Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Wubbo »

Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Geplaatst op: woensdag 16 juni 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 juni 2010 22:18


Het treinstation in Maarheeze is zondagochtend in gebruik genomen. Om negen minuten voor elf kwam de eerste trein aan in een vol station. De kosten voor het station waren zeven miljoen euro. Door de komst van het station staan reizigers nu binnen zeventien minuten in het centrum van Eindhoven.
Lees verder
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Ardan »

Je hoort echt van alles over Maarheeze, maar Heerlen-Woonboulevard???
Maar goed, als ik zin/tijd heb, ga ik eens kijken..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door fogeltje »

Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.
"Een touringcar is geen bus"
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door willy84 »

Nee daar weet ik idd niks vanaf? Vertel..
immer kwaliteits posts
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef:Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.
Die kwamen nooit meer terug? :o
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Reiziger Delft »

Lijn 173 kent een nieuwe dienstregeling sinds 13 juni; zie hier.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door fogeltje »

NS eiste dat er geen directe busverbinding zou blijven tussen Maarheeze en Eindhoven, anders zouden ze gewoon weigeren om station Maarheeze te bedienen. Als gevolg daarvan is de route van lijn 173 nu aangepast (en ook de frequentie aangepast. Dat is hier in de regio regelmatig in het nieuws geweest.

NS oefende onrechtmatig invloed uit op het SRE en de vervoerder. NS über alles zullen we maar zeggen. Als de NS zorgt dat ze gewoon een goed, betrouwbaar en betaalbaar product neerzetten, dan zouden ze niet eens last van hebben van die bus. Nu zijn er mensen de dupe die afhankelijk zijn van die bus voor wie de trein ook geen uitkomst biedt.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Raymond »

Daarnaast moet het SRE een bedrag betalen aan NS als blijkt dat het station onvoldoende reizigers trekt. Met andere woorden: als er te weinig busreizigers overstappen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door fogeltje »

Dat had ik nog niet gehoord. Nog een reden meer om lijn 173 weer te verleggen en dat station te sluiten.

NS is zelf verantwoordelijk om reizigers te trekken. Zet een goed aantrekkelijk product neer, en ze krijgen meer reizigers dan ze kunnen vervoeren.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Wubbo »

Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Daniel »

Op het aanpassen van de informatievoorziening lijkt men echter bezuinigd te hebben... hebben ze notabene digitale CTA's in Eindhoven, tonen die dingen Maarheeze niet :P (terwijl ze, volgens berichten elders, de afgelopen weken nog wel "Stopt niet in Maarheeze" konden tonen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.
De NS mag wat dat betreft natuurlijk eisen stellen, dat hoor je niemand zeggen. Ze mogen echter in mijn ogen niet eisen dat een busverbinding komt te vervallen of ingrijpen in het stads- en streekvervoer zoals dat nu gedaan is. Als ze denken dat door bestaand OV een station niet rendabel is, dan moet station er ook niet komen. Zoals ik al gezegd heb, als ze gewoon een goed product neerzetten, dan komen die reizigers, en daarmee het geld, vanzelf.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Vinny »

Een buslijn mag alleen twee NS stations in parallelsetting bedienen na toestemming van de concessiehouder van het hoofdrailnet. Dat is al heel lang zo. Soms wordt een station opgeofferd voor een buslijn (Eijsden) en soms een buslijn opgeofferd voor een treinstation (Maarheeze). Allebei in stand blijven houden is natuurlijk een zinloze verkwisting van overheidsgeld voor verwende reizigers die niet vijf minuten extra willen lopen, maar in plaats daarvan voor hun deur willen instappen, zonder dat ze bereid zijn om de daadwerkelijke kosten (twee keer zoveel als het huidige bustarief) te willen betalen -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Geert »

Waarom is dat bustarief dan zo voordelig ten opzichte van de trein?
Of: waarom is de trein dan zo duur? :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Wubbo »

Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer Arena: enkele reis vol tarief 5,40; met de bus 9 strippen (is ongeveer 4,50)
Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist: enkele reis vol tarief 2,80; met de bus 4 strippen (is ongeveer 2,00)
Rotterdam Centraal - Delft: enkele reis vol tarief 3,10; met de bus 2,50 (OV-chipkaart)

Conclusie: de trein is geen 50% duurder. En dat de trein duurder is dan de bus is verklaarbaar: die is ook veel sneller.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Conclusie: de trein is geen 50% duurder.
Vergeleken met de streekbus niet nee, maar binnen steden kunnen de verschillen zelfs tot heel veel meer dan 50% oplopen...

Amersfoort - Amersfoort Schothorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 2 strippen (= € 1,00) :arrow: 120% duurder
Amersfoort Schothorst - Vathorst: zelfde als hierboven
Amersfoort - Amersfoort Vathorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 3 strippen (= € 1,50) :arrow: 47% duurder

Probleem zit 'm uiteraard in het minimumtarief voor de trein wat die relatief duur maakt. Frequentie is gelijk, maar de bus natuurlijk wel ietsjes trager (nog nieteens gek veel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Ederveen »

Conclusie is dus: trein is niet zo heel goed geschikt voor korte afstanden, qua prijs dan.

Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan: 3 minuten, prijs €2,20 enkele reis vol tarief per trein. Per bus (401/402/18 inclusief lopen), 17 minuten, €1,00 (strippenkaart) of €0,96 (ov-chip)

Eindhoven - Best: trein 8 min, prijs €2,50 enkel vol tarief. Bus (lijn 144): 36 minuten, €2,50 (strippenkaart), of €2,26 (ov-chip).

In sommige gevallen kan de trein dus wel degelijk voordeliger zijn!

Waar overigens wel rechtstreeks bussen naar rijden:
Eindhoven - Geldrop: trein 6 min (2x/h), prijs €2,20. Bus (lijn 20/24 naar Geldrop Centrum, 7 min lopen van station): 17 min, €2,00 strippen, €1,40(!) ov-chip!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door reisthijs »

De trein is vooral duurder op korte ritjes in de stad (binnen één zone). Bij een ritje als Eindhoven-Best zit je al boven het minimumtarief voor de trein dus is het verschil niet groot meer.

En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Wubbo »

En er zijn weinig reizigers die alleen Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan (of Amersfoort - Amersfoort Schothorst, etc) doen, de meeste mensen leggen dat af als deel van een reis. En als je Utrecht - Amersfoort Schothorst gaat vergelijken kom je al anders uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Daniel »

Mja, dan is de trein natuurlijk goedkoper als de ene euro voor één zone met de bus. Dat soort stukjes naar voorstadsstations zijn immers nagenoeg allemaal 0 tariefeenheden en kosten je dus niks extra op het kaartje wat je toch al nodig hebt.
Enige nadeel is dat je veelal niet kunt kiezen als je bv. de trein met halfuursdienst mist, dan mag je met je treinkaartje immers de bus niet nemen. En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
reisthijs schreef:En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de bus :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Conclusie: als je vanuit de richting Rotterdam naar Ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 22 jun 2010, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de bus :P
Ik had toch al gezegd dat de trein vooral duurder was op korte stukjes in de stad? Zo duur dus dat 40% korting genoeg is. Gaat je bus door meer dan één zone dan wordt de trein snel voordeliger. :wink:
(Utrecht-Houten: bus € 2,00, trein € 1,30, om maar een voorbeeld te noemen)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Geert »

meltrain schreef:
Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:
Als het toch niets extra's kost kun je dat inderdaad net zo goed doen :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Daantje »

meltrain schreef:
Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.
Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:
Ik heb ook een abonnement Delft - Rotterdam Blaak omdat dat net zo duur is als naar Rotterdam Centraal en het me misschien een keer goed uit kan komen (al is het maar bij GtbV), heb er tot nu toe nooit gebruik van gemaakt maar denk dat ik donderdag voor het eerst een keer van/naar Blaak reis.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Bericht door Daniel »

Tja, ik had in de tijd dat dit relevant was (lees: als de bus niet om 't kwartier reed, in de zomervakantie dus) ook een abonnement Mss - Ddrs. Had slechts één nadeeltje: als de trein niet reed en ik nam de bus vanaf de Kralingse Zoom dan kostte dat 'n strip meer (aangezien een abonnement naar Ddrs een stad/streeksupplement 2 zone 5370 i.p.v. 5360 oplevert, de laatste is ook geldig in de zone Zwd en de eerste niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten