Iljitsch in west-Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Ik was het afgelopen weekeinde weer even in Nederland en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat rond te OV-en en met name de RET-boot te nemen vanaf Hoek van Holland naar de maasvlakte. Hier het eerste deel van het verslag.

Deel 1: vrijdag

Na vrijdagochten nog voor zonsopgang uit Madrid vertrokken te zijn was ik iets voor negenen op Schiphol en nam ik de trein naar Leiden. De trein Amsterdam - Den Haag CS had al een kwartier vertraging, wat een hele prestatie is op zo'n kort stukje. In Leiden zijn ze aan het experimenteren met een nieuwe perronopmaak, en ik moet zeggen dat het een flinke verbetering is:

Afbeelding

Onvoorstelbaar veel fietsen in Leiden:

Afbeelding

En een mooi busstation waar je zo de juiste bus gevonden hebt. Daar kunnen ze in Rotterdam nog wat van leren:

Afbeelding

Ik moest bus 14 van Connexxion hebben, die zoals eerder beschreven steeds de vorige halte in het display heeft in plaats van de vorige, niet bepaald handig. Vooral ook omdat ik deze rit nooit eerder gemaakt had en dus de halteaankondiging nodig had om op de juste halte uit te stappen.

Na de zakelijke beslommeringen die mij zo vroeg naar Nederland gebracht hadden afgewikkeld te hebben had ik nog wat tijd voor mijn eetafspraak in Den Haag, dus ik besloot een nieuwe poging te wagen station Rotterdam Noord te bezoeken. Het (ex-) stationsgebouw ontworpen door Sybold van Ravesteyn heeft wel iets Berlage-achtigs, dat wilde ik wel eens zien. Achteraf gezien had ik denk ik beter de intercity richting Utrecht kunnen nemen en in Gouda overstappen, want die was net klaar voor vertrek toen ik arriveerde op Leiden Centraal. Maar dat ging allemaal te snel om te kunnen overpeinzen dus toch maar via Den Haag en Rotterdam CS. In Rotterdam arriveerden we aan het laagste in gebruik zijnde spoor aan het eind waar flink gebouwd werd:

Afbeelding

Hier was het eerder besproken probleem van mensen die in de weg staan bij het uitstappen zeer acuut was gezien de minimale perronbreedte. Ik moet toegeven dat het feit dat ik door het hek een paar foto's nam de doorstroming ook bepaald niet bespoedigde.

Afbeelding

De trap geeft wel goed overzicht over de diversiteit aan treinen hier:

Afbeelding

Nog even een foto van een als nieuw opgepoetste plan V, heerlijk ouderwets altijd:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens kernste het ook ouderwets bij het optrekken. Gebruiken deze treinen nog ingwikkelde serie/parallel-schakelingen van de verschillende motoren bij wijze van "versnellingen"? Zo klinkt het wel.

Nieuw grind op het spoor aan de overkant bij Rotterdam Noord:

Afbeelding

Zonde wel dat dat stationsgebouw van Rotterdam Noord nu een andere bestemming heeft en dus afgesloten is van het perron:

Afbeelding

Afbeelding

Met een enorme trap kan je naar beneden. En weer naar boven omdat ik de OV-chipkaartlezer over het hoofd had gezien. Toen was het tijd voor het tweede evenement: met Qbuzz terug naar Rotterdam CS om zo weer een vervoerder toe te voegen aan het lijstje wat ik be-chipkaart heb. Ik geloof nu dat ik met HTM, RET, Connexxion, Veolia en Qbuzz alle bus/tram/metrovervoerders in dit deel van het land gehad heb. Ben benieuwd of Qbuzz inderdaad als RET opduikt op het overzicht. Geen wonder trouwens dat ik het station miste bij mijn vorige poging, dit is wat je ziet vanaf de straat waar de tram rijdt:

Afbeelding

Lijn 8 laat ons weten dat het Hofplein op de schop gaat:

Afbeelding

Qbuzz interieur. Dit zijn regionale bussen, geen staanplaatsen. Geeft je een beetje het gevoel in een toerbus te zitten:

Afbeelding

Terug op Rotterdam CS is het goed te weten dat de perrons lang genoeg zijn voor alle eventualiteiten, zoals het parkeren van een losse locomotief:

Afbeelding

Overigens was me op de heenweg al opgevallen wat een puinhoop het is in Delft in verband met de bouw van de nieuwe spoortunnel: de hele weg parallel aan het spoor is weg, op de trambaan na en die oude molen en het andere oude gebouwtje. Nu dus weer naar Den Haag. Ik moest aan de Laan van Meerdervoort zijn, wat ik vanaf Den Haag met lijn 11 kon doen maar ik had geen zin om buiten in de spitsdrukte op de tram te moeten wachten dus ik reed door naar Den Haag CS en nam daar lijn 3. Na een gezellige maaltijd met mijn broers lijn 11 naar HS (langs de Conradkade razend):

Afbeelding

De halteweergave deed het niet, maar in tegenstelling tot in Leiden deerde dit me niet, niet alleen omdat ik mee moest tot het einddpunt maar ook omdat ik 8 jaar om de hoek bij de volgende halte gewoond heb en 10 jaar om de hoek bij die erna, dus echt heel hard heb ik die halteweergave niet nodig... Bovendien zit in de tram, in tegenstelling tot in die Connexxion-bussen, een haltestrip zodat je in elk geval kan aftellen hoeveel haltes je mee moet. HS ziet er goed uit met nog wat daglicht en de lichten al aan (geloof me, dit is een lastig station om een goede foto van te maken):

Afbeelding

Voor HS overgestapt op lijn 1 naar Delft. Met de GPS in mijn iPhone geprobeerd de snelheid van de tram bij te houden. In Den Haag / Rijswijk was dit zo'n 20 - 21 km/u. Zal overdag nog wel wat langzamer zijn. Na de brug over de vliet ging het echter veel harder, maar niet de 70 km/u bij de AHOB vlak voor Delft waarover gespeculeerd werd. Snel naar bed want zaterdag zou ook weer een lange dag worden...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daantje »

Dat met die haltes die achterlopen op het display in de bussen van Connexxion in en rond Leiden is een bekend probleem wat helaas nog steeds niet verholpen is. Als ik ergens heen moet zoek ik eigenlijk ook altijd wel de voorgaande haltes op dus voor mij is het niet zo'n probleem (en ik heb de laatste tijd niet in die regio gereisd terwijl ik niet wist waar ik eruit moest).

Station Rotterdam Noord is vanaf de andere kant (zuidzijde) wel beter herkenbaar door het stationsplein en de bushavens.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daan »

iljitsch schreef:Overigens kernste het ook ouderwets bij het optrekken. Gebruiken deze treinen nog ingwikkelde serie/parallel-schakelingen van de verschillende motoren bij wijze van "versnellingen"? Zo klinkt het wel.
Ja, Mat'64 heeft nog weerstanden. SGM en de oudste serie ICM ook, en dat werkt inderdaad allemaal volgens hetzelfde principe. Serie - Serie-Parallel - Parallel, uit m'n hoofd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Toen was het tijd voor het tweede evenement: met Qbuzz terug naar Rotterdam CS om zo weer een vervoerder toe te voegen aan het lijstje wat ik be-chipkaart heb. Ik geloof nu dat ik met HTM, RET, Connexxion, Veolia en Qbuzz alle bus/tram/metrovervoerders in dit deel van het land gehad heb.
Je mist Arriva nog :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Deel 2: zaterdag, de RET-boot!

Bericht door iljitsch »

Op tijd weer de deur uit in Delft, met bus 60 van Veolia naar het station. Toen ik uit de bus stapte zag ik net een oranje trein het station binnenrijden, kon nog net de helft van de laatste bak fotograferen:

Afbeelding

(Ik kwam er pas later achter dat m'n camera op "manual" stond en dus de foto's in Delft overbelicht waren...) De RET komt ook langs in Delft:

Afbeelding

En dit is het busstation gezien vanaf de trap naar de perrons:

Afbeelding

Ik ben niet zo'n buskenner maar dit ziet er erg goed uit voor een middelkleine stad als Delft, alleen jammer dat het een eindje lopen en/of klimmen is vanaf het station. Overstappen in Schiedam, waar een SLT er futuristisch uit staat te zien:

Afbeelding

Ik had het idee dat we erg langzaam gingen op het trajekt naar Hoek van Holland, met in eerste instantie erg korte afstanden tussen de haltes. Maar blijkbaar moet mijn interne snelheidsmeter gecalibreerd worden, want af en toe verscheen op een schermpje de snelheid, die tot 129 km/u kwam. Vervolgens is het stuk van Maassluis West tot Hoek van Holland Haven toch best lang (18 km?). Ik vraag me af wat dit voor de reistijd gaat doen als hier in de toekomst metro's gaan rijden, die natuurlijk die 130 km/u niet halen. Eigenlijk zou je een metro tot en met Maassluis willen en dan een sneltrein naar Hoek van Holland. Probleem is natuurlijk dat afgezien van twee keer per dag per richting voor de boot naar Engeland of op drukke stranddagen er veel te weinig reizigers zullen zijn voor zo'n sneltrein.

Na uitstappen bij Hld kwam er gelijk een flinke bui naar beneden, dus maar snel het viswinkeltje ingegaan, en tegen de tijd dat ik mijn broodje makreel betaald had was de bui alweer voorbij. (Dit zou zich nog een aantal keren herhalen.) Toen maar even aan de andere kant van de dijk wat meer proviand ingeslagen bij de AH. Vervolgens het eerste doel van deze rit: de vergane glorie van station Hoek van Holland Haven fotograferen. Dit zal mijn SLT zijn die ondertussen op Hlds gekeerd was:

Afbeelding

Wat je ziet is dat de sporen tussen Rotterdam en Hoek van Holland Strand hier van het station wegbuigen, Hlds ligt iets verder noordelijk dan Hld. Spoor 3 loopt echter rechtuit en eindigt als kopspoor voor het stationsgebouw:

Afbeelding

Ik heb niet het idee dat hier veel stopt, maar het spoor is verder wel in operationele staat. Dat kan je niet zeggen van sporen 4 en 5 die iets verder terug aan de zijkant van het stationsgebouw doodlopen:

Afbeelding

Het zou mij verbazen als hier deze eeuw nog treinen gereden hebben. Het overgebleven stootblok is ook niet bepaald modern te noemen:

Afbeelding

Overigens zegt wikipedia dat er vier kopsporen zijn, maar die vierde heb ik niet gezien. Terug bij het stationsgebouw blijkt er nog wel een "stationsrestauratie" aanwezig te zijn:

Afbeelding

Vervolgens was het toch al bijna tijd om de boot te nemen, maar ik wist niet goed waar die afgemeerd lag. Aan de korte kant van het stationsgebouw (waar ook de ingang is voor de Stena-terminal) is een groot parkeerterrein. Daarachter is weer water, en aan de noordkant daarvan iets voorbij een paar andere boten bevindt zich de "fast ferry" van de RET:

Afbeelding

Lekker ruim van binnen:

Afbeelding

Daarnaast kan je op het achterdek terecht om je fiets te parkeren of om te fotograferen, zoals ik deed. Let wel op dat de boot niet voor niks "fast" heet en zeebenen dus van pas komen als-ie z'n maximale snelheid van 22 knopen bereikt. Ik zal jullie behalve deze niet met foto's van water, kleine boten en enorme vrachtschepen vervelen:

Afbeelding

Vanwege de wind konden we niet aan de maaslantkering halteren en op de landtong naar Rozenburg waren er in- noch uitstappers (ik en twee Engelsen met camera's waren de enige passagiers), waardoor we met zo'n +10 vertrokken en met -5 aankwamen op de maasvlakte. De tocht kostte me 3 euro.

Ik voel mij nu geroepen om een aanbeveling te doen over in hoeverre dit tochtje de moeite is. Aan de ene kant is het wel aardig om weer eens een ander type OV uit te proberen, en als je interesse hebt in het havengebeuren is het zeker leuk om dat allemaal eens vanaf het water te zien. Hoewel in dat geval een echte havenrondvaart vanuit Rotterdam waarschijnlijk interessanter is. Het probleem wat ik spoedig aan den lijve zou ondervinden is dat deze boot je eigenlijk in een soort niemandsland afzet. Het is vervolgens een uur met de bus naar Spijkenisse en een half uur met de metro voordat je weer in het centrum van Rotterdam bent. En die anderhalf uur is echt de moeite niet. Er is onderweg ook niet echt veel interessants te vinden, of je moet een bezoekje aan Brielle willen brengen. Ik zou deze reis puur met OV dus niet aanbevelen. Met de fiets daarentegen is het een ander verhaal: neem de trein naar Hoek van Holland, steek over naar de landtong, fiets naar Rozenburg en dan de (traditionale auto-) veerboot van Connexxion naar Maassluis en je stapt weer op de trein. Of misschien zelfs lopend: dit is ongeveer 10 km. Een wat langere fietsrit langs Brielle en/of Hellevoetsluis kan ook, eventueel met de fiets in de metro terug via Spijkenisse.

Terug naar mijn verhaal: twee minuten na de aankomsttijd van de boot vertrekt bus 113 van Connexxion van de maasvlakte en rijdt dan in zo'n 25 minuten naar het busstation Rugge in Brielle. Dit bleek een gelede bus te zijn, wat mij wat ruim leek voor één passagier (mijzelf dus). Ik heb vervolgens het hele eind met de chauffeur staan babbelen, die vertelde dat Connexxion bussen verhuurd had voor de luchtmachtdagen en liever de gelede niet meegaf aan onervaren chauffeurs, vandaar dat die nu overbleven voor de lijndienst. Nadat ik vertelde dat ik naar Rilland ging beval de chauffeur me aan het hele eind met de bus te doen. Da's niet echt haalbaar, maar ik zou in zo'n 3 uur naar Middelburg kunnen doorbussen en de trein naar Rilland-Bath nemen. Maar ondanks het feit dat dit niet (veel) langer was dan naar Rotterdam en dan de trein, meerdere uren in een krappe en slingerende bus zitten was me wat te veel van het goede. Dit is het "busstation" in Brielle: welgeteld drie abri's, maar wel twee stuks elektronische vertrektijdenborden:

Afbeelding

Na verloop van tijd kwam de tweede bus aan in Spijkenisse, wat een heel aardige overkapping voor het metrostation heeft:

Afbeelding

Ondanks het feit dat de metro z'n eindpunt één halte verderop heeft wist-ie toch nog een paar minuten te laat te komen. Vervolgens mee naar halte beurs, inkopen gedaan en toen was het tijd om de trein richting Zeeland te nemen. De Benelux van 13.55 u was net weg dus ik besloot niet via CS maar via Blaak te reizen. Station Blaak ziet er alleen maar donkerder uit met een plens zonlicht die van boven binnenkomt:

Afbeelding

In Dordrecht overgestapt op de t2100 met als plan vanaf Kruiningen-Yerseke terug te steken naar Rilland-Bath, dan ben ik 10 minuten eerder ter plaatse en heb ik de kans om een paar foto's van station Kruiningen-Yerseke te maken in plaats van voor de zoveelste keer een kwartier op Roosendaal rond te hangen vanwege de ruime aansluiting tussen de t9200 en t12100. We waren erg vroeg in Roosendaal (-3 of -4 ofzo) maar vervolgens bleven we wachten op een vertraagde trein uit Breda. Maar goed dat ik nog even keek hoe lang m'n overstap in Kruiningen-Yerseke was, want die zou er met de uiteindelijke +/- +6 in gaan schieten. Dus toch maar uitgestapt in Roosendaal. Overigens zaten veel treinen dit weekeinde ruim in hun rijtijden. Bij bijna ieder station van enige grootte stond ik eerder 5 dan 2 minuten stil.

Tot zover zaterdag. Zondag volgt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Wat trouwens wel grappig is is dat de maasvlakte vol ligt met spoor, de bus passeerde verschillende spoorwegovergangen. Maar geen reizigerstreinen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Wubbo »

Hoek van Holland kende inderdaad nog meer kopsporen: ten zuiden van spoor 1 lag nog een kopspoortje, en in het verlengde van spoor 5 ook. Overigens zijn al die sporen niet meer in exploitatie, alleen spoor 3 is nog in gebruik (en wordt een paar keer per week gebruikt tijdens de onderhoudsroosters).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:
iljitsch schreef:Ik geloof nu dat ik met HTM, RET, Connexxion, Veolia en Qbuzz alle bus/tram/metrovervoerders in dit deel van het land gehad heb.
Je mist Arriva nog :wink:
Ja, wel in dit lijstje maar volgens mijn gegevens ben ik om 9 mei met Arriva van Zuidplein naar Rotterdam Lombardijen gegaan. (-:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:Hoek van Holland kende inderdaad nog meer kopsporen: ten zuiden van spoor 1 lag nog een kopspoortje, en in het verlengde van spoor 5 ook. Overigens zijn al die sporen niet meer in exploitatie, alleen spoor 3 is nog in gebruik (en wordt een paar keer per week gebruikt tijdens de onderhoudsroosters).
Volgens mij vertrok er in Drgl 2008 planmatig zelfs nog één trein per week vanaf spoor 4. :P
@iljitsch: Spijkenisse Centrum is het derde station van de lijnen C en D. :wink: Je hebt: De Akkers, Heemraadlaan, Spijkenisse Centrum en zo verder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Deel 3: Den Haag HS

Zondag was het tijd om weer naar huis te gaan, simpel ritje van Rilland naar Schiphol dus. Maar ik dacht dat ik nog wel even in Den Haag HS uit kon stappen om eindelijk eens een keer de audiotoer die al tijden op mijn iPhone staat te doen. Prorail heeft er hier vijf van staan, vier audio, over de stations Bijlmer, Den Haag Hollands Spoor, Haarlem en Maastricht, en één video over station Eindhoven.

Vertrek vanuit Rilland-Bath was zoals te doen gebruikelijk netjes op tijd, evenals aankomst in Roosendaal dus ruim de tijd om wat foto's te schieten, maar eigenlijk meer als oefening want echt interessant was het allemaal niet. De t9200 was ook weer lekker vroeg, de machinst stapte maar uit om wat rond te kijken en ik en een andere fotograaf konden dus mooi deze loc met felicitatie op de foto zetten. (Zie beneden voor een beter leesbare versie.)

Afbeelding

Toen toch maar ingestapt, in het stuurstandrijtuig uiteraard. Dat zag er trouwens mooi opgepoetst uit, en kan volgens mij nog best een tijdje mee. Natuurlijk wel zonde dat het stuurstandrijtuig achter de locomotief zit, daar moeten de NS en NMBS zich toch wel een beetje voor schamen vind ik.

Na binnenkomst wilde een Chinees meisje weten wat er nu zo bijzonder aan die trein was dat ik er foto's van had lopen maken, dus ik legde dat maar even uit. Verder heb ik nog geprobeerd om reclame te maken voor bezoekjes aan Den Haag, Delft en Rotterdam in plaats van zwaar overgewaardeerde toeristentrekpleister Amsterdam, maar of dat geholpen heeft weet ik niet. Wel werd het bij iedere stop drukker, tussen Rotterdam en Den Haag zat 't aardig vol. In Den Haag dus uitgestapt en nog maar een foto gemaakt zodat de felicitatie mooi leesbaar is:

Afbeelding

Vervolgens de eerste van de zes audiobestandjes van zo'n vier minuten gestart. Ieder bestandje vertelt wat over een deel van het station. Om te beginnen natuurlijk de buitenkant. Het verhaal merkt op dat deze "stationspaleizen" gebouwd zijn vanuit een zekere marketingfilosofie:

"Je gaat terug naar de oude bouwstijl, het heeft wat van een Griekse tempel, en nogmaals, je lokt er mensen mee: "Wat een prachtig mooi gebouw, daar gaan we eens naar kijken. Hee, er rijdt ook een trein, laten we die eens nemen.""

Als je over het NS-logo en de letters "Den Haag HS" heenkijkt je nog steeds kan zien dat dit een station van de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij is, vandaar dus dat HS. Verder blijkt bij nadere inspectie dat er een keur aan topless dames uitgehakt is in de gevel...

Afbeelding

Ook interessant, maar niet op deze foto's: boven de klok zie je een wiel met vleugels, lange tijd het logo voor de spoorwegen. Het verhaal gaat verder met de koninklijke wachtkamer, waar niet veel aan te zien is want we mogen er niet in. Wel in steen uitgehouwen een tafereel met in het midden koningin Emma (met de kroon aan haar voet waar ze met haar hand naar wijst) en Wilhelmina als baby op de arm van de persoon rechts ernaast.

Afbeelding

Vervolgens eens bij spoor 1 gaan kijken:

Afbeelding

Om niet nader genoemde redenen wordt spoor 1 alleen in de nacht van zondag op maandag gebruikt wordt, dus ik was er nog nooit geweest. Niet gek ook, met deze afschrikwekkende koppen:

Afbeelding

Afbeelding

En wederom blijkt dat in Nederland de ene steen niet langer dan 10 jaar op de andere kan blijven liggen, blijkbaar moet er WEER aan een groot station gesleuteld worden:

Afbeelding

Aan de noordkant van perron 1 heb je redelijk utzicht op wat er allemaal uit die richting aankomt cq naar die kant vertrekt, maar helaas had ik maar 20 minuten en die waren alweer bijna op, snel naar spoor 6 dus voor de trein naar Schiphol. Volgende keer maar eens een perron tot de andere kant afwandelen.
Oud forumgebruiker

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Natuurlijk wel zonde dat het stuurstandrijtuig achter de locomotief zit, daar moeten de NS en NMBS zich toch wel een beetje voor schamen vind ik.
Waarom? Wees blij dat dat ding überhaupt meerijdt, het is beter dan een rijtuig minder.
iljitsch schreef:Na binnenkomst wilde een Chinees meisje weten wat er nu zo bijzonder aan die trein was dat ik er foto's van had lopen maken, dus ik legde dat maar even uit. Verder heb ik nog geprobeerd om reclame te maken voor bezoekjes aan Den Haag, Delft en Rotterdam in plaats van zwaar overgewaardeerde toeristentrekpleister Amsterdam
:lol: :lol: :lol: . Volgens mij komen er ook voldoende toeristen in Rotterdam en Den Haag overigens. En tja, overgewaardeerd heeft uiteraard iedereen een eigen mening over. Ik denk dat de chinees genoten heeft van het historische gedeelte in Rotterdam :). Daar kan ze zich zo een paar minuten vermaken :oops:. Sorry, flauw.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:En wederom blijkt dat in Nederland de ene steen niet langer dan 10 jaar op de andere kan blijven liggen, blijkbaar moet er WEER aan een groot station gesleuteld worden:
Kan me vergissen, maar volgens mij waren ze daar gewoon de overkapping van een vers laagje verf aan't voorzien. Da's nu eenmaal eens in de zoveel tijd nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door webguy »

Mwah, ze verven alles geloof ik :P En dat duurt wel effe met zo'n groot station...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Suus »

Het posten zo te zien ook :wink: We kunnen natuurlijk ook op zijn Belgisch stations opknappen, dan heb je een keer in de tien jaar een nieuw station van Carravalli (of hoe je het spelt), en het overgrote meerendeel is een bouwvallige krottenverzameling.

Wel jammer dat de grote poster op de locomotief dan weer Verdana gebruikt. :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door webguy »

Wees blij dat t niet Comic Sans is ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Het posten zo te zien ook :wink:
Ik kwam zondag erg moe thuis en daarna natuurlijk overdag werk en verder druk met nieuwe iPhone-software installeren en jailbreaken, meer foto's maken, dan schiet het posten er nog wel eens bij in. 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Suus »

Ik had het meer over de (tijdelijke) dubbelpost van Webguy :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Dexter »

@Iljitsch: Die Benelux-stuurrijtuigen zijn over hun termijn heen en kunnen niet meer als zodanig gebruikt worden. Wel mogen ze nog als normaal tussenrijtuig meerijden, dus vandaar de rare plaats in de trein.

Opvallende felicitatie op die Traxx-loc overigens. Het lijkt erop dat NS en NMBS weer aan het voetje vrijen zijn nu dat die hele impasse rond de HSL-shuttledienst Gvc - Bd - Brusz is opgelost. :wink:
Laatst gewijzigd door Dexter op vr 25 jun 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Hoe is die impasse opgelost dan?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Dexter »

NMBS heeft eindelijk toegegeven en een extra Fyra V250-treinstel besteld, waardoor er genoeg treinstellen zijn om die shuttledienst te kunnen rijden. Eigenlijk hadden de Belgen daar geen oren naar, terwijl dat wel de afspraak met Nederland was. Ik meen dat het zelfs een uitvloeisel was van het hele gedoe rondom de verdieping van de Oosterschelde en de IJzeren Rijn en dat toen de Belgen hun gram via de HSL probeerden te halen. Kortom, diplomatie op topniveau! :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door iljitsch »

Enig idee wanneer eea dan gaat rijden en hoe lang de rit Den Haag - Brussel dan duurt?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Fles »

Poeh, uitgebreid verhaal zeg! :shock: :pos: Die foto van Den Haag HS in de schemering vind ik wel mooi :Y Hoe lang is die belicht? Had je een statief of zo? En dat met die ferry is ook tof. Lijkt wel een beetje op de ferry Konstanz - Friedrichshafen :)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Bastiaan »

Wat doet een Qbuzz-Qliner in de omgeving van Rotterdam? Dit moet dan toch een voor Friesland bedoelde wagen zijn? Ik ben wel benieuwd naar foto's van de buitenkant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daniel »

Was dat ding daar niet als extra wagen? In ieder geval was er eerst een Friese MAN in Rotterdam, dat viel wat minder op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iljitsch in west-Nederland

Bericht door Daantje »

Om nog even terug te komen op je verslagje over de zuid-hollandse eilanden: toen ik nog in Goes woonde en een vriendin had in Hellevoetsluis ging ik daar ook altijd heen via Rotterdam en Spijkenisse in plaats van met de bus over de eilanden omdat dat hemelsbreed veel korter is maar wel veel langer duurt. Ik heb wel eens de hele rit van Rotterdam Zuidplein naar Middelburg gedaan toen bus 133 nog reed en er een weekend geen treinen reden op een deel van mijn traject maar na Zierikzee krijg je dan echt wel een zere kont en ben je het ook wel zat. Naar Goes is dan beter te doen want dan kan je in Zierikzee even overstappen en dan hoef je ook niet zo ver meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten