[Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Suus »

OV-chip checkt niet uit

Wel kunnen inchecken met de OV-Chipkaart in Diemen, maar niet kunnen uitchecken bij het Amstelstation in Amsterdam. Dat is Francijn Roest al diverse malen overkomen.

Een paar keer per week reist Roest naar haar werk met bus 136 van het Wilhelminaplantsoen naar het Amstelstation. Omdat zij wel eens wilde weten wat dit ritje nu kost met de nieuwe OV-chipkaart lette ze bij het uitchecken extra goed op en zag een foutmelding. Dat is nu al zeker vier keer gebeurd. Bij niet uitchecken kost een reis altijd €4,-.

"Dat is wel weer te claimen, maar misschien zijn er wel meer mensen bij wie dit gebeurt en die het niet in de gaten hebben? Ik heb het in ieder geval gemeld bij het GVB."
GVB heeft naast de klacht van mevrouw Roest geen andere meldingen ontvangen. "Wij denken dat het toch aan haar OV-chipkaart ligt en hebben haar aangeraden om bij een OV-balie haar kaart te laten controleren", aldus een woordvoerder. Roest denkt niet dat haar kaart het probleem is. "Op mijn verdere reis in de bus in Amsterdam doet de kaart het gewoon. Ik denk dat het komt omdat de bus als begin- en eindhalte het postkantoor heeft en dan een rondje rijdt door Diemen. Als ik bij het postkantoor opstap heb ik geen probleem."

Bron: Diemer Nieuws 24 juni 2010 - pagina 1.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Klaasje »

Lusjes waarbij rit 1 in rit twee veranderd... Zou dat het probleem zijn?
Bij CXX werkt dat in ieder geval wel goed! :pos:
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door VIRM »

Gewoon even bij een GVB-balie langsgaan om je Chipkaart te laten controleren. :)
En altijd goed opletten als je in- en uitcheckt (als dat althans mogelijk is)...
Beul van de blindegeleidelijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

find_your_spot, htm_tram en ik hebben ook zeer regelmatig last van het niet kunnen uitchecken als we met de (nacht)bus voorbij het eindpunt zijn gereisd, daar zit ergens toch iets niet goed in die apparatuur. Doorgaans staat er dan op het display: kaart ongeldig.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Geert »

Maar volgens de vervoerder ligt dat aan (de chipkaart van) de reiziger, en natuurlijk vooral niet aan Het Systeem. Stel je voor :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Suus »

Ik zou het eigenlijk een keer moeten testen, ik gebruik deze lijn heel soms nog wel eens. Alleen stap ik niet zoals deze mevrouw één halte voor het postkantoor (Diemen Burgemeester Bickerstraat) in en uit, maar juist uit één halte na het postkantoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Lusjes waarbij rit 1 in rit twee veranderd... Zou dat het probleem zijn?
Bij CXX werkt dat in ieder geval wel goed! :pos:
Zelfs met die trage lezers van Arriva werkt dat goed, kennelijk is de apparatuur van het GVB wat erg selectief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Oud forumgebruiker »

In de tram nooit last van gehad. Zijn zelfs mensen die vergeten zijn uit te checken en later de tram weer opwachten (halverwege de route) om nog even uit te checken. En dat werkt gewoon. Maar tussen haakjes: waarom zou je voorbij het eindpunt reizen (als het geen ringlijn is)?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

-Als je hobbyist bent
-Als het slecht weer is en de bus/tram in de andere richting eerder langskomt
-Als je je in de rijrichting heb vergist en/of de bestemmingsaanduiding op het voertuig niet bleek te kloppen

Zomaar wat voorbeelden waarom je langs het eindpunt zou reizen.

Vreemd genoeg had ik laatst geen problemen met uitchecken toen ik op het busstation Lelylaan instapte en incheckte in de 63 richting Osdorp de Aker en pas bij aankomst met lijn 62 op het Amstelstation uitcheckte (de 63 gaat bij terugkomst op Lelylaan direct over als 62 naar Amstelstation). Heel wondelijk dat de OV chipkaart apparatuur dat dus wel snapt, want het is me toch een vreemde reis...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Vinny »

Ik zie hier nog wel eens vaak dat mensen gewoon een halte voor het eindpunt instappen en dan meteen weer terugreizen. Kennelijk vindt men het comfortabeler om alvast in de bus te zitten dan op een bushalte wachten. Ook als het niet regent...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

Me vader deed dat weleens om een zitplaats te kunnen bemachtigen op een zeer drukke lijn, het was toch maar 1 halte in de verkeerde richting.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Daan »

Ik zie dat hier in de winter ook wel gebeuren. Scholieren fietsen (of erger: worden door moeders met de auto gebracht) naar de andere kant van het dorp zodat ze kunnen zitten :neg:
Oud forumgebruiker

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Oud forumgebruiker »

STF schreef:-Als je hobbyist bent
-Als het slecht weer is en de bus/tram in de andere richting eerder langskomt
-Als je je in de rijrichting heb vergist en/of de bestemmingsaanduiding op het voertuig niet bleek te kloppen

Zomaar wat voorbeelden waarom je langs het eindpunt zou reizen.
Tsja, alleen lijkt me al die voorbeelden niet de bedoeling van het OV. Afijn, als je uitchecked op het eindpunt en direct weer inchecked is je probleem verholpen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door find_your_spot »

ziggy schreef:
STF schreef:-Als je hobbyist bent
-Als het slecht weer is en de bus/tram in de andere richting eerder langskomt
-Als je je in de rijrichting heb vergist en/of de bestemmingsaanduiding op het voertuig niet bleek te kloppen

Zomaar wat voorbeelden waarom je langs het eindpunt zou reizen.
Tsja, alleen lijkt me al die voorbeelden niet de bedoeling van het OV. Afijn, als je uitchecked op het eindpunt en direct weer inchecked is je probleem verholpen.
Zijn in het weekend genoeg mensen die in de nachtbus in slaap vallen en zo vanaf het eindpunt mee terug reizen.
Vorige keer met STF en htm_tram had ik Galjoen het record van 17 mensen die terug wilde richting CS...

En nee, ik kon ook niet uitchecken omdat ik blijkbaar langs Galjoen ben gegaan...
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Oud forumgebruiker »

Snap ik. Maar het lijkt me nog steeds niet de bedoeling dat je in slaap valt in een bus. Het gebeurt, maar het is niet de bedoeling van het fenomeen 'nachtbus'.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Wubbo »

Lekker belangrijk of het de bedoeling is. Het gebeurt, en er zijn meerdere redenen voor, dus het lijkt me slim om je systeem daar op aan te passen als je niet onnodig agressie wil opwekken of mensen geld uit de zak kloppen. Waarmee ik overigens ook gezegd wil hebben dat dat soort mensen die bewust via het eindpunt reizen best voor die kilometers mogen betalen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

Daar betaal je toch ook bij elk vervoersbedrijf gewoon voor, lijkt me logisch want je maakt een omweg maar bij GVB gaat daarintegen het maximale bedrag eraf omdat uitchecken veelal niet mogelijk is bij zo'n soort rit.
Oud forumgebruiker

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Lekker belangrijk of het de bedoeling is. Het gebeurt, en er zijn meerdere redenen voor, dus het lijkt me slim om je systeem daar op aan te passen
Absoluut, maar ik kan me er ergens wel in vinden dat hier op dit moment (nog) geen oplossing voor is. Dat het wenselijk is dat er een oplossing voor komt lijkt me duidelijk.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Lekker belangrijk of het de bedoeling is. Het gebeurt, en er zijn meerdere redenen voor, dus het lijkt me slim om je systeem daar op aan te passen als je niet onnodig agressie wil opwekken of mensen geld uit de zak kloppen. Waarmee ik overigens ook gezegd wil hebben dat dat soort mensen die bewust via het eindpunt reizen best voor die kilometers mogen betalen.
Bij alle nachtbuslijnen met een lus erin reis je vrijwel altijd langs het eindpunt, omdat je anders niet op je bestemming voorbij het eindpunt komt, of omdat het de enige weg is om bij het CS terug te komen...

Verder kan niemand er op de nachtbus slechter van worden, je hebt de 3,50 al betaald en uitchecken is alleen noodzakelijk als je wilt overstappen.

Tot zover heb ik nog nooit iemand zien overstappen met zijn of haar 3,50 nacht kaartje.
Ik zie sowieso amper mensen in de nachtbus uitchecken...
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

De jongen en dat meisje die op Sloterdijk de laatste metro naar Bijlmer hadden gemist moesten toch wel degelijk overstappen op het Centraal Station, en daar was jij bij find_your_spot! :wink:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door find_your_spot »

STF schreef:De jongen en dat meisje die op Sloterdijk de laatste metro naar Bijlmer hadden gemist moesten toch wel degelijk overstappen op het Centraal Station, en daar was jij bij find_your_spot! :wink:
Was het niet dat ze allebei doodleuk de 348 verlieten ZONDER uit te checken! Weer lekker 3,50 betalen voor hun dus in de nachtbus naar Bijlmer!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Vinny »

Maar is dit nu structureel bij het GVB een probleem, of alleen in de 136 of is het systeem gewoon brak? Ik vind dat niet heel erg duidelijk worden uit het artikel. Mijn 'good feeling' zegt dat het alleen in incidentele gevallen een probleem is omdat de kaart soms in de war raakt van mensen die terug reizen, en dat de vrouw dus pech heeft gehad. Als het een structureel probleem is, dan lijkt me duidelijk dat er een oplossing voor moet komen, je kunt moeilijk volhouden dat Diemenaren maar pech moeten hebben... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door STF »

Doordat er overdag vrijwel geen enkele lijn een lus via een fictief eindpunt maakt is het alleen een probleem bij buslijn 136 maar niet continue; af en toe werkt het uitchecken wel, af en toe werkt het uitchecken niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Vinny »

Er zijn toch wel meer buslijnen die een rondje rijden. Wellicht niet in Amsterdam, maar is de 136 de enige ringlijn van Chipkaart accepterend Nederland? :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Diemen] OV-Chip checkt niet uit

Bericht door Daniel »

Nee, in lijn 2, 3, 4 en 5 van Arriva in Dordrecht werkt 't gewoon terwijl die ook op de eerste halte van 't rondje van ritnummer veranderen.
Maargoed, in- en uitchecken is bij Arriva ook niet busafhankelijk: als je vergeet uit te checken kan je dat alsnog doen door simpelweg op de volgende bus te wachten (i.p.v. tot dezelfde bus weer terug is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten