldo gebruiken ongeacht het tarief dat wordt gehanteerd. 'Uniforme tarieven' is wel een beetje suf argument voor een prijsverhoging ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Klaasje »

Uniformiteit in tarieven klinkt bij mij als het paard achter de wagen spannen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Daniel »

Daarnaast verhelp je klachten over de tarieven niet met een uniform tarief. Ik las vandaag in de krant dat men hier in Amersfoort ook over hoge tarieven klaagt terwijl het tarief van 12 cent/km zo'n beetje het landelijk gemiddelde is (allicht heeft het ook te maken met de routes, als je op 'n zondag naar sommige wijken wilt maak je flink wat kilometers doordat de ringlijnen dan maar één kant op rijden)

Als ik de situatie in Dordrecht er weereens bij neem dan is het voor reizen naar het station of centrum redelijk kostenneutraal: de ene lijn iets goedkoper en de andere iets duurder. De wijken waarvoor het nu één zone is kennen wel prijsstijgingen van zo'n 50% (ware het niet dat ze kennelijk bereid zijn dat te betalen, ze kopen er massaal dalkaartjes die duurder dan de strippenkaart en ongeveer gelijk aan de chipkaartprijs zijn). Eigenlijk wordt daarmee de kromme situatie die er nu is een beetje rechtgetrokken want Dordrecht is wat raar gezoneerd: als je de stad als 'n vierkant ziet dan loopt de zonegrens ongeveer diagonaal van rechtsboven naar linksonder waardoor een reis uit de westelijke wijken naar het centrum 50% goedkoper (met de strippenkaart) is als uit de zuidoostelijke wijken, ondanks dat je net zo lang in de bus zit. In kilometers kom je zodoende gelijk uit.
Doorgaande reizen over het station heen worden zodoende wel aanzienlijk duurder, het hoogste kilometertarief (13,6 cent) van 't land (excl. de HOV-verbindingen) tikt wel aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Fles »

Ik maak trouwens dagelijks mee dat er in Utrecht stadsbussen rondrijden waar alle stempelautomaten en alle CICO's buiten dienst zijn. Mja, dan kan je wel ineens honderd keer zo vaak controleren, maar als ik niet MAG betalen, is dat toch echt niet mijn probleem. Gefaal is het natuurlijk wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

Bericht door Suus »

Dat past wel erg goed in het straatje van de defecte lijnfilms. Het lijkt wel alsof het GVU InfoXX totaal niet onder controle heeft :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten