Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Wubbo »

Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 06:54
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 juni 2010 06:55


Zeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval op het treinstation Castelldefels Playa, enkele kilometers ten zuiden van Barcelona.

De slachtoffers werden woensdagavond rond 23.30 uur aangereden door een hogesnelheidstrein, toen ze het spoor overstaken op een plaats waar dat niet is toegestaan.

Spaanse media maakten melding van zeventien gewonden. Van hen zouden er drie in kritieke toestand verkeren.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Geert »

Wat een drama... :(
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door JeePee »

Pfff vreselijk dit :(
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Daan »

Hopelijk leren heel veel mensen hiervan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Caspar »

De mensen die op een Koninginnedag op het spoor gaan lopen zullen hier echt niet van opschrikken helaas.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Dexter »

Ik ben ook bang van niet nee. Het dodental is inmiddels bijgesteld naar boven: http://www.telegraaf.nl/buitenland/7039 ... buitenland

Wat een afgrijselijk ongeluk zeg. De snelheid van een naderende trein kan je nooit goed genoeg inschatten om op tijd weg te komen. Mensen vergissen zich daar telkens weer in.

Ook afschuwelijk voor die machinist trouwens. Je zou maar in een klap niet één, maar liefst 13 mensen doodrijden. :( Ik denk dat die nooit meer een trein zal willen rijden.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door iljitsch »

Ik zie niet op de kaart waar het station ligt, maar het spoor is in dat stadje redelijk recht, je zou denken dat als je kijkt je de trein wel aan ziet komen.

Overigens had ik een keer in Spanje dat drie beveiligers over het spoor van het ene perron naar het andere liepen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door M57 »

En dat was dan niet op een plaats waar dat wel mocht? Ben al een paar keer in het Spaanse niks uitgestapt en daar kwam je alleen weg door spoorbaan over te steken.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Dexter »

Volgens de Spaanse krant El Pais reed de trein ter plaatse met een snelheid van 139 km/h. Met die snelheid leg je in 25 seconden ongeveer 1000 meter af, nou reken maar uit. Het station was net eind 2009 helemaal opgeknapt en voorzien van hoge perrons (80 cm), een onderdoorgang en een voetgangersbrug.

Nu hebben Spaanse treinen enorm felle frontseinen en ze houden daar ontzettend van veel en hard toeteren, maar ik denk dat het veel mensen niet gelukt is om in het gedrang op een spoorbaan tussen twee hoge perrons nog op tijd weg te komen. De trein heeft in totaal 30 personen aangereden, waarvan tot nu toe 13 doden en 17 gewonden.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door iljitsch »

M57 schreef:En dat was dan niet op een plaats waar dat wel mocht? Ben al een paar keer in het Spaanse niks uitgestapt en daar kwam je alleen weg door spoorbaan over te steken.
Nee hoor, dit was Cercedilla, weliswaar een kleine plaats maar een station met alles er op en er aan: een stuk of drie doorgaande sporen en nog één of twee kopspoortjes voor de lokale tjoektjoek uit het jaar nul, een mooi antiek stationsgebouw (zowaar als zodanig in gebruik!) en een wat minder mooie ook niet zo nieuwe tunnel.

Ik kan me wel iets voorstellen bij dringen bij de tunnel, op kleine stations zijn die vaak aan de krappe kant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Het station was net eind 2009 helemaal opgeknapt en voorzien van hoge perrons (80 cm), een onderdoorgang en een voetgangersbrug.
Het AD meldde nu juist dat het station van een nieuwe onderdoorgang was voorzien waardoor de voetgangersbrug was afgesloten. Omdat reizigers daardoor in verwarring raakten (die kenden de onderdoorgang nog niet) zouden ze over de sporen zijn overgestoken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Caspar »

Tsja dat zou het zelfde zijn als dat ik ineens op Rotterdam Centraal over de sporen ga wandelen omdat daar het een en ander is veranderd met de loopbrug etc...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje

Bericht door Justin »

Ik las het inderdaad. Enorm drama gezien het leed in een wat grotere omvang is... :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten