Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
AMSTERDAM - Een ernstig conflict dreigt tussen Connexxion en buschauffeurs van het vervoersbedrijf. De chauffeurs zijn boos over de plannen van de directie om een flink aantal buslijnen tussen Amsterdam, Haarlem, Uithoorn en Schiphol uit te besteden aan touringcarbedrijven.
Volgens de chauffeurs is het verkopen van buslijnen aan 'toerboeren', zoals de touringcarbedrijven oneerbiedig worden genoemd, gewoon een ordinaire reorganisatie. Zij vrezen voor hun baan, en dreigen met stakingen en acties.
lees verder: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... ctie.dhtml
Volgens de chauffeurs is het verkopen van buslijnen aan 'toerboeren', zoals de touringcarbedrijven oneerbiedig worden genoemd, gewoon een ordinaire reorganisatie. Zij vrezen voor hun baan, en dreigen met stakingen en acties.
lees verder: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... ctie.dhtml
immer kwaliteits posts
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Als ze nou ook eens op de gedachte kwamen dat die tour-chauffeurs zo aantrekkelijk zijn door de "stakingen en acties" voor een hoger salaris..... Als er zaken als agressiviteit gebeuren (Wat volgens mij belangrijker is dan wat meer geld....) wordt er stukken minder gestaakt dan over salarissen e.d. Beetje jammer als je het mij vraagt. :X
Dat trucje met tour-chauffeurs wordt in Almere trouwens al sinds het Midnet-tijdperk toegepast. De ene periode gaat dat wat beter dan de andere periode..
Dat trucje met tour-chauffeurs wordt in Almere trouwens al sinds het Midnet-tijdperk toegepast. De ene periode gaat dat wat beter dan de andere periode..
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Die tourchauffeurs zijn niet aantrekkelijk door "de stakingen en acties voor een hoger salaris", zoals jij dat noemt. Ze zijn juist aantrekkelijk omdat ze veel goedkoper zijn gezien de tour-CAO en dat maakt het juist oneerlijk. Ik noem dat eerder concurrentievervalsing omdat men de tourchauffeurs wel op de eigen lijnen met eigen materieel laat rijden. Het gevolg is dat er dan weer een aantal mensen uit kunnen. Met andere woorden: het is pure broodroof. En dat bedoel ik niet naar de tourchauffeurs zelf, want zij kunnen er ook niets aan doen. Het is puur de schuld van fout management.Klaasje schreef:Als ze nou ook eens op de gedachte kwamen dat die tour-chauffeurs zo aantrekkelijk zijn door de "stakingen en acties" voor een hoger salaris..... Als er zaken als agressiviteit gebeuren (Wat volgens mij belangrijker is dan wat meer geld....) wordt er stukken minder gestaakt dan over salarissen e.d. Beetje jammer als je het mij vraagt. :X
Dat trucje met tour-chauffeurs wordt in Almere trouwens al sinds het Midnet-tijdperk toegepast. De ene periode gaat dat wat beter dan de andere periode..
Driewerf hoera voor de privatisering!
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Hoe zou het verschil tussen de tour-cao en de ov-cao nou tot stand gekomen zijn Misschien omdat de ov-cao-salarissen al jaren harder stijgen dan het gemiddelde salaris in Nederland? :X Gebeurd dat niet grotendeels onder invloed van stakingen die georganiseerd worden door vakbonden? Die concurrentievervalsing waar je het over hebt is alleen maar ontstaan door het keihard spelen van cao-acties. Zwaar toevallig is de ov-sector wel de sector waar het meeste gestaakt wordt. Dat is echt niet omdat de cao's in de ov-sector zo slecht zijn Bijna niemand heeft doorbetaalde pauzes.... Maar in de ov-sector is het de normaalste zak van de wereld. Waarom is het niet mogelijk om een pauze alleen door te betalen wanneer die veranderd in werktijd door een vertraging?
Dan kan je wel stellen dat het de schuld is van het "foute management" maar die maken gewoon een afgewogen keuze gezien de situatie die de afgelopen jaren is ontstaan. Broodroof? misschien wel, maar dat komt toch echt ergens anders vandaan. Bedenk wel dat er geen gedwongen ontslagen vallen omdat het personeel naar andere concessies kan.
Dan kan je wel stellen dat het de schuld is van het "foute management" maar die maken gewoon een afgewogen keuze gezien de situatie die de afgelopen jaren is ontstaan. Broodroof? misschien wel, maar dat komt toch echt ergens anders vandaan. Bedenk wel dat er geen gedwongen ontslagen vallen omdat het personeel naar andere concessies kan.
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Je kan het ook omdraaien: het is wachten totdat de tourboeren het niet meer pikken om OV-werk te gaan tegen een lager salaris Ze zijn tenslotte niet voor niets touringcarchauffeur geworden.Klaasje schreef:Als ze nou ook eens op de gedachte kwamen dat die tour-chauffeurs zo aantrekkelijk zijn door de "stakingen en acties" voor een hoger salaris..... Als er zaken als agressiviteit gebeuren (Wat volgens mij belangrijker is dan wat meer geld....) wordt er stukken minder gestaakt dan over salarissen e.d. Beetje jammer als je het mij vraagt. :X
Dat trucje met tour-chauffeurs wordt in Almere trouwens al sinds het Midnet-tijdperk toegepast. De ene periode gaat dat wat beter dan de andere periode..
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Dit is echt onzin wat je hier schrijft. Het verschil in de ov-cao en de tour-cao komt echt niet door het grote staken wat er gebeurd. Een tourchauffeur krijgt maar 50 minuten betaald per uur betaald i.p.v. 60 omdat hij/zij voldoende fooi krijgt (tenminste, daar gaat men vanuit). Daarbij hoort een tourchauffeur zijn eigen bus schoon te maken. Een OV-chauffeur heeft geen eigen bus. Je vergelijkt dus appelen met peren.Klaasje schreef:Hoe zou het verschil tussen de tour-cao en de ov-cao nou tot stand gekomen zijn Misschien omdat de ov-cao-salarissen al jaren harder stijgen dan het gemiddelde salaris in Nederland? :X Gebeurd dat niet grotendeels onder invloed van stakingen die georganiseerd worden door vakbonden? Die concurrentievervalsing waar je het over hebt is alleen maar ontstaan door het keihard spelen van cao-acties. Zwaar toevallig is de ov-sector wel de sector waar het meeste gestaakt wordt. Dat is echt niet omdat de cao's in de ov-sector zo slecht zijn Bijna niemand heeft doorbetaalde pauzes.... Maar in de ov-sector is het de normaalste zak van de wereld. Waarom is het niet mogelijk om een pauze alleen door te betalen wanneer die veranderd in werktijd door een vertraging?
Dan kan je wel stellen dat het de schuld is van het "foute management" maar die maken gewoon een afgewogen keuze gezien de situatie die de afgelopen jaren is ontstaan. Broodroof? misschien wel, maar dat komt toch echt ergens anders vandaan. Bedenk wel dat er geen gedwongen ontslagen vallen omdat het personeel naar andere concessies kan.
Die doorbetaalde pauzes zijn er inderdaad; maar wat krijg je als die pauzes niet worden doorbetaald terwijl een chauffeur vier uur moet rijden; 30 uur pauze in eigen tijd heeft en daarna weer 30 minuten moet rijden? Denk even na.... de chauffeur komt met 15 minuten vertraging binnen door wat voor reden dan ook. Hij gaat met pauze en blijft 30 minuten zitten omdat dit zijn eigen tijd is; en daar heeft hij recht toe. Het gevolg is dus dat de de eerste rit na zijn pauze al met 15 minuten vertraging begint en dit werkt in de hele omloop door. Een kantoor- of fabriekswerker blijft toch ook 30 minuten zitten in zijn/haar pauze? Niemand, op een enkele streber na, blijft in de eigen tijd werken want dan staat men ook op de strepen. Er zijn al busbedrijven waar deze regel wordt gehanteerd (en dat al enige tijd) en de ervaring die ik net beschreef, gebeurt daar dan ook dagelijks.
Je hebt gelijk dat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen als het personeel naar andere concessies kan. Maar als een chauffeur bij (voorbeeld) rayon Uithoorn werkt en hij moet opeens naar rayon Almere of Amersfoort; kan ik mij zo voorstellen dat hij/zij er geen zin in heeft want de reistijd wordt behoorlijk groter, en dat op de meest gekke tijdstippen op een dag. Dan wordt diegene alsnog bij het bedrijf weggepest ten gunste van goedkopere chauffeurs. Conform de letter van de wet is het dan geen gewdongen ontslag, maar het is wel asociaal en triest.
Ik zou jou wel eens willen horen Klaasje; als je te horen krijgt dat jouw werk naar een hele andere uithoek van Nederland gaat en je wordt overgeplaatst. Blijkbaar zou het jou een zorg zijn wat een ander overkomt; zolang het maar niet jouw probleem is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Owja joh, daar vertel je wat nieuws... Arriva Dordrecht kent onbetaalde pauzes (grotendeels wordt nog de HTM-CAO gehanteerd waar dat onderdeel van is), maar dat levert niet zoals jij stelt van die vertragingen op. Er wordt dan toch echt noodgedwongen korter gepauzeerd of in een extreem geval valt er een stukje rit uit.erik1981 schreef:Die doorbetaalde pauzes zijn er inderdaad; maar wat krijg je als die pauzes niet worden doorbetaald terwijl een chauffeur vier uur moet rijden; 30 uur pauze in eigen tijd heeft en daarna weer 30 minuten moet rijden? Denk even na.... de chauffeur komt met 15 minuten vertraging binnen door wat voor reden dan ook. Hij gaat met pauze en blijft 30 minuten zitten omdat dit zijn eigen tijd is; en daar heeft hij recht toe. Het gevolg is dus dat de de eerste rit na zijn pauze al met 15 minuten vertraging begint en dit werkt in de hele omloop door.
***
Er zijn al busbedrijven waar deze regel wordt gehanteerd (en dat al enige tijd) en de ervaring die ik net beschreef, gebeurt daar dan ook dagelijks.
En zelfs in eigen tijd werken komt voor: er zijn bv. diensten waarin een chauffeur een half uurtje van de bus af gaat om te pauzeren waarin 'n collega de rit dan even overneemt. Die stukjes wordt geregeld doorgereden zodat de collega niet eerst lang zit te pauzeren om vervolgens nog een half uur te rijden voor 'ie naar huis mag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Bij het GVU gebeurde het anders heel vaak dat ritten uitvielen. Misschien nog steeds wel.....Daniel schreef:Owja joh, daar vertel je wat nieuws... Arriva Dordrecht kent onbetaalde pauzes (grotendeels wordt nog de HTM-CAO gehanteerd waar dat onderdeel van is), maar dat levert niet zoals jij stelt van die vertragingen op. Er wordt dan toch echt noodgedwongen korter gepauzeerd of in een extreem geval valt er een stukje rit uit.
En zelfs in eigen tijd werken komt voor: er zijn bv. diensten waarin een chauffeur een half uurtje van de bus af gaat om te pauzeren waarin 'n collega de rit dan even overneemt. Die stukjes wordt geregeld doorgereden zodat de collega niet eerst lang zit te pauzeren om vervolgens nog een half uur te rijden voor 'ie naar huis mag.
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Er zijn heus wel meer verschillen dan alleen maar de betalingen waardoor deze chauffeurs stukken flexibeler ingezet kunnen worden voor het rijden van de dienstregeling. Mogelijkerwijs zorgt dat voor een groter verschil in kostprijs van de vervoerder dan het 50/60 minuten verhaal. Als je meer flexibiliteit hebt bij de medewerker kan de dienstregeling makkelijker geoptimaliseerd worden.erik1981 schreef: Dit is echt onzin wat je hier schrijft. Het verschil in de ov-cao en de tour-cao komt echt niet door het grote staken wat er gebeurd. Een tourchauffeur krijgt maar 50 minuten betaald per uur betaald i.p.v. 60 omdat hij/zij voldoende fooi krijgt (tenminste, daar gaat men vanuit). Daarbij hoort een tourchauffeur zijn eigen bus schoon te maken. Een OV-chauffeur heeft geen eigen bus. Je vergelijkt dus appelen met peren.
Daarom zei ik een paar post's terug dat het gewoon mogelijk moet zijn dat je "pauze" wel betaald wordt wanneer het door een vertraging toch werktijd wordt. Zo zijn er wel meer truc's te verzinnen waardoor de werknemer er niet op achteruit gaan wanneer die de betaalde pauze's inlevert. Daarbij wordt het mogelijk om een pauze van 40 ipv 30 minuten in te plannen zonder dat het "de baas" extra geld kost. Hier zou je wel bepaalde voorwaarden aan moeten verbinden om misbruik van "de baas" te voorkomen. Alles gaat er natuurlijk wel van uit van het feit dat het salaris gelijk blijft zonder meer uren te rijden.erik1981 schreef: Die doorbetaalde pauzes zijn er inderdaad; maar wat krijg je als die pauzes niet worden doorbetaald terwijl een chauffeur vier uur moet rijden; 30 uur pauze in eigen tijd heeft en daarna weer 30 minuten moet rijden? Denk even na.... de chauffeur komt met 15 minuten vertraging binnen door wat voor reden dan ook. Hij gaat met pauze en blijft 30 minuten zitten omdat dit zijn eigen tijd is; en daar heeft hij recht toe. Het gevolg is dus dat de de eerste rit na zijn pauze al met 15 minuten vertraging begint en dit werkt in de hele omloop door.
Het gebeurd genoeg op kantoren met MBO/HBO personeel dat er in de pauze wordt doorgewerkt wanneer iets met spoed af moet. (Het gaat natuurlijk niet om een dagelijkse situatie) Het gaat dan echt niet om een enkeling... Hierbij staat wel dat er gewoon overwerk gerekend wordt.erik1981 schreef: Een kantoor- of fabriekswerker blijft toch ook 30 minuten zitten in zijn/haar pauze? Niemand, op een enkele streber na, blijft in de eigen tijd werken want dan staat men ook op de strepen.
Zelf geen ervaring mee.erik1981 schreef:Er zijn al busbedrijven waar deze regel wordt gehanteerd (en dat al enige tijd) en de ervaring die ik net beschreef, gebeurt daar dan ook dagelijks.
Als een overplaatsing binnen een bepaalde marge blijft (Laat ik zeggen een uur reistijd van huis) en maar enkele chauffeurs treft, is daar toch helemaal niets mis mee? Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je van de regio Haarlem plotseling naar zuid-west Friesland moet. In een hoop branches is het wel de gewoonste zaak van de wereld dat mensen voor een periode ergens anders moeten werken. Nou ben ik het met je eens dat het niet de bedoeling kan zijn 20 personeelsleden van een rayon overgeplaatst worden voor zo'n "besparingsmaatregel".erik1981 schreef:Je hebt gelijk dat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen als het personeel naar andere concessies kan. Maar als een chauffeur bij (voorbeeld) rayon Uithoorn werkt en hij moet opeens naar rayon Almere of Amersfoort; kan ik mij zo voorstellen dat hij/zij er geen zin in heeft want de reistijd wordt behoorlijk groter, en dat op de meest gekke tijdstippen op een dag. Dan wordt diegene alsnog bij het bedrijf weggepest ten gunste van goedkopere chauffeurs. Conform de letter van de wet is het dan geen gedwongen ontslag, maar het is wel asociaal en triest.
Ik zou jou wel eens willen horen Klaasje; als je te horen krijgt dat jouw werk naar een hele andere uithoek van Nederland gaat en je wordt overgeplaatst. Blijkbaar zou het jou een zorg zijn wat een ander overkomt; zolang het maar niet jouw probleem is.
In een sector als de Civiele bouw (wegen- en waterbouw) is het héél gewoon dat je op wisselende locaties werkt die soms wat verder van huis zijn werkt. Zwaar toevallig studeer en werk ik in die sector. Ik heb daar wel voor gekozen Chauffeurs kiezen daar niet zelf voor. Daarom moet het wel binnen proporties blijven.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Ow trouwens, voor vertragingen waardoor de pauze korter zou worden hebben ze bij Arriva Dordrecht 'n handige oplossing in de diensten zitten: onbetaalde pauze is standaard 'n half uur, ervoor of erna zit dan 'n stukje betaalde pauze om vertraging op te vangen.
Als voorbeeld 'n dienstje:
Als voorbeeld 'n dienstje:
Code: Selecteer alles
Lijn Route Code RitNo Aanv. Van Naar Einde
9:19 Van Garage 9:37
3 3 6832 1060 9:48 DdCs DdDNi 10:04
3 3 1067 10:08 DdDNi DdMer 10:34
3 3 1076 10:34 DdMer DdDNi 11:04
3 3 1083 11:08 DdDNi DdMer 11:34
3 3 1092 11:34 DdMer DdDNi 12:04
3 3 1099 12:08 DdDNi DdCs 12:25
12:25 Pauze 12:32
12:32 Onbetaalde pauze 13:02
7 7 6814 1147 13:02 DdCs DdSp 13:06
7 7 1136 13:09 DdSp DdSl1 13:33
7 7 1167 13:42 DdSl1 DdSp 14:06
7 7 1156 14:09 DdSp DdSl1 14:33
7 7 1187 14:37 DdSl1 DdCs 14:57
5 5 6803 1168 15:13 DdCs DdSl1 15:33
5 5 1187 15:43 DdSl1 DdBak 16:16
5 5 1200 16:16 DdBak DdSl1 16:54
5 5 1219 17:03 DdSl1 DdBak 17:36
5 5 1232 17:36 DdBak DdCs 17:54
6899 MAT 17:57 DdCs DdGar 18:13
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Waarom worden de pauzes niet gewoon normaal betaald? Of ben ik gewoon verwend?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Omdat de HTM-CAO geen betaalde pauze kent. Hoewel er nu wel verandering in lijkt te gaan komen: vooralsnog was de afspraak dat alle diensten conform HTM-CAO waren ondanks dat alle nieuwe chauffeurs onder de CAO multimodaal vallen, waarmee ook voldoende variatie mogelijk was en de dienstindeling 'n beetje flexibel kon plaatsvinden. Echter ging er een chauffeur klagen alsof 'm hiermee onrecht aangedaan werd en zou er de komende zomerdienst een apart rooster voor beide CAO-groepen moeten komen.
Dat kan nog leuk worden op een relatief kleine vestiging (ca. 25 bussen) wat Dordrecht is. Vooral omdat de groep chauffeurs die van SVD is gekomen gemiddeld al relatief oud is en daarbij dus veel speciale regelingen voorkomen zoals alleen vroege diensten enzo. Maar 'tis ook niet leuk werken als je dan vervolgens elke dag dezelfde vroege dienst hebt...
Dat kan nog leuk worden op een relatief kleine vestiging (ca. 25 bussen) wat Dordrecht is. Vooral omdat de groep chauffeurs die van SVD is gekomen gemiddeld al relatief oud is en daarbij dus veel speciale regelingen voorkomen zoals alleen vroege diensten enzo. Maar 'tis ook niet leuk werken als je dan vervolgens elke dag dezelfde vroege dienst hebt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Chauffeurs Connexxion dreigen met actie
Ja. Het niet betalen van pauzes is de normaalste zaak van de wereld, behalve bij rijdend personeel en buschauffeurs volgens mij. Ik heb, met mijn kantoorbaan, ook geen doorbetaalde pauze maar het wordt wel van mij verwacht dat ik in mijn pauze gewoon mijn telefoon opneem als ik gebeld word. Dat ik dat nog wel eens compenseer met een wat langere pauze doet daar niets aan af: dat doet rijdend personeel ook (al heet dat dan gewoon eerder naar huis gaan terwijl je nog betaald wordt). Is wat mij betreft ook weinig mis mee, zolang het ongeveer met elkaar in balans is.ziggy schreef:Waarom worden de pauzes niet gewoon normaal betaald? Of ben ik gewoon verwend?
Protest buschauffeurs Haarlem en Uithoorn
Protest buschauffeurs Haarlem en Uithoorn
HAARLEM - Buschauffeurs van Connexxion in Haarlem en Uithoorn protesteren vanmiddag tegen de plannen om vier lijndiensten uit te besteden aan touringcarbedrijven.
De chauffeurs bieden zo'n 600 handtekeningen aan de directie van Connexxion. Het busbedrijf wil de lijnen laten rijden door een touringcarbedrijf omdat dat minder kost. Deze bedrijven hebben een andere CAO. De touringcar-chauffeurs krijgen minder toeslagen en werken maximaal 11 uur per dag, tegen 9 uur voor chauffeurs van Connexxion.
Lees verder... en Hoor verder...
HAARLEM - Buschauffeurs van Connexxion in Haarlem en Uithoorn protesteren vanmiddag tegen de plannen om vier lijndiensten uit te besteden aan touringcarbedrijven.
De chauffeurs bieden zo'n 600 handtekeningen aan de directie van Connexxion. Het busbedrijf wil de lijnen laten rijden door een touringcarbedrijf omdat dat minder kost. Deze bedrijven hebben een andere CAO. De touringcar-chauffeurs krijgen minder toeslagen en werken maximaal 11 uur per dag, tegen 9 uur voor chauffeurs van Connexxion.
Lees verder... en Hoor verder...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 127 gasten