Koppelen van treinstellen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Koppelen van treinstellen

Bericht door VIRM »

Ik heb even een vraagje over het koppelen van twee treinstellen op stations.
Ik heb in het verleden twee situaties gezien waarin bij tijdens het koppellen de deuren van het treinstel dat al op het perron stond gewoon open bleven (een keer in Alkmaar waarbij een deel uit Den Helder kwam en ze saampjes richting Nijmegen gingen, en een keer in Zwolle waar een deel uit Groningen en een deel uit Leeuwarden saampjes naar Schiphol gingen).

Nu is mijn vraag: hoort dit en is dit wel veilig?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Ardan »

Bij koppelen blijft het treindeel dat er al stond gewoon staan met de deuren open. Het treinstel dat eraan moet rijdt op standje_koppel langzaam erop af, de deuren kunnen openen zich wanneer het koppelen voor mekaar is. Een goede HC roept dat dan ook om: 'het duurt eventjes voor de deuren open gaan, we gaan koppelen met een ander treinstel.' De dreun is niet superhard, als ik door het al voorgereden treinstel loop merk ik niet veel van de koppeling.
Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door VIRM »

Naja, ik bedoel meer als een treinstel stilstaat en er komt eentje aanrijden die (langzaam) met de al stilstaande trein koppelt. 'Schudt' het al stilstaande treinstel dan niet een beetje?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Ardan »

Klein beetje. Maar niet zó erg dat iedereen omvalt hoor ;)
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Dexter »

Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door STF »

Dus bij het koppelen van DD-AR had je altijd een tube secondenlijm bij je, om de aansteker vast te plakken aan de stuurtafel?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Jurjen »

Ardan schreef: Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
Verschillende plaatsen, verschillende gewoonten. In Sittard wordt eerst gesplitst, en daarna gaan de deuren pas open. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Suus »

Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald. Al merk ik dat ze het koppelen van DD-AR op Amsterdam Centraal hebben afgeleerd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Wubbo »

DDAR is toch ook het enige materieel dat niet gecombineerd mag worden met de deuren open?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Caspar »

Dexter schreef:Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel. :lol:
Zag toevallig laatst dat het mis ging met een VIRM, de machinist moest 3 pogingen doen voor het goed zat, de laatste was een enorme hengst, waarbij het al gereedstaande stel op het perron een meter of 2 naar voren werd geduwd. :lol:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald.
Hier ga ik graag even op in. :wink: Het is totaal onmogelijk om twee DD-AR-stammen netjes zonder enige schok te combineren. Kijk maar eens goed naar de buffers en de automatische koppeling. Het koppelvlak van de AK bevindt zich namelijk net een paar centimeter achter het raakvlak van de buffers. Om te kunnen combineren moet je dus de buffers indrukken. En dat moet vanwege de bufferdruk met enige kracht, anders stuiter je (letterlijk) terug.

Of nog erger: De stammen zitten niet helemaal goed gekoppeld en de koppelingen moeten handmatig met een speciaal stuk gereedschap worden losgedraaid. Vandaar dat dat altijd gepaard gaat met een klap. En daarom is DDAR het enige materieel waarmee direct combineren verboden is.

@Jurjen: Wat jij schrijft over Sittard is iets nieuws, het heet direct splitsen (splitsen voordat de deuren dus worden ontgrendeld) en is in het leven geroepen om tijd te winnen. De normale volgorde is: trein stilzetten - deuren ontgrendelen - ontkoppelen (alleen de koppelingen loshaken, nog niet achteruit rijden) - deuren sluiten - trein terugzetten (dus de treinstellen uitelkaar zetten)
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Jurjen »

Wat ik me alleen afvraag, is het niet klantvriendelijker en net zo snel om de stellen te ontkoppelen, deuren te sluiten, achterste stel naar achter zetten en seintje geven aan machinist voorste treinstel, welke vervolgens direct wegrijdt. Van het achterste stel kunnen dan evt. de deuren nog geopend worden.

Of moet er na het ontkoppelen eerst nog een remproef genomen worden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door webguy »

Dat dus :) Als je treinstellen aankoppelt, afkoppelt of van cabine wisselt (en richting dus) moet er een remproef worden genomen. In al die gevallen schakel je ergens stuurstroom uit als ik t goed heb.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door iljitsch »

Ook niet erg klantvriendelijk om uitgebreid (los) te koppelen en dan weg te rijden voor de neus van de reizigers die dat allemaal hebben mogen aanzien vanaf het perron. Nog even de deuren open is dus wel zo prettig. Alleen achteraan zal waarschijnlijk niet echt tijd schelen, dan moeten reizigers die vooraan staan een flinke afstand afleggen.

Wat ideaal zou zijn is als de twee treinen niet daadwerkelijk gekoppeld worden maar elektronisch bestuurd vlak achter elkaar rijden zodat ze door één machinist bestuurd kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Ardan »

Wishful thinking... :roll:
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door webguy »

Heb je wel eens gezien wat voor krachten er op een koppeling worden worden gespeeld? De koppeling is een erg essentieel deel van de constructie van de trein, die zit goed vast. Ook krijg je problemen dat twee treinstellen nooit dezelfde snelheid kunnen halen ivm ligging spoor en de slijtage van verschillende onderdelen.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Marc »

Ook een leuke: twee stellen die mechanisch niet meer willen splitsen. In Sittard werd het Maastrichtse deel steeds achteruit getrokken door het deel naar Heerlen (met geopende deuren van het Maastrichtse stel).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Daniel »

Ah, zo'n geval heb ik ook eens in Utrecht meegemaakt. Waar men, nadat de trein inmiddels deels buiten het perron stond, toch maar een storingsmonteur opriep :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Caspar »

In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.

Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Suus »

SGM, zeker de Citypendels in hun laatste maanden hadden zeer regelmatig problemen met combineren. Dat was elke ochtend en middag weer een drama in Alphen aan den Rijn, waar gezellig gecombineerd werd. Stond er een treinstel klaar, dan kwam er achterop nog een treinstel. Treinstel pakten elkaar niet, waarna het achterste stel een beetje naar achter ging, en het nog eens probeerde, en nog eens, en nog eens, en toen lukte het opeens.
'
Afkoppelen was 's middags ook wel eens drama. Wel eens gehad dat pas na de zoveelste poging het met een flinke ruk lukte, waarna het stel dat verder zou rijden ondertussen wel bij het puntje van het perron stond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Marc »

Als één stel langzaam rijdt koppelt de boel trouwens ook al goed. Weer in Sittard: het Maastrichtse deel werd alvast van de rem gehaald, rolde heel langzaam achteruit en koppelde netjes met het Heerlense deel...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.
Wat jij bedoelt is de trekkabel waarmee je de koppeling handmatig los kan trekken, mocht die niet meer op de normale manier loswillen. Wat ook nog weleens wil helpen is 'jutteren': vanuit beide cabines in het ontkoppelpedaal intrappen en dan achteruit rijden om de koppelingen los te wrikken. Het is een soort laatste redmiddel.
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG
Het Nederlandse materieel werkt met Scharfenbergkoppelingen en niet met GF-koppelingen zoals de Belgen, dus misschien is het niet hetzelfde maar ik kan het fout hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Koppelen van treinstellen

Bericht door webguy »

Halverwege de pagina hier wordt een plaatje getoond van en Plan V die wordt ontkoppeld...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten