Zwitserse stoomloc voor Friesland

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door Cookie »

Zwitserse stoomloc voor Friesland

STEIN AM RHEIN
– De Stichting Stoomtrein Fryslân heeft zondagmiddag een stoomlocomotief besteld bij fabrikant DLM in Zwitserland. De toeristentrein rijdt vanaf 2010 acht maanden per jaar, vier dagen per week, drie ritten per dag tussen Sneek en Stavoren.

De komende jaren wordt het spoor geschikt gemaakt voor de stoomtrein. Bestuurslid Dries Onclin rekent op minimaal 65.000 passagiers in het eerste jaar. De komst van de stoomtrein zal allerlei nieuwe toeristische arrangementen tot gevolg hebben. Hierdoor ontstaan vijftig nieuwe arbeidsplaatsen, zo is berekend.

Bron: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... itserse_st
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door Jeroen »

De toeristentrein rijdt vanaf 2010 acht maanden per jaar, vier dagen per week, drie ritten per dag tussen Sneek en Stavoren.
Betekent dat ook het vervallen van de huidige normale reizigersdienst?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door Daan »

Er gaat geloof ik nog wat spoor verdubbeld worden tussen Sk en Stv, en blijkbaar is men het daarover met ProRail eens geworden. Tenminste, ik zou geen loc bestellen als ik geen zekerheid heb...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door reisthijs »

Jeroen schreef:Betekent dat ook het vervallen van de huidige normale reizigersdienst?
Nee, de reguliere treindienst blijft gewoon. Arriva rijdt daar toch maar een uurdienstje, dus daar is echt wel ruimte voor die paar treinen per dag extra.

Het enige lastige is dat Stavoren maar 1 spoortje heeft - maar volgens http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl komt er een apart perron met omloopspoor voor de stoomtrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door Fles »

Wat ik nog het opmerkelijkste vind, is dat er dus blijkbaar een fabrikant bestaat, van stoomlocomotieven, die alleen maar produceert voor museumclubs :shock: :mrgreen:
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door timtrein »

DLM bouwt vooral kleinere locjes, voor tandradbanen enzo. Daarnaast doen ze ook wat andere dingen hoor ;)

De loc waar het nu om gaat is trouwens een omgebouwd 52'er, een loc die ze verhuren. _MOGELIJK_ wordt er bij gebleken succes in Fryslân in 2010 besloten om een echte nieuwe stoomloc te laten bouwen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door Geert »

Friesland krijgt stoomlocomotief op koolzaadolie
28 mei 2008 - Erwin Boutsma

Friesland krijgt er een attractie bij. Vanaf 2010 moet er tussen Sneek en Stavoren een hypermoderne stoomtrein op koolzaadolie gaan rijden.

De Stichting Stoomtrein Fryslân, die nu al een historische stoomtrein in het zuidwesten van Friesland exploiteert, wil vanaf 2010 een hypermoderne stoomtrein huren van het Zwitserse bedrijf Dampflokomotiv- und Maschinenfabrik (DLM) in Winterthur. Dit in 2000 opgerichte bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het ombouwen van oude stoomlocomotieven om deze geschikt te maken voor de verbranding van lichte oliën, zoals koolzaadolie.

De techniek van de moderne stoomlocomotief is vergelijkbaar met die van de oude stoomlocomotieven die op steenkool reden, maar zonder de dikke, zwarte rookpluimen uit de schoorsteen. In de ketel worden lichte oliën, meegebracht in een tank achterop de locomotief, verbrand om water om te zetten in stoom, om met de daaruit opgewekte druk de wielen aan te drijven. De moderne stoomlocomotief moet een milieuvriendelijk alternatief vormen voor de dieselloc.

Deze stoot weliswaar tweemaal zo weinig zwaveldioxide uit, maar tienmaal meer stikstofoxiden en viermaal meer koolstofmonoxide. Ook claimt DLM voor de moderne stoomloc iets lagere operationele kosten dan die van een dieselloc.

De Stichting Stoomtrein Fryslân klopte bij DLM aan om de eind vorige maand voltooide stoomlocomotief ‘52 8055’ te huren, de grootste en krachtigste stoomlocomotief die het bedrijf tot nu toe modificeerde. De 52 8055 moet vanaf 2010 een toeristische verbinding in stand houden tussen de Friese plaatsen Sneek en Stavoren. Het huurcontract met DLM geldt voor minimaal vijf jaar; na één jaar zal de stichting bekijken of het financieel haalbaar is om DLM opdracht te geven een stoomlocomotief specifiek voor de provincie te bouwen.

De noodzakelijke aanpassingen aan het bestaande spoor zullen rond de twee miljoen euro kosten. Hiertoe gaf de provincie Prorail begin deze maand al opdracht. De aanpassingen, die eind 2009 klaar moeten zijn, betreffen onder meer de aanleg van een eigen emplacement in Sneek en Starum.

Tot 2010 is de 52 8055 nog te huur voor korte evenementen. Voor ruim drieduizend euro per dag plus twaalf euro per kilometer is de enorme stoomloc een dag de uwe.

Bron: Engineering 360
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Zwitserse stoomloc voor Friesland

Bericht door timtrein »

Eind vorige maand voltooid? Maak er maar een aantal jaren eerder van...
Enne, 'toeristische attractie', een stoomloc zonder rook en beduidend minder stoom en geluid? Mwah. Maar we zullen zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten