Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Geert »

Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart
dinsdag 6 mei 2008 10:52
Door Brenda Peeters

Leerlingen uit het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zijn vandaag gestart met een handtekeningenactie voor de invoering van een OV-studentenkaart voor 16- en 17-jarige mbo'ers.

De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) vindt het oneerlijk dat leeftijdgenoten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) wel gebruik kunnen maken van een OV-studentenkaart. Daarom zijn vandaag teams actief in treinen om handtekeningen te verzamelen.

Gelijkwaardig
Met de actie 'Geen OV? Niet OK' wil de JOB duidelijk maken dat mbo'ers de ongelijkheid niet langer accepteren. 'Wij zijn gelijkwaardig aan studenten in het hoger onderwijs en willen dus ook een gelijke behandeling,' zegt vicevoorzitter Vincent Feith van de JOB tegen elsevier.nl.

Studenten met een OV-kaart hebben recht op grotendeels vrij gebruik van trein, bus, tram en metro. Een half miljoen leerlingen in het mbo moet zelf voor zijn reiskosten opdraaien. Volgens de JOB worden jonge mbo-studenten door te hoge reiskosten beperkt in hun studiekeuze, wat ertoe leidt dat veel mbo'ers zonder diploma de opleiding verlaten.

Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA) van Onderwijs heeft onlangs in de Tweede Kamer gezegd dat ze sympathiek staat tegenover de gedachte van een OV-kaart voor mbo-studenten. Ze maakte echter direct duidelijk dat er geen geld voor invoering ervan is. De kosten zouden 100 miljoen euro bedragen.

Geen geld
'Er is wel geld voor gratis schoolboeken en er wordt gesproken over een Ov-studentenkaart voor pasafgestudeerden, dus wij hebben het een beetje gehad met het argument dat er geen geld is,' reageert Feith.

De actie heeft de steun van onder meer de jongerenorganisaties van vakcentrale CNV, D66, GroenLinks, CDA en SGP. De JOB verwacht alleen vandaag al 15.000 handtekeningen te verzamelen. Na de actiemaand wordt een petitie aangeboden aan minister Ronald Plasterk (PvdA) van Onderwijs.

Bron: Elsevier
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Dubbele P »

Ja, een beetje belachelijk is het ook wel. Dit neemt toch wel een beetje vormen van discriminatie aan. Het lijkt wel hoe lager het niveau, hoe minder rechten. Ik kan me nog herinneren dat mijn zusje (die VMBO heeft gedaan) best pissig was dat zij in het eindexamenjaar op excursie slechts naar Zuid-Limburg gingen (nog geen 40 kilometer verderop) en de havo naar Duitsland en VWO naar Italië. Eigenlijk is dat precies hetzelfde als het onthouden van de OV-kaart.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daan »

Dat heb ik ook gehad hoor. Hoe slimmer je bent, hoe verder weg je mag. Ik ben destijds op het VMBO in de derde naar Praag geweest, HAVO en VWO ging lekker naar Rome, Londen enzovoorts. Ben het er ook wel mee eens dat alle MBO-leerlingen gewoon een SOV moeten krijgen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door WSM »

En het kabinet maar cadeautjes uitdelen op kosten van de belastingbetaler zeker? :(
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Dubbele P »

Ja maar als jij hierdoor uiteindelijk kunt zorgen voor meer en beter opgeleiden, kan er ook meer belasting betaald worden. Zo is de cirkel weer rond.
Daarnaast word ik af en toe misselijk als ik hoor hoeveel miljoenen er verkwist worden aan onnodige zaken, dat een OV-kaart voor mbo makkelijk moet kunnen met een beetje beter uitgavepatroon van de overheid.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Cookie »

Daan schreef:Dat heb ik ook gehad hoor. Hoe slimmer je bent, hoe verder weg je mag. Ik ben destijds op het VMBO in de derde naar Praag geweest, HAVO en VWO ging lekker naar Rome, Londen enzovoorts. Ben het er ook wel mee eens dat alle MBO-leerlingen gewoon een SOV moeten krijgen.
Praag is nog altijd verder dan Londen ;) . Dat het VWO naar Rome gaat is in ieder geval logisch: het is natuurlijk gaaf om de dingen die je bij CKV/KCV (op het HAVO/VWO) leert, in de praktijk te zien. Aangezien het onderwijs hierover op het VMBO minder is, biedt een Romereis voor deze mensen weinig toegevoegde waarde. Londen zou eventueel nog wel kunnen, maar waarom is dit minder leuk dan Praag?

Wat mij betreft mogen MBO'ers echter ook best een SOV krijgen, maar als mooie tussenoplossing zou deze dan geldig kunnen zijn in een bepaald district. De meeste opleidingen zitten voor MBO'ers wel in dezelfde provincie: de geldigheid van de SOV in een bepaald district is voor hen voldoende. Als er later stages gevolgd moeten worden, kan er wellicht een supplement voor thuis-stageadres bijkomen. Omdat er veel meer MBO'ers zijn t.o.v. HBO'ers/WO'ers, wordt het wel erg duur om hen vanaf 16 jaar een kaart te geven die in heel Nederland geldig is (en bovendien onnodig). Maar helemaal geen SOV aan deze personen geven vind ik ook wat oneerlijk, als de MBO-instelling ver weg zit zouden MBO'ers naar mijn mening toch wel teveel benadeeld worden doordat zij wel voor de bus moeten betalen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door WSM »

Dubbele P schreef:Ja maar als jij hierdoor uiteindelijk kunt zorgen voor meer en beter opgeleiden, kan er ook meer belasting betaald worden. Zo is de cirkel weer rond.
Inderdaad. Daarom is het recht op een OV-studentenkaart een goede stimulans om een HBO- of universitaire opleiding te doen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daantje »

Aan de ene kant vind ik het terecht en vind ik dat er voor alle niveau's gelijke rechten moeten komen. Mijn moeder heeft ook een jaar kromgelegen omdat mijn broertje in Bergen op Zoom wilde studeren terwijl we in Goes woonden en hij geen OV-kaart kreeg en ze dus zijn treinabonnement moest betalen. Aan de andere kant vind ik dat er dan ook iets gedaan moet worden aan het feit dat je nu wel weer opnieuw stufi krijg als je van MBO naar HBO gaat en niet als je van HBO naar WO gaat, dat vind ik ook niet echt eerlijk te noemen. Die verschillen zullen er dus altijd wel blijven en zitten echt niet alleen in die OV kaart.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Ruben »

Toch kan niemand eromheen dat de meeste MBO scholieren dicht bij hun huis alle opleidingen kunnen vinden, op wat erg specifieke na. Het doel van de OV-kaart gaat op die manier vaak aan het nut voorbij, die mensen hebben geen OV nodig om er te kunnen komen. Dan zouden we dus idd al die mensen die MBO doen die dure kaart moeten geven, voor het kleine deel dat hem daadwerkelijk nodig heeft, en waar nu de ouders krom voor liggen. En waar houdt het op? Na de basisschool al een OV? Scholieren uit dorpen hebben namelijk ook geen keus en moeten naar de stad fietsen of reizen per OV om school te kunnen volgen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Fles »

WSM schreef:En het kabinet maar cadeautjes uitdelen op kosten van de belastingbetaler zeker? :(
Neuh, het kabinet op kosten van de belastingbetaler de overlast van ontspoorde jongeren terugdringen :idea:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daantje »

In plaats van een complete OV kaart zou je bijvoorbeeld al reiskostenvergoeding kunnen geven, dan kom je die studenten al een heel eind tegemoet.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door WSM »

Naar de middelbare school ging ik vroeger ook altijd op de fiets. Ik zie het probleem dus niet zo.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daantje »

Ik ging vroeger ook wel op de fiets naar de middelbare school maar aangezien dat 45 km fietsen was per dag mocht dat niet in de winter of als ik heel vroeg les had van m'n ouders en dan ging ik met de bus.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Freek »

Het CDA opperde in het journaal dat een trajectkaart een optie is. Lijkt mij ook een goede oplossing. ROC's zijn inderdaad op veel plaatsen te vinden, door een trajectkaart aan te bieden kan men toch bij het ROC komen, ook als deze verder weg ligt. Een volledige SOV lijkt mij onnodig, wat ik altijd van scholieren van het mbo begrijp (en zie in de praktijk) is dat zij vrijwel nooit buiten de studieplaats moeten zijn. Voor WO studenten geld dit zeker niet. (en ook voor HBO scholieren vraag ik mij af hoeveel zij buiten de school komen, maar dat kan verschillen per hogeschool)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daantje »

Op MBO en HBO loop je veel stage en die stageplaatsen zijn vaak elders gelegen dan de onderwijsinstelling dus dan gebruik je je OV kaart meestal wel flink.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Cookie »

Maargoed: een stage is meestal nog niet aan het begin van de MBO-studie. Het is dus niet direct nodig die mensen een OV te geven die in heel Nederland geldig is.

Het geld voor de (trajectgebonden) OV van 16-jarige MBO'ers zou je vrij kunnen maken door ook boven de 18 aan MBO'ers een OV te geven die niet in heel Nederland geldig is, maar door 2 trajectkaarten (thuis-school en thuis-stage) aan te bieden die doordeweeks geldig zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Geert »

En waarom zouden MBO'ers wel een trajectkaart moeten krijgen en HBO'ers en WO'ers dan niet? En zou je hier nu werkelijk zoveel geld mee besparen als je de administratieve rompslomp meetelt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daniel »

Trein-O-Fiel schreef:Maargoed: een stage is meestal nog niet aan het begin van de MBO-studie. Het is dus niet direct nodig die mensen een OV te geven die in heel Nederland geldig is.
Tja, maar een stage is er ook weer niet aan het begin van een HBO-studie... tenminste, dat was het geval op de hele faculteit Techniek & Natuur in Breda gedurende de tijd die ik daar doorbracht :wink:

Excursies enzo zal je natuurlijk wel op zowel MBO als HBO hebben en die bedrijven zitten lang niet altijd naast de deur. Maarja, da's allesbehalve dagelijks dat je zoiets hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Dubbele P »

Ik heb meteen vanaf leerjaar 1 iedere week één dag stage gehad en af en toe een week. Voor mijn studie zou zo'n kaart dus onmisbaar zijn. Alhoewel, velen zouden makkelijk met de fiets kunnen gaan, maar ik reis 3 uur per dag dus dat zou een dure grap worden zonder OV-kaart.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Daantje »

Trajectkaarten zijn niet eens goedkoper dan een OV-kaart die landelijk geldig is. Bovendien is het veel meer administratieve rompslomp.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door AppleMoose »

Iedereen die naar het MBO gaat ongeacht leeftijd moet een ov-kaart krijgen.
Vele MBO's zitten toch vooral in steden, MBO's die niet in steden liggen bieden vaak maar een beperkt aantal opleidingen.
in de meeste opleidingen moet je al in het 1e jaar stage lopen en die stages liggen lang niet altijd om de hoek.
in het 1e jaar van m'n vorige opleiding (werktuigbouwkunde) had ik het geluk dat ik in Dieren bij een bedrijf stage kon lopen maar veel klasgenoten moesten toen al een stukje reizen. 2e jaar kreeg ik mijn ov-kaart en kon ik bij Eurailscout en daar had ik de kaart hard nodig.

Nu bij m'n nieuwe opleiding loop ik het hele jaar door stage. 1e 20 weken 1 dag, was hier in Dieren (had ik weer geluk mee) En nu loop ik stage in Eerbeek. opzich best te fietsen maar als het erg koud is of het regent pak ik toch liever de bus... En ook hier zijn weer veel klasgenoten die een aardig stukje moeten reizen.

Trajectkaarten, districtkaarten, reiskostenvergoedingen, allemaal administrative rompslomp dat niks oplevert en naar mijn idee zelfs duurder is dan een ov-kaart die in heel Nederland geldig is.

Vergeet daarbij ook niet dat veel MBO'ers niet naar het HBO KUNNEN omdat ze dat niet aankunnen, te hoog niveau.
Ik vind het werkelijk schandalig dat mensen neerkijken op anderen met een (V)MBO opleiding en dat deze mensen minder echten hebben (zie ov-kaart) Bah! :evil: Maar die mensen die daar op neerkijken vergeten wel dat 3kwart van de Nederlandse economie op deze mensen draait, geen arbeiders? geen producten -> geen omzet -> geen winst.... :idea:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door waldo79 »

Maar die mensen die daar op neerkijken vergeten wel dat 3kwart van de Nederlandse economie op deze mensen draait, geen arbeiders? geen producten -> geen omzet -> geen winst....
Dat klopt: 40% van de beroepsbevolking heeft een mbo-opleiding. Alleen dat staat hier volledig niet ter discussie :?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door AppleMoose »

waldo79 schreef:
Maar die mensen die daar op neerkijken vergeten wel dat 3kwart van de Nederlandse economie op deze mensen draait, geen arbeiders? geen producten -> geen omzet -> geen winst....
Dat klopt: 40% van de beroepsbevolking heeft een mbo-opleiding. Alleen dat staat hier volledig niet ter discussie :?
Maar is in mijn ogen wel vaak de oorzaak waardoor we minder rechten krijgen/hebben en minder serieus worden genomen!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Fles »

Ronzol schreef:Maar is in mijn ogen wel vaak de oorzaak waardoor we minder rechten krijgen/hebben en minder serieus worden genomen!
Zelfs als dat waar zou zijn, dan nog staat ook dat hier niet ter discussie :roll:
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Mbo'ers voeren actie voor OV-studentenkaart

Bericht door Doc Zenith »

Daantje schreef:Aan de andere kant vind ik dat er dan ook iets gedaan moet worden aan het feit dat je nu wel weer opnieuw stufi krijg als je van MBO naar HBO gaat en niet als je van HBO naar WO gaat, dat vind ik ook niet echt eerlijk te noemen.
Precies, hiermee kan op een relatief goedkope manier 2 opleidingen gevolgd worden + dat het OV sowieso vanaf 18 jaar wel geldig is. Dan moet je maar een keuze maken, deze extra stufi of eerder een OV kaart (misschien dan zelfs al vanaf 14 jaar ofzo, voor sommige fietsers).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten