Heerlen Woonboulevard
Heerlen Woonboulevard
Zondag 13 juni is het nieuwe station Heerlen Woonboulevard geopend, gelegen tussen de stations Voerendaal en Heerlen. De halte is geopend om de naastgelegen woonboulevard aantrekkelijk te maken. Afgelopen donderdag ben ik eens gaan kijken op het nieuwe station.
Een overzicht vanaf de perrons. De opbouw is gelijk aan de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt.
Nog een overzichtje. Leuk is de trap/hellingbaan aan de linkerkant: de trap van/naar het perron loopt door het midden van de hellingbaan (die op het kruisende deel van de trap een vlak deel heeft).
Uiteraard hangt er ook een bordje
Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Hier gaat het natuurlijk om, de Woonboulevard van Heerlen.
Vanaf het perron kun je makkelijk de NS-treinen spotten die bij Heerlen aansluiting passeren.
Ook de treinen die Heerlen Woonboulevard passeren zijn nog een tijdje te volgen, zoals hier de sneltrein die onderweg is naar Heerlen. Voor de oriëntatie: het CBS-gebouw op de achtergrond ligt achter het opstelterrein van Heerlen.
Tot slot een plaatje met een trein: GTW 2/6 (7)503 als stoptrein naar Maastricht Randwyck. Het treinstel draagt de afbeelding van Beppie Kraft.
Een overzicht vanaf de perrons. De opbouw is gelijk aan de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt.
Nog een overzichtje. Leuk is de trap/hellingbaan aan de linkerkant: de trap van/naar het perron loopt door het midden van de hellingbaan (die op het kruisende deel van de trap een vlak deel heeft).
Uiteraard hangt er ook een bordje
Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Hier gaat het natuurlijk om, de Woonboulevard van Heerlen.
Vanaf het perron kun je makkelijk de NS-treinen spotten die bij Heerlen aansluiting passeren.
Ook de treinen die Heerlen Woonboulevard passeren zijn nog een tijdje te volgen, zoals hier de sneltrein die onderweg is naar Heerlen. Voor de oriëntatie: het CBS-gebouw op de achtergrond ligt achter het opstelterrein van Heerlen.
Tot slot een plaatje met een trein: GTW 2/6 (7)503 als stoptrein naar Maastricht Randwyck. Het treinstel draagt de afbeelding van Beppie Kraft.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Heerlen Woonboulevard
Als het de reden is die je aangeeft, denk ik juist dat het witte gedeelte voor Veolia is. ;)Marc schreef:Het viel me op dat de stopplaats van de trein wordt aangegeven met bordjes die normaal worden gebruikt als er een wissel bij het perron ligt (en dat is hier zeker niet van toepassing). Zo te zien is het witte getal voor NS-treinen (die hier niet komen) en het blauwe getal voor Veolia treinen. Op zich slim, omdat de GTW een stukje kleiner zijn dan bijvoorbeeld een V'tje van NS.
Re: Heerlen Woonboulevard
Dat zeg ik toch? Het witte gedeelte (het blauwe cijfer) is voor Veolia ...
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Heerlen Woonboulevard
Oh sorry, haha, ik haalde cijfer en de achtergrond door elkaar.
Re: Heerlen Woonboulevard
Wie is Beppie Kraft?
Ik ga zaterdag ook even kijken. Neem ik meteen Maarheeze even mee.
Ik ga zaterdag ook even kijken. Neem ik meteen Maarheeze even mee.
Re: Heerlen Woonboulevard
Ik wou al geen biografieën gaan schrijven , het is een bekende volkszangeres uit het Limburgse. Kijk maar een op wiki.
Re: Heerlen Woonboulevard
Amsterdam heeft Science Park, Heerlen Woonboulevard
Verschil moet er wezen maar het zijn allebei stationsnamen van :neg:
Verschil moet er wezen maar het zijn allebei stationsnamen van :neg:
Re: Heerlen Woonboulevard
Hoe had je dan willen noemen? Het is wel zo duidelijk waar het in de buurt is en bij welk station je uit moet stappen als je naar het Science Park respectievelijk de woonboulevard wil.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Heerlen Woonboulevard
Ik vraag me alleen af of zo'n station buiten de winkelopeningstijden ook nog een functie heeft, of liggen er ook woonwijken in de buurt? Leuke reportage, ik zal er niet snel in de buurt komen, maar nu heb ik toch het nieuwe station gezien! :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Heerlen Woonboulevard
Ik vraag me af of het station überhaupt nuttig is, ik vind een woonboulevard niet de locatie bij uitstek waar je met het OV heen gaat of wil. Heerlen Woonwijk had ik toegejuicht, als mooie opstapplaats voor forensen. Nu zadel je forensen juist op met extra stops voor wat sofakijkgrut buiten de spits en in het weekend?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Heerlen Woonboulevard
Arnhem heeft een buslijn naar de Woonboulevaard die alleen doordeweeks rijdt: functioneel is dat niet bepaald. Verder zijn bussen of treinen niet handig om grote dingen in te vervoeren, maar wel om te gaan kijken en voor de funshopping...
Re: Heerlen Woonboulevard
Daarom vind ik het een groot gemis dat bv veel Ikea's helemaal niet, niet goed of niet handig met het OV bereikbaar zijn. Ik ben eens vanuit Dordrecht naar de Ikea in Barendrecht-Carnisselande gegaan en dat was een hele ov-marathon. Per bus naar Ddr, met de trein naar Rtd, vervolgens met tramlijn 25 naar Carnisselande en dan nog 15 minuten lopen.
En ja ik weet dat dat vast wel ietsje sneller zal kunnen, maar ik vertrouw liever niet op buslijntjes die 1x per uur rijden en hou niet van de hassle om van Rlb via Zuidplein naar Carnisselande met 2 verschillende buslijnen te reizen.
En ja ik weet dat dat vast wel ietsje sneller zal kunnen, maar ik vertrouw liever niet op buslijntjes die 1x per uur rijden en hou niet van de hassle om van Rlb via Zuidplein naar Carnisselande met 2 verschillende buslijnen te reizen.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heerlen Woonboulevard
Tja, vanaf station Barendrecht is (of was) de IKEA aldaar wel redelijk goed per bus te bereiken. In Sliedrecht, toen er daar nog eentje zat, was het ook nog wel 'n eindje lopen vanaf het station. Al heeft er in de laatste jaren van die vestiging daar wel een bus langs gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heerlen Woonboulevard
Haarlem zit naast een station
Delft wordt bediend door de stadsdienst, al zou het mij niets verbazen als bezoekers eerst nog Tanthof zien...
Amsterdam is tien minuten lopen vanaf de metro of een paar minuten vanaf de bushalte van diverse streekbussen
Utrecht is bereikbaar met stadsbus en sneltram
Breda is bereikbaar met de Volans
Duiven is "slechts" bereikbaar met één streekbus
Maar:
Leiderdorp krijgt een eigen tramverbinding :)
In het buitenland zie je dat IKEA een bijdrage doet aan een vervoersbedrijf om een betere aansluiting te krijgen op het OV. Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
Delft wordt bediend door de stadsdienst, al zou het mij niets verbazen als bezoekers eerst nog Tanthof zien...
Amsterdam is tien minuten lopen vanaf de metro of een paar minuten vanaf de bushalte van diverse streekbussen
Utrecht is bereikbaar met stadsbus en sneltram
Breda is bereikbaar met de Volans
Duiven is "slechts" bereikbaar met één streekbus
Maar:
Leiderdorp krijgt een eigen tramverbinding :)
In het buitenland zie je dat IKEA een bijdrage doet aan een vervoersbedrijf om een betere aansluiting te krijgen op het OV. Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heerlen Woonboulevard
Amersfoort heeft ook 'n halte naast de deur om 't lijstje compleet te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heerlen Woonboulevard
De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
Re: Heerlen Woonboulevard
En er waren inderdaad plannen om die lijn 5verder door te trekken, waaraan de IKEA zou willen meebetalen.
@Bee: Dat reizigers naar de IKEA in Delft eerst nog langs Tanthof komen lijkt me sterk, want er staat gewoon 'Delft IKEA' of 'Delft Tanthof' op de bussen. Het enige verschil is of ze óm het centrum of dóór het centerum gaan (normaal gesproken dan, want de route door het centrum is tijdelijk versperd).
@Bee: Dat reizigers naar de IKEA in Delft eerst nog langs Tanthof komen lijkt me sterk, want er staat gewoon 'Delft IKEA' of 'Delft Tanthof' op de bussen. Het enige verschil is of ze óm het centrum of dóór het centerum gaan (normaal gesproken dan, want de route door het centrum is tijdelijk versperd).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Heerlen Woonboulevard
De IKEA betaalt het KVB voor een verlenging van lijn 5 naar de IKEA en Butzweilerhof, dat zou dit najaar open moeten gaan :pos:M57 schreef:De IKEA van Keulen die er echt toe doet voor de bewoners (Keulen heeft er twee) heeft alleen een buspendel die aansluit op het eindpunt van Stadtbahnlijn 5 in Ossendorf. Ongetwijfeld gesponsord door IKEA en inderdaad ook heel gemakkelijk.Bee schreef:Zowel in Köln als Hannover betaalt IKEA een bijdrage om een Stadtbahn-lijn door te trekken naar een IKEA filiaal.
In Hannover betaalt IKEA de Üstra voor een verlenging van lijn 6 (D-Süd) met één halte. Dat gaat open in 2013 omdat de prioriteit ligt bij de verlenging van lijn 7
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heerlen Woonboulevard
Volgens mij is het bestaansrecht van Haarlem Spaarnwoude ook voornamelijk te danken aan de IKEA daar. De keren dat ik daar in of uit stapte gingen van de pakweg 10 medereizigers er 8 naar de IKEA.
En inderdaad is er daar in Heerlen geen woonwijk nabij, maar wel een redelijk groot bedrijventerrein en Hotel van der Valk etc, wat misschien ook wat reizigers trekt.
En inderdaad is er daar in Heerlen geen woonwijk nabij, maar wel een redelijk groot bedrijventerrein en Hotel van der Valk etc, wat misschien ook wat reizigers trekt.
Re: Heerlen Woonboulevard
robert55 schreef:Amsterdam heeft Science Park, Heerlen Woonboulevard
Verschil moet er wezen maar het zijn allebei stationsnamen van :neg:
Kaarst - Ikea
Bochum - Nokia
Het kan nog erger hoor. Het is tenminste geen "Heerlen Piet Klerx" geworden of zo.
Re: Heerlen Woonboulevard
Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Ik doe ook maar wat
Re: Heerlen Woonboulevard
Ardan schreef:Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Klopt ja, drie weken nadat ik de bordjes opgeveegd had Voor Riemke ga ik nog weleens terug
Re: Heerlen Woonboulevard
Zo is er ook: Station Futuroscope, wat gewoon een naam is van een pretpark, dus ook een merk. Stoppen ook TGV's.
Verder schiet me even niet zo veel te binnen.
Ow er is ook een station vernoemd naar een treinbouwer:
Semeac Alsthom Porte Sud ligt in Zuid Frankrijk. Dit is dus een station bij een Alsthom fabriek.
Verder schiet me even niet zo veel te binnen.
Ow er is ook een station vernoemd naar een treinbouwer:
Semeac Alsthom Porte Sud ligt in Zuid Frankrijk. Dit is dus een station bij een Alsthom fabriek.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heerlen Woonboulevard
Hilversum Noord heette vroeger toch Hilversum NOS? Ziedaar een voorbeeld in eigen land van zoiets
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heerlen Woonboulevard
Nokia kondigde aan weg te gaan, en de overheid was toen zo boos dat ze al hun subsidie terug vroegen en een prijsvraag uitschreven voor een nieuwe naam voor die spoorlijn.Ardan schreef:Bochum-Nokia heet inmiddels Bochum-Riemke. Blijkbaar is Nokia verhuisd of zo ;)
Er zijn ook nog een of twee haltes die Bayerwerk heten, naar de medicijnenfabrikant. En in München heb je een station Siemenswerke, eenmaal raden wat daar in de buurt staat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten