Heerlen Woonboulevard

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Heerlen Woonboulevard

Bericht door Marc »

Zondag 13 juni is het nieuwe station Heerlen Woonboulevard geopend, gelegen tussen de stations Voerendaal en Heerlen. De halte is geopend om de naastgelegen woonboulevard aantrekkelijk te maken. Afgelopen donderdag ben ik eens gaan kijken op het nieuwe station.

Een overzicht vanaf de perrons. De opbouw is gelijk aan de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt.
Afbeelding

Nog een overzichtje. Leuk is de trap/hellingbaan aan de linkerkant: de trap van/naar het perron loopt door het midden van de hellingbaan (die op het kruisende deel van de trap een vlak deel heeft).
Afbeelding

Uiteraard hangt er ook een bordje :wink:
Afbeelding

Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Afbeelding

Hier gaat het natuurlijk om, de Woonboulevard van Heerlen.
Afbeelding

Vanaf het perron kun je makkelijk de NS-treinen spotten die bij Heerlen aansluiting passeren.
Afbeelding

Ook de treinen die Heerlen Woonboulevard passeren zijn nog een tijdje te volgen, zoals hier de sneltrein die onderweg is naar Heerlen. Voor de oriëntatie: het CBS-gebouw op de achtergrond ligt achter het opstelterrein van Heerlen.
Afbeelding

Tot slot een plaatje met een trein: GTW 2/6 (7)503 als stoptrein naar Maastricht Randwyck. Het treinstel draagt de afbeelding van Beppie Kraft.
Afbeelding
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Reiziger Delft »

Marc schreef:Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Als het de reden is die je aangeeft, denk ik juist dat het witte gedeelte voor Veolia is. ;)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Marc »

Dat zeg ik toch? Het witte gedeelte (het blauwe cijfer) is voor Veolia :wink:...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Reiziger Delft »

Oh sorry, haha, ik haalde cijfer en de achtergrond door elkaar. :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Fles »

Wie is Beppie Kraft? :mrgreen:

Ik ga zaterdag ook even kijken. Neem ik meteen Maarheeze even mee.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Marc »

Ik wou al geen biografieën gaan schrijven :wink:, het is een bekende volkszangeres uit het Limburgse. Kijk maar een op wiki.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door robert55 »

Amsterdam heeft Science Park, Heerlen Woonboulevard
Verschil moet er wezen maar het zijn allebei stationsnamen van :neg:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door tsov »

Hoe had je dan willen noemen? Het is wel zo duidelijk waar het in de buurt is en bij welk station je uit moet stappen als je naar het Science Park respectievelijk de woonboulevard wil.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Dexter »

Ik vraag me alleen af of zo'n station buiten de winkelopeningstijden ook nog een functie heeft, of liggen er ook woonwijken in de buurt? Leuke reportage, ik zal er niet snel in de buurt komen, maar nu heb ik toch het nieuwe station gezien! :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Ruben »

Ik vraag me af of het station überhaupt nuttig is, ik vind een woonboulevard niet de locatie bij uitstek waar je met het OV heen gaat of wil. Heerlen Woonwijk had ik toegejuicht, als mooie opstapplaats voor forensen. Nu zadel je forensen juist op met extra stops voor wat sofakijkgrut buiten de spits en in het weekend?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door webguy »

Arnhem heeft een buslijn naar de Woonboulevaard die alleen doordeweeks rijdt: functioneel is dat niet bepaald. Verder zijn bussen of treinen niet handig om grote dingen in te vervoeren, maar wel om te gaan kijken en voor de funshopping...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Dexter »

Daarom vind ik het een groot gemis dat bv veel Ikea's helemaal niet, niet goed of niet handig met het OV bereikbaar zijn. Ik ben eens vanuit Dordrecht naar de Ikea in Barendrecht-Carnisselande gegaan en dat was een hele ov-marathon. Per bus naar Ddr, met de trein naar Rtd, vervolgens met tramlijn 25 naar Carnisselande en dan nog 15 minuten lopen.

En ja ik weet dat dat vast wel ietsje sneller zal kunnen, maar ik vertrouw liever niet op buslijntjes die 1x per uur rijden en hou niet van de hassle om van Rlb via Zuidplein naar Carnisselande met 2 verschillende buslijnen te reizen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Daniel »

Tja, vanaf station Barendrecht is (of was) de IKEA aldaar wel redelijk goed per bus te bereiken. In Sliedrecht, toen er daar nog eentje zat, was het ook nog wel 'n eindje lopen vanaf het station. Al heeft er in de laatste jaren van die vestiging daar wel een bus langs gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Suus »

Haarlem zit naast een station
Delft wordt bediend door de stadsdienst, al zou het mij niets verbazen als bezoekers eerst nog Tanthof zien...
Amsterdam is tien minuten lopen vanaf de metro of een paar minuten vanaf de bushalte van diverse streekbussen
Utrecht is bereikbaar met stadsbus en sneltram
Breda is bereikbaar met de Volans
Duiven is "slechts" bereikbaar met één streekbus

Maar:

Leiderdorp krijgt een eigen tramverbinding :)

In het buitenland zie je dat IKEA een bijdrage doet aan een vervoersbedrijf om een betere aansluiting te krijgen op het OV. Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Daniel »

Amersfoort heeft ook 'n halte naast de deur om 't lijstje compleet te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door M57 »

Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Meltrain »

En er waren inderdaad plannen om die lijn 5verder door te trekken, waaraan de IKEA zou willen meebetalen. :wink:

@Bee: Dat reizigers naar de IKEA in Delft eerst nog langs Tanthof komen lijkt me sterk, want er staat gewoon 'Delft IKEA' of 'Delft Tanthof' op de bussen. Het enige verschil is of ze óm het centrum of dóór het centerum gaan (normaal gesproken dan, want de route door het centrum is tijdelijk versperd).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Suus »

M57 schreef:
Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.
De IKEA betaalt het KVB voor een verlenging van lijn 5 naar de IKEA en Butzweilerhof, dat zou dit najaar open moeten gaan :pos:

In Hannover betaalt IKEA de Üstra voor een verlenging van lijn 6 (D-Süd) met één halte. Dat gaat open in 2013 omdat de prioriteit ligt bij de verlenging van lijn 7
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Caspar »

Volgens mij is het bestaansrecht van Haarlem Spaarnwoude ook voornamelijk te danken aan de IKEA daar. De keren dat ik daar in of uit stapte gingen van de pakweg 10 medereizigers er 8 naar de IKEA.
En inderdaad is er daar in Heerlen geen woonwijk nabij, maar wel een redelijk groot bedrijventerrein en Hotel van der Valk etc, wat misschien ook wat reizigers trekt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Fles »

robert55 schreef:Amsterdam heeft Science Park, Heerlen Woonboulevard
Verschil moet er wezen maar het zijn allebei stationsnamen van :neg:

Kaarst - Ikea
Bochum - Nokia

Het kan nog erger hoor. Het is tenminste geen "Heerlen Piet Klerx" geworden of zo.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Ardan »

Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)

Klopt ja, drie weken nadat ik de bordjes opgeveegd had 8-) Voor Riemke ga ik nog weleens terug
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Caspar »

Zo is er ook: Station Futuroscope, wat gewoon een naam is van een pretpark, dus ook een merk. Stoppen ook TGV's.
Verder schiet me even niet zo veel te binnen.

Ow er is ook een station vernoemd naar een treinbouwer:
Semeac Alsthom Porte Sud ligt in Zuid Frankrijk. Dit is dus een station bij een Alsthom fabriek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Daniel »

Hilversum Noord heette vroeger toch Hilversum NOS? Ziedaar een voorbeeld in eigen land van zoiets :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heerlen Woonboulevard

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Nokia kondigde aan weg te gaan, en de overheid was toen zo boos dat ze al hun subsidie terug vroegen en een prijsvraag uitschreven voor een nieuwe naam voor die spoorlijn.

Er zijn ook nog een of twee haltes die Bayerwerk heten, naar de medicijnenfabrikant. En in München heb je een station Siemenswerke, eenmaal raden wat daar in de buurt staat :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten