BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Ederveen »

find_your_spot schreef:
Ederveen schreef: Da's knap, in Brussel 6 verschillende medewerkers tegenkomen die nog op z'n Vlaams antwoord geven ook! 8-)
Ik heb er tot nu toe wel 20 verschillende MIVB/STIB medewerkers, verkopers, controleurs, metro-en trambestuurders gesproken die allemaal Vlaams konden. *O*
Allez, dat zou toch wel eens in den krant mogen bekomen, hé! Amai!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:- Geen RFID technologie, maar iets zwakkers
Het is gewoon op basis van RFID/NFC. Hoe ver je je kaart er vanaf kan houden en dat hij dan nog steeds activeert heeft te maken met de hoeveelheid power die je door de transmitter in de kaartlezer gooit. Bij Connexxion staat hij bijvoorbeeld heel laag zodat ik soms zelfs mijn kaart uit mijn portemonnee moet halen omdat het venstertje al te veel stoort en bij de NS kan ik gewoon mijn jaszak met de portemonneee erin 'in de buurt' van de paal houden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef: Het is gewoon op basis van RFID/NFC. Hoe ver je je kaart er vanaf kan houden en dat hij dan nog steeds activeert heeft te maken met de hoeveelheid power die je door de transmitter in de kaartlezer gooit. Bij Connexxion staat hij bijvoorbeeld heel laag zodat ik soms zelfs mijn kaart uit mijn portemonnee moet halen omdat het venstertje al te veel stoort en bij de NS kan ik gewoon mijn jaszak met de portemonneee erin 'in de buurt' van de paal houden.
De kaartlezers van de NS zijn zo'n beetje gevoelig voor van allerlei kaartjes. Verklaar mij dan is waarom de NS kaartlezers geen ene sjoege geven als ik een Mobib kaart voor een NS CiCo hou?

Mijn ervaringen en situatie is, ik heb een portomonee met de volgende kaarten voorzien van chip:

- ID kaart
- OV fietspas
- Schoolpas school 1
- Schoolpas school 2
- Verzekeringspas
- OV-Chipkaart

Als ik deze portomonee bij Connexxion incheck ben ik binnen 1 seconden ingecheckt.

Als ik deze portomonee bij de NS ervoor houdt... dan crasht zo'n beetje alles behalve een incheck.....
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:De kaartlezers van de NS zijn zo'n beetje gevoelig voor van allerlei kaartjes. Verklaar mij dan is waarom de NS kaartlezers geen ene sjoege geven als ik een Mobib kaart voor een NS CiCo hou?

Mijn ervaringen en situatie is, ik heb een portomonee met de volgende kaarten voorzien van chip:

- ID kaart
- OV fietspas
- Schoolpas school 1
- Schoolpas school 2
- Verzekeringspas
- OV-Chipkaart

Als ik deze portomonee bij Connexxion incheck ben ik binnen 1 seconden ingecheckt.

Als ik deze portomonee bij de NS ervoor houdt... dan crasht zo'n beetje alles behalve een incheck.....
Euh ja. Wat dacht je van andere radiofrequenties ;) Of gewoon een simpele beveiliging in het authenticatiemechanisme.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Meltrain »

Als u regelmatig de metro neemt, hebt u wellicht al vastgesteld dat verschillende stations uitgerust zijn met toegangspoortjes. [...]
Vanaf deze zomer worden de al geïnstalleerde toegangspoortjes geleidelijk aan geactiveerd. [...]
Om de toegangspoortjes te openen is het noodzakelijk dat u uw vervoerbewijs steeds ontwaardt, zoals op de rest van het ondergrondse en bovengrondse netwerk. Als occasionele gebruiker kunt u zowel de klassieke rittenkaarten als de MOBIB-kaart gebruiken, maar als abonnee of rechthebbende op een vrijkaart is de MOBIB-kaart onontbeerlijk. Alle klassieke abonnementen en vrijkaarten worden na eind juni niet langer aanvaard. Als dit voor u van toepassing is, raden wij u aan om zo snel mogelijk uw MOBIB-kaart aan te vragen. U vindt meer informatie hierover in de onderstaande FAQ.
Bron en meer informatie: site van de MIVB
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door waldo79 »

Oftewel: de toerist/ incidentele reiziger zit niet opgescheept met nog een chipkaart :o
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Vinny »

Die gebruiken het ouderwetse magneetkaartsysteem (met veel minder functies), waardoor de poortjes toch gesloten kunnen worden. Blij toe, want de Brusselse metro stikt van de ongure personen. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door midnet »

laatste nieuws is dat, met lichte vertraging, vanaf 5 juli a.s. de meeste stations ''dicht''gaan. Gemiddelde kosten voor ombouw van 1 station rond de 1 milj.€.... het is mij nieuw dat ik hier lees dat de magneet-rittenkaarten nog blijven, maar ach, ergens in Italie heb ik wel gezien dat een stempelautomaat 3 soorten ''bekken'' had voor formaten rittenkaarten. En in LONdon is het ook niet anders-voor de underground zowel magneetkarton als chip/Oyster.
Overigens heeft volgens mij de metro van Paris nog veel meer ''ongure types'' in verhouding-en die is altijd al afgesloten geweest. Dus wat dat nou zegt-we zullen wel zien.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

De metro's van Washington en New York kennen ook beiden een gesloten systeem.

Maar helaas barst het daar van de zwervers en ongure types, maar wat wil je ook met dit soort poortjes...

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door webguy »

Ach, in Washington DC heb je iig nog weggooi kaartjes die printen hoeveel saldo je hebt als je uitstapt. Op de OVC duurt dat een week :P
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Ach, in Washington DC heb je iig nog weggooi kaartjes die printen hoeveel saldo je hebt als je uitstapt. Op de OVC duurt dat een week :P
Dat klopt Afbeelding

Ook gaaf hoe je geld kunt overzetten van je oude kaartje naar een nieuw kaartje...


Dat dat met onze OV-Chipkaart een week kost, dat is via internet ja. Maar persoonlijk zijn er inmiddels ruimschoots genoeg plekken waar je even je saldo kunt raadplegen...

Als je niet eens je eigen saldo kunt onthouden bij het uitchecken, dan ben je gewoon niet geschikt om uberhaupt deel te nemen aan het OV :Y
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Vinny »

Overigens heeft volgens mij de metro van Paris nog veel meer ''ongure types'' in verhouding-en die is altijd al afgesloten geweest.
Maak er maar van: semi-open. Er zijn een heleboel mensen die gewoon onder de poortjes doorkruipen, of dicht achter andere reizigers aan blijven lopen. Zo heb ik op het Gare du Nord wel eens een hele zigeunerfamilie binnen zien komen... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Freek »

en dat zijn nog de minst opvallende manieren om langs die poortjes te gaan. Heb daar gezien dat er onder de ogen van de toezichthouders poortjes werden opengehouden of er overheen geklommen werd.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door midnet »

Vervolgbericht over deze kwestie:
Op de metrohaltes die nu enkel nog met poortjes en geldig tiketje zijn binnen te geraken (zo-das Vlaams) zijn de ontvangsten met 50-100%, gemiddeld 66-70% gestegen. Iets van ruim 200.000€ per halte op jaarbasis aan extra inkomen.
OP ZO 19/9 is er een autovrije dag in de stad Brussel (Europese mobiliteistweek) en dan is het stadsvervoer gratis.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRUSSEL: ook hier komt de chipkaart en metro gaat dicht.

Bericht door Vinny »

Iets van ruim 200.000€ per halte op jaarbasis
:shock: Ik denk dat je wel een aantal toezichthouders extra kunt aanstellen van dit geld met BOA bevoegdheid. Die dus ook mensen kunnen laten oppakken die doelbewust de poortjes vernielen om zwart te gaan rijden!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten