Koppelen van treinstellen
Koppelen van treinstellen
Ik heb even een vraagje over het koppelen van twee treinstellen op stations.
Ik heb in het verleden twee situaties gezien waarin bij tijdens het koppellen de deuren van het treinstel dat al op het perron stond gewoon open bleven (een keer in Alkmaar waarbij een deel uit Den Helder kwam en ze saampjes richting Nijmegen gingen, en een keer in Zwolle waar een deel uit Groningen en een deel uit Leeuwarden saampjes naar Schiphol gingen).
Nu is mijn vraag: hoort dit en is dit wel veilig?
Ik heb in het verleden twee situaties gezien waarin bij tijdens het koppellen de deuren van het treinstel dat al op het perron stond gewoon open bleven (een keer in Alkmaar waarbij een deel uit Den Helder kwam en ze saampjes richting Nijmegen gingen, en een keer in Zwolle waar een deel uit Groningen en een deel uit Leeuwarden saampjes naar Schiphol gingen).
Nu is mijn vraag: hoort dit en is dit wel veilig?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Koppelen van treinstellen
Bij koppelen blijft het treindeel dat er al stond gewoon staan met de deuren open. Het treinstel dat eraan moet rijdt op standje_koppel langzaam erop af, de deuren kunnen openen zich wanneer het koppelen voor mekaar is. Een goede HC roept dat dan ook om: 'het duurt eventjes voor de deuren open gaan, we gaan koppelen met een ander treinstel.' De dreun is niet superhard, als ik door het al voorgereden treinstel loop merk ik niet veel van de koppeling.
Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
Ik doe ook maar wat
Re: Koppelen van treinstellen
Naja, ik bedoel meer als een treinstel stilstaat en er komt eentje aanrijden die (langzaam) met de al stilstaande trein koppelt. 'Schudt' het al stilstaande treinstel dan niet een beetje?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Koppelen van treinstellen
Klein beetje. Maar niet zó erg dat iedereen omvalt hoor ;)
Ik doe ook maar wat
Re: Koppelen van treinstellen
Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Koppelen van treinstellen
Dus bij het koppelen van DD-AR had je altijd een tube secondenlijm bij je, om de aansteker vast te plakken aan de stuurtafel?
Re: Koppelen van treinstellen
Verschillende plaatsen, verschillende gewoonten. In Sittard wordt eerst gesplitst, en daarna gaan de deuren pas open. ;)Ardan schreef: Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
Re: Koppelen van treinstellen
Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald. Al merk ik dat ze het koppelen van DD-AR op Amsterdam Centraal hebben afgeleerd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Koppelen van treinstellen
DDAR is toch ook het enige materieel dat niet gecombineerd mag worden met de deuren open?
Re: Koppelen van treinstellen
Zag toevallig laatst dat het mis ging met een VIRM, de machinist moest 3 pogingen doen voor het goed zat, de laatste was een enorme hengst, waarbij het al gereedstaande stel op het perron een meter of 2 naar voren werd geduwd.Dexter schreef:Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel.
Re: Koppelen van treinstellen
Hier ga ik graag even op in. Het is totaal onmogelijk om twee DD-AR-stammen netjes zonder enige schok te combineren. Kijk maar eens goed naar de buffers en de automatische koppeling. Het koppelvlak van de AK bevindt zich namelijk net een paar centimeter achter het raakvlak van de buffers. Om te kunnen combineren moet je dus de buffers indrukken. En dat moet vanwege de bufferdruk met enige kracht, anders stuiter je (letterlijk) terug.Bee schreef:Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald.
Of nog erger: De stammen zitten niet helemaal goed gekoppeld en de koppelingen moeten handmatig met een speciaal stuk gereedschap worden losgedraaid. Vandaar dat dat altijd gepaard gaat met een klap. En daarom is DDAR het enige materieel waarmee direct combineren verboden is.
@Jurjen: Wat jij schrijft over Sittard is iets nieuws, het heet direct splitsen (splitsen voordat de deuren dus worden ontgrendeld) en is in het leven geroepen om tijd te winnen. De normale volgorde is: trein stilzetten - deuren ontgrendelen - ontkoppelen (alleen de koppelingen loshaken, nog niet achteruit rijden) - deuren sluiten - trein terugzetten (dus de treinstellen uitelkaar zetten)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Koppelen van treinstellen
Wat ik me alleen afvraag, is het niet klantvriendelijker en net zo snel om de stellen te ontkoppelen, deuren te sluiten, achterste stel naar achter zetten en seintje geven aan machinist voorste treinstel, welke vervolgens direct wegrijdt. Van het achterste stel kunnen dan evt. de deuren nog geopend worden.
Of moet er na het ontkoppelen eerst nog een remproef genomen worden?
Of moet er na het ontkoppelen eerst nog een remproef genomen worden?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Koppelen van treinstellen
Dat dus :) Als je treinstellen aankoppelt, afkoppelt of van cabine wisselt (en richting dus) moet er een remproef worden genomen. In al die gevallen schakel je ergens stuurstroom uit als ik t goed heb.
Re: Koppelen van treinstellen
Ook niet erg klantvriendelijk om uitgebreid (los) te koppelen en dan weg te rijden voor de neus van de reizigers die dat allemaal hebben mogen aanzien vanaf het perron. Nog even de deuren open is dus wel zo prettig. Alleen achteraan zal waarschijnlijk niet echt tijd schelen, dan moeten reizigers die vooraan staan een flinke afstand afleggen.
Wat ideaal zou zijn is als de twee treinen niet daadwerkelijk gekoppeld worden maar elektronisch bestuurd vlak achter elkaar rijden zodat ze door één machinist bestuurd kunnen worden.
Wat ideaal zou zijn is als de twee treinen niet daadwerkelijk gekoppeld worden maar elektronisch bestuurd vlak achter elkaar rijden zodat ze door één machinist bestuurd kunnen worden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Koppelen van treinstellen
Heb je wel eens gezien wat voor krachten er op een koppeling worden worden gespeeld? De koppeling is een erg essentieel deel van de constructie van de trein, die zit goed vast. Ook krijg je problemen dat twee treinstellen nooit dezelfde snelheid kunnen halen ivm ligging spoor en de slijtage van verschillende onderdelen.
Re: Koppelen van treinstellen
Ook een leuke: twee stellen die mechanisch niet meer willen splitsen. In Sittard werd het Maastrichtse deel steeds achteruit getrokken door het deel naar Heerlen (met geopende deuren van het Maastrichtse stel).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Koppelen van treinstellen
Ah, zo'n geval heb ik ook eens in Utrecht meegemaakt. Waar men, nadat de trein inmiddels deels buiten het perron stond, toch maar een storingsmonteur opriep
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Koppelen van treinstellen
In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.
Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG
Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG
Re: Koppelen van treinstellen
SGM, zeker de Citypendels in hun laatste maanden hadden zeer regelmatig problemen met combineren. Dat was elke ochtend en middag weer een drama in Alphen aan den Rijn, waar gezellig gecombineerd werd. Stond er een treinstel klaar, dan kwam er achterop nog een treinstel. Treinstel pakten elkaar niet, waarna het achterste stel een beetje naar achter ging, en het nog eens probeerde, en nog eens, en nog eens, en toen lukte het opeens.
'
Afkoppelen was 's middags ook wel eens drama. Wel eens gehad dat pas na de zoveelste poging het met een flinke ruk lukte, waarna het stel dat verder zou rijden ondertussen wel bij het puntje van het perron stond.
'
Afkoppelen was 's middags ook wel eens drama. Wel eens gehad dat pas na de zoveelste poging het met een flinke ruk lukte, waarna het stel dat verder zou rijden ondertussen wel bij het puntje van het perron stond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Koppelen van treinstellen
Als één stel langzaam rijdt koppelt de boel trouwens ook al goed. Weer in Sittard: het Maastrichtse deel werd alvast van de rem gehaald, rolde heel langzaam achteruit en koppelde netjes met het Heerlense deel...
Re: Koppelen van treinstellen
Wat jij bedoelt is de trekkabel waarmee je de koppeling handmatig los kan trekken, mocht die niet meer op de normale manier loswillen. Wat ook nog weleens wil helpen is 'jutteren': vanuit beide cabines in het ontkoppelpedaal intrappen en dan achteruit rijden om de koppelingen los te wrikken. Het is een soort laatste redmiddel.Caspar schreef:In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Koppelen van treinstellen
Het Nederlandse materieel werkt met Scharfenbergkoppelingen en niet met GF-koppelingen zoals de Belgen, dus misschien is het niet hetzelfde maar ik kan het fout hebben.Caspar schreef:Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Koppelen van treinstellen
Halverwege de pagina hier wordt een plaatje getoond van en Plan V die wordt ontkoppeld...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten