Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Joshua »

Arriva-Spurt doet intrede in Achterhoek
vrijdag 02 juli 2010 | 06:56 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 02 juli 2010 | 08:35

WINTERSWIJK - De nieuwe Achterhoekse vervoerder Arriva heeft definitief voor de Spurt gekozen. Deze trein van het Zwitserse Stadler gaat rijden op de lijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen, Arnhem-Tiel en Zutphen-Apeldoorn.
Lees Verder

Bron: Gelderlander.nl
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Arriva-Spurt doet intrede in Achterhoek

Bericht door robinzes »

Dus er komen Mercedes en VDl bussen. Leuke combi !
Wat zou er met de nieuwste ambassadors van syntus gebeuren :?: ( naar de veluwe ? )
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva-Spurt doet intrede in Achterhoek

Bericht door fogeltje »

Zal er vanaf hangen wat daar de eisen zijn aan het wagenpark. Complete vervanging bij begin of gemiddelde leeftijdseis.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland
Geplaatst op: vrijdag 2 juli 2010 22:40
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 juli 2010 22:44


Persbericht

Woensdag en donderdag, tijdens de eerste personeelsbijeenkomsten in Winterswijk, maakte
Arriva bekend met welke treinen en bussen Arriva de inwoners van de regio’s Achterhoek en
Rivierenland de komende jaren gaat bedienen. De busvloot bestaat totaal uit 131 bussen. Er is onder andere gekozen voor het merk VDL-Berkhof en Mercedes, type Sprinter. De 24 nieuwe treinen zijn besteld bij het Zwitserse bedrijf ‘Stadler’. Al het materieel zal voorzien zijn van een regionaal tintje.

Bus
De totale busvloot van Arriva bestaat uit 58 streekbussen, 12 midi bussen, 28 buurtbussen en 6 achtpersoonsbussen, 2 gelede bussen en 9 versterkingsbussen. Daarnaast zet Arriva 16 schoolbussen in waarvan 1 dubbeldekker. Alle dorpen vanaf 800 inwoners kunnen met dit materieel zeven dagen in de week tot 23.00 uur bediend worden.

Afbeelding
Afbeelding
De regionale huisstijl voor de bussen (Tekening: Arriva Nederland)

Trein
In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 24 Spurttreinen van het merk Stadler besteld, waarvan 13 treinen met 2 treinstellen en 11 treinen met 3 treinstellen. De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is op dinsdag 29 juni door de heer Peter Spuhler, algemeen directeur Stadler Bussnang AG en de heer Anne Hettinga ondertekend. ‘We hebben hele goede ervaringen met deze treinen in Noord Nederland en op de MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag geluidsniveau, dit is goed voor de omgeving. Daarnaast zijn het natuurlijk prachtige transparante, gelijkvloerse en veilige treinen met airco’. Treinen waarmee het plezierig en comfortabel reizen is. Dat de reizigers dat ook vinden blijkt wel uit onze nummer 1 positie in de landelijke OV-klantenbarometer’, aldus Anne Hettinga.

Afbeelding
Anne Hettinga (Arriva) en Peter Spuhler (Stadler) tekenen het contract voor de levering van 24 nieuwe treinstellen (Foto: Arriva Nederland)

Huisstijl
In overleg met de provincie krijgen de bussen een huisstijl met een regionaal tintje. De Arriva-bussen dragen dezelfde huisstijlkleuren als elders in Nederland. Om het belang van de regio te onderstrepen is er een kleine regionale twist aan gegeven. Zo staat op de bussen in welk gebied ze rijden; Achterhoek of Rivierenland. De huisstijl van de treinen staat nog niet vast. Wel is bekend dat elke trein een eigen naam krijgt van een persoon die van grote betekenis voor de regio is of is geweest. Deze namen worden via
een wedstrijd uitgekozen, welke regionaal wordt uitgeschreven begin 2011.

Vanaf 12 december 2010
Vervoerbedrijf Arriva gaat vanaf 12 december 2010 het busvervoer in Achterhoek Rivierenland verzorgen. Twee jaar later, december 2012, volgt het treinvervoer. Arriva gaat het busvervoer verzorgen alsmede de treindiensten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem. De treindienst Zutphen-Apeldoorn neemt Arriva over van Regio NS. In Rivierenland word het busvervoer op dit moment ook door Arriva verzorgd.

Verantwoordelijkheid openbaar vervoer
De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer in de regio’s Achterhoek, Rivierenland en Veluwe. De Stadsregio Arnhem Nijmegen is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in het gebied rond Arnhem en Nijmegen. Concreet gaat het hierbij om de treindiensten Zetten/Andelst- Arnhem en Arnhem-(Zevenaar)-Didam. Deze treindiensten vormen een onderdeel van Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Geert »

Daniel schreef:(...) Treinen waarmee het plezierig en comfortabel reizen is. Dat de reizigers dat ook vinden blijkt wel uit onze nummer 1 positie in de landelijke OV-klantenbarometer’, aldus Anne Hettinga.
Ja, nummer 1 was het vervoer op de Waddeneilanden :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Vandaar dat er nu een Spurtbus op Terschelling rijdt, lijkt het toch alsof ze daar treinen hebben :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Reiziger Delft »

Beetje jammer dat ze het Arriva logo over de ruiten heenplakken op de bussen; zo wordt het zicht enigzins belemmerd door van die vervelende stickers.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dafdriver »

Daniel schreef:
De totale busvloot van Arriva bestaat uit 58 streekbussen, 12 midi bussen, 28 buurtbussen en 6 achtpersoonsbussen, 2 gelede bussen en 9 versterkingsbussen. Daarnaast zet Arriva 16 schoolbussen in waarvan 1 dubbeldekker. Alle dorpen vanaf 800 inwoners kunnen met dit materieel zeven dagen in de week tot 23.00 uur bediend worden.
Word alles door Arriva zelf uitgevoerd of worden die schoolbusdiensten uitbesteed net als nu door Juijn uit Rossum in Rivierenland de schooldiensten momenteel rijd?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daan »

Hiervoor heeft Arriva 24 Spurttreinen van het merk Stadler besteld, waarvan 13 treinen met 2 treinstellen en 11 treinen met 3 treinstellen.
Welke oetlul heeft dit artikel geschreven?!? :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

De afdeling Communicatie van Arriva Nederland :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Tja, de meeste mensen snappen het woord 'bak' natuurlijk niet. :P
Overigens vind ik het regionale aspect teleurstellend en vind ik het jammer dat ze Amabssadors hebben besteld i.p.v. Citaro's.
Is Qbuzz dan werkelijk de enige vervoerder die weet wat goede bussen zijn? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Straks heeft Arriva 82 GTW's :shock: De NS heeft materiaalseries die kleiner zijn!

Ow wacht, Arriva heeft ook nog 14 GTW's besteld voor Zwolle-Emmen, wat het totaal brengt op 96. Enige vraag die dan overblijft: Waarom staat op de trein voor de twee directeuren dan 99?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

3 D-GTW voor Aml-Mrb...? 2 voor dienst, 1 voor reserve..? *O*
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ow wacht, Arriva heeft ook nog 14 GTW's besteld voor Zwolle-Emmen, wat het totaal brengt op 96. Enige vraag die dan overblijft: Waarom staat op de trein voor de twee directeuren dan 99?
Omdat er ook nog een trio E-GT'W's in bestelling is voor de MerwedeLingeLijn (t.b.v. de toekomstige kwartiersdienst Ddr-Gr)
meltrain schreef:en vind ik het jammer dat ze Amabssadors hebben besteld i.p.v. Citaro's.
Denk dat die twee gelede bussen weleens Citaro G's kunnen zijn, VDL Berkhof heeft toch geen gelede bussen in z'n assortiment?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Gelede Citea's.
Maar gelede Citaro's zijn wel een stuk reëler, al rijst dan de vraag weer waarom Arriva dan niet gelijk de gehele bestelling bij Mercedes koopt. Ik neem aan dat de reizigers ook liever in een Citaro dan in een Ambassador zitten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Tja, wordt allemaal Europees aanbesteed he. En trouwens, de bestelling voor HWGO was destijds net zo iets (al zaten daar ook nog een paar 13-meter Citaro LE's bij, maar 't meerendeel waren Amba's)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Joshua »

meltrain schreef:Gelede Citea's.
Maar gelede Citaro's zijn wel een stuk reëler, al rijst dan de vraag weer waarom Arriva dan niet gelijk de gehele bestelling bij Mercedes koopt. Ik neem aan dat de reizigers ook liever in een Citaro dan in een Ambassador zitten.
Nou dat ben ik niet met je eens.
Ik vind de amba's ook zeker wat hebben. Een heel herkenbare bus die bijna overal wel terug ziet. Op korte ritten heb ik dan liever een Citaro, op lange ritten toch liever een Amba.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Freek »

Dafdriver schreef:
Daniel schreef:
De totale busvloot van Arriva bestaat uit 58 streekbussen, 12 midi bussen, 28 buurtbussen en 6 achtpersoonsbussen, 2 gelede bussen en 9 versterkingsbussen. Daarnaast zet Arriva 16 schoolbussen in waarvan 1 dubbeldekker. Alle dorpen vanaf 800 inwoners kunnen met dit materieel zeven dagen in de week tot 23.00 uur bediend worden.
Word alles door Arriva zelf uitgevoerd of worden die schoolbusdiensten uitbesteed net als nu door Juijn uit Rossum in Rivierenland de schooldiensten momenteel rijd?
Juijn gaat inderdaad de schoolbussen rijden.

@iedereen aangaande Citaro's:
Ik vermoed dat de gelede bussen niet nieuw zijn. Gekke losse orders van 2 bussen bij Mercedes zijn dan ook niet nodig. Nieuw materieel is trouwens niet geeist in het PvE.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Bastiaan »

De bestelling bij Mercedes kan van alles zijn. Naast streekbussen wordt er ook nog over midibussen, buurtbussen en achtpersoonsbussen gesproken, dus ook dat kunnen nog bussen van Mercedes zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Ik vermoed dat de gelede bussen niet nieuw zijn. Gekke losse orders van 2 bussen bij Mercedes zijn dan ook niet nodig. Nieuw materieel is trouwens niet geeist in het PvE.
Mwoh, zijn eerder voorgekomen. Maar inderdaad, volgens mij staan er nog wel wat Citaro G's opgeslagen in 't Noorden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Oud forumgebruiker »

meltrain schreef:Ik neem aan dat de reizigers ook liever in een Citaro dan in een Ambassador zitten.
Ik denk persoonlijk eerlijk gezegd dat het ze een worst zal wezen :wink:. Afijn, ik vind die Ambassadors een beetje vreemde achterlichten hebben op die tekeningen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

Dat zijn dus geen achterlichten, maar een rood vlak waar "Goede Reis" op staat... Desalniettemin, 't ziet er niet uit..
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Mark »

ziggy schreef:
meltrain schreef:Ik neem aan dat de reizigers ook liever in een Citaro dan in een Ambassador zitten.
Ik denk persoonlijk eerlijk gezegd dat het ze een worst zal wezen :wink:.
Als het maar op tijd rijdt. :Y
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Bart »

Bastiaan schreef:De bestelling bij Mercedes kan van alles zijn. Naast streekbussen wordt er ook nog over midibussen, buurtbussen en achtpersoonsbussen gesproken, dus ook dat kunnen nog bussen van Mercedes zijn.
In het artikel staat inderdaad dat het Sprintertjes worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw Arriva-materieel voor Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Busfoto meldt dat Optare ook een zevental bussen aan Arriva gaat leveren voor Achterhoek-Rivierenland. Betreft de 8.1 meter lange Solo met Mercedes-Benz motor, zelfde busjes als naar Syntus op de Veluwe gaan dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten