Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door tsov »

Die ken ik ja :lol: Is reclame van Hi (overstappen was nog nooit zo makkelijk ;) )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door webguy »

Leuk bedacht, dat wel ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Rosenthal: VVD, PVV en CDA niet mogelijk

Een parlementair meerderheidskabinet van VVD, PVV en CDA is ,,niet mogelijk''. Dat zei informateur Uri Rosenthal.
,,Mijn conclusie is dat een parlementair meerderheidskabinet van VVD, PVV en CDA niet mogelijk is.'' Rosenthal lichtte zijn mislukte pogingen toe om tot gesprekken te komen tussen VVD, PVV en CDA over de vorming van een kabinet.

Bron en vervolg: AD
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Wel leep van Verhagen om niet te willen komen praten in plaats van te zeggen dat-ie het niet ziet zitten, dat laatste is immers veel makkelijker in een filmpje te plakken om het CDA mee om de oren te meppen bij de volgende verkiezingen.

De vraag is of Rutte het slim of dom gespeeld heeft: als-ie een rechts kabinet wil, was dit dom, want hij zal nu eerst serieus moeten onderhandelen met PvdA/GL/D66 voordat-ie terug kan komen bij het CDA. Als paars+ zijn voorkeur heeft heeft-ie het slim gespeeld omdat-ie nu de schuld voor concessies die hij zal moeten doen in de schoenen van het CDA kan schuiven. Tegelijkertijd heeft het CDA de deur niet definitief dichtgegooid dus hij hoeft niet over zich heen te laten lopen in de onderhandelingen met de linksere partijen.

Nu maar hopen dat GroenLinks en PvdA realistisch zijn en opbouwende compromissen willen sluiten in plaats van alleen maar zoveel mogelijk oude rechten voor de 55+ers een kabinetsperiode langer rekken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door waldo79 »

iljitsch schreef: Nu maar hopen dat GroenLinks en PvdA realistisch zijn en opbouwende compromissen willen sluiten in plaats van alleen maar zoveel mogelijk oude rechten voor de 55+ers een kabinetsperiode langer rekken.
Verwacht dat GL daarin niet zo problematisch is. Zijn wat betreft de sociale zekerheid vooruitstrevender dan de behoudende PvdA.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Het wordt echt leuk. :D
PvdA, D66 en GL willen met zijn drieën in een kabinet met VVD, terwijl VVD juist met PvdA en CDA (en eventueel D66) wil en het CDA geen mening heeft. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Gweldig, Paars-plus gaat dus ook niet door. :roll:
Is er niet ergens een meerderheid van PvdA, CDA, D66, GL en CU, zodat die eventueel een kabinet kunnen vormen?
Feit is in elk geval wel, dat we zeer waarschijnlijk op 1 juli nog geen kabinet hebben, zoals Rutte wil.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Hadden we niet al een kabinet met drie van deze vijf partijen? Als die zo goed door één deur konden waren deze verkiezingen overbodig geweest.

Ik ben benieuwd wat Rosental nu gaat doen. Doormodderen met nog lastigere combinaties? Terug naar start, u verdient geen 200 gulden? Afronden en een PvdA-formateur een poging laten wagen? Rutte een draai om z'n oren geven en terugsturen naar de onderhandelingstafel?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Gweldig, Paars-plus gaat dus ook niet door. :roll:
Is er niet ergens een meerderheid van PvdA, CDA, D66, GL en CU, zodat die eventueel een kabinet kunnen vormen?
Feit is in elk geval wel, dat we zeer waarschijnlijk op 1 juli nog geen kabinet hebben, zoals Rutte wil.
De vijf partijen die je noemt lijken me maar niks. D66/GL en CU lijken me bijvoorbeeld een erg slechte combinatie als je kijkt naar de standpunten m.b.t. het anti-discriminatiebeginsel en vrijheid van geloof+onderwijs.
Sowieso, zolang VVD de grootste is is zij de aangewezen partij om een kabinet te vormen. Het lijkt me erg sterk dat er uiteindelijk een kabinet zal komen VVD.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Karl »

De formateur kan toch pas worden vervangen als de huidige z'n taak opgeeft aan het staatshoofd, in dit geval Beatrix... Misschien dat die dan eerst een verkenner aanstelt ofzo... -o-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:
meltrain schreef:Gweldig, Paars-plus gaat dus ook niet door. :roll:
Is er niet ergens een meerderheid van PvdA, CDA, D66, GL en CU, zodat die eventueel een kabinet kunnen vormen?
Feit is in elk geval wel, dat we zeer waarschijnlijk op 1 juli nog geen kabinet hebben, zoals Rutte wil.
De vijf partijen die je noemt lijken me maar niks. D66/GL en CU lijken me bijvoorbeeld een erg slechte combinatie als je kijkt naar de standpunten m.b.t. het anti-discriminatiebeginsel en vrijheid van geloof+onderwijs.
Sowieso, zolang VVD de grootste is is zij de aangewezen partij om een kabinet te vormen. Het lijkt me erg sterk dat er uiteindelijk een kabinet zal komen VVD.
Er gaan al anders wel plannen op voor PvdA, CDA, SP, GL.
Nu zowel Bos als Balkenende weg zijn, lijkt me een combinatie PvdA - CDA niet eens meer zo onmogelijk (tenzij de weigering van Cohen tegenoven VVD-PvdA-CDA voortkomt uit 'haat' tegen het CDA).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Zou er echt geen andere optie zijn dan een kabinet met drie verliezers, waarvan de twee grootste het vorige kabinet opbliezen alleen omdat ze elkaar niks gunden?

De VVD kan ook beter z'n knopen tellen, kiezers stemmen op de macht, met 20 - 30 zetels in de oppositie blijven heeft de afgelopen 10 jaar weinig partijen goed gedaan. Zie de SP de laatste ronde, en nu het CDA dat halveerde alleen al vanwege de verwachting dat het misschien wel eens niet zou gaan regeren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Er gaan al anders wel plannen op voor PvdA, CDA, SP, GL.
Nu zowel Bos als Balkenende weg zijn, lijkt me een combinatie PvdA - CDA niet eens meer zo onmogelijk (tenzij de weigering van Cohen tegenoven VVD-PvdA-CDA voortkomt uit 'haat' tegen het CDA).
Cohen (PvdA) heeft aangegeven geen zin te hebben in een middenkabinet met PvdA-CDA-VVD. Nou kan alles met een hoop compromissen natuurlijk nog veranderen, maar vooralsnog zie ik geen kabinet.
iljitsch schreef:De VVD kan ook beter z'n knopen tellen, kiezers stemmen op de macht, met 20 - 30 zetels in de oppositie blijven heeft de afgelopen 10 jaar weinig partijen goed gedaan. Zie de SP de laatste ronde, en nu het CDA dat halveerde alleen al vanwege de verwachting dat het misschien wel eens niet zou gaan regeren.
Ik denk dat het aantal zetels van het CDA om andere redenen gehalveerd is. Het feit dat ze misschien niet zouden gaan regeren lijkt mij daarbij maar een bijzaak.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Gekko123 »

Het zal me inderdaad niet verbazen dat het CDA een heleboel stemmen heeft verloren doordat Balkenende nogmaals lijsttrekker was.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Nu ben ik de eerste die op Balkenende uitgekeken was, en dat gedoe in het najaar over wel of niet naar Brussel gaan zal 'm ook geen goed gedaan hebben, maar Balkenende was al bijna 10 jaar Balkenende, en blijkbaar zaten de CDA-kiezers daar voorheen niet mee. Je maakt mij niet wijs dat de persoon die 3 jaar geleden nog 41 zetels wist te trekken er nu persoonlijk verantwoordelijk voor is dat de helft daarvan weer weg is.

Ook de inhoud is geen verklaring, die is bij het CDA niet vager of minder vaag dan voorheen. Nee, wat je ziet gebeuren is dat kiezers niet blij zijn over de manier waarop partijen compromissen sluiten en uitvoering geven aan hun plannen, en dan als er een alternatief goed scoort willen ze dat allemaal een duwtje in de rug geven door daarop over te stappen. Bij het CDA werd dit versterkt door het feit dat het een inhoudelijk zwakke partij is die alleen interessant is omdat-ie zo in het centrum van de macht zit (zat dus). Veel CDA-kiezers stemden op die partij om op die manier te verzekeren dat de minister van landbouw of de wethouder niet lastig ging doen over weer een uitbreiding van een megastal. Nu die strategie niet meer werkt zullen deze kiezers gaan stemmen op een partij die inhoudelijk beter bij ze past, zoals VVD voor de mensen die weinig belasting willen betalen, de PvdA of SP voor degenen die veel toeslagen en subsidies willen toucheren en PVV voor degenen die enge verhalen over criminaliteit in de grote stad waar ze nooit komen horen en Wilders geloven als die zegt dat het allemaal aan de islam ligt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Nu ben ik de eerste die op Balkenende uitgekeken was, en dat gedoe in het najaar over wel of niet naar Brussel gaan zal 'm ook geen goed gedaan hebben, maar Balkenende was al bijna 10 jaar Balkenende, en blijkbaar zaten de CDA-kiezers daar voorheen niet mee. Je maakt mij niet wijs dat de persoon die 3 jaar geleden nog 41 zetels wist te trekken er nu persoonlijk verantwoordelijk voor is dat de helft daarvan weer weg is.
C'est la vie in de politiek. Op een gegeven moment zijn kiezers uitgekeken op een partij of op een lijsttrekker. Vergeet niet dat de wereld sinds 2002 behoorlijk is veranderd ten opzichte van nu; wat in 2002 een goede keuze leek na 8 jaar Paars lijkt nu heel anders. In de eerste jaren van de regeerperiode van Balkenende waren integratie en normen en waarden belangrijke thema's, de afgelopen verkiezingen lag de focus veel meer op de (overheids)financiën.
Het enorme stemverlies voor het CDA is inderdaad niet allemaal toe te schrijven aan de persoon Balkenende, maar het feit dat de CDA-top hem na de laatste kabinetsval onmiddellijk weer voordroeg als als lijsttrekker en premierskandidaat geeft wel een signaal af aan kiezers: CDA blijft staan voor de aanpak die ze altijd al hadden en er is weinig ruimte voor vernieuwing. Dit in tegenstelling tot de PvdA (die ook regeerde, maar veel minder sterk verloren heeft): daar was wél een nieuw geluid te horen. Wouter Bos trad af, Job Cohen kwam er voor in de plaats.
Ook de inhoud is geen verklaring, die is bij het CDA niet vager of minder vaag dan voorheen. Nee, wat je ziet gebeuren is dat kiezers niet blij zijn over de manier waarop partijen compromissen sluiten en uitvoering geven aan hun plannen, en dan als er een alternatief goed scoort willen ze dat allemaal een duwtje in de rug geven door daarop over te stappen. Bij het CDA werd dit versterkt door het feit dat het een inhoudelijk zwakke partij is die alleen interessant is omdat-ie zo in het centrum van de macht zit (zat dus).
Middenpartijen zijn inderdaad interessant, maar dat speelt vooral bij coalitievorming omdat middenpartijen over het algemeen zowel bij een links als bij een rechts kabinet aan kunnen sluiten. Voor kiezers is dat wat minder interessant, hen spreken juist eerder de wat gematigde standpunten aan (ten opzichte van de linkse en rechtse partijen).
Veel CDA-kiezers stemden op die partij om op die manier te verzekeren dat de minister van landbouw of de wethouder niet lastig ging doen over weer een uitbreiding van een megastal.
Ik denk dat dat niet voor alle stemmers geldt die op CDA hebben gestemd. CDA heeft zeker een grote agrarische achterban, maar 44 zetels (verkiezingen 2006) levert dat volgens mij niet op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik ruik een paars kabinet aankomen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wubbo »

Dan ben ik wel benieuwd hoe zoiets ruikt ;-)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Rode bieten met blauwe-schimmelkaas?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Beetje aangebrand door de zon :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ik ruik een paars kabinet aankomen *O*
En waarom denk je dat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wubbo »

Als ik de twitter van Frits Wester zo lees praat de koningin weer met de fractievoorzitters, maar dit keer alleen van VVD, PvdA, GroenLinks, D66 en CDA. Dat sluit rechts al uit en houdt maar 3 opties open (paars+, middenkabinet en een kabinet van al deze partijen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik denk dat het CDA niet de behoefte heeft om te regeren zolang niet duidelijk is hoe de partij hergeorganiseerd gaat worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Als ik de twitter van Frits Wester zo lees praat de koningin weer met de fractievoorzitters, maar dit keer alleen van VVD, PvdA, GroenLinks, D66 en CDA. Dat sluit rechts al uit en houdt maar 3 opties open (paars+, middenkabinet en een kabinet van al deze partijen).
Een regenboogkabinet ( :lol: ) van 5 partijen zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Dat wordt wel erg veel onderhandelen, want iedere partij zal zijn standpunten willen realiseren...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Het enige voordeel van zo'n kabinet is dat links en rechts beter in evenwicht zijn. Daarom ziet/zag Cohen het ook wel zitten. Maar de kleintjes hebben in zo'n kabinet niks in te brengen, niet alleen zijn ze in zo'n grote club extraklein, ze kunnen ook niks blokkeren omdat hun stemmen niet nodig zijn.

Ik moet toch zeggen dat Rosental en Rutte het slecht gespeeld hebben. Rutte wil de PVV, Rosental serveert ze af. Door nu paars/groen af te houden geeft Rutte macht aan het CDA, en als dat niet lukt omdat ofwel het CDA nog steeds onwillig is of Cohen z'n poot stijf houdt heeft-ie een slechte onderhandelingspositie naar de PvdA. Ook is de VVD-achterban nog helemaal niet klaargestoomd om compromissen met de PvdA te sluiten.

Wat Rutte had moeten doen is gaan onderhandelen over paars/groen met de combinatie PvdA/CDA in z'n achterzak om de linkse(re) partijen onder druk te kunnen houden. Mocht dit dan afketsen dan kan-ie alle compromissen die de PvdA al gedaan heeft in z'n zak steken en er samen met het CDA nog meer uit persen. Maar dan moet-ie wel een geloofwaardige reden vinden waarom-ie niet met D66 en GroenLinks verder kan maar wel met de PvdA. En dat zullen de kleine partijen echt niet laten gebeuren.

Rutte z'n grootste probleem is niet er veel uit te slepen in een kabinet met veel partners die allemaal linkser zijn, want zonder hem kunnen die toch niks en de crisis geeft 'm wind in de zeilen. Bovendien weten de linkse partijen ook wel uit welke hoek de financiële wind waait, als die een excuus hebben gaan die best wel een eind mee qua saneringen. Zijn probleem is het allemaal aan z'n achterban verkopen. We hebben het nu wel leuk over dat de PVV wel eens een te onbetrouwbare partner zou kunnen zijn met een meerderheid van 76 zetels, maar het is juist de VVD die de afgelopen jaren aan de rechterkant afkalfde in de personen van Geert Wilders en Rita Verdonk. Daar staat tegenover dat een VVD'er in het torentje een hoop goed maakt.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten