OV-chipkaart in Maastricht?

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Weet iemand hoe het zit met de invoering van de OV-chipkaart bij de bussen van Veolia in Maastricht?

Volgende maand heeft de Internet Engineering Task Force een meeting in Maastricht en ik wil iedereen adviseren om bij aankomst op schiphol een anonieme OV-chipkaart te kopen voor de treinreizen heen en terug naar Maastricht (dat is zelfs met 7,50 voor de kaart goedkoper dan twee papieren enkeltjes) en zonodig ook voor met de bus in de stad, omdat Maastricht zo handig in twee zones gehakt is zodat een strippenkaart vrij lastig is, zeker voor mensen die hun bestemming niet goed uit kunnen spreken...

Ik las ergens dat de inbouw nu begonnen is in Limburg maar op de website van Veolia staat nog steeds "geen chipkaart".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Ga er maar niet van uit dat het dan al werkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Marc »

Er stond op L1 een bericht dat vanaf donderdag de OV-Chipkaart in gebruik wordt genomen, maar dat lijkt me sterk. Ik heb gisteren en vandaag eens op het busstation van Maastricht gekeken:
- Zaterdag: 1 Amba, 1 Citea en 2 Volvo 7700'en zonder apparatuur.
- Zondag: 1 Amba en 2 Volvo 7700'en zonder apparatuur.

In de Amba's van Heerlen hangen de dingen wel, maar vorige week werkte de software nog niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door webguy »

Euh, OVC goedkoper dan twee papieren enkeltjes misschien, maar niet 7,50 goedkoper in totaal... Enkeltje is 25 euro normaal, op saldo 22,15. Verschil voor twee enkeltjes is dus 5,70. Nog niet 7,50, maar misschien verwaarloosbaar.
Wel kan je ze inderdaad het beste adviseren om in de automaat in Schiphol kaartjes te kopen, daar kan je namelijk wel met creditcard betalen wat veel buitenlanders verwachten. Elders niet of eventueel misschien alleen bij het loket (nooit geprobeerd echter).

Verder ziet de agenda er best leuk uit voor die meeting, daar gebeurt het echte werk (of juist niet) :D
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Het echte werk gebeurt op de mailinglists...

Probleem voor Amerikanen is dat de NS-automaten en loketten alleen creditcards met chip accepteren, die in Amerika niet uitgegeven worden. En volgens mij zijn het niet alleen de schipholse automaten die creditcards aankunnen, hoor.

Vreemd genoeg was het volgens mij een paar maanden geleden toen ik keek duurder om deze reis te maken met een papieren kaartje... Toen haalde je er de 7,50 wel uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Zou mij niets verbazen als er recentelijk (1 juni) weer een tariefsverandering is geweest waarbij het enkeltje goedkoper werd en het retourtje duurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Het echte werk gebeurt op de mailinglists...

Probleem voor Amerikanen is dat de NS-automaten en loketten alleen creditcards met chip accepteren, die in Amerika niet uitgegeven worden. En volgens mij zijn het niet alleen de schipholse automaten die creditcards aankunnen, hoor.

Vreemd genoeg was het volgens mij een paar maanden geleden toen ik keek duurder om deze reis te maken met een papieren kaartje... Toen haalde je er de 7,50 wel uit.
Ik ken geen andere automaten met creditcardfunctie dan op Schiphol... Misschien dat Amsterdam Centraal er een paar heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Daniel »

Wellicht die "Tickets to Schiphol" automaten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door webguy »

Inderdaad, op Amsterdam Centraal zitten er ook een paar. Daarover gesproken is het geloof ik wel zo dat alle automaten creditcards zouden kunnen accepteren, alleen software switch ivm kosten (zie elders forum).
Probleem voor Amerikanen is dat de NS-automaten en loketten alleen creditcards met chip accepteren, die in Amerika niet uitgegeven worden. En volgens mij zijn het niet alleen de schipholse automaten die creditcards aankunnen, hoor.
Weet je dat 100% zeker en heb je het geprobeerd in het laatste jaar of twee? Tot jaar of twee, drie geleden had je steeds lezers die je zelf in en uit moest schuiven, en een oudere lezer die de kaart zelf nam. Inmiddels hebben ze weer nieuwe kaartlezers, grijs en groen met drie lichtjes... (en tegenwoordig een inleggleuf ervoor). Zou me niks verbazen als het nu wel werkt...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Zou mij niets verbazen als er recentelijk (1 juni) weer een tariefsverandering is geweest waarbij het enkeltje goedkoper werd en het retourtje duurder.
Dat is ook precies het geval. :wink: Al dacht ik eigenlijk dat het per 1 juli was.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:en ik wil iedereen adviseren om bij aankomst op schiphol een anonieme OV-chipkaart te kopen voor de treinreizen heen en terug naar Maastricht (dat is zelfs met 7,50 voor de kaart goedkoper dan twee papieren enkeltjes) en zonodig ook voor met de bus in de stad
Onthoud je wel dat een Anonieme OV-Chipkaart een instaptarief heeft van 16 euro. Er zal dus altijd 16 euro aan saldo op de kaart moeten staan (naast de al 7,50 euro aanschaf van de kaart).
Als je weer opnieuw wilt terugreizen vanaf Maastricht zal er opnieuw 16 euro of meer op de kaart moeten staan, anders gaat het feest niet door...
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:Onthoud je wel dat een Anonieme OV-Chipkaart een instaptarief heeft van 16 euro. Er zal dus altijd 16 euro aan saldo op de kaart moeten staan.
De reis naar Maastricht kost 22,15 in de tweede klas dus die 16 euro is niet echt een probleem...

BTW, iemand die weet wat voor treinen er tussen Utrecht en Maastricht rijden? Wellicht dat sommige mensen eerste klas zullen willen reizen, maar bij dubbeldekkers is dat niet echt de moeite, je hebt dan geen extra ruimte in de breedte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

VIRM, VIRM en oja, VIRM. Het is in de zomer, dus de spitstreinen van en naar Maastricht van de s3500 met ICRm zullen wel niet rijden.

Stoelen van VIRM zijn in de eerste klas trouwens echt wel breder dan in de tweede klas, dat is zelfs zonder meetlint nog wel vast te stellen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Wubbo »

De spitstreinen uit de s3500 rijden inderdaad niet, maar dat komt niet door de zomer maar door werkzaamheden aan de brug bij Buggenum (tussen Weert en Roermond) waardoor daar maar 1 spoor beschikbaar is. Dat is dan weer wel bewust in de zomer gepland, maar vooruit :-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:
find_your_spot schreef:Onthoud je wel dat een Anonieme OV-Chipkaart een instaptarief heeft van 16 euro. Er zal dus altijd 16 euro aan saldo op de kaart moeten staan.
De reis naar Maastricht kost 22,15 in de tweede klas dus die 16 euro is niet echt een probleem...

BTW, iemand die weet wat voor treinen er tussen Utrecht en Maastricht rijden? Wellicht dat sommige mensen eerste klas zullen willen reizen, maar bij dubbeldekkers is dat niet echt de moeite, je hebt dan geen extra ruimte in de breedte.
De enige manier om VIRM te ontwijken is door met stoptreinen te reizen, maar dat wil je denk ik niemand aandoen van Schiphol - Maastricht :P Vergeet trouwens niet je gasten door te sturen naar het goede deel van de trein, de treinen Amsterdam - Maastricht rijden meestel gekoppeld met een deel naar Heerlen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Tussen Roermond en Weert rijden geen stoptreinen, dus dan zou je via Venlo moeten reizen. En dat gaat weer niet met de OV-chipkaart :P

Overigens is Schiphol - Maastricht met de stoptrein waarschijnlijk ongeveer net zo veel stations als Utrecht - Dordrecht met de "rechtstreekse" trein :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Raymond »

Wubbo schreef:De spitstreinen uit de s3500 rijden inderdaad niet, maar dat komt niet door de zomer maar door werkzaamheden aan de brug bij Buggenum (tussen Weert en Roermond) waardoor daar maar 1 spoor beschikbaar is. Dat is dan weer wel bewust in de zomer gepland, maar vooruit :-)
De spitstreinen blijven gewoon rijden. De werkzaamheden bij Bruggenum zijn al bezig en de s3500 past daar nog prima tussen. Zie zowel de reisplanner als de vertrekstaten waar geen voetnoten zijn te vinden dat die treinen niet rijden gedurende de zomer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

Tja, het is natuurlijk het een of het ander (A) :D
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:VIRM, VIRM en oja, VIRM. Het is in de zomer, dus de spitstreinen van en naar Maastricht van de s3500 met ICRm zullen wel niet rijden.

Stoelen van VIRM zijn in de eerste klas trouwens echt wel breder dan in de tweede klas, dat is zelfs zonder meetlint nog wel vast te stellen :P
Vergeet de sporadische IRM niet :mrgreen:
Oud forumgebruiker

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Raymond schreef:De spitstreinen blijven gewoon rijden. De werkzaamheden bij Bruggenum zijn al bezig en de s3500 past daar nog prima tussen. Zie zowel de reisplanner als de vertrekstaten waar geen voetnoten zijn te vinden dat die treinen niet rijden gedurende de zomer.
In dat geval rijdt alleen t3557 (jawel, rechtstreeks Schiphol - Maastricht) met ICRm. Een andere optie is de t3559 (VIRM) die ook rechtstreeks van Schiphol naar Maastricht gaat. Alleen moeten die twee wel net aansluiten op je vlucht natuurlijk.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Dexter »

Die t3559 zag ik vanmiddag inderdaad uit Shl vertrekken en wel met een los VIRM 4 IV-tje. (Een nieuw viertje dus) :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:VIRM, VIRM en oja, VIRM. Het is in de zomer, dus de spitstreinen van en naar Maastricht van de s3500 met ICRm zullen wel niet rijden.

Stoelen van VIRM zijn in de eerste klas trouwens echt wel breder dan in de tweede klas, dat is zelfs zonder meetlint nog wel vast te stellen :P
Dat klopt. Ik heb een tijdje terug nog een dagkaart (die ik bij mijn VDU kaart had gekregen) en een overgangskaart 2e op 1e klasse (gekregen van de NS wegens de winterperikelen) op moeten maken. Ben toen in de ochtend (uiteraard na 9 uur) van Eindhoven naar Nijmegen gegaan, speciaal de Schiphol trein gepakt zodat ik de IC naar Nijmegen kon krijgen. Op beide treinen rijden ook ICRm (mijn bus sluit eigenlijk aan op de trein naar Alkmaar en in 's-Hertogenbosch dan op de stoptrein). Helaas had ik pech en beide keren VIRM. Ook 's middags van Nijmegen naar Amsterdam Bijlmer en 's avonds van Amsterdam Bijlmer naar Eindhoven (een keer DD-AR en VIRM). De VIRM 1e klasse viel me niet tegen, ik had zowel de oude als de nieuwe, maar ik had liever in een ICRm 1e klasse gezeten (ik vind overigens dat ICRm 2e klasse net wat fijner zit dan VIRM 1e klasse, de banken in ICRm zijn gewoon degelijker).
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:
find_your_spot schreef:Onthoud je wel dat een Anonieme OV-Chipkaart een instaptarief heeft van 16 euro. Er zal dus altijd 16 euro aan saldo op de kaart moeten staan.
De reis naar Maastricht kost 22,15 in de tweede klas dus die 16 euro is niet echt een probleem...
Nou poe poe, 6,15 euro winst per ritje. Bedenk wel dat je pas de volgende dag met je OV-Chipkaart kunt terug reizen.

Want ""inchecken" op dezelfde dag zal worden gezien als uitchecken... en dan betaal je alsnog de 22,15

Onthoud ook dat dit maar 12 keer kan, want dan wordt je kaart geblokkeerd.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:De reis naar Maastricht kost 22,15 in de tweede klas dus die 16 euro is niet echt een probleem...
Nou poe poe, 6,15 euro winst per ritje.
Dat bedoelde ik niet. Waar ik op doelde is dat er toch al minstens 22,15 op de kaart moet staan omdat dat de kosten van de rit zijn, wat dus hoger is dan de 20 euro instaptarief - 4 euro maximum rood staan.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: Dat bedoelde ik niet. Waar ik op doelde is dat er toch al minstens 22,15 op de kaart moet staan omdat dat de kosten van de rit zijn, wat dus hoger is dan de 20 euro instaptarief - 4 euro maximum rood staan.
Er hoeft helemaal niet minstens 22,15 op je kaart te staan...

Je mag met 16 euro inchecken en zou je in Maastricht uitchecken komt je saldo terecht op -6,15

20 euro is het instaptarief
4 euro is de borg
met 16 euro mag je dus inchecken

Alles wat je meer dan 16 euro reist belandt in de min :wink:
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten