Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Je zo dus nog steeds de stoptrein vanuit Utrecht kunnen nemen en in Ypenburg overstappen op de tram om zo de ellende bij een gemiste aansluiting te minimaliseren maar waarschijnlijk was je met de intercity zelfs met een gemiste aansluiting net zo snel geweest...
Stoptrein rechtstreeks is ietsjes sneller als IC in combinatie met gemiste aansluiting. De stoptrein vertrekt namelijk 12 minuten voor de IC, terwijl als je de overstap vanuit die IC op dezelfde stoptrein mist je 15 minuten later de volgende stoptrein hebt in Gouda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door WSM »

Is het al bekend wanneer buslijn 40 wordt opgeheven? Deze staat nog gewoon in de planner op 9292ov.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daantje »

Het meeste logische lijkt me met ingang van de nieuwe dienstregeling, dat zal dan in december zijn.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Reiziger Delft »

Nee, lijn 40 zou worden opgeheven zodra lijn 19 ging rijden; dus ik denk dat deze lijn morgen niet meer zal rijden. Dit staat in dit overzichtje van Veolia.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

Was er niet onlangs ergens hier op 't forum te lezen dat de lijn doodleuk al voor lijn 19 van start ging was opgeheven?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Er stopt wel degelijk een stoptrein van en naar Utrecht op Den Haag Ypenburg, maar het is sneller met een overstap in Gouda omdat de achterliggende intercity deze stoptrein inhaalt op Gouda Goverwelle.
Met de IC van Utrecht naar Gouda, met de stoptrein naar Ypenburg en met de tram naar Delft heeft dus weinig nut, want je kan dan natuurlijk ook gewoon in die IC blijven zitten en in Rotterdam overstappen. Het zou alleen zin hebben in het geval dat de IC's Utrecht-Rotterdam niet rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
trammelant
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 13:56

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door trammelant »

Daniel schreef:Was er niet onlangs ergens hier op 't forum te lezen dat de lijn doodleuk al voor lijn 19 van start ging was opgeheven?


Het is wel lekker ,maar je wordt er zo suf van :Y
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Was er niet onlangs ergens hier op 't forum te lezen dat de lijn doodleuk al voor lijn 19 van start ging was opgeheven?
Op de betreffende post heb ik niet meer gereageerd omdat er wat te veel tijd over heen was gegaan, maar in dat geval was alleen díe betreffende halte opgeheven omdat de kleinere busjes niet over de bussluis kunnen rijden. De rest van route werd wel gewoon gereden.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door mb90 »

Dan is dat wel geweldig gecommuniceerd door Veolia. Bij die halte was er niks over een vervangende halte ofzo te vinden...

Maargoed, morgen maar eens kijken hoe lijn 19 rijdt. De dienstregeling staat in ieder geval eindelijk bij de HTM online.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door mb90 »

En de tram rijdt. Er waren wel wat kleine vertragingen onderweg, maar nooit hoger dan +5 voorzover ik het kon zien. De trams waren doordat het gratis was goed gevuld. Vrijwel allemaal zitvol met bij enkele de nodige staanplaatsen. Vooral de halte Leidschenhage deed het goed met winkelend publiek. Ook waren er veel 65+-ers in de tram te vinden die van begin tot eind meegingen.

Hier alvast een foto van een tram bij station Leidschenveen opweg naar Tanthof:
Afbeelding
Meer foto's volgen later vanavond.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Is Den Haag eigenlijk al een keer bezig met het bestellen van modernere trams, want dit kan je bijna niet meer maken :shock:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

ziggy schreef:Is Den Haag eigenlijk al een keer bezig met het bestellen van modernere trams, want dit kan je bijna niet meer maken :shock:
De GTL is een prima tram, hoor. De Amsterdamse en Rotterdamse trams van vergelijkbare leeftijd zijn veel krakkemikkiger.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Alleen zijn er (in Amsterdam in ieder geval en in Rotterdam zijn er al nieuwe besteld om de oude te vervangen) relatief véééél minder van dan in Den Haag, waar zo'n beetje elke lijn met dat ouderwetse materieel rijdt.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door tsov »

Dat heeft meer met de Haagse materieelpolitiek te maken. Den Haag heeft in de jaren '80 twee grote series trams besteld waar ze toen de hele dienst mee konden uitvoeren. Pas met de komst van RandstadRail moest er uitbreiding komen.
In Amsterdam en Rotterdam is men veel meer van de kleine serietjes geweest, pas in deze eeuw heeft men in één klap een groot deel van die kleine series vervangen door een grote serie nieuwe trams.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

47 trams zijn zelfs nog geleverd in de jaren 90. Toen waren er al technisch vergelijkbare trams afgeleverd in Amsterdam met lagevloersmiddenbak, maar daar hebben ze in Den Haag om onduidelijke redenen vanaf gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Reiziger Delft »

ziggy schreef:Is Den Haag eigenlijk al een keer bezig met het bestellen van modernere trams, want dit kan je bijna niet meer maken :shock:
Ik vind de GTL stukken comfortabeler dan de Combino en Citadis; degelijke stoelen in plaats van hard plastic en betere rijeigenschappen. De trams hebben nu ook allemaal schermen waarop de volgende halte wordt aangegeven.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, dat hobbyïstische gebrabbel doet niet ter zake. Het gaat om mij om zaken als een lage vloer, energieverbruik en capaciteit. Fijne stoeltjes zijn ook in een moderne tram in te bouwen.

@tsov: bedankt, dan weet ik in ieder geval de reden ervan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Ik vind die multi-niveautrams in Amsterdam maar niks. Ik kan me dan ook levendig voorstellen dat ze in Den Haag liever een beproefd model handhaafden. Breder met grotere deuren komt in moderne trams zo'n lage vloer veel beter tot z'n recht.

Ik had een maand of wat geleden flink last van m'n knie, dan uit een oude bus met nog een hoge vloer op de straat springen (netjes langs de stoep stoppen was er natuurlijk niet bij) was echt wel een bezoeking. Maar tramhaltes zijn wat verhoogd en het gat tussen de deur en het perron is niet groot, dus daar is dat al veel minder problematisch.

Er komt nu een nieuwe lading RegioCitadissen aan voor lijn 2 en in 2013 moeten er nieuwe stadstrams gaan rijden in Den Haag, maar de GTLs uit de jaren '90 blijven nog wel rijden tot 2020 na een revisie.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Ik vind die multi-niveautrams in Amsterdam maar niks.
Puur uit nieuwsgierigheid: Waarom niet? Er kan zo in ieder geval een rolstoel/rollator in, in tegenstelling tot een geheel hogevloerstram. Ik vind dat toch wel een gebrek als ik zie hoeveel mensen er gebruik van maken.

Zolang het lagevloers en hogevloersmaterieel gecombineerd op lijnen rijdt (waar in de vertrekstaat staat aangegeven welke ritten met een hoge vloer rijden) is het euvel al voor een groot deel verholpen. Mensen kunnen dan zelf bekijken met welke tram ze kunnen rijden. Maar 80% (want dat is het wel?) van de vloot met hogevloers materieel vind ik niet meer van deze tijd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

De indeling van die trams is heel onhandig, er valt nauwelijks doorheen te lopen.

"Niet meer van deze tijd" in de zin dat NU nog hogevloertrams bestellen geen goed idee is ben ik met je eens, maar vijftien jaar geleden lag dat anders en trams gaan nu eenmaal wel een tijdje mee. Ik zie liever dat de HTM langzaam goede trams infaseert dan weer die grappenmakerij met half-antieke onderstellen hergebruiken omdat de oude trams niet meer bevallen maar er geen geld is om volledige nieuwe te kopen. Het is ook niet alsof een hogevloertram volledig onbruikbaar is, alleen voor reizigers die slecht ter been zijn is het een probleem, en er zitten genoeg deuren in om ook met twee traptreden in redelijk tempo in en uit te stappen.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:en trams gaan nu eenmaal wel een tijdje mee.
In principe vin dik dat de gemeente Den Haag daarom een steentje bij zou kunnen dragen aan het deels vervangen van het hogevloers park. Dat die tram 20 jaar oud zijn is op zich dan wel zonde, maar in sociale zin trek je met een nieuw type tram wel veel meer mensen aan, die eventueel de auto laten staan. Dat is toch ook een maatschappelijk belang.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door robert55 »

De HTM werkplaats is vóór de bestelling van de laatste serie bezig geweest met het bouwen van een mock-up [of misschien zelfs een bruikbare middenbak met een verlaagde vloer. Waarom er van af gezien is, is geloof ik niet bekend. Omdat de Haagse trams langer zijn dan de Amsterdamse had dat verlaagde middenstuk toch zeker een meter langer kunnen wezen en daarmee een stuk bruikbaarder. GVB heeft de boel oo volgepropt, ze hadden er denk ik beter een leeg stabalkon van kunnen maken.

Bij de besluitvorming over de aanschaf van nieuwe trams in Den Haag is overwogen ook voor lijn 19 nieuwe wagens te kopen. Als probleem werd toen genoemd de tijdelijke baan langs het spoorviaduct die geen zwaardere en/of bredere trams zou kunnen hebben.
Momenteel is het opvallend stil rond de bestelling van nieuwe trams en de renovatie van een deel van de GTL's.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Kom nou, zeg. Goede trams weggooien alleen voor die drie mensen die slecht ter been zijn?

Het hele idee dat je mensen uit de auto kan lokken is een waanidee, en als het zou lukken zou de overheid failliet gaan aan al dat extra geld dat bij de exploitatie van het openbaar vervoer zou moeten. En een lage vloer als argument om de auto te laten staan zie ik al helemaal niet gebeuren.

Als de overheid echt mensen uit de auto wil hebben moeten ze de auto gewoon flink duurder maken. Makkelijk zat. Maar nee, ze willen juist de aanschaf van een auto goedkoper maken. Eens even kijken, wie zit er vaker in een auto, mensen die er wel een hebben of mensen die er geen hebben?

Ik denk dat ze voorlopig geen RR-materieel op lijn 19 in willen zetten omdat die lijn nog niet veel reizigers zal trekken. En om nu speciaal voor deze lijn het aanschaffen van nieuw materieel sneller te doen is waarschijnlijk ook overdreven.

Overigens: vreemd dat-ie helemaal doorrijdt naar het eindpunt van lijn 1. Ik had eigenlijk gedacht dat-ie bij station Delft zou keren. Maar misschien dat dat niet lukt bij gebrek aan een keerlus...
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Kom nou, zeg. Goede trams weggooien alleen voor die drie mensen die slecht ter been zijn?
Heb je enig idee hoeveel bussen er jaarlijks afgeschreven worden alleen omdat de milieustandaard één graadje beter zou moeten?! Er staan momenteel heel wat bussen type Berkhof Ambassador (Connexxion) en Mercedes Citaro (Arriva) werkloos. Dus het wordt al voor minder gedaan, op grote schaal. En ik heb het dan nog maar over een deel van het trampark.
iljitsch schreef:Het hele idee dat je mensen uit de auto kan lokken is een waanidee, en als het zou lukken zou de overheid failliet gaan aan al dat extra geld dat bij de exploitatie van het openbaar vervoer zou moeten. En een lage vloer als argument om de auto te laten staan zie ik al helemaal niet gebeuren.
Dat laatste heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat een modern type trams ervoor zorgt. In Amsterdam is dat in ieder geval wel zo geweest. De Amsterdamse Blokkendozen die naar Sarajevo zijn gestuurd waren ook nog "prima trams", die konden zonder noemenswaardige revisie nog jaren mee. Ze zijn vervangen door Combino's en bij mijn weten is de eigenaar van die trams, de Gemeente Amsterdam, er niet failliet aan gegaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Er zijn zat steden in Oost-Europa of Turkije die maar al te graag goed onderhouden trams kopen. Euvel van de HTM-trams is dat ze onderstellen van 50~60 jaar oud hebben. En die zijn nu beland in een fase dat ze het spoor krom trekken :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten