Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door WSM »

Lijkt me eigenlijk wel een goed plan. Het reduceert immers het aantal reizigers en dus de werkgelegenheid van de buschauffers :).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Jurjen »

deadlock schreef:Wat ik ook al op een ander forum over dat laatste bericht schreef; Scholieren van de huidige 'achterbankgeneratie' moeten met hun luie reet van de achterbank en op het fietszadel. Ik fietste ook 20km heen en 20km terug per dag. Door weer en wind. Je komt juist lekker uitgerust en fris op je examen aan.
En jij moet niet elke dag bij de Mc gaan eten, maar gewoon tulpenbollen eten. Dat deed mijn vader immers ook. Dat jij elke dag 20 kilometer heen, en terug fietste, betekent niet dat anderen dat ook maar moeten, of kunnen doen. Er zijn redenen te over waarom dat in veel gevallen niet mogelijk of wenselijk is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door deadlock »

Jurjen schreef:
deadlock schreef:Wat ik ook al op een ander forum over dat laatste bericht schreef; Scholieren van de huidige 'achterbankgeneratie' moeten met hun luie reet van de achterbank en op het fietszadel. Ik fietste ook 20km heen en 20km terug per dag. Door weer en wind. Je komt juist lekker uitgerust en fris op je examen aan.
En jij moet niet elke dag bij de Mc gaan eten, maar gewoon tulpenbollen eten. Dat deed mijn vader immers ook. Dat jij elke dag 20 kilometer heen, en terug fietste, betekent niet dat anderen dat ook maar moeten, of kunnen doen. Er zijn redenen te over waarom dat in veel gevallen niet mogelijk of wenselijk is.
Het vergelijken van WO2 en eindexamens is écht iets wat hééél goed kan inderdaad (y)

Vertel me die redenen eens!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Jurjen »

deadlock schreef:Vertel me die redenen eens!
- De wegen zijn drukker geworden, en daarmee ook gevaarlijker.
- De steden zijn onveiliger geworden, waardoor alleenfietsende meisjes in het pikkedonker onwenselijk kunnen zijn.
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen met boekentassen van vele kilo's 3-4 uur per dag op de rug te laten dragen.
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen onnodig langdurig bloot te stellen aan 'weer en wind'. (Waarbij ik met weer en wind niet 'een Hollandse regenbui' bedoel, maar extremer weer.)
En bovendien: - het onttreken van scholierenvervoer aan het busvervoer zou de doodssteek daarvoor zijn. Kleinere kernen zullen definitief onttrokken worden aan het openbaar vervoer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Fles »

Jurjen schreef: - De wegen zijn drukker geworden, en daarmee ook gevaarlijker.
Wat een dooddoener :roll:
- De steden zijn onveiliger geworden, waardoor alleenfietsende meisjes in het pikkedonker onwenselijk kunnen zijn.
Brr, nou, alleen fietsende meisjes, oh NOES!! :shock: Nee, geef mij maar een clubje losgeslagen randgroepjongeren :pos:
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen met boekentassen van vele kilo's 3-4 uur per dag op de rug te laten dragen.
Vroeger wist je anders niet beter hoor. Trouwens, rug? Weleens van SNELBINDERS gehoord? :?:
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen onnodig langdurig bloot te stellen aan 'weer en wind'. (Waarbij ik met weer en wind niet 'een Hollandse regenbui' bedoel, maar extremer weer.)
Ah ja, weer waarbij het openbaar vervoer stilgelegd wordt. Ja, dat gaat lekker opschieten dan.
En bovendien: - het onttreken van scholierenvervoer aan het busvervoer zou de doodssteek daarvoor zijn. Kleinere kernen zullen definitief onttrokken worden aan het openbaar vervoer.
Ja, nou. Want GOD, wat is dat scholierenvervoer toch een goudmijn :!: Schiet toch op man.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door deadlock »

Jurjen schreef:- De wegen zijn drukker geworden, en daarmee ook gevaarlijker.
Oneens. Het aantal verkeersdoden neemt ieder jaar nog steeds af. Ook het aantal ongelukken neemt af. Onder meer vanwege de aanleg van 30 en 60 kilometer zones en meer fietspaden die gescheiden zijn van rijbanen.
- De steden zijn onveiliger geworden, waardoor alleenfietsende meisjes in het pikkedonker onwenselijk kunnen zijn.
Sinds wanneer is het in mei na 6 uur nog donker? :rolleyes:
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen met boekentassen van vele kilo's 3-4 uur per dag op de rug te laten dragen.
Als je boeken meeneemt naar je examens dan heb je je werk dus niet goed geleerd. Heb je überhaupt examen gedaan? Dan zou je namelijk weten dat je in je examenjaar bar weinig boeken per vak hebt.
- Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar kinderen onnodig langdurig bloot te stellen aan 'weer en wind'. (Waarbij ik met weer en wind niet 'een Hollandse regenbui' bedoel, maar extremer weer.)
Daar word je hard van. De Nederlander was vroeger een hardwerkende niet klagende mens, maar tegenwoordig zijn het zeikerds.
En bovendien: - het onttreken van scholierenvervoer aan het busvervoer zou de doodssteek daarvoor zijn. Kleinere kernen zullen definitief onttrokken worden aan het openbaar vervoer.
In kleine kernen heeft iedereen een auto. Ik kom uit een kleine kern oorspronkelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Geert »

Bonden passen OV-acties aan

De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV BedrijvenBond hebben besloten hun acties in het openbaar vervoer tijdens de examenperiode aan te passen. Ze willen hiermee tegemoetkomen aan de argumenten van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), waarmee gisteren overleg is geweest.

Voor de geplande actiedagen 20, 21 en 22 mei is besloten om niet de gehele dag, maar alleen buiten de spitsuren te staken. Tijdens de spits zullen de bussen gewoon rijden en worden geen vervoersbewijzen gecontroleerd. Ook op 27, 28 en 29 mei zullen de bonden op die manier actievoeren als de werkgevers voor die tijd nog niet op hun eisen zijn ingegaan. Na de examenperiode volgen stakingen voor onbepaalde tijd.

De bonden willen met hun acties niet meer overlast voor scholieren en reizigers veroorzaken dan strikt noodzakelijk. Het LAKS is volgens de vakbonden uitermate tevreden met de open en constructieve houding van de bonden.

Werkgevers hebben nog niets van zich laten horen. Daarom wordt tijdens de pinksterdagen, komende zondag en maandag, nog eenmaal geen vervoersbewijzen gecontroleerd. Gaan werkgevers dan nog niet in op de eisen van de bonden, dan volgt op 14 en 15 mei een staking van tweemaal 24 uur. ANP

Bron: Metro 9 mei 2008, pagina 4 (PDF)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Jurjen »

deadlock schreef: In kleine kernen heeft iedereen een auto. Ik kom uit een kleine kern oorspronkelijk.
Ik ook. En mijn vader is wethouder, belast met OV, van een gemeente vol met kleine kernen. De ouderen in die kern hebben geen auto en zijn aangewezen op het OV dat zijn bestaansrecht ontleent aan de scholieren, maar daarmee niet een financiele functie vervult, Fles, maar een sociale functie. Niet die 'inkomsten' van de scholieren gaan we dan missen, maar de sociale functie van het OV valt weg. Dát zijn de werkelijke kosten.

En ik heb het inderdaad niet over een keertje naar je examens fietsen. Want deadlock, je denkt toch zelf niet dat die scholieren die altijd met de bus gegaan zijn, nu opeens fit genoeg zijn om een aantal dagen achter elkaar, zonder vermoeid te raken (je wil immers niet moe achter je examenblaadje zitten), 20-30 km heen en terug te gaan fietsen? Dagget niet. Dat kan prima, als je het vaker doet. Maar niet als je normaal niet zulke afstanden fietst.

En overigens: ik heb ook jaren lang 8 kilometer heen en weer gefietst. De boeken liet ik al snel op school, want een volle tas dondert van je bagagedrager af, en op mijn rug nemen weigerde ik. Nu kon ik dat gelukkig, omdat ik een behoorlijk slimme scholier was, en dus nooit echt heb hoeven leren.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door JeePee »

Ik ben het wel met je betoog eens. Wel vind ik dat de gemiddelde fietsafstand onder de scholiertjes bedroevend laag is geworden. Uiteraard zijn er genoeg die geen grote afstanden kunnen fietsen door omstandigheden. Maar wij fietsten vroegâh gewoon 20km heen en 20km terug. Tegenwoordig neemt men voor 5km fietsen al de bus. Dat is ook geen goede ontwikkeling. Op de basisschool worden kinders tegenwoordig al met de auto gebracht door moeders. Dit in combinatie met de ontwikkeling dat de meeste kinders tegenwoordig alleen maar computerspelletjes spelen, resulteert in een embarmelijke conditie van de jeugd, wat weer andere gevolgen heeft.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:[
Ik ook. En mijn vader is wethouder, belast met OV, van een gemeente vol met kleine kernen. De ouderen in die kern hebben geen auto en zijn aangewezen op het OV dat zijn bestaansrecht ontleent aan de scholieren, maar daarmee niet een financiele functie vervult, Fles, maar een sociale functie. Niet die 'inkomsten' van de scholieren gaan we dan missen, maar de sociale functie van het OV valt weg. Dát zijn de werkelijke kosten.
Ik mis het even denk ik. Dus ouderen kunnen alleen maar mobiel zijn zolang er scholieren zijn die vervoerd willen worden? En wanneer er geen scholieren meer vervoerd worden, kunnen de ouderen meteen ook barsten, zoiets? "Mobiliteit voor ouderen" is op zich geen reden om een bus te laten rijden, maar een soort "mooi meegenomen" bij-effect van scholieren, die dan kennelijk WEL een reden vormen om een bus te rijden?

Ik begrijp er maar weinig van.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door deadlock »

Jurjen schreef:
deadlock schreef: In kleine kernen heeft iedereen een auto. Ik kom uit een kleine kern oorspronkelijk.
Ik ook. En mijn vader is wethouder, belast met OV, van een gemeente vol met kleine kernen. De ouderen in die kern hebben geen auto en zijn aangewezen op het OV dat zijn bestaansrecht ontleent aan de scholieren, maar daarmee niet een financiele functie vervult, Fles, maar een sociale functie. Niet die 'inkomsten' van de scholieren gaan we dan missen, maar de sociale functie van het OV valt weg. Dát zijn de werkelijke kosten.
Voor zover ik weet kunnen ouderen in het hele land die zelf niet mobiel zijn praktisch gratis met de taxi vervoerd worden.
En ik heb het inderdaad niet over een keertje naar je examens fietsen. Want deadlock, je denkt toch zelf niet dat die scholieren die altijd met de bus gegaan zijn, nu opeens fit genoeg zijn om een aantal dagen achter elkaar, zonder vermoeid te raken (je wil immers niet moe achter je examenblaadje zitten), 20-30 km heen en terug te gaan fietsen? Dagget niet. Dat kan prima, als je het vaker doet. Maar niet als je normaal niet zulke afstanden fietst.
Ja, want het grootste gedeelte van de scholieren heeft een bijbaantje en sport. Dus conditie zal het probleem niet zijn. Kom op, als *ik* per dag 8km van en naar het station alleen al hier in Zwolle kan fietsen (en ik zit dus de hééle dag verder op mijn luie r**t omdat ik een hekel heb aan niet essentiële beweging) terwijl ik twee pakjes Van Nelle zwaar per week rook en nog nooit in mijn leven een sport school van binnen heb gezien, dan kunnen die leerlingen dat zeker.
En overigens: ik heb ook jaren lang 8 kilometer heen en weer gefietst. De boeken liet ik al snel op school, want een volle tas dondert van je bagagedrager af, en op mijn rug nemen weigerde ik. Nu kon ik dat gelukkig, omdat ik een behoorlijk slimme scholier was, en dus nooit echt heb hoeven leren.
Ik heb het probleem van geen huiswerk maken opgelost door MAVO-D niveau te gaan doen in plaats van hard leren op VWO ;).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Caspar »

Wat ik me zo eens afvroeg vandaag, het aantal dagen dat er per jaar wordt gestaakt is volgens mij bij het OV het grootst van alle sectoren?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door waldo79 »

Daar kun je best wel eens gelijk in hebben.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door timtrein »

Gevoelsmatig in elk geval wel :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten