't OV van Amersfoort

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Herinner ik me vanmorgen een van de kleinste stadsdiensten van 't land... Houten! Met maarliefst één lijn :P Zo klein hadden we ze hier nog niet gehad toch...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Mark »

Oldenzaal heeft ook één stadsdienst ;) Net als Nijverdal trouwens.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zijn Houten, Oldenzaal en Nijverdal steden dan? :shock:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Mark »

Ja.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, de groeten... :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Tja, d'r zijn soms best kleine plaatsjes die wel stadsrechten hebben. En was het nu Den Haag dat die niet had en dus eigenlijk een heel groot dorp is? D'r is in ieder geval wel een grote plaats die nooit stadsrechten heeft gehad in Nederland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Geert »

Ja, dat is Den Haag.
Overigens maakt de wet geen onderscheid tussen steden en dorpen, die kent alleen nog maar plaatsen. Wel zo verstandig, dat voorkomt dat plaatsen allerlei statussymbolen willen :) (zie de intercitystatus ;))
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Etienne »

ziggy schreef:Zijn Houten, Oldenzaal en Nijverdal steden dan? :shock:
Overigens is de stadsdienst van Nijverdal sinds 12 juni opgeheven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Vinny »

Een stadsdienst in een dorp is per definitie toch nog steeds een stadsdienst, omdat een dorpsdienst niet in het Nederlands bestaat?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Laten we maar weer terug naar Amersfoort gaan: de 4241 rijdt als lijn 1 door 't Soesterkwartier over de Noordewierweg...
Afbeelding

De 4222 op weg naar Hilversum op de Birkstraat in Soest...
Afbeelding

Diezelfde kant op gaat de 4210, hier in de Di Lassostraat in Soest...
Afbeelding

En over kleine stadsdiensten gesproken: die van Soest telt ook maar twee lijntjes waarvan in 't weekend alleen lijn 22 rijdt...
Afbeelding

Tijd voor een treintje: SLT-VI 2617 als t5556 op weg van Soest Zuid naar Den Dolder...
Afbeelding

Terug in Amersfoort zocht ik lijn 52 en vond een chauffeur op familiebezoek. Althans, z'n bus :P Een Maxx-wagen op de streek op 'n plek waar normaal alleen maar BRU-geel komt...
Afbeelding

Hier dan toch 'n gele soortgenoot...
Afbeelding

En tot slot: dit is nu een tunnelbus :P
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Ronald »

Daniel schreef: Terug in Amersfoort zocht ik lijn 52 en vond een chauffeur op familiebezoek. Althans, z'n bus :P Een Maxx-wagen op de streek op 'n plek waar normaal alleen maar BRU-geel komt...
Afbeelding
Die 78 hoort daar zéker niet, dan is 'ie ver van zijn route afgeweken. Of weer een gevalletje verkeerd lijnnummer, dat (nog steeds :roll: ) veel voorkomt. Inmiddels heb ik bijna alle lijnnummers naar Nieuwland al gehad ...
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom kan Amersfoort Station (CS?!?!?!) niet gewoon niet-scrollend op de display staan?! :roll:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Ronald »

Tweecijferig lijnnummer met "Amersfoort CS" past niet. Eéncijferig lijnnummer met "Amersfoort CS" past wel en scrollt dus niet.
Bestemmingsaanduidingen zijn hier in Amersfoort trouwens ook een verhaal apart. Bij ringlijnen wordt vaak bij vertrek uit Amersfoort CS de bestemming "Amersfoort CS" getoond. Inderdaad, het feitelijke eindpunt van de ringlijn, maar duidelijker is toch dat de plaatsnaam en/of wijknaam getoond word. (Lijn 76 gaat naar Spakenburg bijvoorbeeld, maar toont bijna altijd Amersfoort CS, ook bij vertrek uit Amersfoort).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Suus »

Waarom wordt het dan bijvoorbeeld niet veranderd in

Code: Selecteer alles

69 Amersfoort
    Station
Doodnormaal in diverse andere regio's en bij die foto gaat het wel normaal bij Hilversum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Ronald »

Tja, wie het weet mag het zeggen :wink: . Er worden inderdaad, ook binnen Amersfoort, meer tweeregelige aanduidingen gebruikt.
Het is bijvoorbeeld wel
5 Vathorst
Station

Dus de logica snap ik ook niet helemaal.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Herinner ik me vanmorgen een van de kleinste stadsdiensten van 't land... Houten! Met maarliefst één lijn :P Zo klein hadden we ze hier nog niet gehad toch...
Je kunt zeggen wat je wilt over Houten, maar daar hadden ze tot voor kort zelfs een tram. Dat is alleen voor de allergrootste agglomeraties weggelegd. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Suus »

Ajo, nog een beetje doorbouwen en Houten heeft 60.000 inwoners, hetzelfde aantal als Frankfurt (Oder) dat een volledig tramnetwerk door haar straten heeft lopen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

rhk_amf schreef:Tweecijferig lijnnummer met "Amersfoort CS" past niet. Eéncijferig lijnnummer met "Amersfoort CS" past wel en scrollt dus niet.
Even nuanceren: tweecijferige lijnnummers die beginnen met een 1 passen wel :P (zie de foto's van lijn 10 en 12 in de vorige reportage waarbij de bestemming Amersfoort CS niet scrollt).
De 8800'en die sinds kort hier rijden kunnen gelukkig geen scrollende teksten tonen en hebben de bestemming er dus gewoon wat kleiner op staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Suus »

Datzelfde dacht ik ook van de materiaalseries 8500/8600/8700, maar die kunnen dus ook bestemmingen (gedeeltelijk) scrollend weergeven. Pas dus op je woorden :P

Dit weblog heeft een artikel geschreven over hoe een tramnet in Amersfoort er uit zou kunnen zien: http://infrastruct.wordpress.com/2010/0 ... mersfoort/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wil net zeggen. De Zaanse 8600-serie heeft tijdenlang een scrollende 2e regel gehad op lijn 66.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Etienne »

Bee schreef:Dit weblog heeft een artikel geschreven over hoe een tramnet in Amersfoort er uit zou kunnen zien: http://infrastruct.wordpress.com/2010/0 ... mersfoort/
Een verschoven Rhijnspoorweg :roll: *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Ronald »

Bee schreef: Dit weblog heeft een artikel geschreven over hoe een tramnet in Amersfoort er uit zou kunnen zien: http://infrastruct.wordpress.com/2010/0 ... mersfoort/
Die verbinding naar Zeist kan nog wel nuttig zijn, maar de rest staat erg ver van de realiteit af. Amersfoort heeft toch echt te weinig "lokale" reizigers voor een tram. Ook het gebrek aan "dikke" vervoersstromen (door bijvoorbeeld het ontbreken van grote werk- en onderwijsclusters) rechtvaardigt zeker geen tramverbindingen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door willy84 »

Wat is nou eigenlijk een tunnelbus?

Blaricum scheen vroegah ook een stadsdienst te hebben gehad, bestaande uit wel 1 hele lijn!

Ik vind Amersfoort trouwens wel een hele zwakke OV stad. Ken maar weinig drukke lijnen. Alleen wat scholierenvervoer in de spits. De lijn naar het Bergkwartier werd of wordt (?) met een taxibusje gereden.

Kan me nog herinneren hoe vroeger bij mijn ouderlijk huis lijn 12 langsreed in de Midnet tijd. Een grote gele bus waar nauwelijks iemand inzat. Later zijn alle lijnen anders genummerd. Er was overigens ook nog een bussluis op de Albert Schweitzersingel bij het Middelpunt (zorgcentrum) In 1992 ofzo was dat al een doorgaande weg geworden.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

willy84 schreef:Wat is nou eigenlijk een tunnelbus?
Zoals al meerdere malen verteld: een bus die geen airco-unit op het dak heeft, zodat ie door ene tunnel bij Klp kan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

willy84 schreef:Ik vind Amersfoort trouwens wel een hele zwakke OV stad. Ken maar weinig drukke lijnen.
Inderdaad ja, dat merk ik ook wel. Lijn 5 rijdt de hele dag om 't kwartier maar het aantal reizigers lijkt dat niet helemaal te rechtvaardigen.
De lijn naar het Bergkwartier werd of wordt (?) met een taxibusje gereden.
'tis tegenwoordig een gecombineerde lijn naar het Leusder- en Bergkwartier (9) en andersom (10) waarvan 's avonds en zondags alleen lijn 9 rijdt. Moe van alle warmte pakte ik vanavond de bewuste lijn 9 naar huis en deed daarmee het aantal reizigers vanaf 't station met 50% toenemen... naast mij dus maarliefst 2 personen en daarvoor rijdt dan een halfuursdienst met 12-meterbussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten